"Bevara våra luciatåg"

Och jag förstår inte hur man som vuxen kan tro att man verkligen skulle få syrebrist av ett ljus framför sig.

Och det var aldrig min poäng (jag misstänkte starkt i skolan att de som tuppade av på luciafirandet var de som ville slippa sjunga :cautious:), utan helt enkelt att skräckhistorierna man blev serverad som barn om allt hemskt som skulle kunna hända en i luciatåget verkligen inte får mig att tänka varmare tankar om traditionens värde. Jag ser inte vad det är för fint man vill bevara helt enkelt, alla mina luciaminnen är gräsliga.

Jag sjöng i kör både i och utanför skolan och har gått i ett oändligt antal luciatåg. Gillade skolans bäst för då slapp jag den där hemska, stramande särken och kunde vara tomte istället :D Mycket bekvämare kläder! :up: I sexan fick jag vara lucia för hela skolan, men det var ju inge kul för dels så fick jag knappt sjunga för att minska risken för stearinspill i håret, och så stod jag för långt ifrån mina alt-kompisar och fick svårt att hålla stämman. :down: :D
I kören höll jag mig till tärnorna och min altstämma ;)

På dotterns förskola har de tidigare haft luciatåg på em, med eventuella kläder över ytterkläderna på barnen. Det har blivit lite för svårt så i år ska det vara morgonfirande och barnen ska levereras färdigklädda. Får väl se hur det blir då, men det brukar vara en blandning av allt, kronor, strutar, ljus och lyktor, lite som man vill :)

Undrar varför tärnor och stjärngossar är självklara? Helgonet Lucía hade väl inget följe av vare sig tärnor eller stjärngossar..? Traditioner är som människor - de förändras med den tid och den kultur de lever i. Man lägger till saker som passar, tar bort sånt man inte gillar eller inte förstår. Många kristna traditioner är ju från början hedniska traditioner som man sen "kristifierat" så att de fått en kristen betydelse efterkonstruerat. Känns rätt naturligt att det är så, men så är jag ju inte särskilt konservativ heller...
Helgonet Lucia har ju ganska lite med luciafirandet att göra och helgonvarandet är nog ganska ungt i jämförelse med varelsen som kom med ljus på lussenatta, men stjärngossar är också en gammal företeelse. Däremot brukade stjärngossarna gå och sjunga närmare juletider eller precis efter, minns inte exakt. Luciafirandet är äldre än de 100 år som viralgranskaren påstår, har funnits från 1600-talet verkar det som. Men inte på exakt samma sätt. Dräng med ljus i hår (det skulle varit piga men bullbrickan var tydligen för tung det tillfället på det slottet) finns första gången beskriven på 1800-talet tror jag. Men det räcker att rota lite i wiki o på google för info, eller vad man kan kalla det.

Största problemet med dagens luciatåg är att det blir vanligare och vanligare att det inte går att få ihop folk till dem.
Det tolkar jag som att traditionen som sådan har passerat zenit.
Kan inte det vara den töntiga skönhetsmisskopplingen. Vem skulle vilja delta som luciakandidat i lokalbladet? (men många vill nog se tåget) Jag tycker det är lite iffy bara jag ser sådana tävlingar. Likaså i skolan är det väl lite pinsamt att välja lucia i en tävling, på riktigt, spexigt/lottning däremot är lite kul och ingen behöver bli sårad. I kommunen kan de väl rycka en kör som vill och be någon gå först bara, den som är längst kanske.

Om nu traditioner är hotade på ngt vis, tex Lucia, så är det kanske de rigida regler som gör att vissa inte låter seden förändra sig med tiden som orsakar det i så fall? Sådana som lägger ut poster om hotade seder på Facebook tex, eller går under i hysteri över vem som är lucior eller hur många. Till slut så blir det så mycket trams kring det att vanligt folk tycker att allt kul sugs ur och det blir bara ngt slags tom maskerad kvar (Ta tex en klass som valt en manlig Lucia eller tre lucior och är jättenöjda och glada över sitt party. Rektor eller förälder blir hysterisk -jada jada, det blir nog bara trötthet kvar hos tolvåringarna eller tonåringarna. -ok vi gör det nu då men sedan är det fanemig nog med de här tönterierna.). Det är ju kul att chocka och ha någon att chocka men efter en viss nivå på gnället rinner nog energin ut.

Jag har iofs inte sett ngra poster om hotat Lucia eller ngn annan tradition på Facebook så jag teoretiserar bara utifrån tråden.

Alltså... Ju mer jag gräver i mina luciaminnen, desto mer förundrad blir jag över tanken att det skulle vara något jag borde vilja bevara! :laugh:

Är det bara jag som minns skräckhistorierna om vad som kunde hända (med en själv eller med barnen omkring en) om man slarvade med det brinnande ljuset?! Mänsklig fackla, någon? Är det bara jag som minns förmaningarna att för guds skull inte hålla ljuset under näsan, för då fick man inget syre och skulle ramla av scenen och bryta nacken när man svimmade?!

Jo tjena. Heja ungar idag har vi Hunger Games i form av luciatåg, vi hoppas verkligen någon av er kommer tillbaka! :up:

(Och ja, jag vet att det väl mest är batteriljus nu för tiden? Men det är ju inte traditionellt. :angel:)
Det var ju det som var själva spänningen! Utan strapatser inget kul. Inte elda upp personen framför, inte svimma, upp 6 på morgonen osv (två svimmade såklart, dramatiskt :) och pratade nöjt om det i år efteråt.). Stearin i Lucians hår är väl den biten som är mindre kul. Men jag tror inte vår råkade illa ut.

(Däremot tror jag nästan att alla de fröknar, härkar och rektorer som -flickor får inte vara tomtar, pojkar får inte vara tärnor, max tre tomtar, lucior ska ha ljust hår, P måste vara tomte för att blabla att det är sådana som förstör minnen och glädje för folk i år framöver.)

Alltså, är inte bekräftelsebehovet så mycket större idag bland folk än för bara 20 år se'n?
Mjo säkert men jag tror inte att Luciakandidat i kommunalbladet har samma coolhetsfaktor som hundra likes på ens trutmun på Facebook ;) det är väl oftast inte ungdomar som röstar. (skolans eventuella tävling däremot har nog coolhetsfaktor, men den är kanske lite tveksam pga mobbningsfaktor istället.)

Mjo säkert men jag tror inte att Luciakandidat i kommunalbladet har samma coolhetsfaktor som hundra likes på ens trutmun på Facebook ;) det är väl oftast inte ungdomar som röstar. (skolans eventuella tävling däremot har nog coolhetsfaktor, men den är kanske lite tveksam pga mobbningsfaktor istället.)
Poäng!

Jag kan rekommendera "Historiepoddens" avsnitt om Lucia för en genomgång av Luciatraditionens utveckling. Det visar sig att vår nuvarande Luciahögtid högst troligt är en mishmash av firandet av "Lusse brud" (Lucifers, djävulens, brud alltså. Detta firande gick ut på att man klädde ut en utvald flicka till Lusse brud, och hon skulle sedan dansa och kyssa utvalda män. Att vara Lusse brud var inte enkom positivt utan dessa kvinnor kunde få ett "slamprykte" efteråt...), årets längsta natt (vilket Lucianatten var innan Sverige ändrade kalenderräkning från den julianska till den gregorianska år 1753) och att fastan inför jul började då (man festade och "åt upp sig" inför fastan). Olika aktörer har sedemera försökt "styra upp" firandet efter eget tycke. Kyrkan ville gärna att högtiden skulle bli mer moraliskt och framförde då Sankta Lucia som ett alternativ till Lusse brud. Nykterhetsrörelsen ville att firandet skulle bli mer nyktert och framförde fikabrödet som ett alternativ till supandet. I vissa universitetsstäder pågick också ett slags firande med sånger och tågande (vilket är rätt vanliga studentaktiviteter i största allmänhet). Under 1800-talets senare och 1900-talets tidigare del så lade sig även nationalistiska och kommersiella intressen i firandet. Luciafirandet var t.ex. en del av Skansens repertoar när det grundades år 1891 - det ansågs vara en svensk tradition värd att bevara, men redan då i en högst modifierad form alltså.

Jag kan rekommendera "Historiepoddens" avsnitt om Lucia för en genomgång av Luciatraditionens utveckling. Det visar sig att vår nuvarande Luciahögtid högst troligt är en mishmash av firandet av "Lusse brud" (Lucifers, djävulens, brud alltså. Detta firande gick ut på att man klädde ut en utvald flicka till Lusse brud, och hon skulle sedan dansa och kyssa utvalda män. Att vara Lusse brud var inte enkom positivt utan dessa kvinnor kunde få ett "slamprykte" efteråt...), årets längsta natt (vilket Lucianatten var innan Sverige ändrade kalenderräkning från den julianska till den gregorianska år 1753) och att fastan inför jul började då (man festade och "åt upp sig" inför fastan). Olika aktörer har sedemera försökt "styra upp" firandet efter eget tycke. Kyrkan ville gärna att högtiden skulle bli mer moraliskt och framförde då Sankta Lucia som ett alternativ till Lusse brud. Nykterhetsrörelsen ville att firandet skulle bli mer nyktert och framförde fikabrödet som ett alternativ till supandet. I vissa universitetsstäder pågick också ett slags firande med sånger och tågande (vilket är rätt vanliga studentaktiviteter i största allmänhet). Under 1800-talets senare och 1900-talets tidigare del så lade sig även nationalistiska och kommersiella intressen i firandet. Luciafirandet var t.ex. en del av Skansens repertoar när det grundades år 1891 - det ansågs vara en svensk tradition värd att bevara, men redan då i en högst modifierad form alltså.
Oooh Historiepodden :D det lät som en bra pod. (Måste man ha en app till för att kunna lyssna på den? Jag har sr appen för att lyssna på gamla radioprogram.)

När jag gick luciatåg hade vi inga pepparkaksgubbar, men tomtar fanns det. I de yngsta versionerna fanns flera lucior, sen hade i bara en. Vi lussade på skolan och åkte sen till några ålderdomshem i stan och sjöng för dom. Det var alltid uppskattat.
För att inte svimma fick vi rådet att vifta på tårna och käka pepparkakor mellan de olika platserna.

Tack för alla uttömmande svar!

Jag är lite klokare, det verkar väl vara som av trodde; ett sätt att blåsa upp missnöje angående invandringen som förstör våra fina traditioner... :banghead:

Jag använder detta som ett bra tillfälle att rensa lite i min FB-vänlisa...

Det bästa med luciafirandet på högstadiet var att man fick gå hem tidigt. Jo, för det var så många som lussevakat och var alldeles för bakfulla för att orka gå i skolan. Förvånansvärt många dök ändå upp på morgonen, men ju längre dagen gick, ju tommare blev det bland bänkarna. Framåt tvåtiden tyckte lärarna inte det var lönt. En och annan av dem var nog också bakis, har jag förstått i efterhand.

Som vuxen tycker jag det var hemskt att trettonåringar söp sig redlösa bara för att visa sig "vuxna".

Oooh Historiepodden :D det lät som en bra pod. (Måste man ha en app till för att kunna lyssna på den? Jag har sr appen för att lyssna på gamla radioprogram.)

Den är BÄST! :) På min iPhone lyssnar jag i en app som heter Podcaster, finns flera sådana appar. iTunes har den säkert också!

Jäla rasist. Så du jör sjillnad mellan vita å bruna bönor?

Nei jag gör ingen skillnad på bruna, vita, röda, svarta, gröna, kidney, cannellini, baked beans, broadbeans. Alla är lika äckliga och oätliga men den bruna bönan är klart och ovedersägligt värst. Den röstar säkert på SD eller Svenskarnas parti också med den färgen.

Så nei, jag är ingen bön-rasist, jag behandlar alla lika illa!:mad::yuck:

Tillägg: FB-sidan som inlägget delades från är så fullt av rasistpropaganda att man vill kräkas. N-ordet ska användas både i Pippi Långstrump och om bakverk, annars förstör det vår kultur. Man hävdar att vi inte får sjunga nationalsången och att snart får vi inte äta julskinka längre. :wtf:
Helt ot men jag tycker nog att julskinkan kan sluta säljas :p folk äter 2 skivor till julmiddagen, om ens det, och någon bit på mackan och jag är rätt säker på att det kastas enorma mängder för att man helt enkelt ledsnar. Enormt slöseri med de stackars grisarna :(

Helt ot men jag tycker nog att julskinkan kan sluta säljas :p folk äter 2 skivor till julmiddagen, om ens det, och någon bit på mackan och jag är rätt säker på att det kastas enorma mängder för att man helt enkelt ledsnar. Enormt slöseri med de stackars grisarna :(
Nah, jag äter ju ingen på julafton (fokus kallrökt lax) men man får ju halva resten av mammas hem som pålägg. Den håller tills den börjar bli grön :D men vår bit har aldrig överlevt så länge.

Jag har nog aldrig varit med om att någon julskinka slängs och då äter jag ändå max en skiva på julbordet, där jag tycker att den är rätt överflödig. Däremot går den snabbt åt som pålägg, på knäckebröd eller i tuttul. Tror till och med att vi köpt in en andra julskinka vissa år för att den första tagit slut på det viset.

Min sambo köpte en skinka förra året. Visserligen den minsta han kunde hitta men ändå en rejäl sak. Han tryckte i sig hela själv på ungefär en vecka :wtf:
Sen åt han ännu mer när det väl var julafton, och tog med sig lite rester hem. Enda gången på året han får fläskkött så han ville väl njuta lite extra. Jag mår illa bara tänker på det..

@snow Superintressant! Tack för tipset, måste kolla in den poden.

I övrigt. Syrran och jag pratade traditioner värda att bevara och kom fram till att det enda som måste finnas på vårt julbord är stuvad blomkål, ströbrödsrullad potatis och lite gravad lax. Och fluffiga knäckebröd (vet inte vad de heter, de är ljusa och fluffiga och fanns alltid på julbordet hos farmor och farfar).

Lucia har jag inte firat på säkert 15 år, och det är jag rätt nöjd med. Aldrig fattat grejen med att tåga runt i sockiplast i gymnastiksalen och sjunga sånger om nån slags luminiscerande spökvarelse..

En annan grej jag funderat på. Det här med halloween. Ser många som gnäller över hot mot de svenska traditionerna som i nästa andetag ska ut på halloween-maskerad. Och dessutom rör ihop det med alla helgons afton! Inte okej. Ska man tvunget tvinga in folk i kyrkan utklädda till pepparkaksgubbar ska man banne mig inte blanda ihop äppel och päron! :rage:

@sthu: Mitt "Gilla" gällde den sista delen, snyggt ras a la Aftonbladet på den :up: :D

Jag har svårt för när man kladdar ihop Halloween och Allhelgona. Jag har inget emot Halloween som sådant (förutom "säljasälja" men det är ett problem i samma nivå som vad som hänt med julen :meh:) men Allhelgona... det är faktiskt en tid enligt vår tradition att minnas dem som saknas oss och jag tycker det är viktigt.

I år kör jag kombo, jag har en pumpalykta på bron och kommer att gråta lite i minneslunden i morgon när jag hälsar på pappa :)

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar