Betala för mockning?

M

mizz_perfect

Vad anser ni är okej att betala för mockning per dag om man tänkt vara bortrest i 4 dagar?

Stallkompisarna ska ev ta hand om min häst i mellandagarna i jul och vill då ha betalt för att mocka och göra ordning foderpåsar men hur mycket är rimligt att ta betalt för detta?

Jag tycker ju visserligen tjänster och gentjänster vore rimligt när det rör sig om så pass kort tid men vill man åka bort så får man väl betala vad som krävs.

erfarenheter av detta?

Sv: Betala för mockning?

tjänster å gentjänster körde vi med i stallet....

göra mat + mocka tar väl max 30min... så 100kr/h??

fast 200 för 4 dagar är ju lite, men.... det känns otroligt töntigt att inte kunna hjälpa till gratis... hade varit schysstare om de gjort det, å att du typ köper en vinflaska eller två...

Tycker det låter snålt att ta betalt av en stallkamrat i 4 dagar.. Men men.. Om det nu bara handlar om mockning och foderpåsar så tycker jag att en 50 lapp om dan ska räcka. Då blir det 200 spänn. Kan det ju va värt om dom nu envisas med att ta betalt.

Olika erfarenheter:
Stall 1 kunde man leja ungarna/stallägaren att mocka och se till hästarna för 50:-/dag, kraftfodret gjorde vi då iordning i förväg och höet raffade dom isåfall åt sig en bunt och slängde in i boxen/hagen helt enkelt så det var inget nämnvärt extrajobb.
Stall 2, har faktiskt inte "avtalat" något om fodret men jag gissar att stallägaren inte ser det som något jobb att fixa två foderhinkar och en säck hö :p mockning kostar 30:-/häst och dag.

Bland bekanta i stallet har jag aldrig betalat eller tagit betalt för mocknings-/foderhjälp, men då har det ju varit kompisar det varit frågan om eller bekanta med just tjänster och gentjänster-filosofin.
Men känns det befogat - som t ex under storhelg :angel: eller att ingen egentligen "vill" hjälpa till alt. att man inte känner folk så bra, då är det ju helt och hållet beroende på hur desperat man är.
Var själv beredd att betala 100:-/dag när jag skulle bort 4 dagar (desperat), annars tycker jag 50-75:- per häst och dag känns rimligare.

Det är just det där med att det blir många dagar i rad. Är det en eller två dagar så borde folk kunna ställa upp gratis tycker man om det är kris (brukar alltid finnas någon vänlig själ) eftersom de flesta hamnar i den situationen någon gång om man inte har bussiga släktingar, kompisar eller medryttare. Men blir det 3-4 dagar på raken eller mer låter det genast som "jobb och ansvar" i högre grad. Man kan ju vara lite ful och försöka delegera en eller två dagar var åt olika personer! ;)

jag tycker också det låter helt löjligt att dom ska ta betalt för.
det blir ju inte så mycket extra jobb + då hade du kunnat göra dom en tjänst sen, som många redan sagt.
man tycker ju folk kan vara lite bussiga och bjuda på den där 100 lappen.

men om dom nu ska ha pengar, tycker jag inte du ska behöva betala mer än 200!

göra mat + mocka tar väl max 30min... så 100kr/h??

Det här kan man tolka på två sätt:

*Du har glömt storhelgs-OB!
eller tvärtom:
*Det där var den grymmaste timlönen jag någonsin sett åt en hästskötare! :devil: (jag t ex tjänade ca 12:-/timmen före skatt... :angel: )

hehe.... men 200 svart är ju typ 300 vitt...

jag skulle hjälpt till om någon bad, å sen hade jag gett nått som en gest...

i förra stallet hade jag söndagkvällar som fodringspass...
fick julafton OCH nyårsafton, tror ni någon erbjöd sig att ta någon av dem?
En snäll själ fixade all mat, så jag bara behövde ta in å ta av täcken.. men illa...

älskar mitt nya stall... mockning å in ut fodring ingår, de bor på gården, å i morse hade min häst ett varmare täcke "för det var så kallt i morse"... kan ni tänka er, folk som tänker själva å dessutom på ANDRAS hästar!!! :bow:

jag tycker också det låter helt löjligt att dom ska ta betalt för.
det blir ju inte så mycket extra jobb + då hade du kunnat göra dom en tjänst sen, som många redan sagt.
man tycker ju folk kan vara lite bussiga och bjuda på den där 100 lappen.

men om dom nu ska ha pengar, tycker jag inte du ska behöva betala mer än 200!

Fast det där beror ju helt på i vilken sits den man frågar är i och vilken relation man har till personen som frågar.
Om någon skulle fråga MIG, så visst skulle jag ställa upp om det är kris. Men i 4 dagar skulle det vara rejält motvilligt eftersom jag knappt har tid och ork nog att sköta det jag "måste". Eftersom jag förmodligen skulle göra det ändå så skulle det kännas som en vänlig gest att få något för det. Inte nödvändigt pengamässigt, men någon form av rimlig kompensation.
Sen finns det säkert dom som skulle ställa upp just för att man behöver en extraslant. För barn/ungdomar t ex så kan det vara en väldans morot att erbjuda 200-400:- medans det kanske för en vuxen skulle vara förolämpande att inte ens ersätta för bensinkostnader till och från stallet - om de inte ändå skulle dit vill säga.

Så jag tycker det beror helt på vem man frågar och hur desperat man är som sagt! :p

hehe.... men 200 svart är ju typ 300 vitt...

Så ska jag tänka nästa gång jag ser lönen insatt på kontot också! ;)
"Bara *****:-? Hur ska jag klara mig på det här?!? :eek: Nej just ja, inklusive skatten så är det ju så häär mycket*****! Då är det lugnt!" :rofl:
(kom att tänka på det för att jag precis fått en lönespec./utbetalning där det felaktigt dragits av en massa pengar, lagom till handla-julklapps-lönen :p )

Men detta verkar ju vara människor som är i stallet ändå. Och då tar det ju bara en kvart extra att fixa åt en häst till. Håller med om att det kan vara en viss skillnad om man måste åka enbart för att mocka åt någon annans häst. Men så är ju inte fallet i TS fall.

Själv tycker jag att byte av tjänster är det bästa. De kanske kan gå med på att du mockar åt dom nån gång när de inte kan, eller om du kan hjälpa dom med något annat. Hur mycket kostar det att anlita en avbytare under mellandagarna? Så även om det blir så att du betalar dom 100 kr per timme (som någon föreslog) så lär det ju bli billigare än avbytare. Hoppas att ni kommer fram till någon lösning som känns bra för alla parter.

vi ska ha stallmöte på lördag så får vi se hur det blir. Hon jag frågade först (person 1) var inte intresserad av att ta hand om hästen utan ansåg att skaffade man häst får man ta hand om den själv.:smirk: person 2 ville inte heller eftersom det skulle bli så mycket passande...:confused: hon hade tydligen pratat med person 1 och sagt att hon kunde ta betalt och då var det tydligen intressant iallafall. men frågan är hur mycket hon vill ha! Känns ju mindre kul att behöva stanna hemma hela julhelgen själv när släkten och sambon åker bort bara för att ingen är så bussig och mockar. Nästa gång kanske det är dom själva som behöver hjälp!

vi är 3 hästägare + mig i stallet. Ingen är väl direkt jättekompisar utan vi delar stall och inte så mycket mer imellanåt. Hästägare 3 är ingen större idé att fråga. Alla kommer ändå vara i stallet någon gång under dagen då det ska fodras och mockas åt den egna hästen så att mocka en extra box är väl egentligen ingen större ansträngning om jag förbereder med halmbalar osv.

Alternativet är väl att stanna hemma isåfall för så desperat är jag inte så att jag tänker betala hutlöst mycket för mockningen. ev lär jag bli tvungen att ta någon fodring också eftersom det ska vara så pinsamt rättvist hela tiden. jag erbjöd mig 4 pass vid nyår istället för mellandagarna. Återstår att se vad som händer annars får väl hästen följa med till västkusten.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det är riktigt taskigt och pinsamt att inte ställa upp med något så lätt i 4 ynka dgr när man står i ett sånt litet stall :mad:

Hoppas det ordnar sej för dej.

Vad anser ni är okej att betala för mockning per dag om man tänkt vara bortrest i 4 dagar?

Stallkompisarna ska ev ta hand om min häst i mellandagarna i jul och vill då ha betalt för att mocka och göra ordning foderpåsar men hur mycket är rimligt att ta betalt för detta?

Jag tycker ju visserligen tjänster och gentjänster vore rimligt när det rör sig om så pass kort tid men vill man åka bort så får man väl betala vad som krävs.

erfarenheter av detta?

Hej!

Har din kompis erbjudit sig att hjälpa till eller frågade du? Vad är det värt för dig att slippa åka till stallet över Julen? När du har svarat på den sista frågan helt ärligt så vet du nog vad du borde betala.

Jag hade lätt betalat 1000kr om jag skulle åka bort utomlands i fyra dagar och ville veta att min häst fick mat och rent runt fötterna. Eller varför inte köpa evenemangsbiljetter? Då ger man ju bort en upplevelse och får en glad kompis. Värt mycket tycker jag.

Men är ni väldigt bra kompisar så kan tjänster och gentjänster vara värt mycket, men bara om det inte är till besvär för kompisen. Det är ju trots allt Julen du talar om.

synd att du bor så långt bort, annars hade jag fan mockan å stått å räckt ut tungan åt de andra hela tiden... sjukt okamratligt.

Alternativet är väl att stanna hemma isåfall för så desperat är jag inte så att jag tänker betala hutlöst mycket för mockningen. ev lär jag bli tvungen att ta någon fodring också eftersom det ska vara så pinsamt rättvist hela tiden. jag erbjöd mig 4 pass vid nyår istället för mellandagarna. Återstår att se vad som händer annars får väl hästen följa med till västkusten.

Hej igen!

Såg det här svaret efter att jag skrivit. Är det så det känns så är det väl bara att stanna hemma. Om det din stallkompis vill ha betalt är "hutlöst" mycket.

Kl

Utan att veta mer om ts och stallkompisen/hjälpen så tycker jag att det finns endel saker att tänka på.

Kan den andra personen behöva hjälp tillbaka? H*n kanske har medryttare/familjemedlemmar m.m. som tar hand om hästen om h*n själv inte kan.

Hur ofta ber ts om hjälp? Det kan verka snålt av hjälparen att ta betalt om det är en engångsgrej men om ts ber om hjälp var och varannan dag och tar för givet att hjälparen kan göra det "när h*n ändå är i stallet" så är det ju en annan sak.

Som någon annan redan skrivit - hur har hjälparen det dessa dagar? Ledig och all tid i världen eller fullspäckat schema med att jobba, träffa släkten m.m.

Som sagt så beror det mycket på ts och hjälparens situationer.

Tjänster och gentjänster kräver ju att båda har samma behov av hjälp.

Jag tar 50:-/dag eller 250:-/vecka för mockning och iordningsställande av foder. Jag är hyresvärd och behöver jag hjälp så drar jag av motsvarande för den som hjälpt mig.

Min stallägare tar en tjuga per häst.

Tycker inte det är mycket till timlön för henne men det är det hon tar.

Men är man i ett stall med mindre formell ordning tycker jag att det är himla konstigt att man inte kan byta tjänster, t ex att du tar ett par helger åt den som mockar åt dig osv.

jag tycker att dina "stallkompisar" gott å väl hade kunnat hjälpa till de få dagarna.

jag ska själv upp till sthlm å fira jul med mamma å mina syskon den 15-18 december. då kommer en tjej i stallet ta hand om min häst.
sedan ska den tjejen upp till sthlm till sin kille å fira jul den 19-27 december. jag får ta fler dagar än henne och dessutom över jul men jag tar inget för det för jag är glad att hon ställer upp de dagar jag behöver hjälp! annars hade jag inte kunnat åka...

men i ett annat stall som jag stått i så tog stallägaren 50 kr/häst/dag och mockade å fixade mat.

så 200 kr är gott å väl vad hon ska ha om du låter henne passa hästen.

hoppas det löser sig i vilket fall som!

ska du i närheten av halmstad så har vi 2 boxar lediga i stallet om du behöver låna ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar