Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

Byt läkare?

Alltså kan jobbet göra något (om din chef får kontakt med någon som har en tjänst som passar, det måste ju finnas statobjekt där du kan ha en mer sittande tjänst ett tag?) behöver du ju inte ha det från läkaren, om jobbet går med på att ordna det ändå. Annars måste du ju få det på papper att du inte kan arbeta stående på det sätt du gör, och isf kan ett läkarbyte kanske vara bra?
 
Sv: Beach 2014 del IV

Problemet är att jag precis bytt läkare, känns som om det kan låta konstigt om jag håller på att byter runt massor :/

Men visst kan jag försöka be om ett intyg om att jag inte kan jobba med att gå/stå/springa hela dagarna, frågan är bara vad som händer då.
Får se vad chefen säger när han hunnit kolla upp alternativen
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag vet inte riktigt vad de har för alternativ, men jag vet att jag när jag var gravid och halvtidssjukskriven fick ett intyg på att jag var sjukskriven med 50 % och att jag max fick jobba 4 h per dag, just för att de inte skulle kunna lägga mig på hela dagar men färre dagar i veckan typ. Så det borde ju gå att få något för att visa på att du inte kan jobba stående, om nu inte chefen kan ordna omplacering. Hoppas på det! :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Åh, det är så mycket jag skulle vilja svara på och kommentera de senaste sidorna, men jag hinner helt enkelt inte!

Får nöja mig med att jag blev riktigt upprörd av att läsa dina kollegors kommentarer Emtherlia - antingen råkade du ut för en riktig idiot eller så var människan så sorgligt omedveten om sin egen omgivning att hen inte fattade att det var en jäkligt dum sak att säga. Hoppas du kan skaka dig av det och inse att det var helt omotiverat och irrelevant av personen att kommentera!

Zassoo: Jag känner igen den här mat-fixeringen lite och lider med dig som måste tampas med sådana jobbiga tankar! Till skillnad från Chili har det här med kaloriräkning dock hjälpt mig lite grann. Visst triggar det att man tänker och planerar ännu mer, men det leder också till att jag ser att inte alla mina snedsteg är fullt så hemska som hjärnan säger att de är. Visst kan det vara onödigt och dumt att gå och ta en yoghurt extra på kvällen bara för att man är sugen, men kaloriräkningen kan också få mig att se att en yoghurt inte innehåller så mycket dumt trots allt och att jag således inte behöver vara så arg på mig för det. Den hjälper mig också att redan tidigt under dagen se om jag kommer att uppnå min kalorikvot eller ej och på så vis vet jag vilka eventuella mellanmål eller snacks jag kommer att kunna tillåta mig senare under dagen. Om jag till exempel ser att lunchen blev lite större och onyttigare än jag planerat hinner jag liksom redan då ställa om hjärnan till att "jahapp, då får jag välja något annat till kvällsfika idag då" eller tvärtom tänka att "vad trevligt, då kan jag unna mig något gott idag ifall jag känner för det" i fall det nu är så. Hänger du med? :p

Quelina: Jag har ingen aning om hur det fungerar med benskörhet, frakturer och sådär tyvärr, så jag kan inte hjälpa dig :( Men om det gör ont när du belastar eller rör tån så tycker jag spontant att du ska låta bli och låta den vara ifred så mycket som möjligt tills du fått det utrett! Fortsätter för övrigt att heja och stötta dig här borta, du ska se att du snart lyckas både genomföra och hantera en viktuppgång! :banana:

KL

Var på gymmet med en kompis idag och var med på ett Abs Attack-pass. Sen var tanken att vi skulle testa lite nya övningar med fria vikter tillsammans (båda var för obekväma och rädda för att göra det på egen hand), men det var så sjukt mycket folk överallt att vi fick börja tänka om. Då kom mr PT fram och sa att han skulle köra lite egen träning med kettlebells och undrade om vi ville hänga på, så så blev det! Jag känner mig lite skyldig då han i princip fick ägna halva tiden åt att lära/korrigera oss, men det var ju hans förslag så... Sjukt avancerat var det på sina ställen då, det är verkligen teknik teknik teknik bakom varenda övning! Det blev inte superintensivt eller superjobbigt p.g.a detta tyckte jag, men Abs Attack var å andra sidan väldigt hårt och mångsidigt idag så jag kände att det räckte för dagen ändå. :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Är i den där underbara fasen av träna-varje-dag, när alla muskler känns typ 1 dm kortare än innan, och stenhårda. Alla rörelser är liksom mekaniska nu, alla steg lika långa, jag behöver inte anstränga mig, utan kan tänka på annat och bara mala på. Det är såååååå skönt! Den känslan av att om nån släppte mig på treriksröset nu skulle jag kunna traska hem utan att tappa takten en enda gång.

Fattar inte hur ni som är duktiga och varierar er träning orkar i längden..? Då når man ju aldrig den där punkten när kroppen förvandlas till lokomotiv.
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Började dagen med ett kort löppass på 3,3 km, gutt! Nu ska jag gå till jobbet för att äta frukost:D

Jag måste bara säga att ni är fantastiska, så himla peppande, stöttande, motiverande och snälla. Ni känns som vänner fast vi aldrig träffats:)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Kl.
Min nya livsstil (eller ja, koststil) har gett en nedgång på 7 hg sen förra torsdagen! :) :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag har absolut ingen sjukutbildning, men jag har fått uppfattningen att man helst inte ska belasta frakturer om man kan låta bli..... även om det går så tror jag att läkningen kan ta längre tid och det är större risk att det inte läker som det ska.... Jag förstår om du känner stor ångest för att dra ner lite på promenerandet, men jag tror att det skulle vara det allra bästa för kroppen! Var rädd om dig själv! du är väldigt värdefull så du måste ta hand om dig!

KL
Jahopp, har plockat fram de 11 böcker som ska hjälpa mig i tentaskrivandet... blir nog ingen speciell träning, men jag ska i alla fall till stallet sen och mocka och rida... så där får jag frisk luft och vardagsmotion.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jahopp, har plockat fram de 11 böcker som ska hjälpa mig i tentaskrivandet... blir nog ingen speciell träning, men jag ska i alla fall till stallet sen och mocka och rida... så där får jag frisk luft och vardagsmotion.

Du får lyfta i böckerna några extra gånger ;)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jo jag förstår vad du menar :) Kaloriräknande kommer jag aldrig börja med, för min del krånglar det till maten för mycket. Men självklart har jag ju lite koll på vad olika saker innehåller, hur energirika de är osv för det känns som en förutsättning för att vara någorlunda medveten om vad man stoppar i sig :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag förstår verkligen inte vad du menar? :p Jag orkar just för att jag varierar mig. Jag har absolut ingen längtan att bli ett lokomotiv med korta hårda muskler, snarare tvärtom.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Måste säga att jag håller med zassoo här, skulle aldrig orka att inte variera mig! Vill inte heller känna mig som ett lokomotiv med korta hårda muskler, jag vill ha en hård(are) kropp- visst, men jag vill känna mig mjuk, smidig och kraftfull, som att jag kan göra vad jag vill utan att kroppen stoppar mig, och att jag har koll på mina muskler och hur jag rör mig. Känns inte som att det går att uppnå utan en viss variation i träningen, + att för att kunna köra som ett lokomotiv utan att tänka så känns det som att man måste träna mest i maskiner för att minska skaderisken, och det är så himla tråkigt tycker jag. :o :p

Qelina: Jag har inte heller någon vårdutbildning, men min magkänsla säger att man ska försöka undvika belastning på tån om du har en fraktur. Försök dra ner på promenaderna, de är inte bra för din tå eller för din kropp i övrigt!

Emthelia: Jag blir så himla sur när jag hör om när folk kommenterar hur andra äter på det sättet! Finns ingen anledning alls till att göra det. Enda kommentaren om andras mat som är ok tycker jag är att säga att det verkar gott/spännande etc, andra tankar kan man hålla för sig själv.

zassoo: alltså det du skriver om matfixering stämmer in på mig också, jag tänker också hela tiden på vad jag ska äta, när jag ska äta osv, det är väldigt störigt! Är iof också sån som är väldigt beroende av att äta regelbundet för att ha jämnt blodsocker, men det är ändå lite störigt att hela tiden behöva tänka på det/planera i huvudet, det tar en del energi.

Mineur: tycker att det låter asbra att liksom få en gratis genomgång av kettlebells! Och som du sa det var ju han som föreslog det så han visste nog vad han gav sig in på. :) Skulle själv vilja lära mig mer om kettlebell-övningar, men som du säger så känns det som att det är så himla mycket teknik så jag vill inte riktigt testa själv.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Kl.
Min nya livsstil (eller ja, koststil) har gett en nedgång på 7 hg sen förra torsdagen! :) :)

Härligt! Men hade du inte kämpat för att gå upp lite i vikt? Är målet med kostomläggningen att gå ner eller handlade det om att må bättre (eller båda)?

Jag har faktiskt tänkt att jag ska strikta upp min kost i mars, köra en liten vårdeff och se vad som händer. Menmen, mer om det när jag funderat klart på det..:p

*kl

Startade dagen med ett 5 km löppass innan frukost. Riktigt vackert ute, speciellt för att vara februari! All snö och is töat bort och det är 3 plusgrader och lite lätt soldis:love:
Nu har jag ätit en asgod frukost med yoghurt/kvarg, ett par jordgubbar, blåbär och musli med massa nötter:d

Snart gymet! Ska försöka få med mig pv så jag kan bänkpressa lite tungt:)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Inte direkt kämpat, utan ätit mer (men också dåligt) för att bli starkare. Ser detta som min vårdeff och kommer se till att jag inte går ner för mycket/snabbt. Har väldigt lätt att lägga på mig...
Men omläggningen består mest av att må bättre och få bort hetsätningen!

Och det ska inte få gå ut över min styrketräning (blir jag svagare så fyller jag på med mer, bra mat), har dock ökat nu i vikterna på gymmet trots striktheten :)

Skönt att ha träningen gjord på morgonen! Är ju guld att ha passare med sig också!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag förstår verkligen inte vad du menar? :p Jag orkar just för att jag varierar mig. Jag har absolut ingen längtan att bli ett lokomotiv med korta hårda muskler, snarare tvärtom.
Asså de hårda musklerna går över! Det är bara i några dagar, när kroppen omvandlas till lokomotiv. :p

Det sköna är att nåt liksom ställer om i kroppen, så att man inte behöver vara "inspirerad" eller vilja anstränga sig för att träna, utan att musklerna går av bara farten. Så man kan köra 10 timmar i veckan utan att det känns jobbigt.

Murakami babblar jättemkt om detta, trodde det var allmängiltigt!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag vill inte lägga mig i, men det låter väldigt ohälsosamt att äta så få kalorier och träna så mycket. Du kan ju omöjligt få i dig alla mineraler och vitaminer som din kropp behöver. :(
 
Sv: Beach 2014 del IV

Visst är det rätt härligt att springa i regn ändå? Som när man rider - man glömmer helt bort att det regnar så fort man sitter i sadeln. :D Duktig du som tog dig ut!
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Två kilometer på 34 minuter. Borde byta namn till Snigel.
Knäna har gjort ont ända sedan jag klev ur sängen. Masade mig ut på en promenad i hopp om att det bara var stelhet som skulle gå över. Tack gode gud för podden Träna med P3 säger jag bara, tack vare den kunde jag till och med skratta rakt ut även fast det gjorde ont så in i helvete. Så jag strosade runt i låååångsamt tempo och lyssnade på två avsnitt. Knäna gör fortfarande lika ont, det är plågsamt att sitta i soffan, men jag har i alla fall försökt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
19 957
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 932
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp