Biten av en hund...

Sv: Biten av en hund...

Hon hade ju praktik och då behöver man ju inte vara så kunnig! Och då borde arbetsgivaren ha bättre koll på hunden om hon vet att den inte är att lita på om det är fler än h+n själv där. Jag tycker att det är stor skillnad på att vara praktikant emot att vara anställd på riktigt. Är man anställd borde man kunna en hel del och ha stor koll.

Har läst hela tråden och kan bara säga

*Dumt att ha koppel där, om man vet att hunden vaktar utrymmen

*du kanske ksulle haft mer koll MEN det tycker jag försvaras med att du bara är praktikant.

*Om min hund högg någon i benet skulle iaf jag gå och skälla ut MIN hund...menmen

*KL*
att skälla ut en hund son bitit någon är nog ganska lönlöst.
MEN,
som hundägare är men strikt ansvarig för var ens hund ställer till med.
Således är ägaren ansvarig för att hunden bitit TS.

Håller med er båda inläggen över mig!
Dumt att ha kopplen där, och ha en hund som inte går att lita på.
OCH gud hon var ju bara en praktikant.

*KL*
MEN,

Men som biten kanske det känns skänare om ägaren åtminstone smågälar lite på hunden och säger "Det där var verkligen dumt" och verkar lite ledsen, än om man säger "Jaja, du vet hur hon är."

*KL*
att skälla ut en hund son bitit någon är nog ganska lönlöst.MEN,

Nog skulle jag iaf reagera om min hund hängde i någons ben

*KL*
MEN,

Varför är det lönlöst att skälla ut en hund som har bitit någon?

lönlöst är det väl om man kommer en halvtimma efter att det skett, för då kopplar ju inte hunden ihop "utskällningen" med bitandet.
men i direkt anslutning, där är det ju bara rätt att säga till hunden att ådär beter man sig inte - hur ska hunden annars veta att den gjorde fel?

pappas unghund biter en i benen och armarna då och då för att han vill leka, han får sig en tillsägning direkt för jag vill då rakt inte ha en 40kg bjässe hängandes i armen om något år..

Det e klart att det är onödigt att skälla en halvtimme senare, men vad jag fatta var arbetsgivaren på plats eller????

lönlöst är det väl om man kommer en halvtimma efter att det skett, för då kopplar ju inte hunden ihop "utskällningen" med bitandet.
men i direkt anslutning, där är det ju bara rätt att säga till hunden att ådär beter man sig inte - hur ska hunden annars veta att den gjorde fel?

pappas unghund biter en i benen och armarna då och då för att han vill leka, han får sig en tillsägning direkt för jag vill då rakt inte ha en 40kg bjässe hängandes i armen om något år..

Vad jag förstår så var ägaren med vid det här tillfället

Hon hade ju praktik och då behöver man ju inte vara så kunnig! Och då borde arbetsgivaren ha bättre koll på hunden om hon vet att den inte är att lita på om det är fler än h+n själv där. Jag tycker att det är stor skillnad på att vara praktikant emot att vara anställd på riktigt. Är man anställd borde man kunna en hel del och ha stor koll.

Du har helt rätt,som praktikant är man där för att se och lära.
Det är hund ägaren som har ansvar för vad hunden gör.Jag undrar bara varför man har en opålitlig hund på ett hunddagis,och sedan när det händer en sådan här grej så skyller men på praktikanten?Brist på ansvar tycker jag!

För det första så ska du anmäla din skada till försäkringsbolaget du tillhör genom praktiken, förmodligen är det afa.
Sen ska du anmäla arbetsskadan till försäkringskassan eftersom du då kan få hjälp därifrån om det visar sig att du får bestående men.

Som anställd/praktikant har man skydd genom olika försäkringar och därifrån får du ut ersättning för läkarbesök, förstörda kläder och sveda och värk, du får även ersättning för ev. ärr och för sjukskrivning över ett visst antal dagar som jag inte minns antalet på nu.

Prata med dem på arbetsförmedlingen (eller de som har ansvar för praktiken) om hur du ska gå tillväga.

Tråkigt att hundägaren visade sådan märklig reaktion:(

*kl*

Hur får ni det till att hunden är opålitlig?
I mina ögon verkar den vara ganska tydlig och inte ett dugg lömsk. Att inte gilla andra hundar är en helt annan sak.

Jag håller med!

Dessutom förstår jag inte varför kopplen skulle hängas in om hunden/arna fortfarande var utanför sin box/bur/rum eller hur den nu förvaras. På "mitt" fd dagis fick hundarna endast träffa de hundar de var tillsammans med dagligen. Inga andra möten mellan hundar skedde någonsin - just för att förhindra detta. Ägarens hund vaktade väl helt enkelt sin viloplats. Den accepterar att människor går in och lämnar koppel, men inte att andra hundar "kikar in". Jag tycker inte att det är speciellt märkvärdigt eller konstigt beteende.

Det är självklart hundägarens/chefens yttersta ansvar att se till att sådana spontana möten inte sker på dagiset och jag hoppas att denne inte var närvarande.

En dåligt hanterad situation med olycklig utgång. Jag skulle inte vilja ha min hund på ett dagis med så dålig hundhantering!

*kl*

Hur får ni det till att hunden är opålitlig?
I mina ögon verkar den vara ganska tydlig och inte ett dugg lömsk. Att inte gilla andra hundar är en helt annan sak.

En hund som flyger på andra hundar,är i mina ögon opålitlig.

Intressant tolkning av ordet. Jag skulle snarare kalla det hundaggressiv. Opålitlig betyder lömsk och trolös, inte att lita på. I det här fallet kan man definitivt lita på vad hunden kommer att göra, nämligen attackera.

En praktikant ska ej arbeta självständigt, utan hela tiden ha en handledare som är huvudansvarig...en praktikant ska alltså gå bredvid en handledare.

Jag tycker heller inte att en arbetsledare kläcker ur sig en sak som "du vet hur hunden är" till en praktikant, som kanske endast varit på stället en kort tid. Har man en hund som riskerar att hugga, ja då ska man baske mig se till att den aldrig har möjlighet att kunna hugga folk. Väldigt oansvarigt av den som har stället att förvara saker så människor riskerar att bli bitna pga att dom är tvungna att gå in i det utrymme där en icke pålitlig hund finns.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 468
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka