Beståndsdelar i förhållanden...

Sv: Beståndsdelar i förhållanden...

Ingen som träffat dem tycker det är konstigt att jag har båda.
Fast hur ofta säger man att man tycker att någonting är konstigt? Och hur ofta klankar man ner på någon annans partner som denne är jättekär i?

Själv får jag oftare frågan hur jag har tid, men det är en helt annan femma.

han är som han är dvs som en bortskämd och omogen tonåring.

Jag tror att vår arbetssituation helt enkelt gjort att jag inte vågat ta i problemet och känslorna kring våra totala olikheter. Vi jobbar väldigt tajt ihop

För mig är det helt obegripligt att du är tillsammans med någon som känns som en bortskämd och omogen tonåring. Oavsett om det är ett mönster hos dig eller inte.

Är han likadan på jobbet?

Tro mig, jag har försökt. Prata är ett ständigt pågående projekt här.

Prata med, inte till ;).

Den "förändringen" i min sambo som jag har krävt är att han ska kommunicera med mig. Ställde faktiskt ultimatumet att antingen så ska vi prata med varandra, annars så är det slut. Men det viktigaste är att det måste vara en tvåvägs-kommunikation. Om jag ställer en fråga, då får jag snällt vänta på svaret. Jag måste ge han utrymmet att tänka fram och formulera sitt svar, och respektera att det kan ta längre tid än vad det tar för mig OCH att det kan låta annorlunda/vara ett annat svar än vad jag förväntade mig. Annars är det ju bara jag som babblar för mig själv, och det är inte kommunikation.

Och en del svar har jag fått vänta månader på. För det kan ha varit frågor som han aldrig har reflekterat över, och då är det ju helt sjukt av mig att förvänta mig att han ska veta vad han tycker och vill sekunden efter att jag frågat.

Jag söker jobb för att flytta till mina hemtrakter, men det haglar inte med jobb där tyvärr. Vill inte byta bransch eftersom denna kräver att man är uppdaterad för att man ska vara attraktiv att anställa, skulle jag göra annat i några år ger det mig sämre förutsättningar på marknaden. Jag är relativt ny inom detta och måste hålla igång så jag är up to date.
Har väntat i snart ett år på att nåt vettigt ska dyka upp hemmavid. Är trött på att flytta mina saker vilket jag gjort 4 ggr senaste 6 åren, så ska jag göra det igen vill jag komma dit jag vill stanna.

Här där jag bor finns bara en arbetsgivare i min bransch. Detta jobb funkar bra med mitt hästliv och jag är mindre sugen på att få sämre förutsättningar, samt att då jag söker jobb på annan ort vill jag inte söka nytt här också och bara byta så fort tillfälle ges. Det ger ett oseriöst intryck i CV att hatta runt. Sitter lite fast i detta dilemma, men jag har verkligen en plan på att ta mig härifrån. Tyvärr kan jag inte uppbringa tjänster som inte finns, de måste bli en ledig först innan jag kan söka...

Tyvärr kan jag inte uppbringa tjänster som inte finns, de måste bli en ledig först innan jag kan söka...
Nej då, inte alls!

Ring till den arbetsgivaren som finns och säg att du vill flytta tillbaka till dina hemtrakter och fråga vad de har att erbjuda dig. Ta kontrollen över ditt liv, låt inte den ligga i någon annans eller ödets händer.

På jobbet är han annorlunda, det är ju den peronen jag föll för från början. Jag trivs bättre med honom som kollega, men samtidigt skulle jag inte trivas med honom som kollega om han är ett ex. Det skulle bli jobbigt. Tackolov har våra privata problem aldrig märkts av i arbetet, men vi har heller inte slitits så hårt av nåt som man hade gjort av en separation.

Jag känner mig för tillfället lika låst i detta som de som sitter med barn i dåliga relationer och menar att de inte vill rycka upp kärnfamiljen. Obegripligt för utomstående men själv har man ju på nåt sätt vägt in för och nackdelarna, att uppbrottet skulle påfresta så mkt på det enda att det andra väger över. eller nåt. Jag vet inte, det är en ganska ny insikt för mig så den är inte helt analyserad och klar...

Mina försök till tvåvägskommunikation slutar oftast i att han blir irriterad, vi blir oense och sedan blir det ändå inget sagt. Jag har skrivit brev istället om hur jag känner och tänker, han har fått reflektera och sedan har han tagit upp det själv.

Men du har helt klart en poäng. Jag får väl inse att det verkar finnas de som är "blanka" i sinnet eller hur man ska säga. Frågar jag vad han tänker på, oavsett vilken situation, så får jag oftast "inte mkt" till svar. Om jag frågar vad han planerar att göra blir det "så lite som möjligt" eller "vet inte". Det är nog de fraser han använder flitigast.

Jag har gjort det redan. Det finns inte jobb som inte finns. Jag får vänta till nån slutar. Jag har kontakter där så jag vet att jag inte missar nåt.

Alternativet är att söka nåt jobb i nån grannkommun när det dyker upp, i väntan på. Men då innebär det också en extra flytt. För tillfället finns det lediga tjänster på två ställen 20 mil rakt ut i buschen. Jag har ingen lust att isolera mig 20 mil ute i skogen, det blir isåfall en nödlösning om jag känner att jag verkligen måste härifrån.... man kan undra vad som är värst - jobba med sitt ex och ha det bra på fritiden eller sitta fast 20 mil ute i buschen med dåliga möjligheter att äga en häst och således också ha ännu svårare att åka därifrån pga hästvaktsbrist.

Senast ändrad:

Men vänta nu här....då har vi alltså makt att göra någonting. Vi behöver få någon att sluta!! :idea:

Vem på det jobbet är lite missnöjd med livet och behöver en nystart någonstans? Finns det någon som drömmer om att bli någonting annat?
Här finns ju massor med alternativ. Kanske ni kan byta jobb med varandra, så länge era arbetsgivare är villiga förstås. ;) Kanske kan du pusha någon att börja plugga, att spendera mer tid för familjen, att satsa på det där egna bolaget, att flytta till Spanien, att göra det där de drömmer om.

;)

Jag har kontakter bland cheferna, tyvärr inte bland golvjobbarna så det blir svårt att fösa ut dem ;)

Min plan och önskan är ju att nån av dessa nu ska söka de tjänster som finns ute 20 mil bort, så att en lucka dyker upp :angel:

Dock rör det ju inte mitt förhållande i sig... jag tycker att det är en kluven känsla för saken när man dels känner att kärleken finns men det praktiska inte alls fungerar. Livet är ju i allra högsta grad ett praktiskt genomförande och inte bara känslomässigt. Min grundfråga var lite av att kan man få ihop det ändå, och hur? Har fått endel tänkvärda svar, a och o är ju kommunikationen som jag redan vet är den stora stenen i skon för oss.
Vi hade en kris i våras. Åpropå nåt annat, då jag inte visste hur jag ville gå vidare och där min kille var utom sig. Jag tvivlar inte som sagt på hans känslor, bara hans förmåga att lägga ihop A och B. Det känns verkligen som att han inte FÖRSTÅR hur jag kan känna som jag gör utifrån hur vårt gemensamma liv ser ut. Trots att jag sagt åt honom tusen gånger att jag inte vill och kan ha sex så länge resten inte fungerar, så förstår han verkligen inte hur man ska kunna göra nåt åt problemet. Han vill jämt vilket gör mig pressad vilket gör att sexlusten försvinner, och han får inte ihop det så pass att han inser att han måste backa av och hur. Det går inte in. Han "höll ut" i en vecka utan att nämna saken, sedan blev han sur när jag slog ifrån när han tog upp det dag 8... Då tyckte han att han backat av och varit duktig och antagligen förtjänade en annan reaktion från mig. Men han förstår inte att för mig är inte en vecka tillräckligt länge för att känslan av press, från någon som alltid har förhoppningar, ska försvinna.

Senast ändrad:

Om jag skulle ge dig ett råd så är det att låta allt vara ett tag.
Och liksom strunta i honom.
Lev ditt liv och bo där du bor, gör dina saker och strunta i honom ett tag.
Vill han vara med så låt honom och om han inte visar något intresse så låt honom vara.

Och så får du se vart det leder.
Ibland så kan man behöva ge andra människor litet tid och plats att hitta sina vägar själva.

På jobbet är han annorlunda, det är ju den peronen jag föll för från början. Jag trivs bättre med honom som kollega

Men det är ju lite intressant, ändå!

Varför är han mer mogen och allmänt vettig på jobbet än i hemmet?

Det var lite det jag tänkte på när jag frågade. Det verkar ju tyvärr inte vara helt ovanligt att en del män fungerar mycket mer moget och ansvarsfullt på jobbet än hemma, och är mer respektfulla i de jobbrelaterade relationerna än i i sitt förhållande.

Går det att angripa problemet från det hållet, tror du? Ta upp en diskussion om den där skillnaden? Att han är vettig och bra på jobbet men som en tröttsam tonåring hemma? Att han är vettig på jobbet tyder ju ändå på att han inte måste vara som en tonåring på fritiden, utan att han har fler kapaciteter.

Ja det känns närmast till hands. Jag vill egentligen inte göra några omvälvande drastiska åtgärder med den situation jag har.

Nu är vi ju inte sambo, men jag kan av olika anledningar inte bo i min egen bostad jämt pga mina arbetstider. Det är mkt lyhört och jag måste kunna få sova på andra tider än 23-06. Därför har vi mestadels varit hos honom, han har också större lgh. Men jag känner att mitt humör blir bättre så fort jag inte "måste" vara sambo, det är kanske ett sätt att få en bättre tillvaro så länge jag nu måste vänta på jobbtillfällen osv.

Låter så sjukt när jag läser det själv, men mkt handlar just nu om att hålla huvudet över vattenytan. För att alternativet att göra slut i denna låsta position känns värre. Mkt frustrerande, då det inte alls ligger i min natur att tassa runt - jag tar upp saker direkt och ordentligt.

Där har du en poäng.

På jobbet kan han ju dels inte klänga på mig och hela tiden invitera om sex. Vilket gör att jag antagligen är mer avslappnad själv. Samt att på jobbet har vi en uppgift - finns inget utrymme till misslyckade samtalsförsök om privata saker, känslan av att ha noll gemensamt är mindre då vi har arbetsuppgifter att utföra. Helt enkelt är vi bra kollegor, har alltid jobbat bra ihop och kommit bra överens där.

Han har sina omogna sidor som han har jämt, men han är iaf mer social och dessutom slipper jag känna mig jagad av ovanstående två komponenter. Vilket gör att jag nog egentligen känner att jobbet är en fristad där vi kan "umgås" utan krav på att det ska bli lyckat.

Det är inte jag, mitt liv kretsar inte kring att ha sex.

Men där så kan jag nog hålla med din partner på sitt sätt.
Det enda som jag måste ha en partner till är just sex.
Allt annat kan jag klara på egen hand och med vänner.

Så för mig skulle ett förhållande där jag lever mitt liv och han/hon sitt liv och när vi träffas så är det för romantik och sex - bara - vara helt okej.
Nu så passar det bra för min sambo och mig att hjälpas åt med annat i livet också och så trivs vi med att bo på samma ställe, så då får det bli hela paketet.

Jag funderar på om sexet är bra nog för din del?
För berusande sex har ett värde alldeles för sin egen skull.
Och i det läget så spelar inte så mycket av det andra så stor roll.

Ptja, om det bara är sex man vill ha ihop med nån kan man ju ha en kk. Det har jag sagt åt honom också, men det är han inte intresserad av, han vill ha MIG och inte bara som kk. Dock är han ju helt nöjd med att inte göra så mkt, vid sidan av sex. Jag är ju mer den som vill ha den vänskapliga delen störst.
Jag har tom gått så långt att jag sagt att han kan ju fundera på att ha en kk vid sidan av då, om jag inte ställer upp tillräckligt. Det vill han inte heller. Han vill bara ha mig, problemet blir ju då att jag inte vill, han får för lite, han blir grinig och jag med...

För mig spelar det ingen roll hur bra sex är, det är inte vad som är viktigast i mitt liv och förhållande. Bra sex väger inte upp allt annat, isåfall kan man ju vara kk och strunta i att försöka umgås. Men jag är inte en speciellt sexuell varelse har jag insett under livets gång. Jag har inget behov alls av sex när jag är singel tex.

Senast ändrad:

*kl

Så hade droppen runnit över bägaren, och igår fick jag ett bryt. Nu sitter jag här hemma ensam och har sagt åt min kille att jag behöver den här veckan att fundera på vårt förhållande och han ska göra detsamma. Hur vi ska utveckla eller avveckla saken. Jag orkar inte längre ha det som det är.
Han var helt oförstående till min reaktion, bara det visar hur olika vi tänker om saker:

Han sa till mig för två veckor sedan att denna helg skulle han åka till hans hemstad och vara med på en tävling i en sport han faktiskt utövar emellanåt. Jag brukar följa med honom på sådant när jag kan, eftersom jag tycker att det är trevlig samvaro och att intressera sig lite för den andres intressen. Dessutom brukar vi passa på att hälsa på hans familj, vilket vi skulle göra även denna gång.
Tävlingen skulle ta merparten av söndag, så vi skulle åka redan lördag em för att umgås med familjen på lördag och sedan tävlingen söndag. Det visade sig sedan i förrgår att det skulle bli lite sent på söndag pga starttiderna, men det gjorde mig inget bara jag kunde planera in vila för en av hästarna (jag har två för tillfället). Jag skulle hinna stallet på lördag fm innan vi skulle åka isf på em så jag planerade in detta och bad helgpersonalen i stallet att lämna ena hästen inne då jag skulle komma extra tidigt osv...

I förrgår sa jag då åt min kille att eftersom det blir lite sent på söndag, och vi båda ska upp kl 5 på måndag för att jobba tidigt, så kanske han kunde hjälpa mig lite i stallet på söndag. Alltså bara fylla lite höpåsar och mocka lite halvslarvigt så dom klarar sig till måndag. Men det kunde han ju då alltså INTE tänka sig att göra... Nähä, sa jag. Då är jag hemma isåfall. Han sa att isf får jag meddela så hans föräldrar vet hur många som ska ha middag.
Igår tog jag upp saken igen och frågade bara om det verkligen var så att han inte kunde tänka sig att mocka lite på söndag. Nej det kunde han inte. Då sa jag att då blir det heller inte att jag följer med, och sen var det inte mer med det.

Jag var så lessen och besviken. Hurfan kan han vara så ovillig att hjälpa mig en timme i stallet, när jag rutar in hela min helg för att kunna följa honom och visa lite intresse för hans sport? Är det så lite värt att jag gör det, så skiter jag ärligt talat i allt. Idag packade jag mina saker och åkte hem till min egen bostad. Han förstod ingenting, inte ens att jag var arg fastän jag var lessen igårkväll och sa åt honom att det var pga att vi aldrig kan kommunicera.

Så meddelade jag honom idag när jag åkt att tills vi ses ska vi ha kommit fram till vad vi vill med vårt förhållande, om vi ska avsluta eller göra nåt åt det. Först då reagerade han, och blev helt förtvivlad och förstod inte vad som hänt!? Jag förklarade för mig det som jag tycker är självklart, att han är så nonchig och otacksam och jag blev lessen. Men han förstår inte. Verkligen FÖRSTÅR inte den sociala koden i att för mig var det något jag ansträngde mig för att få till genom att planera hela helgen, och att jag då blev lessen när han inte ens kan bjuda på en timme av sin tid.

Jag är så trött på att måsta tala om självklara saker för honom. Som att han ska lära sig att leva och umgås i ett förhållande, Hans äger att jag måste tala om för honom hur jag tänker, men är det inte en ganska j-la basic sak att förstå att man ska ställa upp för varandra!? eller ska jag behöva göra en handbok åt honom inför varje uppkommande situation?
Det verkar vara ett omöjligt projekt att lära oss att kommunicera. Jag vet inte vilken planet han kommer ifrån, och han förstår inte hur jag tänker och reagerar som jag gör.

Så, ett förvirrat inlägg ja. Men jag är så mållös över situationen.:wtf:

Men du kan väl inte mena att ifall sexet är bra i ett förhållande så har resten inte så stor betydelse??

Jo det är ju det enda som spelar roll.
Allt annat kan man ju göra på egen hand alternativt med en kompis.
Det behöver man ingen partner för.

Om inte sex är viktigt alls så behöver man ju inte ens en partner.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·
Relationer Jag tror jag har drabbats av en tidig 40-års kris eller liknande och behöver hjälp att bena lite i vad livet egentligen går ut på ;)...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
17 204
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skriver här dels för att jag behöver få ur mig vissa tankar/funderingar (ska försöka att inte göra inlägget för rörigt) plus att jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 749
Senast: monster1
·
Relationer Jag har valt att skapa en anonym användare för detta ämne. Jag har hamnat i kris, kan inte tänka klart och behöver lite utomståendes...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 561
Senast: Hemlignu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka