"Bevara våra luciatåg"

Helt ot men jag tycker nog att julskinkan kan sluta säljas :p folk äter 2 skivor till julmiddagen, om ens det, och någon bit på mackan och jag är rätt säker på att det kastas enorma mängder för att man helt enkelt ledsnar. Enormt slöseri med de stackars grisarna :(
O där håller jag med dig! Den där jäkla skinkan....o fram ska den på annandagen och oj va kul den är då....nä jag bojkottar eländet. Och med tanke på hur jävligt grisarna har det känns det riktigt bra att bojkotta.

I övrigt. Syrran och jag pratade traditioner värda att bevara och kom fram till att det enda som måste finnas på vårt julbord är stuvad blomkål, ströbrödsrullad potatis och lite gravad lax. Och fluffiga knäckebröd (vet inte vad de heter, de är ljusa och fluffiga och fanns alltid på julbordet hos farmor och farfar).
Sånt här tycker jag är intressant, man pratar så stort om det traditionella julbordet, men när det kommer till att ta reda på vad som faktiskt ingår i det så skiftar det otroligt mycket. Här har vi skalat ner det rejält från min barndom, rätter som jag och syrran helt har skalat bort är brysselkål, sillsallad, bruna böner (till min mammas stora sorg, fast hon åt dem bara när vi påpekade att vi hade gjort det åt henne) lutfisken, och dopp i grytan. Dessutom har vi aldrig haft risgrynsgröt, vilket tydligen är en stor synd mot de svenska jultraditionerna... :angel:
Det viktigaste för mig är sill, lax, gravad, varmrökt och kallrökt, skinka och rökt rådjurs skinka. För maken är det prinskorvarna tror jag... ;) Det är åtminstone de enda han verkligen kollar att vi har. :D

Sånt här tycker jag är intressant, man pratar så stort om det traditionella julbordet, men när det kommer till att ta reda på vad som faktiskt ingår i det så skiftar det otroligt mycket. Här har vi skalat ner det rejält från min barndom, rätter som jag och syrran helt har skalat bort är brysselkål, sillsallad, bruna böner (till min mammas stora sorg, fast hon åt dem bara när vi påpekade att vi hade gjort det åt henne) lutfisken, och dopp i grytan. Dessutom har vi aldrig haft risgrynsgröt, vilket tydligen är en stor synd mot de svenska jultraditionerna... :angel:
Det viktigaste för mig är sill, lax, gravad, varmrökt och kallrökt, skinka och rökt rådjurs skinka. För maken är det prinskorvarna tror jag... ;) Det är åtminstone de enda han verkligen kollar att vi har. :D

Tandoorilinser! Rött och kaneligt, juligare blir det inte! :D

Jag och sambon är alltid hemma julafton. De som vill komma är välkomna om de tar med det de vill äta. Vi lagar någon köttbit, ägghalvor, gravad lax och eventuellt någon sillsort. Liten lagom ;)

Just när det gäller julmaten tycker jag man skapar sina egna traditioner som sedan blir speciella just för en själv. Sedan jag träffade min man, som är engelsman, har vi alltmer övergått till en traditionell brittisk julmat och nu är jag helt fast vid den och det har blivit min nya tradition som känns helt rätt. Ingen julmiddag utan brödsås, myntasås och stuffing! Ugnsrostade palsternackor och gravy! Christmas pudding som vi häller cognac på och tänder eld! Christmas cake som fått stå i skåpet och mogna några månader, då och då matad med sherry.....

Kalkonen får dock utebli i år då dottern blivit vegan.... Dags mao att hitta på NYA traditioner som efter några år antagligen kommer att kännas "som de rätta"!

Jag har nog aldrig varit med om att någon julskinka slängs och då äter jag ändå max en skiva på julbordet, där jag tycker att den är rätt överflödig. Däremot går den snabbt åt som pålägg, på knäckebröd eller i tuttul. Tror till och med att vi köpt in en andra julskinka vissa år för att den första tagit slut på det viset.

Ursäkta en okunnig lantis,men vad är tuttul?

Mjukt tunnbröd(kavelbulle) som man rullat ihop till en smörgås. ;) Och man måste nog vara just en lantis - från Dalarna - för att veta vad det är.
Här i Götaland är t.o.m. mjukt tunnbröd exotiskt...

Men det är klart, låt oss bevara våra lokala bröd- och smörgåstraditioner!

För den genuina sirapslimpans bevarande! Vilka räcker upp en hand?

Precis, det är ju inte direkt att vi har en enda enhetlig tradition! Min mor är smålänning (nordvästra Småland) och min far västgöte (sydvästragötaland) och traditionerna ser helt olika ut, trots att det bara är en 5-6 mil mellan deras barndomshem.
Och min egen sambo, han är från en ort bara två mil från min barndoms stad och de har ytterligare andra traditioner!

Så vi är alltså allihop från ett mycket begränsat område med en radie på typ 5 mil och haft helt olika traditioner kring julfirande. Vilken av våra familjer är svensk och har rätt tradition?

Med tanke på att min familj aldrig haft vare sig gröt eller ris a la Malta räknas vi nog som utbölingar..
Är vi kanske samma släkte du och jag, Snurrfian?

Precis, det är ju inte direkt att vi har en enda enhetlig tradition! Min mor är smålänning (nordvästra Småland) och min far västgöte (sydvästragötaland) och traditionerna ser helt olika ut, trots att det bara är en 5-6 mil mellan deras barndomshem.
Och min egen sambo, han är från en ort bara två mil från min barndoms stad och de har ytterligare andra traditioner!

Så vi är alltså allihop från ett mycket begränsat område med en radie på typ 5 mil och haft helt olika traditioner kring julfirande. Vilken av våra familjer är svensk och har rätt tradition?

Med tanke på att min familj aldrig haft vare sig gröt eller ris a la Malta räknas vi nog som utbölingar..
Är vi kanske samma släkte du och jag, Snurrfian?
Jag skulle gärna utöka min släkt så jag tar vad jag kan få! :D Ris a la Malta är nog det genomvidrigaste man kan få, jag genomled ett antal sådana i hemkunskapen... :yuck:

Jag skulle gärna utöka min släkt så jag tar vad jag kan få! :D Ris a la Malta är nog det genomvidrigaste man kan få, jag genomled ett antal sådana i hemkunskapen... :yuck:

Åh, jag tror jag älskar dig!
Var tvungen att smaka på massa sånt där äckelris förra julen, vi firade med sambons släkt för första gången och hans typ 3-åriga kusinbarn hade "skapat egna recept" som som det så vackert hette.. Fejkade ett väldigt långt toabesök för att slippa undan eländet. Det var ju inte okej att inte gilla sånt :yuck:

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar