Bilsäljare som dröjer med att laga bil

Jag har inte heller några problem de första 5 åren efter en ordentlig genomgång av bilarna.
Inte ens med Peugeoten.



Men det vet man ju i förväg så det blir inget plötsligt haveri av sådant.
Och vad innebär "att löna sig"?

Om man skruvar ihop bilen för 25 000:- och får 5 år och 5000 mil ur det så blir det ganska så billiga mil.
Fast det var det jag menade med en "ny bil". Ny dvs inte äldre än 5 år ungefär. Golfen leasade jag, åt dottern (vi körde den också) bl.a. av den anledningen att jag inte ville att hon skulle bli stående ute i obygden nån natt med en gammal billig bil (hon hade inte haft råd att köpa nåt annat än en riktigt jättebillig bil men behövde den dagligen till jobbet). Med Golfen kände jag mig trygg(are). Den drar också otroligt mycket mindre bensin än Volvon.

Volvon funderar vi på att sälja, innan den blir FÖR gammal och kräver för mycket jobb - det behövs en hel del redan nu. Det är ju ett vägande mellan när en bil behöver större åtgärder allt oftare, vs när man fortfarande kan sälja den för en hyfsad slant. Den är en jättefin modell men idag behöver den ny koppling, centrallåset fungerar inte, ac:n fungerar inte, plus några andra grejer som (förutom kopplingen) inte gör att man blir stående på motorvägen, men ändå behöver fixas.
 
Fast det var det jag menade med en "ny bil". Ny dvs inte äldre än 5 år ungefär
Peugeoten var 14 år gammal när jag köpte den och det var bara första 4 åren som den funkade utan problem efter en ordentlig genomgång med kamremsbyte.
Sedan så hände det litet grejer och de är ännu inte lagade.
Men det kan ju vänta, jag åker just nu Volvo XC70 med Geartronic, så det går ingen nöd på mig.
 
Att hon fått andra råd här är nog inte konstigt. Efter förra tråden har det ju framkommit att hon inte kan åka sjukresa med andra tex, att hon inte kan hämta lånebilen för att den är för långt borta, att hon inte vill be någon skjuts eller be någon handla åt henne, att hon inte vill ringa affären om hemkörning av mat när hon inte har bil.
Det finns inte hemkörning här, så ingen idé att ringa om det.

Ja, självklart ska verkstan informera kunden om det blir förseningar p.g.a. beställningar som inte kommer i tid eller om något annat hänt som gjort att arbetet försenats. Men lämnade hon in bilen på en fredag och fick reda på då att det skulle ta några dagar, hade jag inte blivit skogstokig även om jag är beroende av min bil jag också. Jag förstod det som att det är något som är fel på TS bil, inte bara att den skulle servas? Tittade de på den på fredagen och felsökte bör de i bästa fall haft delarna under måndagen eller tisdagen. Sen ska bilen också reparareas. Det tar tid. TS verkar ha tolkat några dagar bokstavligt som typ två dagar och inte tänkt på att även lördag-söndag skulle in där. Mig veterligen är det få bilverkstäder som jobbar helg.
Bilen hämtades hemma hos mig i onsdags förra veckan.

@Wille har du fått tillbaka bilen nu? :)
Nej, det har jag inte. Bilen är lagad men ett nytt fel har tillkommit. Så nu är den inlämnad till Volvoverkstad av säljaren.

Det känns som om Volvon var ett lika dåligt köp som Peugeoten.
 
Ja, självklart ska verkstan informera kunden om det blir förseningar p.g.a. beställningar som inte kommer i tid eller om något annat hänt som gjort att arbetet försenats. Men lämnade hon in bilen på en fredag och fick reda på då att det skulle ta några dagar, hade jag inte blivit skogstokig även om jag är beroende av min bil jag också. Jag förstod det som att det är något som är fel på TS bil, inte bara att den skulle servas? Tittade de på den på fredagen och felsökte bör de i bästa fall haft delarna under måndagen eller tisdagen. Sen ska bilen också reparareas. Det tar tid. TS verkar ha tolkat några dagar bokstavligt som typ två dagar och inte tänkt på att även lördag-söndag skulle in där. Mig veterligen är det få bilverkstäder som jobbar helg.
De sa "senast onsdag". Något bör de ju ha menat med det.
Hm, hoppsan :p Jag har aldrig tänkt på att ett gilla på inlägg likt "jag har flera bilar ifall att" eller vad det nu stod skulle betyda att jag tycker att ts borde använda samma lösning. Snarare att det är en smart lösning på problemet för den personen. Det hade dock aldrig funkat för mig trots att jag behövt komma till jobb då flera bilar skulle betyda att bilar hade behövt stå lite för mycket (batterier osv...) och att jag skulle behöva gå ner i prisklass (dvs mer slitagedelar som lär ryka alt tumma på säkerheten). Hade jag behövt lösa det hade jag fått bli sen och jag betalat taxi eller nåt.
Nej, likes tolkas ju olika av olika personer.
Bor man som en del av oss på landet utan bussar mm ,så är det nästan ett nödvändigt ont.
Nu har jag ju bara 4km in till Töreboda, så en bra dag eller med pumpade däck kan jag gå/cykla. Men jag är både lat och har div krämpor som gör att det inte alltid funkar.

Edit: ingen av bilarna är risiga,kugan 2016 och Kian hade gått 1500 mil
Jag har 1,5 mil till stan, bussen går med 2 turer på morgonen, 1 tur efter lunch, 2 turer på eftermiddagen. Så den har jag aldrig åkt med.

Skulle något hända med bilen så har jag hyrbilstillägg i försäkringen och om det inte skulle omfatta min skada så skulle jag hyra en bil ändå. Har dessutom hjälpsamma grannar. En av dem skjutsade mig både från och till stan när jag behövde lämna bilen för en längre reparation. En annan hjälpte mig dessutom när bilen vägrade röra sig en dag förra vintern och jag satt och ringde Falck för att få bärgning till verkstad. Grannen kunde konstatera att det var handbromsen som frusit :o

Vi är 20 hushåll i föreningen, det är bara de som är par som har två bilar, alla ensamboende har en bil var. Så här uppfattas det inte som nödvändigt att ha en reservbil.

Det är ett mycket effektivt sätt att inte få någon tid alls på bästa verkstaden.
Då kommer de efter det att aldrig ha tid med just din bil.
Det kan du inte veta.
 
Men grejen är ju att det aldrig någonsin är verkstans problem hur man löser sitt liv för övrigt när man är utan bil? Man får ju lösa det? Själv? Det här med reservbil var ett förslag som kom upp. Därmed inte sagt att alla människor har en reservbil, jag har inte det. Andra förslag är ju låna en bil på verkstan, ordna hyrbil via försäkring, låna en bil av familjemedlem/släkting/än/granne/kollega/valfri person, samåka till jobbet, ta kollektivtrafiken, i värsta fall får man väl ta en taxi då om man måste iväg?

Det jag reagerade på från början är nog faktiskt att eftersom TS förkastar exakt allt folk skriver men samtidigt faktiskt inte måste iväg (för TS har inget jobb) så förstår jag inte riktigt den fruktansvärda ilskan så att TS inte ens kunde glädja sig åt när de sa att hon skulle få tillbaka bilen utan att skriva ett ilsket inlägg här med arga smileysar. För oss som måste ta sig till jobbet blir det är jätteproblem att bli utan bil för länge (för att man kanske redan naggat på släktingar/vänner och lånat bil under de dagar det skulle ta från början) men för TS finns inte det problemet.
 
Men grejen är ju att det aldrig någonsin är verkstans problem hur man löser sitt liv för övrigt när man är utan bil? Man får ju lösa det? Själv? Det här med reservbil var ett förslag som kom upp. Därmed inte sagt att alla människor har en reservbil, jag har inte det. Andra förslag är ju låna en bil på verkstan, ordna hyrbil via försäkring, låna en bil av familjemedlem/släkting/än/granne/kollega/valfri person, samåka till jobbet, ta kollektivtrafiken, i värsta fall får man väl ta en taxi då om man måste iväg?

Det jag reagerade på från början är nog faktiskt att eftersom TS förkastar exakt allt folk skriver men samtidigt faktiskt inte måste iväg (för TS har inget jobb) så förstår jag inte riktigt den fruktansvärda ilskan så att TS inte ens kunde glädja sig åt när de sa att hon skulle få tillbaka bilen utan att skriva ett ilsket inlägg här med arga smileysar. För oss som måste ta sig till jobbet blir det är jätteproblem att bli utan bil för länge (för att man kanske redan naggat på släktingar/vänner och lånat bil under de dagar det skulle ta från början) men för TS finns inte det problemet.
”Den fruktansvärda ilskan” läser du nog in själv, precis som ”arga smileysar”. Jag ser inte en enda smiley i hennes inlägg.
 
Men grejen är ju att det aldrig någonsin är verkstans problem hur man löser sitt liv för övrigt när man är utan bil? Man får ju lösa det? Själv? Det här med reservbil var ett förslag som kom upp. Därmed inte sagt att alla människor har en reservbil, jag har inte det. Andra förslag är ju låna en bil på verkstan, ordna hyrbil via försäkring, låna en bil av familjemedlem/släkting/än/granne/kollega/valfri person, samåka till jobbet, ta kollektivtrafiken, i värsta fall får man väl ta en taxi då om man måste iväg?

Det jag reagerade på från början är nog faktiskt att eftersom TS förkastar exakt allt folk skriver men samtidigt faktiskt inte måste iväg (för TS har inget jobb) så förstår jag inte riktigt den fruktansvärda ilskan så att TS inte ens kunde glädja sig åt när de sa att hon skulle få tillbaka bilen utan att skriva ett ilsket inlägg här med arga smileysar. För oss som måste ta sig till jobbet blir det är jätteproblem att bli utan bil för länge (för att man kanske redan naggat på släktingar/vänner och lånat bil under de dagar det skulle ta från början) men för TS finns inte det problemet.
@Wille har ju dock andra problem, som de flesta av oss slipper tampas med. Och som väl förklarar reaktionen på bilfirmans besked.
 
Förlåt, du har rätt angående smileysarna. Jag tycker fortfarande dock att hon låter väldigt arg i inlägget och det kan du inte tvinga mig att inte tycka.
Jag försöker inte tvinga dig till något alls, tänkte bara att det var kunde vara bra för dig att veta att det du reagerar så starkt på är din egen tolkning, inte vad som faktiskt står där.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 973
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 578
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 944
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp