Biten av en hund...

Sv: Biten av en hund...

Precis, man kan lita på att hunden kommer att attackera = hunden är pålitligt aggressiv mot andra hundar :idea: Inte roligt, men vanligt!

Intressant tolkning av ordet. Jag skulle snarare kalla det hundaggressiv. Opålitlig betyder lömsk och trolös, inte att lita på. I det här fallet kan man definitivt lita på vad hunden kommer att göra, nämligen attackera.

Okej,valde kanske fel tolkning av ordet!
Jag har en hund som inte gillar andra han hundar,i dom lägena har jag full koll på Laban för det är mitt ansvar.

Du har helt rätt,som praktikant är man där för att se och lära.
Det är hund ägaren som har ansvar för vad hunden gör.Jag undrar bara varför man har en opålitlig hund på ett hunddagis,och sedan när det händer en sådan här grej så skyller men på praktikanten?Brist på ansvar tycker jag!

:bow::bow::bow:

Jag tycker inte att en sån hund ska vara på ett hunddagis öht, är en hund aggressiv mot andra hundar så ska den väl hållas så långt ifrån andra hundar som möjligt då!

Jag håller med!

Dessutom förstår jag inte varför kopplen skulle hängas in om hunden/arna fortfarande var utanför sin box/bur/rum eller hur den nu förvaras. På "mitt" fd dagis fick hundarna endast träffa de hundar de var tillsammans med dagligen. Inga andra möten mellan hundar skedde någonsin - just för att förhindra detta. Ägarens hund vaktade väl helt enkelt sin viloplats. Den accepterar att människor går in och lämnar koppel, men inte att andra hundar "kikar in". Jag tycker inte att det är speciellt märkvärdigt eller konstigt beteende.

Det är självklart hundägarens/chefens yttersta ansvar att se till att sådana spontana möten inte sker på dagiset och jag hoppas att denne inte var närvarande.

En dåligt hanterad situation med olycklig utgång. Jag skulle inte vilja ha min hund på ett dagis med så dålig hundhantering!

Håller absolut här med

En praktikant ska ej arbeta självständigt, utan hela tiden ha en handledare som är huvudansvarig...en praktikant ska alltså gå bredvid en handledare.

Jag tycker heller inte att en arbetsledare kläcker ur sig en sak som "du vet hur hunden är" till en praktikant, som kanske endast varit på stället en kort tid. Har man en hund som riskerar att hugga, ja då ska man baske mig se till att den aldrig har möjlighet att kunna hugga folk. Väldigt oansvarigt av den som har stället att förvara saker så människor riskerar att bli bitna pga att dom är tvungna att gå in i det utrymme där en icke pålitlig hund finns.

Japp så är det men tyvärr så bryr sig inte många praktik-platser om det o låter praktikanten ta mer ansvar än vad som är ok, man glömmer hela tiden bort att praktikanten INTE kan ta ansvar om något fel händer.

Jag tycker inte att en sån hund ska vara på ett hunddagis öht, är en hund aggressiv mot andra hundar så ska den väl hållas så långt ifrån andra hundar som möjligt då!

Håller med dig helt!
Vissa hunddagis tar inte emot am staff och pit bull på grund av deras ryckte,då ska väll inte en hundaggresiv hund vara där överhuvudtaget
oavsett ras.

Håller med dig helt!
Vissa hunddagis tar inte emot am staff och pit bull på grund av deras ryckte,då ska väll inte en hundaggresiv hund vara där överhuvudtaget
oavsett ras.

Nä verkligen inte, om jag hade ett hunddagis så skulle jag aldrig ta emot en aggressiv hund utan då får man helt enkelt se till att ha en daghusse/matte till en sån hund.
Iofs skulle jag inte vilja ha en hund som var aggressiv mot nån eller något heller

Ofta ägaren bara sa "Du vet hur hon är" utan att ens säga till hunden eller titta hur såret blev något sådant? :o

Intressant tolkning av ordet. Jag skulle snarare kalla det hundaggressiv. Opålitlig betyder lömsk och trolös, inte att lita på. I det här fallet kan man definitivt lita på vad hunden kommer att göra, nämligen attackera.

håller med. min hund t ex är inte opålitlig utan hundaggressiv.

Jag gillar inte hunddagis där hundarna går i grupp, så på ett båsdagis så skulel det funka utmärkt med en hundaggressiv hund.

Jag gillar inte hunddagis där hundarna går i grupp, så på ett båsdagis så skulel det funka utmärkt med en hundaggressiv hund.

Ja det är sant, men då måste man oxå gå ut med en sån hund ensam...då helt plötsligt måste priset för att ha hunden där höjas eftersom det blir mera jobb för dom anställda

Själv klart ska du göra en anmälan hon som djur-ägare har ansvar läs SVERIGES Rikes Lag :mad::mad:

Då handlar det ju om en olycka. Även om jag ställer mig frågande till att ha en sådan hund på ett hunddagis i första taget. Men hunden hade inte för avsikt att bita dig det säger du ju själv.

Fast om hunden hade avsikt eller inte spelar ingen roll i detta fallet- det som spelar roll är att hunden faktiskt bet en människa. Tänk om det hade varit ett barn där istället??
Hundar som biter människor ska ju anmälas, även om det var oavsiktligt så tyder just detta beteende på en "omvänt beteende"- alltså att när hunden inte kan bita den andra hunden så tar den det närmaste- ett männskoben. Det gör att hunden blir farlig eftersom den blockeras helt och hållet och därmed skiljer inte på människor och hundar längre. det kan leda till riktigt otäcka skador om hunden är i "rätt" storlek.

Ägaren är väl milt korkad som väljer att ta med sig hunden och utsätta praktikanten för en potentiellt farlig situation. Eftersom hon dessutom visste att hunden hade ett aggresivt beteende mot andra hundar (hon sa ju "du vet ju hur han är") så skulle hon 1) inte lagt kopplet där hunden är 2) inte låtit praktikanten lämna kopplet där 3) inte tagit med hunden alls. För vad hade hänt om hunden nu flugit på en annan hund och skadat den?
Att ens ta den risken är ju idiotiskt.

Senast ändrad:

OMG !!!!!!!!!!! :eek::eek::eek::eek::eek::

Vadå litet?!?!?! herregud kvinnan borde inte ens få ha hund om den biter tag i människor så rejält! :mad:

OMG !!!!!!!!!!! :eek::eek::eek::eek::eek::

Vadå litet?!?!?! herregud kvinnan borde inte ens få ha hund om den biter tag i människor så rejält! :mad:

Nej det där var inte litet men nu var jag bara ironisk med tanke på att det finns folk här som tycker att det var mitt fel, bara mitt fel...visst lite fel var det från min sida också men jag kan inte ta på mig hela ansvaret

För det första så ska du anmäla din skada till försäkringsbolaget du tillhör genom praktiken, förmodligen är det afa.
Sen ska du anmäla arbetsskadan till försäkringskassan eftersom du då kan få hjälp därifrån om det visar sig att du får bestående men.

Som anställd/praktikant har man skydd genom olika försäkringar och därifrån får du ut ersättning för läkarbesök, förstörda kläder och sveda och värk, du får även ersättning för ev. ärr och för sjukskrivning över ett visst antal dagar som jag inte minns antalet på nu.

Prata med dem på arbetsförmedlingen (eller de som har ansvar för praktiken) om hur du ska gå tillväga.

Tråkigt att hundägaren visade sådan märklig reaktion:(

Joo jag håller med, det är det som gör mig mest förbannad att det var den kommentaren jag fick, har tagit bild på bettet, ska ta med bilden på tisdag och visa upp...får se vad hon säger då

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 468
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka