Beståndsdelar i förhållanden...

Sv: Beståndsdelar i förhållanden...

Vad har du då behov av en partner till?
Är det inte bättre att du rår över dig själv som du vill?

Och vad mer än sex är det som din nuvarande "partner" vill ha då det inte duger med ett KK?

Jag var så lessen och besviken. Hurfan kan han vara så ovillig att hjälpa mig en timme i stallet, när jag rutar in hela min helg för att kunna följa honom och visa lite intresse för hans sport?

Varför ville du åka med?
För din skull eller för hans?
Om du ville åka med för din egen skull och han inte hjälpte dig att kunna göra det möjligt, så förstår jag att du är ledsen.
Men om du bara åkte för hans skull, för att visa intresse, så förstår jag om han inte tyckte det var viktigt nog för att hjälpa dig med ditt intresse som han inte är intresserad av.
Han kanske inte tycker att det är viktigt att du visar intresse för hans intresse?
Man måste ju inte tycka det.

Vad är det egentligen som du vill ha ut av ett förhållande?

Jag tror att ni går så mycket i otakt med vad ni förväntar er av ett förhållande att det inte går att jämka ihop.

Jo det är ju det enda som spelar roll.
Allt annat kan man ju göra på egen hand alternativt med en kompis.
Det behöver man ingen partner för.

Om inte sex är viktigt alls så behöver man ju inte ens en partner.

:eek:
Men vad är sex för dig då, vad kan du inte göra med en vän?

Jag kan ha ett förhållande helt utan sex men det är ju för mig ändå inte likadant som en vänskapsrelation. Det finns massor jag inte skulle göra med mina vänner, men som jag skulle göra i ett förhållande, och det utan att ens mena sex. Skulle jag närma mig mina vänner på det viset så skulle jag förlora dem ruskigt kvickt faktiskt.:crazy: En skulle jag ha kvar dock, men hon är min vän oavsett vad jag skulle göra.

Vad har du då behov av en partner till?
Är det inte bättre att du rår över dig själv som du vill?

Och vad mer än sex är det som din nuvarande "partner" vill ha då det inte duger med ett KK?

Social samvaro på ett närmare plan? Att dela en vardag och ett liv, ha planer och minnen ihop? Känna samhörighet, stötta varandra och berika livet? Det är väl inte så konstiga saker? Och i vuxet tillstånd är det nog inte vanligt att man lever så tajt med en vän, alla har sina sådana liv med sina partners och familjer så det skulle nog bli rätt ensamt...
Sex är något jag känner för under förutsättning av ovanstående. KK har jag aldrig sett vitsen av, just pga samma sak.

Jag har ingen aning. Jag frågar men han säger bara att han vill leva med mig, göra saker ihop, bo ihop och sen se vart livet tar en.

Varför ville du åka med?
För din skull eller för hans?
Om du ville åka med för din egen skull och han inte hjälpte dig att kunna göra det möjligt, så förstår jag att du är ledsen.
Men om du bara åkte för hans skull, för att visa intresse, så förstår jag om han inte tyckte det var viktigt nog för att hjälpa dig med ditt intresse som han inte är intresserad av.
Han kanske inte tycker att det är viktigt att du visar intresse för hans intresse?
Man måste ju inte tycka det.

Vad är det egentligen som du vill ha ut av ett förhållande?

Jag tror att ni går så mycket i otakt med vad ni förväntar er av ett förhållande att det inte går att jämka ihop.

För att jag tycker att det är trevligt att ingå i ett sammanhang med den jag lever med, jag intresserar mig för vad han intresserar sig för i den mån jag kan förstå det och tycker det är roligt. Jag vet också att jag gör nån nytta där, vilket ännu mer gör att jag trivs med att följa med på liknande. Och för att vi sedan har nåt att se tillbaka på och tala om.
Jag tycker att det ä ett sätt att intressera sig för sin partner som person, att intressera sig för vad han tycker om att göra.

Det känns alltmer så, tyvärr.

Men vad är sex för dig då, vad kan du inte göra med en vän?

Om jag har sex med en vän så blir det ju en relation, på något vis.
Men bara om vi lovar att vara exklusiva.

Jag har en vild och fri ungdom bakom mig och trivs bäst obunden.
Så för mig är ett förhållande något som måste bygga på att jag är fast i passionen.
I annat fall så lever jag hellre ensam.

Ett liv i en relation är inget som jag egentligen strävar efter.
Det har bara blivit så med passionen som grund.

Då så måste du hitta någon med samma önskan i livet som du har.

Jag t.ex. skulle inte kunna uppfylla sådana önskemål.
Och ändå så lever jag sedan 13 år tillbaka med samma partner och mitt förra förhållande varade i 14 år, så jag trivs ju länge med mina partners.
Min förra partner övergick till att vara en nära och god vän, det var trevligt och praktiskt att bo under samma tak.

Jag har vänner sedan många mera år tillbaka att dela minnen med.
Partners kan komma och gå, men vännerna de består genom livet.

Om jag har sex med en vän så blir det ju en relation, på något vis.
Men bara om vi lovar att vara exklusiva.

Jag har en vild och fri ungdom bakom mig och trivs bäst obunden.
Så för mig är ett förhållande något som måste bygga på att jag är fast i passionen.
I annat fall så lever jag hellre ensam.

Ett liv i en relation är inget som jag egentligen strävar efter.
Det har bara blivit så med passionen som grund.

Är det inte svårt att hålla liv i passionen i så långa förhållande, om det bara är just passionen som är anledningen till att du stannar i förhållandet? Ett förhållande är ju så oerhört mycket mer än passion och sex, är den biten inte viktig för att passionen ska funka alls?

Ja man är olika helt enkelt. Bara att konstatera. Inget är väl rätt eller fel så länge det är ömsesidigt och man inte sårar någon genom sitt sätt att bete sig.
Jag tror att det går att hålla ihop med någon trots olikheter, är man för lika blir det ju ointressant. Men ja, det kräver kommunikation. Vilket vi inte har.

Får se om vi utvecklar nån kommunikation nu när jag ställt ett ultimatum, men jag tvivlar på att jag har orken att uppfostra honom och lära honom hur man umgås med vuxna människor. Jag har tyvärr väntat för länge, mkt pga att jag inte velat ha tjafs på jobbet men nu är det nog oundvikligt....

Men då beskriver du ju i princip en KK-relation? Om det bara är sexet det handlar om och absolut ingenting annat.

Är det inte svårt att hålla liv i passionen i så långa förhållande, ....
Den har hållit liv i sig själv.
Av sig själv.
När den dog i förra förhållandet, så tog det slut.

Ett förhållande är ju så oerhört mycket mer än passion och sex, är den biten inte viktig för att passionen ska funka alls?

Det är viktigt att man är snälla mot varandra och vill varandra väl.
Hänsyn till den andres behov måste tas.
Men behoven är olika för olika människor.
Så där måste man gå i takt.

Om jag inte får tillräckligt med eget liv i ett förhållande så skulle jag kvävas.
Min sambo och jag lever i symbios men vi är oerhört självständiga som individer.
Vi kan befinna oss i samma rum utan att umgås.
Var och en upptagen med sina egna projekt.

Men då beskriver du ju i princip en KK-relation? Om det bara är sexet det handlar om och absolut ingenting annat.

Det är det enda som håller ihop relationen som just en relation som skiljer sig från en vän-relation.
Jag har många mycket nära vänner som jag gör saker tillsammans med.
Utan sexet så hade det varit en vänskapsrelation och då hade jag hellre levt ensam och kunnat disponera min tid efter eget tycke och smak.

Ett KK bor man inte ihop med och man skaffar inte barn tillsammans med.
Det har jag ju gjort i mina långa relationer.

Så du skulle kunna bo med vilken idiot som helst, så länge sexet var tillräckligt bra?

Nej så fungerar det inte.
Se ovan.

Det är viktigt att man är snälla mot varandra och vill varandra väl.
Hänsyn till den andres behov måste tas.
Men behoven är olika för olika människor.
Så där måste man gå i takt.

Däremot så skulle jag inte kunna bo tillsammans med någon hur underbar den än vore för övrigt, om inte sexet var tillräckligt bra.
Då så bor jag hellre ensam.

Jag bor helst ensam faktiskt.

Aha, då förstår jag bättre.

För mig är det en mix av allt: han ska vara en person jag älskar utan och innan. Vi ska ha intressanta diskussioner, kunna ligga på soffan och bara prata i timmar, kunna gå på långpromenader och drömma tillsammans. Han ska få mig att skratta, och jag ska kunna få honom att skratta. Han ska vara så smart att jag blir alldeles förundrad och han ska ha egna intressen som han brinner för och kan nörda sig i i timmar. Sexet ska vara underbart bra och helt otroligt. Han ska vara generöst, snäll, omtänksam, lite småcynisk och kunna tänka kritiskt.

Kommer på mig själv nu med att beskriva min sambo. Men ptja, det där är i princip allt jag vill ha. Är nån punkt svagare än nåt annat är det OK och inte hela världen.

Däremot håller jag med dig på bo själv-punkten. Jag vill bara bo med någon som jag känner att den här personen bara måste jag vara med. Inte nån som jag bor med för att det är praktiskt, eller som känns som en belastning. Det är alldeles för skönt att bo själv för att stå ut med nån annans krångel.

Det är alldeles för skönt att bo själv för att stå ut med nån annans krångel.

Jag tycker att det där gäller inte bara för om man ska bo ihop med någon eller inte, utan för förhållanden i sin helhet faktiskt. Det är inte så viktigt att ha ett förhållande att det finns någon anledning att stå ut med någon annans krångel.

Jag tycker att det där gäller inte bara för om man ska bo ihop med någon eller inte, utan för förhållanden i sin helhet faktiskt. Det är inte så viktigt att ha ett förhållande att det finns någon anledning att stå ut med någon annans krångel.
Absolut, det håller jag definitivt med om.

Ditt inlägg #77 måste vara det bästa jag läst på länge. Du har precis beskrivit hela grejen med ett förhållande öht, så som jag ser det. Det tackar jag för :)

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·
Relationer Jag tror jag har drabbats av en tidig 40-års kris eller liknande och behöver hjälp att bena lite i vad livet egentligen går ut på ;)...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
17 204
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skriver här dels för att jag behöver få ur mig vissa tankar/funderingar (ska försöka att inte göra inlägget för rörigt) plus att jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 749
Senast: monster1
·
Relationer Jag har valt att skapa en anonym användare för detta ämne. Jag har hamnat i kris, kan inte tänka klart och behöver lite utomståendes...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 561
Senast: Hemlignu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka