Köp av häst

Märkligt finns ju lite olika senarion på varför.

För tuff inridning,
En dålig uppväxt med bla för lite rörelse i stora hagar
Medfödda svagheter
Oavsett så hade jag aktat mig.
Förloraren är tyvärr alltid hästen.
 
Tyckte också det lät konstigt när jag fick alla ärenden hos försäkringen. Jag tänker då direkt på alla ärenden som inte är registrerad hos försäkring (Jag själv åker inte in och nyttjar försäkring varje gång hästen skadat sig om jag vet hur jag ska behandla själv…)

Också konstigt att det är såpass utspritt, kopplade exempelvis inte hur ömma fötter skulle sitta ihop med rygg problem riktigt (på grund av barfota)…
Jomen om ömfotad så kan de inte ta ut steget och jobba genom kroppen, så tänker jag. Det verkar vara ägare som tagit problemet på alvar och försökt lösa det då kanske en annan ryttare, lättare, duktigare (?) söks, dvs du? Det enklaste är om du pratar med ägarna och umgås med häst och ägare. En ägare som bryr sig om sin häst berättar. Försök kommunicera på något annat sätt med ytterligare någon person i samtalet? IRL, Kanske? Man vet aldrig var formella papper hamnar nuförtiden de kan skvallras i oändligheten nu.
 
Tyckte också det lät konstigt när jag fick alla ärenden hos försäkringen. Jag tänker då direkt på alla ärenden som inte är registrerad hos försäkring (Jag själv åker inte in och nyttjar försäkring varje gång hästen skadat sig om jag vet hur jag ska behandla själv…)

Också konstigt att det är såpass utspritt, kopplade exempelvis inte hur ömma fötter skulle sitta ihop med rygg problem riktigt (på grund av barfota)…
alltså en häst som är så pass öm att den skulle få ont i ryggen, senskador mm pga barfota hade inte ens gått att rida på. Så jag tror inte på det där för 5 öre. Jag tycker det låter som någon efter konstruktion för man vill hitta på någon ursäkt för halt häst. Är hästen ens barfota nu? hästar som ömmar barfota går inte och döljer det, utan det syns. Kan ju berätta om min egna som hade karprygg och muskel problem i ländryggen, hon har varit barfota på heltid sen jag köpte henne och hennes rygg är finare än någonsin. Dom muskelspänningar som fanns i ryggen är totalt borta, och troligen kommit då uppfödaren nog ridit in henne i en dålig sadel. (Vet inte exakt varför hon hade det när hon kom). Hon kan tex vara tassig när det fryser på och blir rejält knöligt i hagen, men har då skyddat med boots vid behov i hagen. Så en häst som är öm, det syns!
 
Jomen om ömfotad så kan de inte ta ut steget och jobba genom kroppen, så tänker jag. Det verkar vara ägare som tagit problemet på alvar och försökt lösa det då kanske en annan ryttare, lättare, duktigare (?) söks, dvs du? Det enklaste är om du pratar med ägarna och umgås med häst och ägare. En ägare som bryr sig om sin häst berättar. Försök kommunicera på något annat sätt med ytterligare någon person i samtalet? IRL, Kanske? Man vet aldrig var formella papper hamnar nuförtiden de kan skvallras i oändligheten nu.
Jag tycker inte alls ägaren verkar seriös av vad som framkommit i tråden.
Hen har dolt skador och vägrar ge ut journaler, tex.
 
Det som jag fick till mig var en överansträngning på grund av att den gått barfota.

I journaler har den varit inne för hälta, tendinit, ryggbesvär och hälta mellan juni - januari

Hästen är 5 år och har redan detta i bagaget. Hade aldrig köpt en 5 åring med den skadehistoriken. Aldrig!

Den är inte rätt uppbyggd från början och det är svårt att "ta igen" senare när skadorna redan hunnit komma.
 
Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok.

Är intresserad av en häst. Vi har bokat besiktning och vet att hästen skulle haft 1 tidigare skador.

När jag ringer till försäkringsbolaget så hade dom 4 stycken registrerade inom ett halvår.Jag skickar då och begär journalerna och röntgenbilderna. Ägaren säger att dom hänger ihop och att jag kan kontakta vetrinären som behandlat hästen om jag har några frågor. Jag säger då att jag måste få fullmakt från dom innan jag kan fråga vetrinären något. Då blir ägaren sur / irriterad och skriver att hon aldrig begärt ut detta eller fått när hon köpt och sålt hästar tidigare och att jag köper en 5 åring för 150 000kr och att det inte känns bra att vi är så tveksamma.

Jag hade från början begärt ut fullmakt till försäkring och röntgenbilderna (kolla med egen vetrinär). När försäkringen hade mer ärenden än jag trodde så frågade jag om journalerna, just för att kunna se / prata med vetrinären och förstå orsak och hur det kan påverka framåt.

Alltså blev lite luddigt men är jag helt koko som tänker att detta är helt normalt eller ska man bara acceptera sånt här och inte få tillgång till journaler när man köper en ”billigare” häst (förövrigt skulle jag inte själv säga att det är billigt när det är som en kontantinsats till en lägenhet.)

Blev faktiskt grymt paff av detta svar och känns inte lika bra i magen längre utan fick ångest…
Dra dig ur och titta vidare. En säljare skall man känna förtroende för och all information skall vara tillgänglig.

Lägg inga pengar på besiktning av den hästen, är mitt råd.

Dåligt av säljaren att lägga din osäkerhet som last hos dig och hävda att priset är "billigt".

Det är i mina ögon en dyr häst med skadehistorik.
 
Dra dig ur och titta vidare. En säljare skall man känna förtroende för och all information skall vara tillgänglig.

Lägg inga pengar på besiktning av den hästen, är mitt råd.

Dåligt av säljaren att lägga din osäkerhet som last hos dig och hävda att priset är "billigt".

Det är i mina ögon en dyr häst med skadehistorik.
Jag håller med.
Skadehistoriken på en ung häst dessutom.
 
Hästen är 5 år och har redan detta i bagaget. Hade aldrig köpt en 5 åring med den skadehistoriken. Aldrig!

Den är inte rätt uppbyggd från början och det är svårt att "ta igen" senare när skadorna redan hunnit komma.

Dra dig ur och titta vidare. En säljare skall man känna förtroende för och all information skall vara tillgänglig.

Lägg inga pengar på besiktning av den hästen, är mitt råd.

Dåligt av säljaren att lägga din osäkerhet som last hos dig och hävda att priset är "billigt".

Det är i mina ögon en dyr häst med skadehistorik.

Delar denna känsla. Personligen hade jag nog funnit det svårmotiverat med en sådan prislapp på en 5-åring med skadehistorik. Ännu mer så om senor är involverade. Anar ugglor i mossen.
 
Är ju inte säker på att dom ljuger dock då jag inte fått tillgång till Journaler. Kan ju mycket väl vara en överansträngning som resulterade i dessa undersökningar men samtidigt så måste jag ju få prata med vetrinären / se hur det är skrivet för att se hur det sitter ihop. Men ja var därför jag reagerade från början, skulle det hela varit en undersökning skulle det inte känts lika farligt.
Men överansträngning pga barfota? Vad är den skulle ha överansträngt genom att inte ha skor? Om bristen på skor var problemet så kunde det kanske leda till trasiga hovar, men varför gick rygg och senor sönder?
 
Jomen om ömfotad så kan de inte ta ut steget och jobba genom kroppen, så tänker jag. Det verkar vara ägare som tagit problemet på alvar och försökt lösa det då kanske en annan ryttare, lättare, duktigare (?) söks, dvs du? Det enklaste är om du pratar med ägarna och umgås med häst och ägare. En ägare som bryr sig om sin häst berättar. Försök kommunicera på något annat sätt med ytterligare någon person i samtalet? IRL, Kanske? Man vet aldrig var formella papper hamnar nuförtiden de kan skvallras i oändligheten nu.
Hästen står 4 timmar bort så går inte att umgås IRL. Tidigare kommunikation har varit via sms och samtal. Dock så berättade dom inte om allt detta på provridning när jag frågade om skadehistorik och har ej framgått att dom söker en lättare ryttare… Jag är både längre o antagligen tyngre därmed än nuvarande
 
Åtarknyter till diskussionen om många skiftande veterinärbesök. Jag hade en häst som visade diffus hälta. Hade haft den många år, så jag märkte att den inte mådde bra. Det tog 4 besök på klinik innan de hittade rätt. Flera behandlingar i fel leder, flera olika. Då hade de tom försökt övertala mig att hästen var frisk. När de hittade rätt var hästen sig själv på en vecka. Troligen fanns diverse olika diagnoser registrerade till försäkringsbolaget, men det var bara en som var rätt. Så om det inte är tydligt vad som är fel kan man nog få mycket irrelevanta inlägg i sin försäkringsjournal.

Försäkringsbolaget tar ju inte heller hänsyn till om det är ny skada eller återbesök. Tex hälta med utredning, behandling, återbesök och andra behandling, återbesök för friskförklarad skulle jag räkna som ett skadetillfälle. Men det blir tre besök i journalen.
 
Åtarknyter till diskussionen om många skiftande veterinärbesök. Jag hade en häst som visade diffus hälta. Hade haft den många år, så jag märkte att den inte mådde bra. Det tog 4 besök på klinik innan de hittade rätt. Flera behandlingar i fel leder, flera olika. Då hade de tom försökt övertala mig att hästen var frisk. När de hittade rätt var hästen sig själv på en vecka. Troligen fanns diverse olika diagnoser registrerade till försäkringsbolaget, men det var bara en som var rätt. Så om det inte är tydligt vad som är fel kan man nog få mycket irrelevanta inlägg i sin försäkringsjournal.

Försäkringsbolaget tar ju inte heller hänsyn till om det är ny skada eller återbesök. Tex hälta med utredning, behandling, återbesök och andra behandling, återbesök för friskförklarad skulle jag räkna som ett skadetillfälle. Men det blir tre besök i journalen.
Ja och det behöver inte vara konstigt, men det är märkligt att de inte sagt något eller vill delge journalen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 089
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 092
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
20 846
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp