"Bevara våra luciatåg"

Jag ville vara tomte, men tvingades vara tärna. Tomtarna skulle vara pojkar.

Jag har vaga minnen av det också, som tjej fick jag inte vara tomte utan måste vara tärna. Killarna hade flera val, de kunde vara drängar, tomtar och pepparkaksgubbar, men tjejerna var alla tärnor utom hon som Fick Äran att vara Lucia...

Inte en tradition jag har några varmare känslor för, nu när jag tänker närmare på saken. :meh:

Jag har vaga minnen av det också, som tjej fick jag inte vara tomte utan måste vara tärna. Killarna hade flera val, de kunde vara drängar, tomtar och pepparkaksgubbar, men tjejerna var alla tärnor utom hon som Fick Äran att vara Lucia...

Inte en tradition jag har några varmare känslor för, nu när jag tänker närmare på saken. :meh:

Jag hade långt, blont hår som liten och i första klass tycktes det vara självklart att jag skulle vara lucia. Jag ville vara tomte, så jag var tomte. Det där med "du är tjej, så du kan inte..." existerade liksom inte för mig.

Jag saknar att vara med i luciatåg, skulle någon dra ihop något här och söka frivilliga skulle jag absolut vilja vara med.

Jag hade långt, blont hår som liten och i första klass tycktes det vara självklart att jag skulle vara lucia. Jag ville vara tomte, så jag var tomte. Det där med "du är tjej, så du kan inte..." existerade liksom inte för mig.

Jag saknar att vara med i luciatåg, skulle någon dra ihop något här och söka frivilliga skulle jag absolut vilja vara med.

Hos oss var det inte "du kan inte" utan helt enkelt "du får inte".

Det som störde mig när jag gick i skolan var att lucian skulle enligt vissa ha blont långt hår.
Jag minns ett luciatåg vi hade i gymnasiet.
Lucian röstades fram av alla elever på skolan. Vann gjorde en i min klass. Så Lucia fick ett långt blont hår, en decimeter nedanför axlarna. Och var dessutom musiker.

Och hette Ulf, som i sina 194 cm i strumplästen var en ståtlig syn med ljus i sitt hår..

"Bevara det svenska luciafirandet", "Ta inte bort peppakaksgubbarna ur luciatågen" och liknande facebookuppror poppar då och då upp i min facebookfeed, ju fler desto närmare december kommer.

Vad menas? Vem hotar att ta bort luciatågen? Vem ska ta bort peparkaksgubbarna?

Jag har frågat mina facebook-"vänner" utan att få svar, så nu frågar jag här.
Jag är fullständigt övertygad om att det är rasistiska människor som hittar på att folk vill ta bort lucia/pepparkakor/tomten/whatever bara för att skrämma slag på andra lättskrämda och halvrasistiska människor som genast sluter upp mot "eländet". Hittepå för att vinna över folk till rasistlägret.

Största problemet med dagens luciatåg är att det blir vanligare och vanligare att det inte går att få ihop folk till dem.
Det tolkar jag som att traditionen som sådan har passerat zenit.
Här där jag bor är det ett elände för städerna att få fram villiga Lucia-kandidater till omröstningen om stans Lucia. När jag var tonåring slogs man om platserna! Den som blev vald till Lucia i skolan var den mest avundsvärda man kunde tänka sig. Själv steg jag upp 6 varje Luciamorgon för att se och lyssna på Luciafirandet på TV, från nån stor kyrka i Stockholm oftast. Min dotter idag skulle få spader om jag försökte dra upp henne ur sängen för att titta!
När jag bodde i USA en tid, brukade min mamma ringa på Luciamorgonen så jag fick lyssna till sången från TV i telefonluren. Jag nästan grät av hemlängtan! :o:o:o

"Bevara det svenska luciafirandet", "Ta inte bort peppakaksgubbarna ur luciatågen" och liknande facebookuppror poppar då och då upp i min facebookfeed, ju fler desto närmare december kommer.

Vad menas? Vem hotar att ta bort luciatågen? Vem ska ta bort peparkaksgubbarna?

Jag har frågat mina facebook-"vänner" utan att få svar, så nu frågar jag här.
Ser det titt som tätt på min feed också, undrar varje gång var det står att luciatågen och pepparkaksgubbar ska tas bort. Hitills har jag inte sett något sådant någonstans

Ser det titt som tätt på min feed också, undrar varje gång var det står att luciatågen och pepparkaksgubbar ska tas bort. Hitills har jag inte sett något sådant någonstans

Jodå, sjuklövern har minsann kommit överens om att förbjuda luciatåg, julbord, påskägg, midsommar, inlagd sill och Ahlgrens bilar från och med nästa år. Det har jag läst på internet. Eller drömt. Men sant är det, oavsett vad pk-media säger!

Jag ville vara tomte, men tvingades vara tärna. Tomtarna skulle vara pojkar.

Jag var tyvärr duktig på att deklamera redan tidigt i skolan så jag tvingades vara tomte i 4an och deklamera Tomten av Victor Rydberg. Jag protesterade högljutt och sa att jag gärna deklamerade men att en av killarna (som ju ändå skulle vara tomte) kunde stå/sitta bredvid mig. Jag ville vara tärna men nej, du MÅSTE vara tomte annars blir det fel. För mig kunde ingenting vara mera fel än att vara tomte.

Jag klagade min nöd till pappa som var förstående och lät mig bli jätteförkyld på Lucia-morgonen och han ringde inte förän Luciafirandet var över. Otur för skolan men dom gjorde inte om det. Sedan deklamerade jag Tomten som tärna flera gånger med en eller flera tomtar som statister. Det blev jättefint.

Sens moral: Låt alla vara det dom vill, tvinga ingen.

Åh, jag har också "diskuterat" detta på FB.

Fick ett härligt svar från en god vän. Hon har jobbat som lärare i Sthlm och där var det tre mörka killar som ett år rappade pepparkakssången, "korinter till ögonen och kepsarna på sned" :D Så underbart!!!!

Älskar själv lucia, dock fanns i min ungdom vare sig tomtar eller pepparkaksgubbar med där??? När mina barn gick i förskolan hade de dock dykt upp!

Förr var ju dessutom luciaomröstningar rena skönhetstävlingarna! Kandidaterna fick gå på parad i skyltfönstren och den vackraste vann i regel omröstningen... Numer krävs det mer av musikalitet än skönhet att få komma med i uttagningen;)
I gymnasiet var det tradition att någon av de kvinnliga utbytesstipendiaterna fick vara lucia, ett minne för livet kan jag tänka (kören bestod av ca 50 personer, enormt pampigt!)

Kan förstå att just dessa röstningar tenderar att försvinna, och om barnen inte är intresserade ser jag det inte som någon stor grej att det inte blir något firande, även om jag själv gärna vill se (eller varför inte VARA:cool:) lucia...

Alltså... Ju mer jag gräver i mina luciaminnen, desto mer förundrad blir jag över tanken att det skulle vara något jag borde vilja bevara! :laugh:

Är det bara jag som minns skräckhistorierna om vad som kunde hända (med en själv eller med barnen omkring en) om man slarvade med det brinnande ljuset?! Mänsklig fackla, någon? Är det bara jag som minns förmaningarna att för guds skull inte hålla ljuset under näsan, för då fick man inget syre och skulle ramla av scenen och bryta nacken när man svimmade?!

Jo tjena. Heja ungar idag har vi Hunger Games i form av luciatåg, vi hoppas verkligen någon av er kommer tillbaka! :up:

(Och ja, jag vet att det väl mest är batteriljus nu för tiden? Men det är ju inte traditionellt. :angel:)

Alltså... Ju mer jag gräver i mina luciaminnen, desto mer förundrad blir jag över tanken att det skulle vara något jag borde vilja bevara! :laugh:

Är det bara jag som minns skräckhistorierna om vad som kunde hända (med en själv eller med barnen omkring en) om man slarvade med det brinnande ljuset?! Mänsklig fackla, någon? Är det bara jag som minns förmaningarna att för guds skull inte hålla ljuset under näsan, för då fick man inget syre och skulle ramla av scenen och bryta nacken när man svimmade?!

Jo tjena. Heja ungar idag har vi Hunger Games i form av luciatåg, vi hoppas verkligen någon av er kommer tillbaka! :up:

(Och ja, jag vet att det väl mest är batteriljus nu för tiden? Men det är ju inte traditionellt. :angel:)
Jag tror det i princip alltid var nån som svimmade i vår skolas luciatåg med levande ljus. Fascinerande att det aldrig var nåt som tog eld, faktiskt.

Det fick vi lära oss, om inte läraren som hade hand om det, den hårda vägen att inte ha ljuset under näsan eller ha för mycket ljus på scenen. Hade en tjej som 1år yngre än mig som svimma på scen framför alla pga just detta. Det gick bra, inga nacke bruten, blev helt enkelt en tärna mindre med i luciatåget den gången. Resulterade nästa år som jag deltog i då var sista året jag kunde va med (gick i 9an då) så minskade ner på ljusen och samt vi skulle va noga med de.

Jodå, sjuklövern har minsann kommit överens om att förbjuda luciatåg, julbord, påskägg, midsommar, inlagd sill och Ahlgrens bilar från och med nästa år. Det har jag läst på internet. Eller drömt. Men sant är det, oavsett vad pk-media säger!
Och chokladbollar, Sveriges viktigaste fråga, inte att förglömma...!

Nej nu förstår jag absoluuut inte vad du menar?! Vad är en chokladboll?! Det namnet ska minsann inte användas i detta land och jag ska kriga tills jag dör för att bevara min n-boll, för jag kan inte tänka mig något som är mer viktigt för min existens än vad detta bakverk kallas!

:meh:
Förlåt om jag var otydlig! PK-maffian förbjuder mig att säga vad jag vill, men det får man väl inte säga i det här landet?! :rage:

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar