Betala för mockning?

Sv: Betala för mockning?

1000kr för 4 dagar skulle jag faktiskt ALDRIG betala för att någon ska mocka boxen. Så snål är jag!

I vanliga fall om jag absolut inte kan åka till stallet någon dag så tar min medryttare det passet. Eftersom hon åker hem över julen (student) så kan inte hon. För övrigt så har jag inte bett om hjälp tidigare så jag vill väl inte påstå att jag är någon som tigger hjälp lite titt som tätt.

Sen tycker jag faktiskt att det är skillnad på att betala och betala. Jag betalar gärna om någon erbjuder sig att hjälpa till självmant. då gör jag det gärna som tack för hjälpen eller köper något som tack. Men om det ska fiskas dyra pengar på allt möjligt så är jag mindre villig att betala faktiskt. Jag hjälper isåfall hellre till med något annant som ex köpa foder när jag ändå är iväg för att köpa till min häst och sånna saker som skulle underlätta för de andra hästägarna.

Usch vad tråkig attityd det verkar vara i det stallet :crazy: Jag hade inte velat ha min häst (om jag hade en) på det viset. Tänk om det händer ngt så står man där och inte en jävel hjälper en utan alla står med händerna utsträckta för att få pengar först. :devil:

Finns det ingen möjlighet att fråga ngn annan kompis om hjälp och förklara situationen och istället betala denna för att slippa sponsra tråkmånsarna i ditt stall? :idea:

Meeen... *huh*
Finns det så ogina människor? Och samlade på samma ställe också.
Om du tex. skulle bli väldigt sjuk en dag, ligga hemma med 40 gr feber el dyl. -skulle de inte hjälpa dig då om de inte fick betalt?

Har själv ett litet stall och min inackordering reser bort över julen. Skulle inte komma på tanken att ta betalt för att hjälpa till med mockning etc. Nästa ggn kan det ju vara jag som behöver hjälp.

Är det väldigt unga personer, som inte har en tanke på att de själva kunde behöva hjälp ngn ggn?
Skulle inte vilja stå i ett sådant stall själv.

Nåväl. Be dem fundera över hur mycket de vill ha, och samtidigt hur mycket de själva skulle vilja betala för samma tjänst om de skulle hamna i den situationen ngn ggn. Om de aldrig varit sjuka, så kan de ju ändå bryta benet lr något :cool:

/Jezz

Håller med dig där.

Jag reagerar precis likadant. Jag ska ju flytta min häst snart, står i kollektivstall nu. Eftersom jag är bortrest kan jag inte ta alla pass som jag ska. (Det visste de innan jag ens kom dit med hästen). Min syster tar dock alla söndagar. (In och kväll, ut tar en tjej vi betalar för att göra det.)
För att inte bara smita och visa min välvilja, sade jag att jag även efter flytt kan hjälpa till med en del pass när jag är hemma, över jul och nyår. Hade kunnat ta obekväma pass, då jag ändå är hemma och bor ganska nära. Hade även tänkt köpa en foderhäck för en ok peng till dem, för att visa min uppskattning, vet att det är något de behöver, och ja. Jag gillar ju människorna, det är inte därför vi flyttar.

Men tillbaka får jag, efter uppsägning i GOD tid, att de vill ha 1500 kr för de pass de tagit åt mig(alternativt att jag tar igen de 30 passen som det handlar om under de 28 dagar jag är hemma.). (Märk väl, de har tagit in o ut hästarna, allt jobb omkring o skötsel sköter kompis o syster, o de har ju även tagit pass när de kunnat.) Eftersom vi släpper hästarna så de går in o ut själva är det inget större jobb med en extra häst. (De hade ändå tänkt hålla box åt mig, alt. ha en fri, men vi blev fullt stall iallafall.)

Detta har gjort att jag tappat lusten att vara schyst. Jag betalar för att slippa tjafs, men ger inget extra. Enligt kontrakt så kan de eg inte kräva.

Detta i ett stall där jag trodde vi var vänner. En känner jag sen flera år. Jag hade gjort detsamma om det vore omvänt. jag kan förstå att det tycker att det är surt att jag flyttar när de hjälpt, men jag flyttar i tid så de slipper ytterligare en månad - och det beror definitivt inte på dem, utan att det är bättre möjligheter på andra stället, plus service alltså inte kollektivt.

Det är klart jag förstår att de vill ha något, det är mer sättet de lägger fram allt på. Plötsligt måste vi betala mer för hö också, till exempel, och när jag ber de speca summan som de kastat fram, får jag inget svar.

Nu är vi OT.

Jag tycker att man kan visa kamratlighet i stall och hjälpa varandra. Så vill jag ha det i stall där jag står. Skulle också bli ledsen om någon skulle kräva betalt. Däremot skulle jag definitivt visa min uppskattning om någon gjorde det för mig, genom att köpa ngt eller så.

Faktiskt inte varit med om att ngn krävt betalt för att mocka en box, det har alltid varit hjälper du mig - så hjälper jag dig mentalitet.

De gånger jag blivit tillfrågad att ta hand om nån annans hästar (där jag vet att det inte är tjänster-gentjänster som gäller alt. hästägaren vill betala för sig) har jag tagit 50kr/häst/dag och det har aldrig varit några som helst problem.

I stallet där jag står nu (kollektivt) så hjälps vi alla åt, jag har stått där med häst i 3 år och är den enda som inte är från stan från början, vilket ju då innebär att jag oftast är bortrest under storhelger (jul, nyår, midsommar, påsk you name it) så har det ALDRIG varit några som helst problem! Jag har haft folk som tagit hand om hästen åt mig, jag är ursäktad och det blir inget tjafs att jag inte tar några som helst utsläpp under storhelgerna.
Hos oss har det alltid varit tjänster/gentjänster som gäller och alla är måna om varandras hästar.

Hade jag bott i närheten av dig hade jag lätt tagit hand om din häst under dagar du är bortrest, men nu är det ju tyvärr lite svårt.

I de stall jag varit uppstallad i har de tagit mellan 50-100 kr för mockning/dag, men då har det ju varit stallägaren, som utför jobbet och då tycker jag det är självklart att hon ska ha betalt. Av kompisar har JAG aldrig tagit betalt, däremot har de fått hjälpa mig när jag haft behov av det.

Om det gäller kompisar eller om jag kan vilja ha deras hjälp nån gång så skulle jag inte ta betalt alls. Våran inackordering har jag precis mockat åt i en vecka när de varit bortresta. Och just nu har en kompis dumpat två hästar hos mig som jag får ta hand om i fyra dagar. Sånt här gör jag gärna gratis eftersom det gäller vänner och jag vet att de skulle göra samma sak för mig!

Om det var någon jag inte kunde förvänta mig gentjänster av eller om jag aldrig hade behov av hjälp skulle jag tycka att 20-50 kr per dag kändes rimligt, lite beroende på hur mycket tid det tar och under förutsättning att jag ändå är där.

Men under storhelger kan det kanske vara extra besvärligt, många har ju "fullt schema" då - att ta hand om en extra häst kan ju innebära att man inte hinner rida sin egen häst och då vill man förmodligen ha en rejäl ersättning om det ska kännas motiverat!

Men kan du inte skrapa fram några andra kontakter? Finns det ingen hästkunnig ungdom i närheten som tycker att det vore mysigt att få pyssla om en häst några dagar och dessutom få en hundralapp eller två för det? Sätt upp en lapp på Ica eller ridskolan..?

Du måste komma ifrån det där stallet nån gång! Blir så less på dem. Hade vi haft plats hade hon fått komma hem tilll oss över julen, utan problem!

vi ska ha stallmöte på lördag så får vi se hur det blir. Hon jag frågade först (person 1) var inte intresserad av att ta hand om hästen utan ansåg att skaffade man häst får man ta hand om den själv.:smirk: person 2 ville inte heller eftersom det skulle bli så mycket passande...:confused: hon hade tydligen pratat med person 1 och sagt att hon kunde ta betalt och då var det tydligen intressant iallafall. men frågan är hur mycket hon vill ha! Känns ju mindre kul att behöva stanna hemma hela julhelgen själv när släkten och sambon åker bort bara för att ingen är så bussig och mockar. Nästa gång kanske det är dom själva som behöver hjälp!

vi är 3 hästägare + mig i stallet. Ingen är väl direkt jättekompisar utan vi delar stall och inte så mycket mer imellanåt. Hästägare 3 är ingen större idé att fråga. Alla kommer ändå vara i stallet någon gång under dagen då det ska fodras och mockas åt den egna hästen så att mocka en extra box är väl egentligen ingen större ansträngning om jag förbereder med halmbalar osv.

Alternativet är väl att stanna hemma isåfall för så desperat är jag inte så att jag tänker betala hutlöst mycket för mockningen. ev lär jag bli tvungen att ta någon fodring också eftersom det ska vara så pinsamt rättvist hela tiden. jag erbjöd mig 4 pass vid nyår istället för mellandagarna. Återstår att se vad som händer annars får väl hästen följa med till västkusten.

Jag förstår inte riktigt.. ber man någon om en tjänst får man ju givetvis rätta sig efter vad den personen man frågar, tycker .

Och vill dom ha betalt, så ska dom givetvis få det, vill dom göra jobbet gratis så är det bara tacka o ta emot.

Du kan ju aldrig kräva att personen ska ta hand om hästen gratis, då det är du som ber om hjälp.

Mocka, fixa mat, ta ut o in + passning = minst 100:-/dag.

Man kan ju inte säga att "dom är ju ändå där".

Dom är ju inte där för din skull utan för sin egen.

Om det gäller kompisar eller om jag kan vilja ha deras hjälp nån gång så skulle jag inte ta betalt alls. Våran inackordering har jag precis mockat åt i en vecka när de varit bortresta. Och just nu har en kompis dumpat två hästar hos mig som jag får ta hand om i fyra dagar. Sånt här gör jag gärna gratis eftersom det gäller vänner och jag vet att de skulle göra samma sak för mig!

Om det var någon jag inte kunde förvänta mig gentjänster av eller om jag aldrig hade behov av hjälp skulle jag tycka att 20-50 kr per dag kändes rimligt, lite beroende på hur mycket tid det tar och under förutsättning att jag ändå är där.

Men under storhelger kan det kanske vara extra besvärligt, många har ju "fullt schema" då - att ta hand om en extra häst kan ju innebära att man inte hinner rida sin egen häst och då vill man förmodligen ha en rejäl ersättning om det ska kännas motiverat!

Men kan du inte skrapa fram några andra kontakter? Finns det ingen hästkunnig ungdom i närheten som tycker att det vore mysigt att få pyssla om en häst några dagar och dessutom få en hundralapp eller två för det? Sätt upp en lapp på Ica eller ridskolan..?

Du försår väl att du blir utnyttjad...

Du försår väl att du blir utnyttjad...
I så fall blir mina vänner utnyttjade av mig också, så det kan jag leva med. Vännen vars hästar hamnade här över helgen har tex lånat ut både bil, släp och halva sitt höförråd när det strulade med min höleverantör och jag skulle garanterat kunna parkera mina hästar hemma hos henne vid behov. Och inackorderingen mockar åt mina 3 hästar lite då och då, så det jämnar nog ut sig där också.

Tjänster och gentjänster kallas sånt här och gör samhället lite trevligare :idea:

Däremot tar jag mer betalt när jag tex hyr ut ridhus och boxar till utomstående, som jag inte vill ha eller förväntar mig gentjänster av.

Sen som jag sa så beror det ju på hur mycket jobb det är, vad jag tycker är rimlig ersättning. I TS fall handlade det om mockning och göra iordning mat. In och ut ur hagen förutsatte jag att det inte ingick i dealen.

I mitt stall tar det ca 5 min att mocka åt en extra häst - lättmockade torvbäddar och alla boxar får plats i samma kärra. Utfodring ingår i hyran här, men att packa några höpåsar eller ställa fram en höbal skulle ju inte ta så många minuter. Att ta 100 kr per dag för 5-15 minuters extra jobb tycker i alla fall inte jag känns rimligt...

I andra stall jag stått har tumregeln 100 kr per timme gällt för värdering av fodringar, utsläpp och sånt - vilket jag tycker känns som en ganska rimlig summa om det är "hobbyersättning" det handlar om (omsättningar långt under skattepliktiga belopp). Mer än 30 min per dag har jag svårt att tro att en extra häst behöver ta, om det bara rör mockning och iordningställande av foder. Tar det längre tid än så bör man nog se över sina rutiner.

Men detta verkar ju vara människor som är i stallet ändå. Och då tar det ju bara en kvart extra att fixa åt en häst till. Håller med om att det kan vara en viss skillnad om man måste åka enbart för att mocka åt någon annans häst. Men så är ju inte fallet i TS fall.

För mig låter dels en kvart ganska lite, och dels tar det i snitt 45 minuter att fixa åt de två "egna" och då är man uppe i nästan en timmes måste-sysslor.
Tycker som sagt det beror helt på vem man frågar. Var och en får bestämma vad man anser är skäligt helt enkelt, både betalare och mottagare.

Jag är kompis med TS och har gjort sysslorna gällande hästen ett par gånger. Det tar MAX 20 minuter, om man är långsam...

Hade jag inte haft en bruten hand så skulle jag åkt och mockat åt dig dessa dagar - bara för att! :devil:

Säger detsamma, tyvärr står Chanel i Lurbo och mitt stall är i Ärentuna, aningens långt när hela familjen är här och slåss om bilen ;)

Kan du inte be någon annan du känner sköta hästen, den som tar hand om hästen behöver väl inte stå i stallet. Kan tänka mej att det finns många som skulle vilja pyssla med din häst i mellandagarna.

Min egen häst tar mig ca 30 min för bara mockning, hö, kraft och vatten.
Om jag då ska ta en annan häst, där det mockas/skits annorlunda i boxen, där fodret är annat och kilona hö skiljer kan jag lätt tänka mig att det går 45 min till den hästen...
Tycker nog att mina rutiner är bra och flyter på fint trots den tiden.

Ts: ca 250 kr hade jag kunnat tänka mig ge för dessa 4 dagar

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar