"Bevara våra luciatåg"

Här i Götaland är t.o.m. mjukt tunnbröd exotiskt...

Men det är klart, låt oss bevara våra lokala bröd- och smörgåstraditioner!

För den genuina sirapslimpans bevarande! Vilka räcker upp en hand?
JAG!! Räcker upp båda händerna! Fast jag inte ätit den på evigheter väcker den barndomsminnen till liv: Limpa med ost, doppad i varm choklad, när man sitter i dörröppningen på en lada en gnistrande snökall men solig marsdag i Västerbotten..... En apelsin till efterrätt... :heart

:eek:
Långarydssläkten - Sveriges typ största kartlagda släkt eller nåt. Jag tycker det är fascinerande att en så stor släkt kommer från en så liten håla, men de lär ju vara väldigt svenska iaf med tanke på ursprunget och kartläggningen :D

Men hallå! Nu blir jag kränkt! Jag ingår i Långarydssläkten. Menar du att det enda vi gör är att föröka oss till höger och vänster?!

Fast det är klart, vi är ju faktiskt flest (och därmed bäst) vilket innebär att vi är das Svenska Förebild och Ultimate Tradition Keepers

Det blir inga luciatåg, ingen risgrötpäckel på julborden och vi äter chokladbollar till kaffet!

The Långarydssläkt Supreme Overlord of the Kingdom om Sweden has spoken.

Men hallå! Nu blir jag kränkt! Jag ingår i Långarydssläkten. Menar du att det enda vi gör är att föröka oss till höger och vänster?!
Om jag bara kränker en är det ju ganska bra gjort med tanke på hur många ni är :up: :D (så svar ja, i början måste era stamfäräldrar inte gjort annat än föröka sig :eek: :D men å andra sidan, kan en klandra någon för att göra just det när en bor i de småländska skogarna?! :D )

Jag älskar julskinkan :love: tyvärr är jag för ensam numera :( för att ha ett riktigt "grisarsel" med ben som min käre far kallade det :D och då hemrimmad givetvis. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu om jag ska rimma hemma i år med jag köper nog en färdigrimmad. Den tar alltid slut, jag älskar skinksmörgåsar.

Annars vill jag ha hemgravad lax och något rökt viltkött på julbordet. Just ja, små köttbullar gjorda på älgfärs är mycket viktigt! Jag är inte så stor i maten så eftersom jag är ensam på jul skippar jag ägghalvorna, annars tycker jag det är gott.

Ris a la Malta är peckel :yuck: och har aldrig ätits i detta hus. När jag var liten var det kaffe med "juliga" tillbehör som saffransbröd, pepparkakor och mormors vita pepparkakor som gällde. Numera blir det glögg med pepparkakor och kanske saffranscheescake (jag har kapitulerat och insett att min mors förmåga att göra fantastiskt sött jäsbröd INTE gått i arv så jag gör inget saffransbröd längre).

Jag älskar julskinkan :love: tyvärr är jag för ensam numera :( för att ha ett riktigt "grisarsel" med ben som min käre far kallade det :D och då hemrimmad givetvis. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu om jag ska rimma hemma i år med jag köper nog en färdigrimmad. Den tar alltid slut, jag älskar skinksmörgåsar.

Annars vill jag ha hemgravad lax och något rökt viltkött på julbordet. Just ja, små köttbullar gjorda på älgfärs är mycket viktigt! Jag är inte så stor i maten så eftersom jag är ensam på jul skippar jag ägghalvorna, annars tycker jag det är gott.

Ris a la Malta är peckel :yuck: och har aldrig ätits i detta hus. När jag var liten var det kaffe med "juliga" tillbehör som saffransbröd, pepparkakor och mormors vita pepparkakor som gällde. Numera blir det glögg med pepparkakor och kanske saffranscheescake (jag har kapitulerat och insett att min mors förmåga att göra fantastiskt sött jäsbröd INTE gått i arv så jag gör inget saffransbröd längre).
Det är så skönt när man hitta sin släkt här på buke! :love: Nu har jag dig och @sthu ! :D

När vi någon gång diskuterat vilka tre rätter som man absolut inte skulle vilja vara utan på julbordet tror jag att min röst landade på fårfiol, jansson och rödkål. Sill och gravad lax vill jag förstås också ha för att det inte ska bli tårar och tandagnisslan men om man måste välja tre saker skulle de få bli de som känns mest specifika för julen. Älgköttbullar och hemgjort paté är svårt att klara sig utan och orkar jag och min man fixa leverkorv och någon annan korv(vi brukar experimentera fram något nytt varje år) så blir det extra roligt.

Och så tuttul förstås. :love:

När vi någon gång diskuterat vilka tre rätter som man absolut inte skulle vilja vara utan på julbordet tror jag att min röst landade på fårfiol, jansson och rödkål. Sill och gravad lax vill jag förstås också ha för att det inte ska bli tårar och tandagnisslan men om man måste välja tre saker skulle de få bli de som känns mest specifika för julen. Älgköttbullar och hemgjort paté är svårt att klara sig utan och orkar jag och min man fixa leverkorv och någon annan korv(vi brukar experimentera fram något nytt varje år) så blir det extra roligt.

Och så tuttul förstås. :love:

Oh, hur kunde jag glömma sillen?! :o

Och jag vill förstås ha julskinka! Men som jag skrivit tidigare måste den inte finnas på själva julbordet, frukost- och kvällsmackor med skinkskivor är däremot ett krav!

En stor del av julkänslan är när man provsmakar småbitar av den varma nygrilljerade skinkan och sedan skinkmackorna när man känner för det under mellandagarna! Jag kör på hembakt rågsiktsbröd, av tradition och att jag inte har möjlighet att baka tunnbröd själv.

En stor del av julkänslan är när man provsmakar småbitar av den varma nygrilljerade skinkan och sedan skinkmackorna när man känner för det under mellandagarna! Jag kör på hembakt rågsiktsbröd, av tradition och att jag inte har möjlighet att baka tunnbröd själv.
Uppesittarkvällen som avslutas med varm nygriljerad skinka och te! :love: Det är nog kanske bästa stunden på hela julen! Knäckebröd gör sig väldigt bra då, men vi har även specialaren julbröd som är ett tunt bröd som bakas på plåt. Fantastiskt gott! :d

Intressant, jag har nämligen precis samma uppfattning om julskinka: Inte helt nödvändig på julbordet, men mackorna är viktiga (helst på mitt hemgjorda rågsurdegsbröd med sirap och pomerans).

Men DOFTEN av julskinka i huset och den där första avsmakningen, sent på kvällen, så mycket julstämning...

Har alltid haft skinka på bordet men på senare år brukar jag köpa färdigskivad i butiken .Rätt dyr men man behöver sällan slänga något av den .Annars så brukar morsan och jag dela en liten skinka !

I många år var pressyltan av någon anledning det enda jag måste ha på julbordet. Ingen innan i familjen gillade det och det slutade alltid med att den stackars pressyltan slängdes - om den inte försvann i gapet på min pappas hund. Jag älskar julbord, men det som måste finnas är sill, lax och någon slags pate/korv. Det jag äter mest av är nog potatis! Älskar sill och lax med mycket potatis.

I år ska jag fira jul med min syster och hennes dotter, mysigt men, suck! Min syster är vegetarian, förra gången jag var där över jul så var piece de reistance en brysskålsrätt, gott visst, men inte till jul! :nailbiting: tack och lov att man inte är finne, morotslåda på julen!?! :devil:

I många år var pressyltan av någon anledning det enda jag måste ha på julbordet. Ingen innan i familjen gillade det och det slutade alltid med att den stackars pressyltan slängdes - om den inte försvann i gapet på min pappas hund. Jag älskar julbord, men det som måste finnas är sill, lax och någon slags pate/korv. Det jag äter mest av är nog potatis! Älskar sill och lax med mycket potatis.

I år ska jag fira jul med min syster och hennes dotter, mysigt men, suck! Min syster är vegetarian, förra gången jag var där över jul så var piece de reistance en brysskålsrätt, gott visst, men inte till jul! :nailbiting: tack och lov att man inte är finne, morotslåda på julen!?! :devil:

Jag säger det igen: tandoorilinser! :D

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar