Betala för mockning?

Sv: Betala för mockning?

Tycker att det låter sjukt irriterande faktiskt! Tjänster och gentjänster tycker jag faktsikt är det som gäller.
För inte så länge sen tog jag hand om en väns häst som står i samma stall, i 1½ vecka. Vilket innebar 2 vändor till stallet varje dag(förutom 3 då min medryttare hade min häst) då vi står kollektivt. Inga problem, då jag vet att hon skulle ta min häst om jag skulle bort och göra något viktigt!

Förstår inte heller hur, som någon sa, att det kan ta 45 minuter och mocka plus göra foder åt EN häst?
När jag hade mina hemma tog det högst 15 min att mocka, göra iordning kraftfoder och hö, till TVÅ! Brukade hinna göra det i en reklampaus på tv liksom... det tar inte så lång tid, och om man ändå är i stallet..

Om jag stod i ett stall som inte var kollektivt, och var hemma på julafton hade jag lätt kunnat mocka åt en häst till och göra iordning hö när jag ändå var där..vad spelar det för roll?

Jag är kompis med TS och har gjort sysslorna gällande hästen ett par gånger. Det tar MAX 20 minuter, om man är långsam...

För mig hade det ändå känts som rejält "extrajobb" beroende på vad man planerat in den dagen.
Och som redan nämnts i tråden så är man i regel redan rätt jäktad under storhelger. Visst kan det kännas drygt att de som FINNS där inte ställer upp. Har själv varit i den sitsen en endaste gång och då fick jag leja en tjej som jag inte ens kände (kompis till syrran) att ta hand om hästen, var skitstressad över det eftersom jag en vecka innan jag skulle åka på kurs fortfarande inte hade hittat någon som kunde sköta kusen :crazy: men som hästägare kan man såklart inte bara ta för givet att någon ställer upp.

Nej, man kan ju inte ta för givet att någon ställer upp, det tycker inte jag heller.. men jag tycker att det är väldigt snålt att kräva betalning, det skulle jag aldrig göra. Inte när det bara handlar om några dagar, vore ju en annan sak om det var en månad eller så som det handlar om..

Nu var ju ursprungsfrågan vad som är rimligt att ta betalt sen vad personerna i fråga vill ha är en annan sak. Jag undrade mest över vad andra har fått betala, sen är det isåfall upp till mig att bestämma om det är värt det eller inte vad priset nu hamnar på.

Mer än en halvtimme kan jag inte tänka mig att det skulle ta även om man inte skyndar sig. Tyvärr så känner jag knappt några här i uppsala och de jag känner i hästväg har sina hästar på helt fel sida om stan.

Ska jag utgå från mig själv om någon skulle be mig passa hästen någon dag så skulle inte jag se det direkt som en chans att tjäna pengar, speciellt inte om man står i samma stall. Stämmningen är väl inte den allra bästa istallet heller så ska jag kunna åka bort så får jag betala vad som krävs alt korta ner antalet dagar eller stanna hemma helt. med andra ord rätta mig efter dom.

Kom och tänka på vad som skulle hända om man blev jättesjuk någon gång. Ska hästen behöva stå på balkongen isåfall? Är man sjuk 2 veckor så blir det 1400kr om priset är 100kr/dag. Sånna summor har jag inte råd att betala, skulle verkligen löna sig med helinackorderat isåfall..

Nixehen och Ninnurur tack för omtanken!

Senast ändrad av en moderator:

skulle jag haft bil så självklart! släng upp någon provisorisk box över jul så får du rida min häst GRATIS som tack! :D

Vore grymt gott om jag hade kunnat ta 1000kr för fyra dagar för att det var jul... När jag hade inackorderingar så tog man vackert jul och nyår för de flesta. Tycker man kan vara så bussig man kan, vissa utnyttjar ju det men de flesta tycker väl att tjänster ger gentjänster och det är så min tanke är också. Så jag gjorde det gratis.

Kan väl inte direkt säga vad jag tycker är lämpligt men har själv betalt stallägaren då jag hade min häst uppstallad för att dem mockade, fixade foder och borstade igenom kollade ben osv. Jag är väldigt orolig av mig så betalade hellre så jag var säker på att ngn kollade nooooga. Då betalade jag 150kr per dag och jag var borta i 3. Inga jättesummor kanske men som student som jag är gjorde det lite i kassan, men det var värt det så jag kunde känna mig trygg.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt

Kanske ska tillägga att det ej var högtid utan en vanlig helg som det körde ihop sig för min medryttare och jag själv var bortrest.

du har visserligen en poäng, men eftersom dom ändå måste komma till stallet för att ta hand om sina egna hästar, då tycker jag man kan offra den halvtimmen det tar och sen då få en gentjänst tillbaka vid behov.

Uj uj uj!! Stackars mig, kan definitivt inte åka bort då en av mina hätar tar över e halvtimma att mocka till

Ska det nu vara så att du behöver hjälp, och hjälpen inte kan ställa upp gratis, ge personen i fråga 100kr per dag. Då har du rätt att kräva att dom verligen gör sitt bästa. Hästarna betyder mycket. Ingen kommer att tycka att du är snål, och sköter dom inte jobbet, så kan du banka skiten ur dom när du kommer hem. Det ska inte va ett halmstrå på stallgången He he!!

Hej!

Har din kompis erbjudit sig att hjälpa till eller frågade du? Vad är det värt för dig att slippa åka till stallet över Julen? När du har svarat på den sista frågan helt ärligt så vet du nog vad du borde betala.

Jag hade lätt betalat 1000kr om jag skulle åka bort utomlands i fyra dagar och ville veta att min häst fick mat och rent runt fötterna. Eller varför inte köpa evenemangsbiljetter? Då ger man ju bort en upplevelse och får en glad kompis. Värt mycket tycker jag.

Men är ni väldigt bra kompisar så kan tjänster och gentjänster vara värt mycket, men bara om det inte är till besvär för kompisen. Det är ju trots allt Julen du talar om.
Håller med. Min häst är mitt ansvar. Även om jag ställer upp och hjälper andra, så vill jag visa att det är viktigt för mig. Jag är själv jävligt fattig, så jag kan inte åka bort. Julen är också nästan den största helgen. Kanske du ska tänka på att respektera andra.

Men du kan väl inte kräva att någon annan ska sköta dina hästar utan ersättning ? 100 kr/dag är en klen timpenning tycker jag i alla fall !

Mer än en halvtimme kan jag inte tänka mig att det skulle ta även om man inte skyndar sig. Tyvärr så känner jag knappt några här i uppsala och de jag känner i hästväg har sina hästar på helt fel sida om stan.

Hade inte syrran kommit hit över jul/nyår så hade jag ringt direkt! ;)

du har visserligen en poäng, men eftersom dom ändå måste komma till stallet för att ta hand om sina egna hästar, då tycker jag man kan offra den halvtimmen det tar och sen då få en gentjänst tillbaka vid behov.

DU tycker att "man" kan det ja, men "man" kanske inte samtycker beroende på omständigheter! ;)

Om vi tar ett exempel - en vecka så kliver jag upp ca 8:30-9:00 ("sent" pass) på morgonen för att ta mig till jobbet, frukosten slänger jag i mig där under morgonmötet. Hemma igen vid 18:15-18:30, byter om snabbt och fixar iordning sånt man behöver ha med sig, cyklar iväg ca 18:45, framme ca 19:40. Mocka och standardsysslor för egna hästar - 45 minuter, rida en häst - ca 45 minuter om man speedar på, motionera den andra lite snabbt - ca 30 minuter. Förmodligen kvälla eftersom man är ute så sent - ca 40 minuter. Klockan landar då på 22:20 om jag räknat rätt. Pallra sig iväg hemåt, hemma ca 23:15, äta något (ingen middag medräknat i denna kalkylering...), kolla mail och sköta ärenden hemma, varva ner framför tv´n så man kan sova eftercykelturen och så ska man orka upp dagen efter och börja om.

Nu är ju inte det här något "standardpass", men har ändå varit så bra många gånger för min del. Visst vill man vara bussig och hjälpa till, men det är bannemej så man riskerar sitt jobb och sin mentala/fysiska hälsa av att späda på det ytterligare, eller att de egna hästarna försummas. Även om det inte är så här extremt så är ju poängen - folk har eget man måste sköta, inte alla räknar med extratid i stallet utan pressar redan tiden rejält dvs skulle hellre lagt dom där 20 minuterna på sin egen häst om man har den tiden att lägga ner.
Och även om man inte har ett tight tidsschema så är väl allas tid värdefull? Om det är någon man VILL vara snäll och hjälpsam mot för att man har en bra relation så kan man såklart "offra sig" gratis (om man har tid..), har man INTE det så är det trots allt utnyttjande av ens tid. Tar det 2 timmar och 20 minuter i stallet på julafton när egentligen 2 timmar känns som alldeles för mycket så kan det för den personen kännas värt mycket.

Har läst igenom hela tråden... I mitt förra stall tog stallägaren 50:- betalt för att mocka och göra i ordning foder. Vi inackorderade brukade i första hand fråga varandra, men annars kunde stallägaren ställa upp med den tjänsten.

I mitt nuvarande stall hjälps vi åt hela tiden :) Tycker som de flesta andra att det är självklart att man hjälps åt, allt blir så mycket trevligare då!

Men för att återgå till din fråga tycker då jag att 50:-/dag är rimligt, om du vill kan du ju även göra i ordning maten i förväg i byttor så slipper de göra det!

Nu verkar det ju inte som TS ofta frågar om hjälp, så jag tycker att är man en god stallkamrat så ställer man upp. Dom hade ju tid om dom fick betalt :confused: Så tiden finns. Då är dom inte bara taskiga, utan snåla med.

fijja skrev:
Dom hade ju tid om dom fick betalt :confused: Så tiden finns. Då är dom inte bara taskiga, utan snåla med.
Fast det där beror ju på... Om de egentligen inte vill eller har tid (dvs mycket hellre vill ägna julhelgen åt något annat), men har svårt att säga nej - då kan ju en dyr prislapp göra att TS hittar på en annan lösning utan att de behövt säga definitivt nej.

Så gör jag ibland när det är något jag egentligen inte alls vill göra. Tex så har jag ett ridhus som jag hyr ut. Men jag är inte så sugen på att hyra ut boxarna som mina hästar bor i. Därför har vi byggt några små gästhagar som vi lånar ut gratis - och sätter en dyr prislapp på boxarna! (Men ofta väljer folk boxarna ändå och hagarna står tomma... så uppenbarligen tog vi inte i tillräckligt :crazy: )

Fast nu handlar det ju om att mocka en box extra, tar ju 10 min om man gör det snabbt, om ens det. Skillnad om dom skulle göra något tidskrävande med hästen, DÅ förstår jag, det är ju julhelg, men att inte ha möjlighet tillbringa 15 min extra i ett stall som man ändå skulle till utan betalning tycker jag är snålt och taskigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar