Betala för mockning?

Sv: Betala för mockning?

Nu verkar det ju inte som TS ofta frågar om hjälp, så jag tycker att är man en god stallkamrat så ställer man upp. Dom hade ju tid om dom fick betalt :confused: Så tiden finns. Då är dom inte bara taskiga, utan snåla med.

Det finns 24 timmar per dygn för alla. Klart att tid finns. :smirk: Frågan är hur man prioriterar den och vad man anser inkräktar på ens tid och inte. Sen är nog de flesta mer villiga att hjälpa nära vänner än ytliga bekanta.

Om det är "taskigt" eller inte tycker jag inte vi kan svara på utefter en sån här tråd, vi vet väl inte vad de har för relation med TS?
Själv skulle jag f ö varit toppenglad för att det finns någon öht som kan sköta ens häst som JAG har ansvar för när man själv inte kan ta ansvar för den. Inte se det som "usch vad hemska människor som vill ha BETALT!" :eek: utför man ett jobb så brukar man få betalt.

I ett såndant här fall känns det mer som tjänster och gentjänster. Om någon i mitt stall frågar om en kvarts lätt gjord hjälp någon gång i bland skulle jag aldrig få för mej att börja hojta om betalning. och jag vet också att alla i mitt stall skulle ställa upp för mej också.

Men alla är vi olika.

Jo, jag håller helt med i det här fallet - vilket jag skrivit tidigare i tråden. Men om det är någon man inte har någon närmare relation till (konstigt iofs, om man står i ett så litet stall) så kanske man inte vill ägna julhelgen åt hästpassning och då kan jag förstå om man sätter en prislapp på sin tid.

Jag tycker att det handlar om vilken relation man har och VILL HA - och även om det är ett ensidigt givande av tjänster eller inte.

Nu var ju ursprungsfrågan vad som är rimligt att ta betalt sen vad personerna i fråga vill ha är en annan sak. Jag undrade mest över vad andra har fått betala, sen är det isåfall upp till mig att bestämma om det är värt det eller inte vad priset nu hamnar på.
Vad som är rimligt är inte upp till dig att avgöra, utan till den som skall utföra sysslan. En person kan tycka att h*n gör det gratis, en annan kanske inte alls har lust att sköta en extra häst och då blir priset därefter.

Mer än en halvtimme kan jag inte tänka mig att det skulle ta även om man inte skyndar sig. Tyvärr så känner jag knappt några här i uppsala och de jag känner i hästväg har sina hästar på helt fel sida om stan.
Den dagligas sysslan tar kanske 30 minuter för dig. Men iomed att du är bortrest så handlar det inte om 30 min/dag.
I själva verket är det ett ansvar 24h/4 dygn på bästa julhelgstid. Personen i fråga kommer ju att få stå där åtskilliga timmar om det tex skulle hända något eller att hästen blir sjuk.

Ska jag utgå från mig själv om någon skulle be mig passa hästen någon dag så skulle inte jag se det direkt som en chans att tjäna pengar, speciellt inte om man står i samma stall. Stämmningen är väl inte den allra bästa istallet heller så ska jag kunna åka bort så får jag betala vad som krävs alt korta ner antalet dagar eller stanna hemma helt. med andra ord rätta mig efter dom.
Vaddå rätta dig efter dom? Det är ditt val att skaffa häst, mao ditt ansvar. Du får rätta dig efter din häst.

Kom och tänka på vad som skulle hända om man blev jättesjuk någon gång. Ska hästen behöva stå på balkongen isåfall? Är man sjuk 2 veckor så blir det 1400kr om priset är 100kr/dag. Sånna summor har jag inte råd att betala, skulle verkligen löna sig med helinackorderat isåfall..
Välkommn till verkligheten. Det kostar att ha häst.

mvh Eva

Det var de töntigaste stallkompisar jag hört om tror jag..

Mocka en box tar ku liksom max tio minuter. Spelar roll liksom om man ändå är där..

Men,men..Max 200 eftersom de inte behöver åka extra för att mocka.

Det ingår också i gott horsemanship att ställa upp för varandra.

TS stallkamrater kanske inte vill eller har möjlighet att hjälpa TS. Att sedan gömma det bakom orden gott horsemanship är löjligt.

Dra parallelen att ha barn som går på samma dagis. Är det "gott föräldraskap" att hämta de andra föräldrarnas barn på dagiset? Eller krävs det för att man inte skall anses okamratlig?

mvh Eva

Inte det minsta löjligt.

Om man har möjlighet är dte löjligare att inte ställa upp vid enstaka tillfällen. Utnyttjande är en annan sak.

Jag plockar upp fler barn på min väg med dottern till skolan. vad är problemet?

Det ingår också i gott horsemanship att ställa upp för varandra.

Det håller jag med.
Behöver någon hjälp så klart som fan man ställer upp.

TS stall"kompisar" är av det giriga slaget som inte tänkt att dom kanske behöver hjälp med nåt i framtiden.:smirk:

Eller hur är det?
Ska vi ta betalt av varann för att vi hjälper att lasta varandras hästar?????
(det kan ju ta längre tid än att mocka 25 box om hästen är korkad)

Om man inte kan hjälpas åt i ett stall så är det bedrövligt. :mad:

Det är i nödens stund som vänner prövas. TS har fått svar på det.

Till TS:
Ge dom 500 för 4 dagar. Men se dig om efter trevligare kamrater.

AM

Men du kan väl inte kräva att någon annan ska sköta dina hästar utan ersättning ? 100 kr/dag är en klen timpenning tycker jag i alla fall !

Jag betalar 300 kr för en fodring/25 hästar/ till en kompis som tyckte att det var för mycket. ICKE sa jag , det är det värt. Tar ca 1 tim.
Annars byter vi tjänster med varann. En vecka semester, no money, genomsnälla kompisar.

Kom och tänka på vad som skulle hända om man blev jättesjuk någon gång. Ska hästen behöva stå på balkongen isåfall? Är man sjuk 2 veckor så blir det 1400kr om priset är 100kr/dag. Sånna summor har jag inte råd att betala, skulle verkligen löna sig med helinackorderat isåfall..

När jag sist letade stallplats utgick jag faktiskt från det. Att det i längden kan bli lättare/"billigare" att ha helinackordering även om man får betala extra för det. Nu fastnade jag för ett stall utan helinackordering tack vare ridhus som också känns guld värt och värt att betala extra för.
I somras t ex var jag rejält förkyld ca 2 veckor. Hade feber till och från varje dag, rejäl hosta, osv, det gamla vanliga fast under rätt lång tid :p då kändes det surt att ha alla jourer för sin egen häst själv (kväll- och helger) och behöva cykla dit och tillbaka, kändes som att det tog ett år att ta sig fram, och hade jag inte haft jourerna hade jag kunnat åka ut med buss på dagen iaf.
Visst kan det kännas surt, men det är fortfarande JAG som dragit på mig min/mina hästar, därav jag som måste se till att de sköts om.
Därför såg jag till att göra en deal i nya stallet om att få mockat till hästarna för 30:-/häst OM jag inte skulle kunna ta mig ut eller skulle bli för sjuk. Man lär sig av sina "misstag"! ;)
Skulle aldrig ta för givet att stallkamraterna tar hand om hästen när jag inte kan, inte ens om det gäller en nära kompis eftersom han/hon kanske OCKSÅ skulle bli sjuk eller ha väldigt bråttom och inte hinna sköta om en till häst.

Även jag hämtar och lämnar ofta fler barn än mina egna. Många gånger innebär det en extra vända om 5-6km.
Det kostar mig några kronor extra i bensin och i tid men jag känner att jag kan bjuda ungarna på det.

Det betyder inte att jag förväntar mig att föräldrarna skall skjutsa mina barn. Dom har kanske vare sig tid, lust eller råd. Och det gör dem inte sämre, hur det nu än är så måste de prioritera sitt liv och sina familjer.

mvh Eva

Om man ska se till omkostnader...vad "kosrar" det att mocka en extra box i fyra dagar?

Typ 40 min av sin tid,

Ja just det kanske "bara" kostar 40 minuter.

Men har man annat bokat hela helgen så är det kanske minuter man inte tycker sig vilja lägga på någon annans häst.
Man kanske rentav bett en släkting, stalltjej eller medryttare att sköta sig egen häst då kan ju denne omöjligen lassas på ytterligare uppgifter.

Ponera hästen skulle bli sjuk, då går det måååånga timmar åt skogen för TS stallkamrater innan TS tagit sig hem från Västkusten. Många timmar på bästa jultid. Ansvarsfyllda timmar där TS sedan kanske dessutom inte är nöjd med stallkamratens insatser eller åtgärder. Alltför ofta har jag sett bråk mellan stallägare/stallkamrat och hästägare när det gäller en så enkel sak som att ta ut vet.

Slutligen kanske det är så att TS inte är särskilt hjälpsam själv eller ofta vill resa bort så de andra helt enkelt har tröttnat på att vara hjälpsamma.

mvh Eva

i galoppstall får mockarna mellan 15-20 spänn per box.
Jag skulle köpa en varsin korg och fylla med lite ost och frukt och nått gott att dricka som tack och sen ställa upp på dom när dom behöver hjälp.;):bow:

i galoppstall får mockarna mellan 15-20 spänn per box.
Jag skulle köpa en varsin korg och fylla med lite ost och frukt och nått gott att dricka som tack och sen ställa upp på dom när dom behöver hjälp.;):bow:

Bra tips! :)
Fast poängen försvinner lite om man måste muta INNAN man hittar någon som ställer upp! ;)
"Riktiga" hästskötare är entusiaster som ofta jobbar slavjobb för skitpeng. En hästägare är snarare (ofta, inte alltid givetvis) någon som insett att man måste sköta om hästarna för att ha någon glädje av dom, såna som lägger ner massor av sina egna på annat vis ihoptjänade pengar på hästen och ÄNDÅ måste sköta en massa jobb själva! :p

Jag har svårt att förstå varför man inte skulle hjälpa en stallkamrat under ynka 4 dagar när det enda som krävs är att göra iordning mat och mocka. Ställer man upp på andra som kommer de att ställa upp på en själv då man behöver hjälp. Jag är själv alltid generös med att hjälpa andra och har därför inga problem att få hjälp. Skulle det behövas hjälp under en längre tid ser jag det som en självklarhet att betala. När jag födde barn lejde jag bort skötseln av min häst under en månads tid till en stallkamrat som fick pengar motsvarande en månads stallhyra. En annan gång var jag på semester i 14 dagar och då fick den som skötte hästen en halv stallhyra.

Hej!

Jag måste säg att jag tycker de flesta har rätt i det de säger och det är ju till stor del beroende på vad man har för relation till varandra.
I mitt stall mockar vi åt varandra, det är ingen som har bett om det, men har man lite tid så tar man en häst eller två till. MEN, det är ingen som blir sur om man inte gör det, det är ingen förväntan. Däremot skulle ingen heller komma på tanken att ta betalt för att hjälpa till. Men så är vi oxå vänner och då är det ett annat läge.
Som många skriver så är det ju faktiskt inte bara mockning och foder, hästen skall ju må bra under den här tiden oxå, kanske borstas av, kratsa hovar, sätta i en tappad brodd, tas om hand i väntan på vet.
Är man då bara bekanta så hade nog även jag tagit betalt, men då hade jag oxå pysslat om hästen och gjort det lilla extra.

Kanske får du fråga dig vad det är värt för dig?

Mvh

Knapplån...

I vårt stall skulle det inte vara några problem att få hjälp om man ville åka bort (undantaget en person). Men så vet alla att man hjälps åt och får hjälp tillbaka också. Det jämnar liksom ut sig i slutändan.

Till TS; Som jag skrev i PM: det är ju en box tom i vårt stall, men det är ju en del bök med att flytta hästen bara för så kort tid. (Fast det skulle ju vara kul att låna något att rida på.)

glömde du klicka på skicka för jag har inte fått något pm av dig :confused: Har du tid över får du gärna rida även om hon står kvar här i stallet när jag är borta. Hon är en ängel för tillfället;)

Det har hur som helst löst sig på den här fronten över julen. Dom i stallet delar på mockningen dessa dagar mot betalning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar