Sossarna är ju m e m världskända för att skatta ihjäl sitt folk. Att skatta redan skattade pengar är väl deras favoritgren?
"I mars 1976 publicerades en satirisk saga av Astrid Lindgren med namnet
”Pomperipossa i Monismanien”. Anledningen till artikeln, som fick stora konsekvenser för den socialdemokratiska regeringen, var att Astrid Lindgren upptäckt att hon tvingades betala 102 procent i skatt. Dåvarande finansminister Gunnar Sträng förnekade att det var möjligt att betala så mycket i skatt. Sagan bidrog emellertid till Socialdemokraternas valförlust det året och dagen efter Astrid Lindgrens död 2002 erkände Göran Persson att hon haft rätt."
https://www.expressen.se/debatt/pomperipossa-skatten-slar-hart-mot-kommuner/
Jag tycker det är extremt beklagligt att ge sig på ISK som varit ett av alternativen till eget pensionssparande, när pensionssystemet kollapsade. Tilliten går i botten, när en samlar och gnetar ihop kapital för sin egen räddning (när staten snillat bort pensionskassan) bara för att få högen bortroffad och ihjälskattad när det börjar komma upp i nivå så det har någon mening vid pensionen.
Saxat ur Astrids Pomperipossa:
"PS. I pressläggningsögonblicket nåddes Pomperipossa av en mera exakt uträkning från de vise männens räkneverk som sa att ingalunda skulle hon få några 5 000 kronor att förslösa i sus och rus. Nej, sa de, om du tjänar två millioner, så ska vi ha, halleluja: Kronor 2 002 000 kronor. Då beslöt Pomperipossa att gå ut på gator och torg och tigga ihop pengar så att hon kunde köpa sej en aldrig så liten kofot. Darra, vise män, tänkte hon, och skärp den nattliga bevakningen omkring era kassakistor! 5 000 ska jag ha i alla fall - kan ni stjäla fullständigt ohämmat så kan jag!"
Text: Astrid Lindgren, mars 1976