Men vad är höginkomsttagare? Är det alla som tjänar över brytpunkten? Och även @sjoberga - skatt efter förmåga? Hur mycket skatt?
Jag upplever att anledningen till den massiva kritik som uppstått är att det råder delade meningar om vad som är höginkomsttagare, och gentemot vilka som skattetrycket bör öka respektive minska. Många av skatterna idag slår hårdast mot låg- och medelinkomsttagare av den enkla anledningen att gruppen med mest pengar även har andra resurser som möjliggör skatteflykt. Detta medför att de flesta skatter som införs inte drabbar de riktiga höginkomsttagarna (som för mig är de som tjänar en bra bit över brytpunkten) och de som sitter på stort kapital, utan istället slår mot övre medelklass. Är det konstigt att det då upplevs som ett straff att tjäna lite extra utöver det som behövs för den dagliga livsföringen och sedan försöka spara/investera detta inför pensionen? Detta är en grupp som de facto arbetar (ofta hårt) för att tjäna de där extra kronorna att investera på ett ISK. Det är inte Wallenberg som kommer att drabbas av en skatt på ISK.
Jag tror att de flesta är överens om att de riktiga höginkomsttagarna, samt de som sitter på ett stort kapital ska beskattas efter förmåga. Men är det verkligen för mycket begärt att staten då faktiskt beskattar denna grupp, och inte hårt arbetande medelklass? En skatt på ISK kommer enbart att minska incitamentet för medelsvensson att spara, det kommer inte att leda till en omfördelning av kapitalansamlingen.
Jag tycker ALLA ska betala skatt efter förmåga. Men det är en vidare diskussion än den om ISK som är trådrubriken. Jag tycker det vore olyckligt - att återigen - ändra drastiskt i systemet kring investeringar för privatpersoner.