Bilsäljare som dröjer med att laga bil

Att hon fått andra råd här är nog inte konstigt. Efter förra tråden har det ju framkommit att hon inte kan åka sjukresa med andra tex, att hon inte kan hämta lånebilen för att den är för långt borta, att hon inte vill be någon skjuts eller be någon handla åt henne, att hon inte vill ringa affären om hemkörning av mat när hon inte har bil.
Jag tycker att det är bättre att vänta med att summera TS situation tills hon har möjlighet att svara själv.
 
Förhoppningsvis är bilen fixad vid det här laget, och ts kommer med en glad uppdatering när hon släpps in här igen :heart Att ha 2 bilar för säkerhets skull känns lite märkligt tycker jag - två bilar som ska försäkras (omän minimum), besiktas, betalas vägskatt för etc. Och dessutom lagas med jämna mellanrum. Då vore det bättre med en en nyare bil som är mer pålitlig - men då kostar ju den i inköp.... Knepig situation mao.
Jag tror mig aldrig ha stött på en enda person som har en bil att ha i reserv om bilen krånglar. Åtminstone förutom de som har tomten full av risiga kärror. Glada mekare som har "reservdelsbilar" är en sak.
 
Om schemat spricker pga sjuka barn eller tandläkarbesök så kan ju verkstaden alltid tala om det för kunden. Det finns naturligtvis genomhyggliga verkstäder men det finns också andra som är skitjobbiga att tas med, ofta pga att en utlovad reparation drar ut på tiden.

Här hade TS tydligen fått löftet "senast onsdag", onsdag var igår, bilen var inte klar. Jag bor också där jag är helt beroende av bil och jag hade legat på som en igel för att få reparationen gjord, och också blivit förbannad om de inte höll sina löften utan en bra förklaring.

KL

Bukeråden till TS är minst sagt motstridiga. I förra biltråden skulle hon inte ha bil överhuvudtaget, hon hade inte råd. Nu ska hon flera - med lika kass ekonomi som tidigare 🤷‍♀️
Ja, självklart ska verkstan informera kunden om det blir förseningar p.g.a. beställningar som inte kommer i tid eller om något annat hänt som gjort att arbetet försenats. Men lämnade hon in bilen på en fredag och fick reda på då att det skulle ta några dagar, hade jag inte blivit skogstokig även om jag är beroende av min bil jag också. Jag förstod det som att det är något som är fel på TS bil, inte bara att den skulle servas? Tittade de på den på fredagen och felsökte bör de i bästa fall haft delarna under måndagen eller tisdagen. Sen ska bilen också reparareas. Det tar tid. TS verkar ha tolkat några dagar bokstavligt som typ två dagar och inte tänkt på att även lördag-söndag skulle in där. Mig veterligen är det få bilverkstäder som jobbar helg.
 
I förra tråden tror jag att det var flera. Och i första inlägget om reservbil här så får det 8 likes.
Hm, hoppsan :p Jag har aldrig tänkt på att ett gilla på inlägg likt "jag har flera bilar ifall att" eller vad det nu stod skulle betyda att jag tycker att ts borde använda samma lösning. Snarare att det är en smart lösning på problemet för den personen. Det hade dock aldrig funkat för mig trots att jag behövt komma till jobb då flera bilar skulle betyda att bilar hade behövt stå lite för mycket (batterier osv...) och att jag skulle behöva gå ner i prisklass (dvs mer slitagedelar som lär ryka alt tumma på säkerheten). Hade jag behövt lösa det hade jag fått bli sen och jag betalat taxi eller nåt.
 
Jag tror mig aldrig ha stött på en enda person som har en bil att ha i reserv om bilen krånglar. Åtminstone förutom de som har tomten full av risiga kärror. Glada mekare som har "reservdelsbilar" är en sak.
Bor man som en del av oss på landet utan bussar mm ,så är det nästan ett nödvändigt ont.
Nu har jag ju bara 4km in till Töreboda, så en bra dag eller med pumpade däck kan jag gå/cykla. Men jag är både lat och har div krämpor som gör att det inte alltid funkar.

Edit: ingen av bilarna är risiga,kugan 2016 och Kian hade gått 1500 mil
 
Det är en jättebra lösning för de allra flesta.
Men vi har inte riktigt den tiden när det kör ihop sig.
Då handlar det om minuter.
Max 10 min försening alltså.
Då är extrabil bra.

Men de flesta lever ju inte så och kan utan vidare få det att fungera med hyrbil, skjuts, kollektivtrafik eller cykel.
Men det bygger ju på att bilarna är slitna och havererar utan förvarning lite titt som tätt. Det där med flera bilar funkar kanske för er, men jag skulle inte säga att det är en lösning som funkar för alla. En alternativ lösning är att ha en bil, men såpass välskött att den inte havererar. Så gör nog de flesta jag känner. Är bilen relativt ny, och service etc gjort som det ska, så går bilen. Man behöver inte tre bilar till i reserv, varav två är på håret att de inte går igenom besiktningen.
 
Jag tror mig aldrig ha stött på en enda person som har en bil att ha i reserv om bilen krånglar. Åtminstone förutom de som har tomten full av risiga kärror. Glada mekare som har "reservdelsbilar" är en sak.
Exakt. Det finns ju de som mer eller mindre samlar på bilar för det är bra att ha, men då handlar det mer om ett meck-intresse eller liknande. Inte att det är enda sättet att se till att man tar sig till jobbet.
 
Vi har två bilar, den grundbestyckningen behöver vi i ett normalläge.
Strular en bil kan vi till nöds klara oss med en bil någon dag eller två.
Sen är reservalternativ ett en motorcykel.
Reservalternativ två är en annan motorcykel.
Reservalternativ tre är en brutal elcykel, som tar mig några mil till jobbet och hem men helst inte i kasst väder.
Reservalternativ fyra är vanliga cyklar, inte till jobbet men iaf till närmaste matbutik.

Hade jag haft en entusiastbil av något slag så hade den förstås kunnat agera vardagsreserv, men att äga en uttalad reservbil (och hålla den klar att tas i drift nästa dag) skulle kännas litet överkurs för mig/oss. Det kostar ju trots allt både litet pengar och tid.
 
Jag tror mig aldrig ha stött på en enda person som har en bil att ha i reserv om bilen krånglar. Åtminstone förutom de som har tomten full av risiga kärror. Glada mekare som har "reservdelsbilar" är en sak.
Jag träffade en gubbe på 80-talet som hade två bilar. Förstabilen var en Jaguar och den tillbringade mer tid på märkesverkstad än i sitt egna garage. Så han hade en Porsche 911 också som backupbil.

Men det är nog det enda fallet jag hört talas om när någon haft en reservbil.
 
Jag bor också där jag är helt beroende av bil och jag hade legat på som en igel för att få reparationen gjord, och också blivit förbannad om de inte höll sina löften utan en bra förklaring.
Det är ett mycket effektivt sätt att inte få någon tid alls på bästa verkstaden.
Då kommer de efter det att aldrig ha tid med just din bil.
Så det är en strategi som jag verkligen inte rekommenderar.


. I förra biltråden skulle hon inte ha bil överhuvudtaget, hon hade inte råd. Nu ska hon flera - med lika kass ekonomi som tidigare 🤷‍♀️
Nej det var med den hypotetiska förutsättningen att hon hade ett jobb att åka till och därmed en inkomst av normalgraden.
Inte i nuvarande situation, i den så har ju TS klarat sig utan att åka bil alls.
 
Då vore det bättre med en en nyare bil som är mer pålitlig
De är tyvärr inte mer pålitliga.
Det är bara en illusion.
Och dessutom så behöver de fortfarande stå på verkstad för service.

Jag tror att ett problem med äldre, billiga, bilar är att man inte kostar på de reparationer som behövs för att få bilen pålitlig, utan sparar in på det eftersom att "bilen inte är värd det".
Och då blir det ju som det blir.
Är bilen inte riktigt hel så går den lättare sönder.
 
men att äga en uttalad reservbil (och hålla den klar att tas i drift nästa dag) skulle kännas litet överkurs för mig/oss. Det kostar ju trots allt både litet pengar och tid.
Men ni har ju redan reservplaner upp över öronen!

Vår reservplan g eller h eller så är att ta traktorn till närmaste busshållplats.
Med tre traktorer så fungerar det nog ganska så bra.
Ännu har vi inte behövt komma dit.
 
En alternativ lösning är att ha en bil, men såpass välskött att den inte havererar. Så
Det går att hålla en billigare bil lika välskött och pålitligt som en dyrare bil.
Våra bilar havererar inte oftare än andras om man räknar till miltalen.
Men vi åker oerhört mycket och till slut så går saker ju sönder.

Det är inte jag som står längs vägkanten med en bil som har stannat under färd.
De lagas tidigare än så.
 
Jag träffade en gubbe på 80-talet som hade två bilar. Förstabilen var en Jaguar och den tillbringade mer tid på märkesverkstad än i sitt egna garage. Så han hade en Porsche 911 också som backupbil.

Men det är nog det enda fallet jag hört talas om när någon haft en reservbil.
Min förstabil är en Peugeot vilket kanske förklarar en del av behovet av reservbil.
 
De är tyvärr inte mer pålitliga.
Det är bara en illusion.
Och dessutom så behöver de fortfarande stå på verkstad för service.

Jag tror att ett problem med äldre, billiga, bilar är att man inte kostar på de reparationer som behövs för att få bilen pålitlig, utan sparar in på det eftersom att "bilen inte är värd det".
Och då blir det ju som det blir.
Är bilen inte riktigt hel så går den lättare sönder.
Men jo, en ny bil (förutom att den har garanti) är allt mindre trolig att braka ihop än en gammal? Väl? Vår Golf, som vi först leasade i tre år (splitterny) och sen köpte loss, har aldrig haft minsta problem på fem år. Gamla Volvon däremot, från 2010, har börjat behöva fixas med jämna mellanrum pga slitage helt enkelt. Koppling etc. Till slut kommer man till en gräns där det inte riktigt lönar sig att fixa och laga. Ändå är den en riktig arbetshäst, välskött, med stark motor, vilket hjälper till.
 
har aldrig haft minsta problem på fem år.
Jag har inte heller några problem de första 5 åren efter en ordentlig genomgång av bilarna.
Inte ens med Peugeoten.


Gamla Volvon däremot, från 2010, har börjat behöva fixas med jämna mellanrum pga slitage helt enkelt. Koppling etc
Men det vet man ju i förväg så det blir inget plötsligt haveri av sådant.
Och vad innebär "att löna sig"?

Om man skruvar ihop bilen för 25 000:- och får 5 år och 5000 mil ur det så blir det ganska så billiga mil.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 973
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 578
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 944
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp