Bilsäljare som dröjer med att laga bil

Enligt Henrik Rosenkvist, språkvetare och professor i nordiska språk är "ett par (stycken)" använt som uttryck vagt och betyder inte nödvändigtvis två stycken rakt av. Menar man två stycken (dagar i ditt fall) då säger man två stycken. Menar man ett osäkert antal men i de lägre siffrorna går "ett par stycken" fint att använda. Ett par används ju även i vissa fall om endast en sak tex ett par glasögon eller byxor vilket väl förvisso härrör från ett par ben i byxorna eller två glas i glasögon.

Språk är intressant så var tvungen att kolla upp uttrycket. :)
För mig är ett "par dagar" kopplat till just en tidsangivelse och inte samma sak som när man säger "ett par ljusstakar". Ett par dagar kan för mig vara upp till typ fem, medan ett par ljusstakar är just två. Språk är spännande och utvecklas ständigt :) Kontext och intention är inte samma sak som språkregler.
 
Det är inte att använda språket fel. ”Ett par” används i betydelsen 2-4. Menar man två säger man två, inte ”ett par”. ”Ett par” innebär att det är lite luddigare, mer än en men mindre än fem.
Ett litet tillägg: om det inte är så att det finns ett funktionellt samband mellan sakerna så det som avses är den mer ursprungliga betydelsen av ett tvåtal, som i ett par byxor eller ett par strumpor.

Som du säger så är ett par inte generellt likvärdigt med "antalet två" i andra sammanhang, eller för saker där det inte finns detta särskilda "parförhållande".

Exempel: Du plockar ut ett par strumpor ur lådan -då är det två som hör ihop. Du tappade två strumpor när du bar tvättkorgen -då är det två vilka som helst udda av alla de som låg i den.
 
Semester om jobbet hade godkänt det. Annars hade du fått hitta ett annat sätt att ta dig till ditt arbete, eftersom det är din skyldighet att se till att du kommer till jobbet.
Alternativt tjänstledighet utan lön om man inte har semesterdagar att ta ut.
Eller flex om du har det, och AG tillåter att det används för hela dagar/tillfälliga uttag för särskilda behov som går utöver tiderna man normalt får flexa.
 
Nu kan ju TS inte svara i tråden längre. Men i just detta fall har hon faktiskt rätt till ersättning från bilförsäljaren. Det går dock inte kräva att få det i form av just lånebil eller hyrbil, det kan lika gärna var i ersättning för kollektivtrafik. Eller för förlorad arbetsinkomst. Det finns dock ett krav på att hålla kostnaderna nere. Dvs man kan inte tex åka runt i taxi och kräva ersättning. Man kan inte heller kräva få lösningen i knäet utan kan behöva ta omak med att ta sig till tex hyrbilsdepå eller liknande.

Och man behöver just kräva ersättningen. Dvs man kan behöva lägga ut i förskott och kräva ersättning för utlägg. Vägrar firman ersätta får man ta det via ARN eller via rätten.
 
@Wille om du fortfarande läser tråden, men har du kollat upp din stilleståndsförsäkring? Om du har rätt till hyrbil och anmält det till försäkringsbolaget kan du få ekonomisk ersättning för de dagar du inte tar ut en hyrbil, så även om du inte har möjlighet att hämta ut en hyrbil som kostar en del trots försäkringen så kan du få tillbaka lite pengar. :up:
 
@Wille om du fortfarande läser tråden, men har du kollat upp din stilleståndsförsäkring? Om du har rätt till hyrbil och anmält det till försäkringsbolaget kan du få ekonomisk ersättning för de dagar du inte tar ut en hyrbil, så även om du inte har möjlighet att hämta ut en hyrbil som kostar en del trots försäkringen så kan du få tillbaka lite pengar. :up:
Det är ju dock ingen försäkringsskada. Utan en reklamation. Dvs jag skulle inte tro försäkringsbolaget är inblandat, det finns ingen anledning.

Och det är ju därför Wille i just detta fall har rätt till ersättning för annat färdmedel vid nödvändiga resor, ev utebliven arbetsinkomst om det varit aktuellt mm.

Edit. Eller menade du för Peugeoten?
 
Nu är ju reservbilen även den på verkstad och att ha 3 bilar på en person "just in case", känns lite overkill.
Jag räknar inte ett trasigt felköp som reservbil.
En reservbil står startklar på gårdsplanen.
Och går en bil sönder så lagas eller ersätts den omedelbart.
Jag hade f.ö. 4 bilar i trafik när jag var som mest nojjig om att komma till jobbet.
Men det var mest ett utslag av mitt kontrollbehov, OCD, ångest eller något annat inte riktigt sunt, så det är inget som jag rekommenderar.
 
Helt oavsett, så är det orimligt att ha 2-3 bilar "just in case".
Personligen har jag 1 bil.
Varför skulle det vara orimligt?
Så har vi alltid gjort sedan jag flyttade till landet.
Minst en extra bil i reserv.
Just nu har vi 4 bilar på 2 personer och försöker att få 2 av dessa genom verkstaden.
När en till fick stopp så fick vi låna en av sagda verkstad medan vi fixade den själva.

(Plasthjulet som spänner apparatremmen fick lagerhaveri och behövde akut bytas.)
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 973
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 603
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 944
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp