Bilsäljare som dröjer med att laga bil

Men nu skenar det ju iväg igen?
@Wille - om de sagt att du får den imorgon så hoppas på det, du kan tyvärr inte göra mycket annat.

@alla andra - om de lovar ons och hon inte får den då (efter en vecka) så är det ju kass och inget att gå i polemik över??
 
Ett par är alltid två. Menar man fler än två så säger man "några".

Och de hämtade bilen redan onsdag förra veckan. De hade alltså haft bilen i fem dagar innan verkstad ens tittade på bilen. Varför hämtade de bilen så tidigt för när den bara skulle stå där i flera dagar utan åtgärd?
Mja. Det beror på vad man pratar om. Min erfarenhet med sånadär saker är att två det minsta, en dag att hitta felet och beställa prylar, en dag att vänta på prylar, eventuellt två, och sedan en dag att fixa problemet. Alltså 3-4, säger man då till att det här kommer ta "ett par dagar" så betyder det för mig att det tar ett par dagar extra, alltså mer än 3-4 dagar. Jag förstår att det är förvirrande när man är autistisk. Det betyder egentligen två, men här blir det liksom inte så. Man behöver se till sammanhanget. Att få en bil efter 2 dagar är ju inte ens rimligt till att börja med, därav kan man börja fråga om specifik dag istället, när de tror att arbetet är klart egentligen. Så har jag börjat göra, för "ett par" betyder väldigt olika saker för olika människor och för olika ting.
 
Mja. Det beror på vad man pratar om. Min erfarenhet med sånadär saker är att två det minsta, en dag att hitta felet och beställa prylar, en dag att vänta på prylar, eventuellt två, och sedan en dag att fixa problemet. Alltså 3-4, säger man då till att det här kommer ta "ett par dagar" så betyder det för mig att det tar ett par dagar extra, alltså mer än 3-4 dagar. Jag förstår att det är förvirrande när man är autistisk. Det betyder egentligen två, men här blir det liksom inte så. Man behöver se till sammanhanget. Att få en bil efter 2 dagar är ju inte ens rimligt till att börja med, därav kan man börja fråga om specifik dag istället, när de tror att arbetet är klart egentligen. Så har jag börjat göra, för "ett par" betyder väldigt olika saker för olika människor och för olika ting.
Hur ska man begripa när folk använder språket fel?
 
Hur ska man begripa när folk använder språket fel?
Det är därför man dubbelkollar genom att fråga vilken dag de menar. Språk är tyvärr inte svart eller vitt, rätt eller fel. Det finns många uttryck som kan betyda väldigt många saker. Jag har själv haft dessa problem en gång i tiden, men jag har lärt mig. Att vara öppen för att lära sig är det viktigaste där tänker jag. Inte vem som har rätt eller fel. Det är det minst viktiga i sammanhanget.
 
Hur ska man begripa när folk använder språket fel?
Enligt Henrik Rosenkvist, språkvetare och professor i nordiska språk är "ett par (stycken)" använt som uttryck vagt och betyder inte nödvändigtvis två stycken rakt av. Menar man två stycken (dagar i ditt fall) då säger man två stycken. Menar man ett osäkert antal men i de lägre siffrorna går "ett par stycken" fint att använda. Ett par används ju även i vissa fall om endast en sak tex ett par glasögon eller byxor vilket väl förvisso härrör från ett par ben i byxorna eller två glas i glasögon.

Språk är intressant så var tvungen att kolla upp uttrycket. :)
 
I fredags sa säljaren att det skulle ta ett par dagar (tolkar det som fredag är dag ett och måndag är dag två och att det är på måndag det gått ett par dagar). I måndags hette det "senast onsdag". Och jag får ingen bil idag heller.
De menar arbetstid och inte kalender tid.
Hantverkare räknar så.
Men de kommer inte att jobba med just din bil hela tiden sammanhängande.
Utan först några timmar felsökning.
Sedan beställa delar som kan behövas.
Delarna kan dröja ett tag och när de kommer så kan en annan bil vara "på lyften" och behöva bli färdig först.
Men när allt är på plats så kommer det att ta ett par dagar.
Tyvärr så verkar inte allt vara på plats ännu.
 
De menar arbetstid och inte kalender tid.
Hantverkare räknar så.
Men de kommer inte att jobba med just din bil hela tiden sammanhängande.
Utan först några timmar felsökning.
Sedan beställa delar som kan behövas.
Delarna kan dröja ett tag och när de kommer så kan en annan bil vara "på lyften" och behöva bli färdig först.
Men när allt är på plats så kommer det att ta ett par dagar.
Tyvärr så verkar inte allt vara på plats ännu.
Frågan gällde när jag får tillbaka min bil.

De hade haft den i flera dagar innan de ens felsökte den. Varför hämtar de bilen när de inte kan felsöka direkt? Det är dålig planering.
 
Och jag undrar vad som hänt om jag behövt bilen för att kunna ta mig till och från jobbet och hyrbilsförsäkringen inte gällt. Hade jag fått ta semester då?
 
Det vet jag inte. Men de påstår det. Den som lever får se.
Lägg då inte mer energi på att det har tagit så lång tid. Gjort är gjort, det finns ju så många saker som kan vara orsaken, och de svaren sitter bara bilfirman/de du lämnade in den till på. De har säkert en bra förklaring också, kanske något man inte tänker på när man är stressad och irriterad när man inte har bil. Förhoppningsvis får du tillbaka bilen i morgon som sagts och allt är frid och fröjd igen.
 
Ett par är alltid två. Menar man fler än två så säger man "några".

Och de hämtade bilen redan onsdag förra veckan. De hade alltså haft bilen i fem dagar innan verkstad ens tittade på bilen. Varför hämtade de bilen så tidigt för när den bara skulle stå där i flera dagar utan åtgärd?
Men om nån på fredag säger att det tar en dag, då är inte klart samma dag. Säger nån på fredag att det tar en dag så innebär det måndag. Ett par dagar är 2-4 dagar, inte bokstavligen två. Och på fredagen har det inte gått en dag, det är på måndagen.
 
Ett par är alltid två. Menar man fler än två så säger man "några".

Och de hämtade bilen redan onsdag förra veckan. De hade alltså haft bilen i fem dagar innan verkstad ens tittade på bilen. Varför hämtade de bilen så tidigt för när den bara skulle stå där i flera dagar utan åtgärd?
"Ett par dagar" är ett uttryck.
Det är en tidsangivelse som typiskt sett är vag till sin karaktär och som har tappat den direkta kopplingen till den bokstavliga innebörden i "par" som tvåtal.

Hur ska man begripa när folk använder språket fel?
Du gör dig själv en väldig otjänst när du resonerar på det sättet.

Om du kan se att det är du som har missförstått så finns möjligheten att förbättra din förståelse för framtiden. Exempelvis när folk som här förklarar hur ett visst uttryck brukar användas.
Om du vill skapa egna regler för hur språket fungerar så kommer du råka ut för mer misslyckad kommunikation, eftersom resten av världen inte kommer att följa de regler som du satt upp för vad som ska vara rätt sätt att uttrycka sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 973
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 605
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 944
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp