Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Konkret innebär det du skriver att du vill att de med stora förmögenheter skall slippa arvs- och förmögenhetsskatt utan det är bara småsparare, de som kanske har levt sparsamt under kanske ett helt liv för att få ihop ett litet kapital för sin trygghet som skall beskattas.
Arvs- och förmögenhetsskatt kommer inte att betalas av dem med stora förmögenheter, det är inte möjligt med fri rörlighet för kapital och att utländskt ägda bolag får verka i Sverige och som jag förstått på dig är du en mycket varm anhängare av just detta. Den mycket stora orättvisan i ur arvs- och förmögenhetsskatterna slog var den främsta orsaken till att de togs bort.
Allmänt: signalen blir väl att du får tjäna pengar men du ska inte spara dem utan spendera dem? Inkomstskatten rimlig, kapitalbeskattning hård.
Detta till ett folk som lånar så mycket de bara får. Kalas.
Allmänt: signalen blir väl att du får tjäna pengar men du ska inte spara dem utan spendera dem? Inkomstskatten rimlig, kapitalbeskattning hård.
Detta till ett folk som lånar så mycket de bara får. Kalas.
Det finns inga goda slut med en sådan acceleration.
Jag tycker signalen att arbete inte ska löna sig är mer destruktiv än signalen att inte lägga miljoner på hög. Men det handlar just om skatt efter förmåga. Den som tjänar mer kan betala mer (och det har vi tagit stor fasta på i landet). Den som har mer kan betala mer (det har vi helt släppt), vilket leder till en accelererande kapitalkoncentration. Det finns inga goda slut med en sådan acceleration.
Du vill att de med stora förmögenheter helt skall undantas från kapitalbeskattningen, för det är de facto vad som skedde när rörligheten för kapital släpptes fri och skatten blev så orättvis att den inte längre gick att behålla. Sen vill du se sänkt inkomstskatt för dem med hög inkomst trots att den nu är historiskt låg.Det är extremt möjligt. I exempelvis Storbritannien sker det med god framgång, 2017 låg det på 5,2 miljarder pund. Så jag anser att du har helt fel, det där är ett argument som används av de med välfyllda investeringskonton för att slippa betala skatt efter förmåga. Man använder begreppet "småsparare drabbas" som sköld mot att själv behöva bidra.
Du vill att de med stora förmögenheter helt skall undantas från kapitalbeskattningen, för det är de facto vad som skedde när rörligheten för kapital släpptes fri och skatten blev så orättvis att den inte längre gick att behålla. Sen vill du se sänkt inkomstskatt för dem med hög inkomst trots att den nu är historiskt låg.
Det är kärnan i liberalism, eller egoism som den borde kallas, där allt handlar om ens egen vinning.
Liberalism är motpolen till kommunism som enbart utgår ifrån nyttan för kollektivet. Vi har tidigare sett vad kommunismen ger för konsekvenser och vi har under de senaste årtiondena sett hur liberalism påerkar samhället. Båda två är lika skadliga som ideologi. För ett bra samhälle, ett solidariskt samhälle för människor och miljö, måste det finnas en balans mellan den egna nyttan och kollektivets nytta. Det är mänsklighetens natur, en naturlag skulle man nästan kunna säga.
Läs mitt tidigare inlägg där jag visade på hur marginalskatten för dem med hög inkomst förändrats över tid. Man får gå ända tillbaka till 1930-talet för en lika låg marginalskatt på tjänsteinkomster.Nej, du är helt fel ute. Liberalism, som jag känner den och står för, är ute efter en balans mellan individ och kollektiv - där vi står upp för allas möjligheter till frihet. Det är så långt från egoism man överhuvudtaget kan komma.
Dessutom har du helt fel om vad jag vill. Sorry. Fel ute. Completely. Dina tolkningar får du givetvis ha. Marginalskatteligan ligger vi och kämpar i toppen internationellt, och kapitalskatteligan ligger vi extremt i botten. Balans. Skatt efter förmåga.
Det är kärnan i liberalism, eller egoism som den borde kallas, där allt handlar om ens egen vinning.
Läs mitt tidigare inlägg där jag visade på hur marginalskatten för dem med hög inkomst förändrats över tid. Man får gå ända tillbaka till 1930-talet för en lika låg marginalskatt på tjänsteinkomster.
De med hög inkomst vill såklart ha ännu lägre, helst noll, det förstår jag. Men ur samhällets synpunkt finns det inget som helst att vinna på det ochjag har ännu aldrig träffat på någon höginkomsttagare det går nöd på och i synnerhet inte idag med de marginskatter vi har nu.
Och du tror att de med de högsta inkomsterna inte klarar sig idag? För det är ju deras inkomstskatt du vill sänka.Du förstår fel. Igen. Jag vill absolut inte ha noll beskattning. Det är ju precis det jag anför. Skatt efter förmåga. På nåt sätt tar du inte in det enkla budskapet.
Och du tror att de med de högsta inkomsterna inte klarar sig idag? För det är ju deras inkomstskatt du vill sänka.
Men snälla, Sjöberga vill ju höja kapitalbeskattningen och inget annat.Och du tror att de med de högsta inkomsterna inte klarar sig idag? För det är ju deras inkomstskatt du vill sänka.
Varför argumenterar han då i så fall i inlägg efter inlägg för sänkt inkomstskatt (för dem med hög inkomst)? Läser vi på samma forum?Men snälla, Sjöberga vill ju höja kapitalbeskattningen och inget annat.
Läs mitt tidigare inlägg där jag visade på hur marginalskatten för dem med hög inkomst förändrats över tid. Man får gå ända tillbaka till 1930-talet för en lika låg marginalskatt på tjänsteinkomster.
De med hög inkomst vill såklart ha ännu lägre, helst noll, det förstår jag. Men ur samhällets synpunkt finns det inget som helst att vinna på det ochjag har ännu aldrig träffat på någon höginkomsttagare det går nöd på och i synnerhet inte idag med de marginskatter vi har nu.
Det är vad du skrivit här i varje fall.Nä, tänk att jag inte vill det eller anför det.
Näpp. Inte alls.Det är vad du skrivit här i varje fall.