Bilsäljare som dröjer med att laga bil

Varför skulle det vara orimligt?
Så har vi alltid gjort sedan jag flyttade till landet.
Minst en extra bil i reserv.
Just nu har vi 4 bilar på 2 personer och försöker att få 2 av dessa genom verkstaden.
När en till fick stopp så fick vi låna en av sagda verkstad medan vi fixade den själva.

(Plasthjulet som spänner apparatremmen fick lagerhaveri och behövde akut bytas.)
Visst vill man lägga sina pengar på fyra halv dåliga bilar så är det upp till en själv. Vi är beroende av bil av många anledningar men en bil var räcker fint men då en som rullar utan större problem, sen får man lösa resten. Vi var en bil kort under några dagar, då klev jag upp tidigare, skjutsade maken till jobbet. Han slutar tidigare än mig men kunde få skjuts hem av vänner eller kollegor. En av dagarna lånade vi grannens bil eftersom de hade en över en dag av olika anledningar.
 
Å andra sidan ökar det på ens kostnader rätt rejält. Besiktning, skatt och försäkring x 2. Blir några tusenlappar om året, trots allt!
Ja absolut gör det det.
Jag räknar med 500:-/månad per bil.
Men det var något som jag lade på boendekostnaden eftersom att det är bostadens opraktiska läge i världen som gör att det behövs.
Våra bostäder genererar i nuläget pengar i stället för att kosta pengar så det blir bra totalekonomi i alla fall.
Första huset på landet hade busshållplats 50m bort med bra trafik.
Då behövdes det inte.
 
Ja absolut gör det det.
Jag räknar med 500:-/månad per bil.
Men det var något som jag lade på boendekostnaden eftersom att det är bostadens opraktiska läge i världen som gör att det behövs.
Våra bostäder genererar i nuläget pengar i stället för att kosta pengar så det blir bra totalekonomi i alla fall.
Första huset på landet hade busshållplats 50m bort med bra trafik.
Då behövdes det inte.
Jo, men det är ju helt förståeligt att man kan tänka så om man har råd till det. Nu är det ju knappast så i TS fall, tänker jag!
 
Visst vill man lägga sina pengar på fyra halv dåliga bilar så är det upp till en själv. Vi är beroende av bil av många anledningar men en bil var räcker fint men då en som rullar utan större problem, sen får man lösa resten. Vi var en bil kort under några dagar, då klev jag upp tidigare, skjutsade maken till jobbet. Han slutar tidigare än mig men kunde få skjuts hem av vänner eller kollegor. En av dagarna lånade vi grannens bil eftersom de hade en över en dag av olika anledningar.
Ja det fungerar ju när man är två.
Om man är ensam så blir det värre.

Att hyra bil eller få låna en på verkstaden fungerar ju också då när man kan få skjuts.
En gång så åkte vi och köpte en till bil, en annan gång så hade en kollega en bil att sälja och en tredje gång så fick en säljare komma med en bil som vi köpte.
Typ "Kör du hit den, så köper vi den."
 
Jo, men det är ju helt förståeligt att man kan tänka så om man har råd till det. Nu är det ju knappast så i TS fall, tänker jag!
Nej men det beror ju på att TS inte har något arbete.
Och det hypotetiska scenariot var "Hur skulle det ha fungerat om jag hade behövt åka och jobba?"
Då tänker jag att ett jobb ger en lön som ger ekonomi nog att ta sig till just ett jobb.

Alltså att det löser man då med de resurser som står till buds.
 
Visst vill man lägga sina pengar på fyra halv dåliga bilar så är det upp till en själv.
Vi har inte bara halvdåliga bilar.
Vi har bra bilar också.
Men även bra bilar går sönder ibland och behöver en service då och då.
Och en eller annan kamrem var 10 000 de mil.
De tar dessutom slut med tiden om man åker mycket.

Det som vi gör är att börja med att låta en bra verkstad reparera allt till ett gott skick.
Då brukar bilarna blir mycket pålitliga.

Om man räknar på det så får man mycket reparationer för värdeminskningen på en bil för 150 000:- som jag räknar med att en bättre bil kostar.
20% per år räknar man i värdeminskning tills att bilen når ett bruksvärde på mellan 10 000:- och 15 000:-.
Så för de 30 000:- som 150 000:- kronors bilen går ner i värde första året så kan jag köpa en ny bil varje gång som mina havererar.

Ett exempel.
Jag köpte en nödbil av en kollega, en Volvo S40 som egentligen är en Mitsubishi Carisma, för 10 000:-.
Vi blev kära i bilen och beslutade oss för att laga den till full funktionalitet, det kostade 27 000:- inklusive kamremsbyte.
Vi har nu haft den i familjen i 5 år och kört 5 000 bekymmersfria mil med den.
Vi räknar med att den skall gå 5 000 mil till med smärre reparationer av typen byta ett hjullager, laga litet rost och fixa någon krängningshämmare.
Det är faktiskt en väldigt bra ekonomi i det samtidigt som bilen är pålitlig.
Man behöver dock ett bra förhållande med en bra bilverkstad, eller flera, för att sådant skall fungera.
En verkstad har jag haft i 35 år.
Då kan man lita på varandra.
 
Min bil har oturen att vara född på en måndag typ. Den har stått massor på verkstad (trasig ac, trasig parkeringsvärmare, trasig bakaxel, trasig Haldex, trasig kardan) under loppet av tre år.

Förra året havererade bakaxeln dagen innan midsommar. Den kom tillbaka tre eller om det var fyra veckor senare

Jag har hyrbilsskydd i försäkringen. Och den totala kostnaden för hyrbil för alla fallen ovan är lägre än vad en extrabil skulle kostat på ETT år. Dvs tre års hyrbilskostnader är mindre än ett års extrabilskostnader

Just nu bor jag i stan och kan gå till biluthyrare. Men när jag bodde på landet utan kollektivtrafik och hade 8 mil enkel väg till närmsta hyrbilsfirma så ordnade man helt enkelt skjuts dit. Det är faktiskt inte svårare än så.
 
Jag har hyrbilsskydd i försäkringen. Och den totala kostnaden för hyrbil för alla fallen ovan är lägre än vad en extrabil skulle kostat på ETT år. Dvs tre års hyrbilskostnader är mindre än ett års extrabilskostnader
Det är en jättebra lösning för de allra flesta.
Men vi har inte riktigt den tiden när det kör ihop sig.
Då handlar det om minuter.
Max 10 min försening alltså.
Då är extrabil bra.

Men de flesta lever ju inte så och kan utan vidare få det att fungera med hyrbil, skjuts, kollektivtrafik eller cykel.
 
Det är en jättebra lösning för de allra flesta.
Men vi har inte riktigt den tiden när det kör ihop sig.
Då handlar det om minuter.
Max 10 min försening alltså.
Då är extrabil bra.

Men de flesta lever ju inte så och kan utan vidare få det att fungera med hyrbil, skjuts, kollektivtrafik eller cykel.
Men om du till och med vet att de allra flesta är bättre hjälpt av en annan lösning, varför fortsätter du om och om igen skriva om din lösning i TS tråd? 🤔
 
Men om du till och med vet att de allra flesta är bättre hjälpt av en annan lösning, varför fortsätter du om och om igen skriva om din lösning i TS tråd? 🤔
Därför att jag tror att den är litet ovanlig och tål att tänkas på när man som TS inte varken kan ta kollektivtrafik, har någon att få skjuts av eller kan cykla för att lösa problemet.
Just TS har ju en situation som verkligen inte fungerar som för de allra flesta.
 
Därför att jag tror att den är litet ovanlig och tål att tänkas på när man som TS inte varken kan ta kollektivtrafik, har någon att få skjuts av eller kan cykla för att lösa problemet.
Just TS har ju en situation som verkligen inte fungerar som för de allra flesta.
Och en ekonomi som enligt henne själv egentligen inte ens räcker till för en bil..
Och hon har ju visst folk att få skjuts av, det har ju visats flera gånger.
 
Vid huset hade vi alltid +1 bil.

Men nu jobbar jag på ett annat ställe och på ett annat sätt, så jag kan ta bussen om bilen skulle krångla hemmavid. Den är tillräckligt nu för att den inte ska krångla. Hyrbil i försäkringen.

När den satt fast i laddstolpen på jobbet och hade inte hade tid att felsöka eller ringa på hjälp så kunde jag ta en jobb-bil hem. Det är ju inte så vanligt kanske men också en lösning.

När jag lämnar på service så tar jag bussen från och till verkstaden den dagen bara.

Men hur som, bra försäkring är min lösning på ”jag behöver bilen”.
 
Och en ekonomi som enligt henne själv egentligen inte ens räcker till för en bil..
Och hon har ju visst folk att få skjuts av, det har ju visats flera gånger.
Men det skulle ju inte vara samma ekonomi om hon behövde åka till jobbet.
För då så skulle hon ju ha ett jobb och en lön.

Frågan var hypotetisk och innehöll förutsättningen att där fanns en anställning.

Nu är det ju egentligen faktiskt t.o.m. så att TS har en hyrbilsförsäkring som hon inte kan utnyttja eftersom att hyrbilen behöver hämtas på en plats för långt bort.
Med TS svårigheter så verkar en extrabil vara den enda för TS acceptabla lösningen.
 
Jag har jobbat på en bilverkstad, dock inte som mekaniker, men det var jag som hade hand om beställningarna. Om det var något enkelt som bilarna kom in för (typ service) kunde vi beställa grejer i förtid så att det fanns hemma när bilen lämnades in och då kunde ägaren oftast hämta bilen redan samma dag. Om bilen kom in för att den var trasig, eller något oväntat hittades på servicen som mekanikern inte hade räknat med, fick vi beställa hem grejer. Precis som vid vilken annan beställning som helst är det inte säkert att det kommer samma dag eller ens dagen efter. Saker och ting kan hända.

Och tro det eller ej, men även folk som jobbar på bilverkstäder kan bli sjuka, få sjuka barn de måste ta hand om, behöva gå till tandläkaren och vad som helst som gör att schemat spricker ännu mer. Det kan hända saker med någon annans bil som gör att schemat spricker. En gång fick en leverantör punka precis utanför dörren, för att ens kunna fortsätta var de tvungna att först få bort hans lastbil.

Jag är fruktansvärt beroende av min bil, jag bor på ett sätt så att kollektivtrafiken är om inte omöjlig så försvårar den resten av mitt liv radikalt. Att åka till jobbet som tar 20 minuter med bil tar en timme utan, enkel resa. Plus att bussarna nästan aldrig går, så skulle jag fastna på jobbet av någon anledning (telefonsamtal, möte som drar ut på tiden, kollega som inte slutar prata) och missar bussen kanske nästa går om två eller tre timmar. Om jag behöver laga min bil försöker jag 1) lösa det som så att jag jobbar hemma under den tiden och 2) om jag verkligen måste ta mig fysiskt till kontoret får jag försöka låna en bil av en familjemedlem eller samåka med en familjemedlem. Service försöker jag boka på semestern när det inte gör så mycket att vara utan, men det går inte alltid eftersom bilverkstan så klart också har semesterstängt.

Att bli så arg att man skäller ut verkstan för att man inte får bilen exakt när man hade tänkt, trots att man inte behöver den för att ta sig till jobb eller dylikt, tycker jag verkar mycket märkligt?
 
Å andra sidan ökar det på ens kostnader rätt rejält. Besiktning, skatt och försäkring x 2. Blir några tusenlappar om året, trots allt!
Alternativet är ju att ta hyrbil, åka taxi, ta sjukresa, åka kollektivt, be en vän om skjuts. Och inget av det klarar TS av. Så jag har svårt att se att det finns många alternativ kvar.
 
Jag har jobbat på en bilverkstad, dock inte som mekaniker, men det var jag som hade hand om beställningarna. Om det var något enkelt som bilarna kom in för (typ service) kunde vi beställa grejer i förtid så att det fanns hemma när bilen lämnades in och då kunde ägaren oftast hämta bilen redan samma dag. Om bilen kom in för att den var trasig, eller något oväntat hittades på servicen som mekanikern inte hade räknat med, fick vi beställa hem grejer. Precis som vid vilken annan beställning som helst är det inte säkert att det kommer samma dag eller ens dagen efter. Saker och ting kan hända.

Och tro det eller ej, men även folk som jobbar på bilverkstäder kan bli sjuka, få sjuka barn de måste ta hand om, behöva gå till tandläkaren och vad som helst som gör att schemat spricker ännu mer. Det kan hända saker med någon annans bil som gör att schemat spricker. En gång fick en leverantör punka precis utanför dörren, för att ens kunna fortsätta var de tvungna att först få bort hans lastbil.

Jag är fruktansvärt beroende av min bil, jag bor på ett sätt så att kollektivtrafiken är om inte omöjlig så försvårar den resten av mitt liv radikalt. Att åka till jobbet som tar 20 minuter med bil tar en timme utan, enkel resa. Plus att bussarna nästan aldrig går, så skulle jag fastna på jobbet av någon anledning (telefonsamtal, möte som drar ut på tiden, kollega som inte slutar prata) och missar bussen kanske nästa går om två eller tre timmar. Om jag behöver laga min bil försöker jag 1) lösa det som så att jag jobbar hemma under den tiden och 2) om jag verkligen måste ta mig fysiskt till kontoret får jag försöka låna en bil av en familjemedlem eller samåka med en familjemedlem. Service försöker jag boka på semestern när det inte gör så mycket att vara utan, men det går inte alltid eftersom bilverkstan så klart också har semesterstängt.

Att bli så arg att man skäller ut verkstan för att man inte får bilen exakt när man hade tänkt, trots att man inte behöver den för att ta sig till jobb eller dylikt, tycker jag verkar mycket märkligt?
Om schemat spricker pga sjuka barn eller tandläkarbesök så kan ju verkstaden alltid tala om det för kunden. Det finns naturligtvis genomhyggliga verkstäder men det finns också andra som är skitjobbiga att tas med, ofta pga att en utlovad reparation drar ut på tiden.

Här hade TS tydligen fått löftet "senast onsdag", onsdag var igår, bilen var inte klar. Jag bor också där jag är helt beroende av bil och jag hade legat på som en igel för att få reparationen gjord, och också blivit förbannad om de inte höll sina löften utan en bra förklaring.

KL

Bukeråden till TS är minst sagt motstridiga. I förra biltråden skulle hon inte ha bil överhuvudtaget, hon hade inte råd. Nu ska hon flera - med lika kass ekonomi som tidigare 🤷‍♀️
 
Om schemat spricker pga sjuka barn eller tandläkarbesök så kan ju verkstaden alltid tala om det för kunden. Det finns naturligtvis genomhyggliga verkstäder men det finns också andra som är skitjobbiga att tas med, ofta pga att en utlovad reparation drar ut på tiden.

Här hade TS tydligen fått löftet "senast onsdag", onsdag var igår, bilen var inte klar. Jag bor också där jag är helt beroende av bil och jag hade legat på som en igel för att få reparationen gjord, och också blivit förbannad om de inte höll sina löften utan en bra förklaring.

KL

Bukeråden till TS är minst sagt motstridiga. I förra biltråden skulle hon inte ha bil överhuvudtaget, hon hade inte råd. Nu ska hon flera - med lika kass ekonomi som tidigare 🤷‍♀️
Att hon fått andra råd här är nog inte konstigt. Efter förra tråden har det ju framkommit att hon inte kan åka sjukresa med andra tex, att hon inte kan hämta lånebilen för att den är för långt borta, att hon inte vill be någon skjuts eller be någon handla åt henne, att hon inte vill ringa affären om hemkörning av mat när hon inte har bil.
 
Förhoppningsvis är bilen fixad vid det här laget, och ts kommer med en glad uppdatering när hon släpps in här igen :heart Att ha 2 bilar för säkerhets skull känns lite märkligt tycker jag - två bilar som ska försäkras (omän minimum), besiktas, betalas vägskatt för etc. Och dessutom lagas med jämna mellanrum. Då vore det bättre med en en nyare bil som är mer pålitlig - men då kostar ju den i inköp.... Knepig situation mao.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 973
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 603
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 944
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp