Beach 2014 del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ninnurur du verkar ju vara igång med träningen hur bra som helst!

@Mineur härligt med sånt mottagande på gymmet (ja, jag håller på att läsa ikapp).

kl
Gaah, jobbigt med armhävningar! Och djur i vägen, och sambo som känner för att kommenterar teknik :meh: Jag försökte hetsa honom till att haka på också, gick inget vidare.

Är jag förresten ensam om att få jobba sjukt mycket med magmusklerna i armhävningarna? Hade träningsvärk i flera dar sist, haha. Märks att jag inte är van vid att göra dem på tå.

Hej Chili! Kul att se dig igen :) Vad intressant att bli filmad och vad roligt att det kändes bra när du sprang sen. Det där med ökad stegfrekvens tror jag verkligen på, långa älgkliv känns som att det blir mycket högre belastning för varje steg.

Hej zass! :) Det var mycket intressant att bli filmad, och det var kul att få en takt att springa till. Borde kanske ladda ner den appen, vad den nu hette... men den tickar i takt i alla fall, och så ställer man in hur fort det ska gå. Vem behöver musik när man springer liksom? :p

Så söt du var på bilderna! :D

Tillägg: Jag fick ha vita pluppar på benen så man enkelt kunde se hur jag rörde höfter, knän och fötter. Det var ett himla skumpande upp och ner när jag joggade som vanligt. När jag försökte springa tystare med kortare steg så rörde jag mig inte lika mycket upp och ner - vilket tydligen är önskvärt, förutom var man ska sätta i foten i förhållande till sin tyngdpunkt osv. Allt blev helt enkelt bättre med kortare/snabbare steg, men det är ju verkligen nånting man får vänja sig successivt vid, oerhört påfrestande för vaderna...

@cili Underbart att det gick bra på testet! Hur var det, är det för att du ska kunna söka till sjukgymnastprogrammet som du gjorde det här?

@Emtherlia Guuud vad bra jobbat! Klart du ska skryta på FB, skryt överallt vettja! Och du som skrev och var opeppad pga blåst innan, där ser man hur bra det kan bli ändå! Grattis :D

@zassoo och ni andra som snackar löparteknik: Alltså, har jag tänkt helt fel om jag tänkt att man ska sätta i hälen först när man joggar alltså? Jag fick lära mig i skolan att man ska försöka sätta ner hälen först och sedan liksom "rulla" fram på foten för att avsluta steget framme på tårna. Det var ju jättesvårt att förklara i text känner jag nu, men hoppas ni förstår hur jag menar! Är det fel att tänka så alltså?

@Jenka Nä, jag kan också tycka att armhävningar tar lite på magen och ffa ryggen också. Själva utgångsläget, själva armhävningspositionen går ju ut på att man håller kroppen rak och spänd "ovanför marken" liksom och är ju inte helt olik plankan-positionen. Jag vågar nästan påstå att armhävningsposition är samma position som den för avancerad planka, men det finns säkert någon liten detalj som skiljer dem åt... Men nog kan det kännas lite i magmusklerna alltid!

@Mineur jag har också fått lära mig det ang teknik i jogg (men spurta på tårna) men det verkar vara fel som jag förstått det nu. Nya rön kanske (det är väl snart 10 år sen jag hade idrott i skolan :o!)

Och ja, jag jämför det också lite med plankan så konstigt är det väl inte,speciellt när ryggen har bråkat på sistone.

Angående löpteknik har jag också ett rullande steg, där jag landar på hälen och rullar fram till tån.

Det är det jag får ont av, så därför springer jag nästan uteslutande i backar. Då får jag kortare steg, bättre höft och landar längre fram på foten = plötsligt smärtfri.

@Chili, kul att se dig igen! Och vad roligt att filma och analysera löpsteget - det är nog väldigt nyttigt. Låter som det kan göra stor skillnad för dig!

@zassoo, du är ju så söt så man får hål i tänderna. :love: Tycker inte alls det ser långsamt ut. Armarna kanske tar lite onödigt mycket energi, men jag tror egentligen att det kommer ta mer energi för dig att jobba bort dem. Fotisättning osv ser ju jättebra ut för mitt högst amatörmässiga öga.

@Ninnurur, vad härligt! Visst är det en underbar känsla?

@Mineur efter att ha läst boken Born to run (som visserligen inte är en faktabok... men bra!) så bytte jag teknik från att landa på hälen till att springa mer på tårna då jag har haft mycket problem med onda knän och benhinnor när jag springer, och det har absolut blivit bättre! Nu har jag visserligen lite känningar i ett knä igen, men tror att jag behöver stärka upp musklerna mer plus jobba ytterligare på tekniken med korta tysta lätta steg för att riktigt komma till ordning med problemet.

Tack alla!:love:

Det är så roligt att berätta om ens framsteg här för man vet att alla hejar på en och faktiskt tycker det är roligt att man klarar av sina mål!

@ananya - det är verkligen askul! Jag är pepp på att ge mig ut idag också, men än så länge vräker regnet ner :D

@Emtherlia - Det är ju nästan lite knas när det första man tänker är "det här måste jag skriva i beachtråden" :angel: :D

@Mineur Vad jag vet finns det inga vetenskapliga bevis för att det är bättre att landa längre fram på foten, MEN det finns många som vittnar om att deras skadeproblem har minskat när de gått över från att landa på hälen till mellanfoten/framfoten. Sen spelar säkert många andra faktorer in också såklart, man kanske ändrar andra aspekter av sin löpstil också då. Utöver det så ändras ju fotisättningen automatiskt när du börjar springa snabbare, det är svårt att spurta 100 meter och sätta i hälarna först.
Jag upplever också att mitt löpsteg blir lättare och mera uppåt-framåt än nedåt-framåt. Det är lättare att höja stegfrekvensen och skjuta fram höften.

Men överlag tror jag inte man ska överanalysera hur man sätter i foten. Börjar det kännas forcerat så kommer det göra mer skada än nytta.

@Mineur Jag har alltid varit dålig på att springa, får inget skönt flyt, det är går trögt och känns tungt. Springer jag mer på framfoten får jag bättre flyt och det känns lättare. Dock är det svårt och en väldigt stor belastningsskillnad för t.ex. vaderna. För min del som lätt överanstränger mig handlar det om att gå ut låååångsamt... I vilket fall så är det sjukgymnastens uppfattning att kortare steg, landa mer på framfoten och försöka hålla isär benen (man ska tydligen kunna se en glipa mellan benen om man kollar bakifrån, man ska icke saxa med benen - då blir bäckenet mer stabilt och hoppar inte upp och ner i varje steg) är mer skonsamt för kroppen i längden.

En sjujäkla träningsvärk idag i armarna efter gympasset igår. Har börjat dagen med en 30minuters promenad och en långfrukost framför teven. Idag väntar ridning på em.

@cili Underbart att det gick bra på testet! Hur var det, är det för att du ska kunna söka till sjukgymnastprogrammet som du gjorde det här?

@Emtherlia Guuud vad bra jobbat! Klart du ska skryta på FB, skryt överallt vettja! Och du som skrev och var opeppad pga blåst innan, där ser man hur bra det kan bli ändå! Grattis :D

@zassoo och ni andra som snackar löparteknik: Alltså, har jag tänkt helt fel om jag tänkt att man ska sätta i hälen först när man joggar alltså? Jag fick lära mig i skolan att man ska försöka sätta ner hälen först och sedan liksom "rulla" fram på foten för att avsluta steget framme på tårna. Det var ju jättesvårt att förklara i text känner jag nu, men hoppas ni förstår hur jag menar! Är det fel att tänka så alltså?

@Jenka Nä, jag kan också tycka att armhävningar tar lite på magen och ffa ryggen också. Själva utgångsläget, själva armhävningspositionen går ju ut på att man håller kroppen rak och spänd "ovanför marken" liksom och är ju inte helt olik plankan-positionen. Jag vågar nästan påstå att armhävningsposition är samma position som den för avancerad planka, men det finns säkert någon liten detalj som skiljer dem åt... Men nog kan det kännas lite i magmusklerna alltid!

Stämmer bra det!

Åhå, nu har jag fått ett helt nytt perspektiv på det här med löparteknik! Inte för att jag springer särskilt mycket, men nästa gång jag gör det ska jag definitivt testa att vara lite mindre fokuserad på att landa på hälen. När jag tänker efter hur benet måste jobba när man sätter ner hälen först så känns det ju som att benhinnorna får ta väldigt mycket när man envisas med att vinkla upp foten sådär i varje steg, så det ligger säkert mycket i det ni säger! Jag är bara rädd att köra fast i den där "tekniken" då man istället liksom landar på framfoten och bromsar upp sig själv i varje steg; det gör så ont i mig när jag ser joggare som springer på det viset och nästan liksom hasar sig fram på tå, vilken jäkla otjänst de gör sig själva... Jag tror att det var det läraren försökte få oss att undvika när hon pratade om det här med att landa på hälen. Men jag får försöka hitta ett mellanläge helt enkelt! :)

@ananya Tack, får se om jag blir stadigvarande eller bara tillfällig gäst här nu. ;) Idag känns det iaf fint i knäna, men jag ska nog inte ut och promenera idag. Kanske gör styrkeövningarna jag fick lov att göra; "benböj" mot vägg men jag går endast ner så långt att knäet skymmer fötterna. Absolut inte ner till 90 grader eller så och jag ska ha stöd av väggen. Kan även göra samma utan vägg men framför spegel och även på ett ben, men aldrig lägre än att tårna precis skyms. Stort fokus på att inte vobbla på ett ben, vika in/ut benet samt att höfterna ska vara jämna hela vägen.

Kan också meddela att jag nu måste vara under 70 kg, jag äger ingen våg men baserar det på att 1) jag kommer i och kan ha ett par jeans jag köpte när jag vägde 67 kg [onödigt bra minne där] 2) ett träningslinne jag köpte på ungefär samma vikt sitter onormalt slappt - kanske slappare än när jag köpte det och det är knappt använt och 3) ett par fältbyxor från ungefär samma period sitter som när jag köpte dem, de har varit äckligt tighta senaste året men är nu bekväma igen!

:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 292
Senast: Mirre
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
781
Senast: clusia
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
56 57 58
Svar
1 157
· Visningar
32 500
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ägare av hund offentligt?
  • Rallylydnad