"Bevara våra luciatåg"

När jag var liten hade vi aldrig pepparkaksgubbar i luciatågen, det är väl nåt relativt nytt påhitt, knappast en gammal tradition... Inte har jag nånsin sjungit nationalsången på en skolavslutning heller. Haft advents-/jul"firande" i kyrkan på skoltid har jag dock, vilket var bland det tråkigaste vi gjorde enligt mig, ointresserad av att höra om Jesus och bibeln år efter år var jag också, trots att jag är svensk(!!), för jag är inte troende... Vilket jag tror få av de som skriker högt om det där är också. Helt plötsligt har religionen, som allt färre tror på, blivit jätteviktig?

Jag bodde i England ett par år som liten (över 20 år sen nu) och där hade de luciatåg i skolan - utan lucia. Det var nåt exotiskt och nytt för dem, så jag och min syster fick vara lucior i deras tåg, för att de tyckte det var kul att ta in våra traditioner i firandet också. Då kan det tilläggas att detta var en kristen skola, och trots det var det ingen som skrek om att deras traditioner var hotade, tvärtom tyckte folk det var roligt (tilläggas kan även att vi sjöng en luciasång på svenska i det här firandet..!).

Jag känner mig nog faktiskt väldigt sällan "riktigt svensk" - och ännu mindre när folk ska börja tala om vad det faktiskt innebär att vara svensk, i detalj. :cautious: :laugh:
Frågan är ju om det är okej att, som många gör idag, åka utomlands över jul? Förstör man inte den svenska traditionen då? Eller är det okej, bara man åker till ett svenskt hotell i Thailand och firar "traditionell svensk jul"? :D

När jag var liten hade vi aldrig pepparkaksgubbar i luciatågen, det är väl nåt relativt nytt påhitt, knappast en gammal tradition...
Jag tror att det kanske dels är en tradition som har varit starkare på vissa platser men även kommit och gått. Det finns ett tidningsurklipp på maken när han är i 5 års ålder, som luciatågets pepparkaksgubbe svart målad i ansiktet. Han är född sent 60 tal.

Frågan är ju om det är okej att, som många gör idag, åka utomlands över jul? Förstör man inte den svenska traditionen då? Eller är det okej, bara man åker till ett svenskt hotell i Thailand och firar "traditionell svensk jul"? :D

Men Sällskapsresan är väl en sån där "äkta svensk"-sak, så om man gör som Stig-Helmer så följer man nog hederliga gamla svenska traditioner ändå. :laugh:
Fast kanske måste man till... var det Kanarieöarna eller Mallorca de var på? :o

Sen är det väl helt enkelt så att är man tillräckligt äkta svensk i grunden spelar det ingen roll vad man gör, det är hederliga svenska traditioner genast då. (Och tvärtom, är man falskt, lömskt felsvensk, då spelar det ingen roll hur många folkdräkter man har och hur man käkar surströmming, man bryter mot svenskheten i alla fall...)

Största problemet med dagens luciatåg är att det blir vanligare och vanligare att det inte går att få ihop folk till dem.
Det tolkar jag som att traditionen som sådan har passerat zenit.
Ja det kan du nog ha lite rätt i, jag har svårt att känna den där känslan av något vackert och ovanligt som jag kommer ihåg från min barndom. Då måste det till något spektakulärt, tex så har gruvan luciatåg med körsångare i stämmor nere i gruvgångarna, där blir det rätt effektfullt att stå i mörkret och se luciatåget närma sig med ljuset och sången som sprider sig i gångarna.

Största problemet med dagens luciatåg är att det blir vanligare och vanligare att det inte går att få ihop folk till dem.
Det tolkar jag som att traditionen som sådan har passerat zenit.

Och det där är väl en sådan sak som "Bevarhara Luciah-tåhget! :rage:"-folk skyller på allt annat utom just att folk helt enkelt inte vill och inte bryr sig... Istället är det en ond PK-konspiration. :meh:

Och det där är väl en sådan sak som "Bevarhara Luciah-tåhget! :rage:"-folk skyller på allt annat utom just att folk helt enkelt inte vill och inte bryr sig... Istället är det en ond PK-konspiration. :meh:
Ja, vore intressant att veta hur många av de som skriker om luciatågens hemska förändringar som faktiskt sitter klistrade framför TV:n när luciatåget visas där? Finns det pepparkaksgubbar i det tåget, förresten?

Själv är jag kränkt för att inte Rudolf har sin självskrivna plats i varenda luciatåg! :mad:

Men han är ju inte pursvensk! :mad: Han är ju amerikansk skräpkultur!

Personligen tycker jag att luciatåget från lokala ridklubben är trevligast. Hästar, facklor och bjällerklang :up:

Annars förstår jag inte riktigt varför man ska tvinga/övertyga barn att göra något dylikt som de inte har lust med. Vill barnen vara lucior, tärnor, pepparkakor och tomtar är väl det trevligt och vill de inte så är det väl inget att orda om.

Jag har för mig att vi fick vara vad vi ville när vi hade luciatåg så jag tror det var några tjejer som var tomtar. Kan ha varit någon tjej som var pepparkaka också. Det var fler än en lucia också :D

På högstadiet var det kören som stod för luciatåget. Har inget minne av tomtar då men det kan ha varit brist på de av manligt kön i kören. Med tanke på hur killarna på högstadiet betedde sig hade de nog snarast varit illvättar än tomtar isåfall :cautious:

Folks förmåga att känna sig kränkta av just luciatågens framförande är helt fascinerande för mig. Det absolut bästa Luciatåget ever som SVT sänt är enligt mig det från Malungs folkhögskolan luciamorgon 2004. Malungs folkhögskola har en av Sveriges bästa utbildningar i folkmusik vilket förutom den samiska jojken är en av de mest ursprungliga musiktraditioner som finns kvar i vårt land. Folkvisor har förts vidare från spelman till spelman, från vissångare till vissångare, över generationer utan att nedtecknas i noter. Detta är allmogens musik och den är så pass lokalt förankrad att traditionerna skiljer sig mellan byar som bara ligger några kilometer ifrån varandra. Malungs folkhögskola försökte återskapa luciafirandet så som det kan ha sett ut Dalarna på 1860-talet.

Och gisses vilka reaktioner det blev! "Vi fick ju inte ens höra luciasången!" som upprörd inringare till P1 uttryckte sig. Att vara så historielös att en inte ens kan förstå att traditioner i allra högsta grad färgas av den tid vi lever i är skrämmande inskränkt, imho. Lustigt nog är min erfarenhet att många av dem som vurmar för "de svenska traditionerna" ofta är dem som har minst kunskap om den verkliga historien.

Det som störde mig när jag gick i skolan var att lucian skulle enligt vissa ha blont långt hår.

Annars har jag aldrig märkt av att folk
ville vara lucia. Trots att jag sjöng i kören etc

Folks förmåga att känna sig kränkta av just luciatågens framförande är helt fascinerande för mig. Det absolut bästa Luciatåget ever som SVT sänt är enligt mig det från Malungs folkhögskolan luciamorgon 2004. Malungs folkhögskola har en av Sveriges bästa utbildningar i folkmusik vilket förutom den samiska jojken är en av de mest ursprungliga musiktraditioner som finns kvar i vårt land. Folkvisor har förts vidare från spelman till spelman, från vissångare till vissångare, över generationer utan att nedtecknas i noter. Detta är allmogens musik och den är så pass lokalt förankrad att traditionerna skiljer sig mellan byar som bara ligger några kilometer ifrån varandra. Malungs folkhögskola försökte återskapa luciafirandet så som det kan ha sett ut Dalarna på 1860-talet.

Och gisses vilka reaktioner det blev! "Vi fick ju inte ens höra luciasången!" som upprörd inringare till P1 uttryckte sig. Att vara så historielös att en inte ens kan förstå att traditioner i allra högsta grad färgas av den tid vi lever i är skrämmande inskränkt, imho. Lustigt nog är min erfarenhet att många av dem som vurmar för "de svenska traditionerna" ofta är dem som har minst kunskap om den verkliga historien.

Jag blir så irriterad att jag får klåda. De som blir mest upprörda verkar vara de som är mest obildade.

Jag gillar tanken som var i kompisens barns skola.
Dvs den som vill gå i tåget går med. Hen klär ut sig till det den vill i tåget dvs det spelar ingen roll om det är tre lucior och ett heit gäng tomtar.
Det viktiga är väl att ungarna har kul!
Och föräldrar är ju alltid stolta oavsett vad ungarna är.

Kommer ihåg när jag gick i lågstadiet att det var så märkvärdigt med luciatåg.. Jag undrar vem man gör det för.., för det var nog inte ungarna..
Och det var bestämt att det skulle vara tre pepparkaksgubbar och tre gummor. Vad spelar det för roll liksom..,

När jag var liten hade vi aldrig pepparkaksgubbar i luciatågen, det är väl nåt relativt nytt påhitt, knappast en gammal tradition... Inte har jag nånsin sjungit nationalsången på en skolavslutning heller. Haft advents-/jul"firande" i kyrkan på skoltid har jag dock, vilket var bland det tråkigaste vi gjorde enligt mig, ointresserad av att höra om Jesus och bibeln år efter år var jag också, trots att jag är svensk(!!), för jag är inte troende... Vilket jag tror få av de som skriker högt om det där är också. Helt plötsligt har religionen, som allt färre tror på, blivit jätteviktig?

Jag bodde i England ett par år som liten (över 20 år sen nu) och där hade de luciatåg i skolan - utan lucia. Det var nåt exotiskt och nytt för dem, så jag och min syster fick vara lucior i deras tåg, för att de tyckte det var kul att ta in våra traditioner i firandet också. Då kan det tilläggas att detta var en kristen skola, och trots det var det ingen som skrek om att deras traditioner var hotade, tvärtom tyckte folk det var roligt (tilläggas kan även att vi sjöng en luciasång på svenska i det här firandet..!).

Vi hade pepparkaksgubbar i luciatåget när jag gick i lekskolan. Tidigt 1960-tal. Tomtar fanns det också.
Jag ville vara tomte, men tvingades vara tärna. Tomtarna skulle vara pojkar.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar