Köp av häst

Oavsett om det hänger ihop (vilket min känsla är att skadorna gör)

O_o tendinit=tendonit=senimflamation=motsvarande tennisarmbåge på människa? På en hopphäst? I år? Och de ska ha hunnit fånga upp, åtgärda och rehaba?
Tror tendinit används generellt för senskador. Kan ju vara olika illa, lindriga fall kan vara behandlade och rehabade på några månader. Men det är ju ändå något man som köpare behöver få veta.
 
En liten uppdatering till alla 🤗

Fick idag röntgen bilder och Journaler. Detta efter att jag ringde till dottern, försökte ta upp detta med att mamman hade varit otrevlig när jag efterfrågade men hon flummade bort det… suck. Förklara också varför jag ville ha dom.

Tyckte dock det var lite intressant när hon pratade om journalerna så sa hon att hon tyckte att det alltid lät mycket värre än vad det var när vetrinär skriver och använder tekniska termer.

Informationen innan jag fick journalerna var ju följande:
- Hälta
- Tendinit
- Ryggbesvär
- Hälta

(från juni - januari)

I journalerna så finns det besök maj (förra året) fram till januari.

Listar nedan
1: Hälta vid longering
2: mer Hälta, visade på böjprov denna gång. Reagerade i rygg undersökning. Reaktion SI led. Kunde släckas med bedövning.
3. Ungefär lika halt, flyttat sig. Blev stötvågsbehandlad (inflammation där fästet av senan fäster i benet). Inflammation på hovbrosk.
4. Mindre markering fram
5. Hälta igen
6. Ej ren på återbesök
7. Hovböld och hälta
8. Blev sämre efter skoning. Halt

Kort och gott en jäkla historia på 25 sidor. Tycker det känns konstigt att dom säger att detta beror på en överansträngning på grund av att hon gick barfota. Ryggbesvär framkom det att dom hade undersökt då hon knep med det när dom hade kommit in.

Tycker ju inte det känns super bra när jag sett detta. Skall kolla med egen vetrinär men är lite skeptisk till att en 4 åring (som den var) skall behöva åka in såpass många gånger för hälta, hur ska det gå när den börjar belasta kroppen mer och man börjar rida?

Tror helt ärligt min magkänsla är att avstå. Inte enbart på grund av journalerna utan pågrund av hur hela köp processen varit. Har bland annat ej fått kontrakt ännu då dom skall använda sig av standard från online (Jag tycker ju att man skall fylla i dessa innan så man vet på vilka premisser köpet går igenom)
 
En liten uppdatering till alla 🤗

Fick idag röntgen bilder och Journaler. Detta efter att jag ringde till dottern, försökte ta upp detta med att mamman hade varit otrevlig när jag efterfrågade men hon flummade bort det… suck. Förklara också varför jag ville ha dom.

Tyckte dock det var lite intressant när hon pratade om journalerna så sa hon att hon tyckte att det alltid lät mycket värre än vad det var när vetrinär skriver och använder tekniska termer.

Informationen innan jag fick journalerna var ju följande:
- Hälta
- Tendinit
- Ryggbesvär
- Hälta

(från juni - januari)

I journalerna så finns det besök maj (förra året) fram till januari.

Listar nedan
1: Hälta vid longering
2: mer Hälta, visade på böjprov denna gång. Reagerade i rygg undersökning. Reaktion SI led. Kunde släckas med bedövning.
3. Ungefär lika halt, flyttat sig. Blev stötvågsbehandlad (inflammation där fästet av senan fäster i benet). Inflammation på hovbrosk.
4. Mindre markering fram
5. Hälta igen
6. Ej ren på återbesök
7. Hovböld och hälta
8. Blev sämre efter skoning. Halt

Kort och gott en jäkla historia på 25 sidor. Tycker det känns konstigt att dom säger att detta beror på en överansträngning på grund av att hon gick barfota. Ryggbesvär framkom det att dom hade undersökt då hon knep med det när dom hade kommit in.

Tycker ju inte det känns super bra när jag sett detta. Skall kolla med egen vetrinär men är lite skeptisk till att en 4 åring (som den var) skall behöva åka in såpass många gånger för hälta, hur ska det gå när den börjar belasta kroppen mer och man börjar rida?

Tror helt ärligt min magkänsla är att avstå. Inte enbart på grund av journalerna utan pågrund av hur hela köp processen varit. Har bland annat ej fått kontrakt ännu då dom skall använda sig av standard från online (Jag tycker ju att man skall fylla i dessa innan så man vet på vilka premisser köpet går igenom)
Jag har skippat utifrån hur de betett sig. De har ju ljugit och undanhållit info om skador.
 
Jag har hjälp av både tränare och min pappa, samt egen vetrinär. Att dom inte gått igenom känner ju jag dock är tråkigt men inget som hänger ihop med att jag är ung. Då har jag alltid fått all information innan besiktning (Journaler, försäkring, tidigare plåtar) och det sett ok ut och provridning känns ok.

Skulle ju inte heller säga att jag är nybörjare på hästar själv… Tävlat 135 och alltid utbildat själv. Haft egen senaste 15 åren. Men det är super viktigt att ha ett bra support nät 🤗❤️
Nej att du är ung menade jag mer att människor beter sig som dessa mot dig och tror de kan köra över dig pga just din ålder och jag reagerade på någon mening där du skrev det fick dig att må dålig och få ångest, köpa häst ska vara kul och inte jobbigt eller ångestframkallande.
Jag tror inte du är okunnig, det är inte det jag menar🙂 Tänkte mer att är det en häst i erat kontaktnät så är folk mer villiga att vara ärliga, det är mer troligt det är en häst som rids, tränas och kanske tävlas, mindre ev skador osv. Många hästar säljs just genom kontakter och kommer aldrig ens ut på marknaden. Det är ju också surt att resa, besiktiga flera+dyrt. Beroende på vad du ska ha hästen till, jag gissar tävla hoppning(?) så kan du ju få en fin häst för 150’. Just nu är det många till salu, jag hade fullt upp stallet om jag inte redan hade fullt 😁
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 110
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 108
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
20 932
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp