Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

Jättelik en stallkompis ponny!
268179_1889349554273_1257500804_31646623_345147_n.jpg

I väntan på ridbilder (om cirka 2 år :p) visar jag en grå älgkalv på morgonpromenad. En väldigt trevlig och snygg älg enligt mig ;)

427161_190811087688785_100002796869229_220468_79235440_n.jpg

Vad söt han är! Hur stor blir han? :)

Stella har bestämt sig för att byta färg... :D Hon har börjat fälla ordentligt nu och hennes huvud blir mörkt!

st2-7.jpg

Raggigare än raggigast. Hon är så ful i pälsen just nu. :p
st3-4.jpg

Han blir nog närmare 170 (hoppas jag) :p

Stellas färg är ju cool just nu men kvalisorten på pälsen ser väl si så där ut :o :D

En bjässe då. ;)

Hon ser gräslig ut. Hon blev ju klippt en gång i höstas och det har växt ut under vintern... klippta hästar
som man låter pälsen växa ut på är det fulaste som finns. Jag hoppas att hon fäller av allt snart. :p

Jag behöver en stor häst till mina långa ben och breda rumpa ;)

Ja, hon ser "toppad" ut i pälsen. Alla hårstrån är liksom lika långa.
Det brukar ju gå ganska fort när väl pälsen börjar lossna.
Latin och shettisen fäller enormt mycket men unghästen håller hårt i sina strån än så länge :)

Ironwill: Tack! Han är en arabkorsning.:)

Jättesöt, alltid kul att se välbevarade gammla hästar. :) Vad är det för ras?

*KL

Lite bilder från dagens pass med Ninya (som jag numera hyr två dagar i veckan!). I allmänhet kändes det ganska dåligt faktiskt, jag var ännu vingligare än jag brukar kändes det som. Men typ sista 10 minutrarna kändes det som att det lossnade rätt bra i alla fall :) Provade rida lite utan stigbyglar en stund men gav snabbt upp när jag varit nära att glida av flera ggr på kort tid. Får ta det när jag har en bättre dag (och mindre hala ridbyxor också kanske).

Framskrittning
1-3.jpg

Såhär ser det ut när jag kör utan stigbyglar. Jag sitter ju verkligen bättre estetiskt, men jag båda skumpar och vinglar mer (åtminstone denna dag) än annars. Men målet är ju att kunna sitta mer såhär hela tiden och samtidigt inte hämma ryggen och rörelserna.
3-4.jpg

Trav
9-4.jpg

Galopp ur skritt
6-4.jpg

Lite övertydlig eftergift då hon saktat ner till skritt (jag sitter där och är fascinerad över att övergång galopp till skritt gick på ca 5 meter)
8-5.jpg

Trav (jag är bra på att göra lite skumma miner när jag koncentrerar mig...)
5-5.jpg

Och här är första bilden hittills där man tydligt ser hennes nya träns :love: (tidigare har hon haft ett mörkbrunt träns med rödfodrad nosgrimma, svarta tyglar och ett svart sidostycke...)
2-2.jpg

Säger det igen. Skaffa STÖVLAR. Om du hyr henne 2 dar i veckan har du väl likagärna råd att köpa stövlar? Du behöver komma om och runt hästen och inte spänna dig så mycket. Hon kommer inte upp med ryggen riktigt utan går med svank hela tiden, dvs kommer inte till arbete även om nacken är krökt. Tjatar jag vet, men ärligt så är det en bra investering med stövlar som ett led på vägen. Utöver det, försök ha tanken att hon är en badboll som ska få plats att höja upp sig mellan dina höfter och överskänklar, de ska inte trycka ned bollen. Då kan du komma ner på henne lite bättre och börja följa med i rörelsen, och då händer det grejer :)

Jag fick det i julklapp att hyra henne, det är inget jag betalar själv. Annars hade jag inte haft råd att rida henne alls. Stövlar är kaaanske på gång om jag har tur (tack vare en viss Fiorano i så fall :) ), men det vet jag inte än. Mina ben är svåra att hitta stövlar till, har en gång i tiden när ekonomin var bättre letat på rätt bra utan att hitta några som satt bra.

Det syns inte med sadel på vidare bra, men hennes rygg har ungefär samma form som ett hustak och hon är svankig av naturen. Även om det inte märks så mycket utifrån så höjer hon ryggen en del. Men den kan givetvis komma upp mer än såhär. Jag har provat flera liknelser tidigare och det brukar tyvärr inte göra någon skillnad. Men jag kanske inte har hittat rätt liknelse än för att riktigt ta det åt mig och kunna utnyttja det. Det tragiska är att jag alltid brukar försöka tänka på hur jag sitter och ändå ser det ut som det gör...:grin::crazy: Men det finns åtminstone små bitar ibland vissa pass då jag verkligen känner att jag hamnar rätt (eller betydligt mer rätt än vanligt i alla fall). Men jag vet inte riktigt vad jag gör de gånger jag lyckas.

vilken härlig tröja :love::love: vad är det för nån?

Gud vad mycket bortförklaringar jag har kände jag. Jag tar åt mig och försöker faktiskt tänka på det jag läser, tro inget annat ;)

Det är bara så frustrerande när jag faktiskt förbättrat sitsen rätt mycket senaste 1-2 åren och faktiskt känner att ridningen funkar rätt bra ibland, på de flesta hästar. Men på Ninya så hamnar jag alltid i den där sitsen. Jag antar att det är en kombination av dålig balans hos mig, korta ben, och att Ninya är väldigt rund (mycket mage på undersidan så att säga) och svankig därpå. Jag antar att det gör att hon har en lägre tyngdpunkt än "normalt" och därför blir det så lätt att jag sitter och rider ovanför henne. Och därpå att hon har humör och är rätt stark ibland.

Svårt att beskriva känner jag, jag har ju mina ridskolereferenser liksom ;) Hon är pigg och stark för att vara ridskolehäst, vet flera som är rädda för henne både i ridning och hantering. Själv tycker jag inte hon är direkt jobbig, hon har egenheter och humör helt enkelt bara. Men jag vet inte hur hon är i jämförelse med hästar överlag eller vad man ska säga.

Men jag antar att hon är väldigt bra träning för mig eftersom hon utmanar mig på alla mina svaga punkter i ridningen :D

Senast ändrad:

Ja den är supermysig och är jättetrevlig under vår/höst (och som extra värme under vintern också för den delen). Köpte den på Ullared för något år sedan. Har sett liknande på någon sportaffär på senare tid fast i andra färger :)

sassieball: Tack, roligt att höra! :) Jo jag tror absolut inte det skulle skada med stövlar, men att både hitta och ha råd är inte så lätt. Men hoppas jag får tag i något som funkar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin I en annan tråd fick jag förslaget (av @Cattis_E), att jag skulle skapa en särskild bildtråd för rosa kläder, så då gör jag det. Här är...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 316
Tjatter Ääääälskade filmerna som barn! Förra tråden IV
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
67 259
Senast: Sel
·
Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
8 501
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka