"Bevara våra luciatåg"

Jag tänker mig... 80-talets hårdsprayade, touperade, kräppade ungar... Det måste ha brunnit en i varje skola, tycker jag!? :laugh:
Jag minns året då JAG fick vara Lucia - i söndagsskolan!! Det var STORT! Ann-Kristin Hedmark sjöng. Och jag fick ha den vackra luciakronan som var klädd med lingonris och av den sorten som inte bara gick runt huvudet utan även hade ljus högst uppe på knoppen.

Och - jag minns allt stearin som runnit ner i mitt långa hår.... Massor med stelnat stearin som tog några veckor att få bort. Somliga klumpar fick min mamma klippa bort...... MEN DET VAR DET VÄRT!! :laugh::D

Lucia har alltid varit traumatiskt för mig. Jag blev aldrig Lucia. Inte ens när jag hade längst och ljusast hår för då var det nån vuxen som bestämde att den äldsta flickan skulle vara Lucia.

Brännboll är en annan företeelse som satt djupa spår på samma tema; att väljas, att vara sötast eller mest populär eller duktigast på att träffa en boll.
"Neeeej, vi hade ju henne förra gången!"

Trauma, I tell you.

Alltså... Ju mer jag gräver i mina luciaminnen, desto mer förundrad blir jag över tanken att det skulle vara något jag borde vilja bevara! :laugh:

Är det bara jag som minns skräckhistorierna om vad som kunde hända (med en själv eller med barnen omkring en) om man slarvade med det brinnande ljuset?! Mänsklig fackla, någon? Är det bara jag som minns förmaningarna att för guds skull inte hålla ljuset under näsan, för då fick man inget syre och skulle ramla av scenen och bryta nacken när man svimmade?!

Jo tjena. Heja ungar idag har vi Hunger Games i form av luciatåg, vi hoppas verkligen någon av er kommer tillbaka! :up:

(Och ja, jag vet att det väl mest är batteriljus nu för tiden? Men det är ju inte traditionellt. :angel:)

Jag tror det i princip alltid var nån som svimmade i vår skolas luciatåg med levande ljus. Fascinerande att det aldrig var nåt som tog eld, faktiskt.

Oj vilka minnen som kom tillbaka! :D Jodå, drillning att inte ha ljuset under näsan och inte för nära någons hår (på låg/mellanstadiet hade dock lucia inte levande ljus i håret men tärnorna hade levande ljus i handen). Jag vet att en lärare på högstadiet stod beredd med en vattenhink när det var luciatåg.

Vi överlevde allihopa utan några incidenter (håret intakt osv) :D

Jodå, drillning att inte ha ljuset under näsan
Jag som var tärna i skolan skulle alltid läsa en dikt. Jag kunde den utantill men blev så nervös att jag var tvungen att läsa på "fusklappen", dvs pappersmanschetten under ljuset. Och ja, den närsynta ungen hade kreativ luggfrisering efter varje lussetåg...

Det bästa med lucia var att lussa hos våra grannar, systrarna T. Det var tre gamla systrar som bodde i ett fantastiskt kråkslott. Hela huset var nedsläckt bortsett från kandelabrar med levande ljus här och var. Vi tågade genom sal efter sal och det ekade så vackert (hm...) av vår sång. Slutligen kom vi fram till salongen där systrarna T satt. Julgranen var redan klädd, röda äpplen i skålar överallt och flammande ljus reflekterades i de stora fönstren. Vi sjöng och systrarna log, och det kändes som att vi hade världens viktigaste uppgift; att föra in julstämning i systrarna T:s hem.

Efteråt bjöd systrarna oss att ta varsin polkagris ur en vacker glasskål på hög fot. De tog oss i hand och tackade för det stämningsfulla framförandet. Vi fick med oss varsitt kuvert där det stod Lucia och årtalet med snirklig gammal skrivstil. I kuvertet låg en sedel och det var så andaktsfullt att det alltid dröjde innan jag kunde förmå mig till att använda den. Istället fick sedeln länge ligga kvar i kuvertet och jag gick och tittade på den då och då och mindes vår högtidliga insats, ja, det var så vackert i minnet att jag blev alldeles rörd :D

Jag tror det i princip alltid var nån som svimmade i vår skolas luciatåg med levande ljus. Fascinerande att det aldrig var nåt som tog eld, faktiskt.
Vi höll på att tuppa av hela luciatåget i åk 6, rummet vi var i hade en rätt högljudd ventilation så någon tyckte det var smart att stänga av den, fylla rummet med elever och skicka in luciatåget med levande ljus... :rofl: När vi började svaja hela bunten så kom åtminstone nån på att öppna ytterdörren och en dörr till och skapade lite syre igen! :D

Nänä! Snart får vi väl inte äta bruna bönor med fläsk heller! (*håller tummarna*)

Det gör ingenting, bruna bönor går ändå inte att äta:eek:. Jag stöttar fullt ut ett förbud för att servera bruna böner överhuvudtaget, spelar ingen roll om det är med fläsk eller köttbullar.

Jag har inga problem med förklaringen, jag bara undrar hur man som vuxen som väl då tror att det är syret (eftersom det är hur det förklaras för barnen) tycker det är helt OK att utsätta ungarna för syrebrist så de förlorar medvetandet. :cautious:
Och jag förstår inte hur man som vuxen kan tro att man verkligen skulle få syrebrist av ett ljus framför sig.

Det gör ingenting, bruna bönor går ändå inte att äta:eek:. Jag stöttar fullt ut ett förbud för att servera bruna böner överhuvudtaget, spelar ingen roll om det är med fläsk eller köttbullar.
Rör INTE bruna bänorna!! :rage:

Förresten känner jag mig kränkt idag,,,,,av vädret. Varken sol eller mörkt utan nåt grått mitt emellan, ska det verkligen va såhär? Det är väl det där jäkla EUs fel alltihop som vanligt. :rage:

Lucia har alltid varit traumatiskt för mig. Jag blev aldrig Lucia. Inte ens när jag hade längst och ljusast hår för då var det nån vuxen som bestämde att den äldsta flickan skulle vara Lucia.

Brännboll är en annan företeelse som satt djupa spår på samma tema; att väljas, att vara sötast eller mest populär eller duktigast på att träffa en boll.
"Neeeej, vi hade ju henne förra gången!"

Trauma, I tell you.
Jag fick inte heller vara lucia - förutom då den gången i söndagsskolan då man kom på, att jag kunde ju ta av mig glasögonen! Ingen lucia kunde ju ha GLASÖGON! Att jag sen knappt såg vart jag gick, spelade inte mig någon roll. Jag var salig (hahahaaa!!) .

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar