Jag får en känsla av att du letar efter något slags så att säga mätbar rättvisa här? Där du då framförallt pekar på situationer där det är han som blir "orättvist" behandlad. Tex att han blir avvisad oftare än du.
För mig är det du skriver om att du är där för att stilla hans närhetsbehov, väldigt alarmerande. Där är du, ditt liv, din existens, din kropp, alltså till för honom, ett "verktyg" som kan användas så att han blir nöjd (i termer av att han känner sig sedd och älskad). Jag tolkar det som ett slags kvinnofälla, en emotionell sådan. Kvinnan som den som ger de andra i familjen vad de behöver, kvinnan som ska räcka till åt alla, kvinnan som är till för att räcka till åt andra.
Sättet han hanterar att bli avvisad på, ser jag som omoget, självupptaget och skuldbeläggande. Där tolkar jag in att ni båda spelar spelet där du är till för hans behov, och han då blir berättigat missnöjd när du inte fyller dem och där du är enig med honom. Det vill säga, du tar hans behov på större allvar än dina egna. (Jfr ovan nämnda kvinnofälla.)
Och så då detta med att han blir avvisad fler gånger än du. Jaha? Om jag föreslår pasta till middag, säger min sambo att han helst vill ha något annat mycket oftare än jag säger det om han föreslår pasta till middag. Folk är olika, även inom parbildningar. Men du menar alltså att eftersom han så ofta blir avvisad av dig, blir det liksom orättvist att du inte blir avvisad av honom? Det vill säga, han förmedlar något i stil med "jaså, nu passar det" till dig, eller du säger något i den stilen till dig själv, via din läsning av honom?