Hedinn
Moderator
När jag var liten hade vi aldrig pepparkaksgubbar i luciatågen, det är väl nåt relativt nytt påhitt, knappast en gammal tradition... Inte har jag nånsin sjungit nationalsången på en skolavslutning heller. Haft advents-/jul"firande" i kyrkan på skoltid har jag dock, vilket var bland det tråkigaste vi gjorde enligt mig, ointresserad av att höra om Jesus och bibeln år efter år var jag också, trots att jag är svensk(!!), för jag är inte troende... Vilket jag tror få av de som skriker högt om det där är också. Helt plötsligt har religionen, som allt färre tror på, blivit jätteviktig?
Jag bodde i England ett par år som liten (över 20 år sen nu) och där hade de luciatåg i skolan - utan lucia. Det var nåt exotiskt och nytt för dem, så jag och min syster fick vara lucior i deras tåg, för att de tyckte det var kul att ta in våra traditioner i firandet också. Då kan det tilläggas att detta var en kristen skola, och trots det var det ingen som skrek om att deras traditioner var hotade, tvärtom tyckte folk det var roligt (tilläggas kan även att vi sjöng en luciasång på svenska i det här firandet..!).
Jag bodde i England ett par år som liten (över 20 år sen nu) och där hade de luciatåg i skolan - utan lucia. Det var nåt exotiskt och nytt för dem, så jag och min syster fick vara lucior i deras tåg, för att de tyckte det var kul att ta in våra traditioner i firandet också. Då kan det tilläggas att detta var en kristen skola, och trots det var det ingen som skrek om att deras traditioner var hotade, tvärtom tyckte folk det var roligt (tilläggas kan även att vi sjöng en luciasång på svenska i det här firandet..!).