@Mineur, lite sent kanske, och du har redan fått massor av fina och tänkvärda svar från de andra, men oj vad jag kan känna igen mig i det du skriver. I mitt fall
har det blivit mycket bättre det sista året i synnerhet, men jag får fortfarande såna dippar när jag är helt övertygad om att gräset givetvis är grönare på andra sidan, fast jag vet att det förmodligen inte alls är så. För mig bottnade problemen i att under min högstadie- och gymnasietid var så aktiv med ridningen, jag hade två tävlingshästar parallellt, och jag hade nästan hela mitt sociala liv och identitet i stallet. Jag hade aldrig tid att vara "en normal tonåring", och när jag som artonåring var med om en ganska allvarlig ridolycka med flera månaders konvalescens som följd, där jag också "blev av med" den hästen som inte var min egen, kraschade hela min bild av vem jag var. Då började jag jämföra mig med mina kompisar på gymnasiet, vad hade de som jag inte hade i mitt liv? Jo, de hade pojkvänner, och i min hjärna var det lösningen på alla mina problem. Fick jag bara en kille skulle mitt liv vara lika rosa som deras. Ja, givetvis hör det till saken att jag var extremt olyckligt kär i en kille, det bättrade väl inte på det hela. När han sen inte var intresserad kände jag mig ratad, ful, misslyckad och bortvald. Ingenting var jag bra på, inte ens en sån sak som att få en kille lyckades jag med, trots att "alla andra" minsann fick tag i någon.
Jag
vet att det inte hade löst någonting om jag hade fått en pojkvän i det läget. Det hade förmodligen bara gett mig ytterligare ett problem, för jag var absolut inte redo för att släppa in en annan människa i mitt liv. Det är jag fortfarande inte, men nu vet jag åtminstone om det. Jag har alldeles för mycket hjärnspöken kopplade till den där ridolyckan att jobba med. Min familj, som finns där dagligen och har gjort under hela den här tiden, vet att jag får såna dippar, när jag ältar allt som har gått snett de sista sex åren, för det är ganska mycket. Man kan se den där olyckan som startskottet på ett enda långt helvete, och när det äntligen började kännas bättre förra hösten gick min gamla tävlingsponny och dog, så då rasade världen igen.
Som nu. Nu är det inte en pojkvän som står överst på min önskelista, utan ett jobb. Jag blev klar med min kandidat i somras, och har sen dess sökt jobb som en gnu, utan framgång. Jo, jag gick på en intervju, jag sommarjobbade hela sommaren på ett sånt där typiskt sommarjobb för ungdomar inom en bransch som jag helt saknar både intresse och kompetens för, och sen pluggade jag på distans hela höstterminen. Såna där bittra dagar har jag väldigt lätt att frossa i hur misslyckad jag är som inte ens klarar av att få ett jobb, när det finns de som inte har gått i skolan en dag mer än till sjunde klass och ändå får jobb. Jag har en bred högskoleutbildning, och får inget jobb ändå. Allt jag vill göra, och finner någon form av intresse i, kostar pengar. Utan jobb, inga pengar. Min stallägare har inte världens bästa lön, men hon har en lön, och hon prioriterar hästarna framför allt annat. Hon tjatar jämnt om att "ska du inte köpa det täcket/tränset/schabraket/hästtransporten?" eller "ska du inte vara med på den träningen/ha det årskortet i den föreningen?", och jag får alltid säga nej, för mina pengar måste gå till det absolut nödvändigaste, foder, hovslagare, hyra. Nu är jag i grund och botten en ganska snål person, så jag vet samtidigt att jag hade inte köpt alla de där dyra grejerna hon vill kränga på mig ens om jag hade tjänat 80 papp i månaden, men när man känner sig helt hopplös så vill man det ändå. Man vill alltid ha det man inte kan få, eller åtminstone vill jag det.
Men precis som flera andra redan har sagt, så tror jag vi är hjälpta av att vi faktiskt inser att det här beteendet är dåligt. Att vi vet att våra hjärnspöken inte har rätt. Skulle jag få ett jobb, skulle det fortfarande finnas andra saker som jag vill, men inte kan. För hjärnspöken hittar tyvärr alltid en anledning. Men vi kan åtminstone bekämpa dem så gott vi kan.