Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

Kl

Kära fina trådmedlemmar, jag behöver pepp. Jag har fastnat i en nedåtgående spiral. Jag är deppig och negativ och har haft en dålig känsla ett par veckor nu. Mår dåligt om jag misslyckas med ätandet genom att äta skräp mellan måltiderna. Träningen börjar jag komma tillbaka till efter tandproblemen och det är underbart, där är mitt andningshål. Jag tränar helt utan ångest, men börjar inse att mitt förhållande till mat inte är helt oproblematiskt. Det upptar för mycket av mitt tänkande att fundera på vad eller när jag ska äta härnäst.

Jag känner mig pigg i kroppen men i övrigt känner jag mig uppgiven. Är det bara vintertrötthet? Har ni några knep för att hålla er positiva? Hur blir man av med det matfixerade tänket? Hoppas få lite råd för jag känner mig vilsen...

Jag tror definitivt det är en liten vinterdipp bara! Jag håller med snow, gör inte så stor affär av maten utan njut av träningen och din pigga kropp istället! Sen när april kommer och det blir ljust och det börjar skymta lite grönt och det finns lite hopp i luften så kommer säkert humöret också tillbaka:) Kram!

Mammas skrev:
Tänkte bara säga att jag väntar på mina skates, de är "in transit", på väg från Irland och hit. Hjul, skydd, hjälm och toe stops är redan inköpta, medlemsavgifter betalda. Semester ansökt för bootcampet som kickar igång freshieprogrammet, så jag är på gång. Nu kör jag ben och mage för fullt, så jag kan rulla sedan. Rollerderbyscenen får se upp, här kommer jag
.

:bump: Shit vad kul! Du MÅSTE posta en bild sen på dig i full mundering:D

Blåbär: Bra gjort! :up: Kommer nog bli svinkul!

Pepp: Gött med rygg/bicepspass. Mitt favoritpass atm tror jag!

knapplån

Idag är första dagen på jättelänge som jag hoppade över gymet trots att det var planerat och jag hade tid. Jag var bara inte sugen, ville hem och göra ingenting. Hade tänkt ett bröst/triceps/axel-pass men var helt opepp på det. Min plan är att köra dubbelt imorgon innan jobbet istället, först ett löppass innan frukost och sedan ett gympass vid 11 kanske (börjar kl 14 imorgon). Ösregnar det inte kör jag nog så:) Future-trollunge får ta hand om det här:p

Men det känns ganska gött med en vilodag faktiskt:D Kaaaanske tar en promenad om jag känner mig uttråkad ikväll:p
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Idag när jag skulle äta min mat på jobbet kommenterade en kollega såhär: "Vad mycket mat du har!" (mer eller mindre ordagrant) Vad svarar man på det? O_o

Det första jag känner och tänker är "Shit, hur mycket äter jag?" "Är jag så fet?" "Hur mycket brukar jag äta?"

Jag svarade bara "Ja, är man hungrig får man äta mycket." Men får så dåliga tankar när andra kommenterar vilken mängd jag äter. Okej om någon säger "Det där ser gott ut," men detta kändes mer nedlåtande på nåt sätt även om personen kanske inte menade det så.

Varför säger man såna kommentarer? Och hur ska jag reagera? Just nu känner jag mig fortfarande fet och dålig och då hände detta för 5 timmar sen:meh:

Innerst inne vet jag ju att jag faktiskt inte är fet, men såna kommentarer får mig att må ganska pissigt.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Vet du, bry dig inte ett dugg om de där kommentarerna! De är så totalt onödiga och saknar ofta någon sorts grund. För det första är portionsstorlekar luriga, en viss mat kan ta upp större volym men innehålla mindre än en mer kompakt måltid. Personen ifråga vet inte hur mycket du ätit eller ska äta senare, den vet inte om du kanske rört dig massor på det senaste eller om du ska träna efter jobbet. Sen behöver vi alla olika mängder mat beroende på livsstil. Jag kan säga att även jag som anorektiker fått ta emot de kommentarerna överraskande ofta och det gör mig super ledsen, det kan vara allt från vilket stort äpple jag äter (alltså ärligt, vem orkar lägga ner tid på att granska och analysera mitt äpple?), om det verkligen är normalt med ett så stort äpple, eller hur mycket kvarg och päron jag tar (enligt matschemat äter jag rätt mängd där) eller att jag äter så ofta pga mina mellis eller att mina näringsdrycker innehåller så mycket kalorier.

Jag kan ha ätit portioner som är långt ifrån normala enligt min behandlare men ändå få kommentarer. Framförallt av äldre släktingar men faktiskt även av en hel del killar/män som verkar tro att alla tjejer ska äta som fågelungar och som inte ser att min mat innehåller typ 1/10 av deras mat innehållsmässigt. Och eftersom folk är vana att jag inte äter alls reagerar dom alltid på när jag väl äter och det gör att jag drar mig ännu mer för att äta bland folk :(

Och alla kollar min mat extra noga, frågar vad det är, vad jag har i den, kontrollerar om jag äter upp, vad jag lämnar, hur mycket jag tar. För det vanligaste är trots allt att folk tycker jag äter för lite. Men oavsett hur jag gör känner jag mig fel. Äter jag för lite enligt andra är jag dålig för att jag inte är tillräckligt frisk och gör alla ledsna, äter jag normalare portioner så mår jag dåligt för att jag tror att alla äcklas av mig och tycker jag är fet, glupsk, vidrig, äcklig, tjock, misslyckad, värdelös osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del IV

kl

varför säger man såna kommentarer?

jag har ingen aning varför man säger så, antingen tyckte hen det såg mycket ut och bara sa det utan att tänka mer, eller så ville hen väl att du skulle ta illa upp:meh:

och hur ska jag reagera?

du ska inte bry dig! Som du vet innerst inne, en sån kommentar gör ju inte dig fetare, du är precis lika normalviktig som innan. Lägg all energi på att glömma bort kommentaren istället för att älta den.

innerst inne vet jag ju att jag faktiskt inte är fet, men såna kommentarer får mig att må ganska pissigt. det enda rätta: Ignorera! Låtsas som att det aldrig hände:p

10101011101010
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del IV

Måste tillägga att visst kan man ha dippar då och då. Men om maten blir ett återkommande "problem" med hetsätning och ångest så tycker jag man ska ta tag i det från grunden.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Idag känner jag mig misslyckad, skulle börjat med den extra näringsdrycken idag men har inte klarat det. Det har bara inte gått. Sovit extra dåligt i natt och oroade mig hela förmiddagen så till slut bestämde jag mig för att jag inte klarar att ta den idag. Kan inte hantera den, den ska vara antingen på förmiddagen eller en stund efter lunchen är det tänkt men jag hade sådan panik. På fm var jag dessutom borta hela tiden så då försvann den chansen och efter lunch kändes det bara onödigt med så mycket extra.

Trots att jag inte tagit den så har jag i mina tankar fått i mig den vilket inneburit att jag redan varit ute i 2 timmar och ska ut mer ikväll för att jag är så rädd för att bli tjock. Alltså jag fattar inte logiken i det här, jag har ju inte ätit den men bara att jag tänkt på den så känner jag mig äcklig och att jag går upp i vikt. Och så kan jag inte förmå mig se igenom ångestridån och fokusera på allt bra med viktuppgång.

Jag har helt enkelt inte lyckats särskilt bra idag, är så arg på mig själv. Och vet inte hur jag ska klara det imorgon. För det mesta vill jag äta själv men just den här extra näringsdrycken skulle jag behöva någon som satt bredvid mig och såg till att jag fick i mig den, jag vet att det är mitt ansvar men jag behöver hjälp. Men ingen kan sitta med mig varje förmiddag, det fungerar inte så :(
 
Sv: Beach 2014 del IV

Reda ur vars problemet kommer ifrån, äter du när du är stressad, deppig, uttråkad osv. det brukar oftast finnas nånting som löser ut det hela annat än sug.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Hur ofta väger ni er? Hur känns det för er? Får ni panik? Oroar ni er hela tiden innan och hur stort fokus lägger ni på vikten och hur reagerar ni om ni gått upp ett eller ett par hekto?

Jag vet inte om det hjälper dig att få något att jämföra med från någon som inte har någon ätstörning eller den typen av tankar. Men jag ger det ett försök.

I perioder väger jag mig inte alls, ibland väger jag mig varje dag, och ibland en gång i veckan. Vågens siffror kan göra mig lite nedslagen, eller snarare arg på mig själv om jag har gått upp. Men nu ska du hålla i minnet att jag är normalviktig i det övre spannet. Det är inte på minsta sätt jämförbart med din situation.

Jag tror kanske det kan vara bra för dig att se siffrorna gå upp, och att vänja dig vid anblicken av en, så småningom, hälsosam och normal vikt. Men jag förstår verkligen att det är otroligt svårt.

Kram!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Du är inte frisk förrän du kan äta snacks, fika och fett. Det är inte ett hälsosamt liv du lever genom att välja bort den typen av livsmedel, det är ett liv av tvång och förbud. Det är naturligt att tycka om att ta en semmelfika på fettisdagen, att äta tårta om man blir bjuden på födelsedagskalas, att äta lussebullar på första advent eller att stanna och ta en hamburgare på MAX när man är på väg upp till fjällen för sportlovsfirande. Eller att, för all del, äta en bit choklad till eftermiddagskaffet en helt vanlig, grå tisdag i februari.

Även folk utan långtgående anorexi har en så förbannat störd bild av vad "hälsa" är att jag blir mörkrädd.

Mycket bra inlägg! Inte behöver man äta det jämt och ständigt, men lite onyttigheter ingår ju i livet, liksom, runt firande och andra högtidliga tillfällen.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Kraaaam zass! Jag känner att jag har dålig koll på din mathistoria. Vad är det för typ av tankar kring mat som upptar din tid? Det är onyttigt/du får inte eller begär/sug? Vad gör du av de där tankarna? Vad känner du när du ger efter för dem? Har du "regler" kring mat som du bryter mot, och hur känns det då?

Jag tänker spontant att med träning och lite avslappning kring ätande ett tag så borde knuten lossas, men om du har nära till hetsätning och den typen av tankar och det blir lite tvångsmässigt så är det kanske inte så bra. Verkligen ingen expert.

Kraaam, som sagt! Du har ju en grym träningspepp - surfa på den och försök få till samma glädje och avslappnade inställning till maten - kanske kan det smitta av sig på nåt vis?
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Idag när jag skulle äta min mat på jobbet kommenterade en kollega såhär: "Vad mycket mat du har!" (mer eller mindre ordagrant) Vad svarar man på det? O_o

Det första jag känner och tänker är "Shit, hur mycket äter jag?" "Är jag så fet?" "Hur mycket brukar jag äta?"

Jag svarade bara "Ja, är man hungrig får man äta mycket." Men får så dåliga tankar när andra kommenterar vilken mängd jag äter. Okej om någon säger "Det där ser gott ut," men detta kändes mer nedlåtande på nåt sätt även om personen kanske inte menade det så.

Varför säger man såna kommentarer? Och hur ska jag reagera? Just nu känner jag mig fortfarande fet och dålig och då hände detta för 5 timmar sen:meh:

Innerst inne vet jag ju att jag faktiskt inte är fet, men såna kommentarer får mig att må ganska pissigt.

Men vilka idioter det finns. :banghead: Vad i hela hundan har de med att göra hur mycket du äter eller inte äter? Vem har bett om deras åsikt?

Nej, skit högaktningsfull i deras åsikter. Du vet ju att du varken äter för mycket eller är fet.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Beach-påse of love. Hur söta är ni inte. :love:

Jag står bredvid er påse och hejar på, för just nu går det riktigt bra! Vettig mat i lagom mängder - så fort träningen kommer igång så minskar mitt sug efter skräpmat. Alltid lika fascinerande. Gjorde storkok på daal i söndags och det har räckt till middag hela veckan. Perfekt inte behöva tänka, bara värma efter jobbet. :love: Ska göra en fisksoppa ikväll som ska fylla samma funktion imorgon. Hela min kropp törstar efter fibrer, grönsaker, frukt, vitaminer! Det är härligt! Men på fredag blir det vin och thaimat. :d :D
 
Sv: Beach 2014 del IV

+ Ni andra som svarat. Ni har ju helt rätt, bara försöka ignorera och skita i dumma kommentarer! Jag har aldrig gillat att äta mat inför folk och detta gör det liksom inte bättre.

Tack för stödet :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Detta kanske är ett skitdåligt råd men jag ger det ett försök:)

När du känner att allt är övermäktigt och att du har ångest, kan du inte försöka fokusera på allt du vill kunna göra och som du kommer kunna göra genom att uppnå en hälsosam vikt? Exempelvis kanske du vill kunna rida och då kan du läsa lite artiklar om ridning. Eller om du vill kunna äta en god middag med en god vän på en fin restaurang, då kan du läsa om olika restauranger och deras historier.

Så kanske du får ett mer konkret mål att sträva efter när det blir för jobbigt att fokusera på vikten. Då blir det lite mer, "okej, jag äter denna näringsdryck för att nå mitt mål som är att kunna rida en timme utan att bli svimfärdig". Och samtidigt som du dricker näringen så tittar du på ridbilder/kollar på ridfilm/läser ridartiklar.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Skit i såna kommentarer!

Jag kan få motsatt ibland, att jag har lite mat med mig. Men jag äter samma mängder till lunch som jag alltid har gjort, med skillnaden att nu när jag rör mig mer äter jag fler gånger på dagen istället. Så kör på det du tycker är bra :)

KL

Dagen blev beachig, tagit in hästar, ridit, och sen joggat några kilometer, nu blir det dusch, mat och sängen!
 
Sv: Beach 2014 del IV

AVB- vad ligger du på för kaloriintag om du har 1000-1500 kcal under behovet? Det är ju rejält mycket underskott... Hur har du räknat ut din förbrukning och energibehov? Vissa appar och sidor på nätet ger en vissa värden men det kan diffa rejält både för viloförbrukningen och aktiviteter,kan det vara så att du gör av med mindre energi än du tror och får i dig mer än du tror? Hur ofta dricker du alkohol? Och räknar du med annat du dricker och allt du äter? Bra att kolla upp med läkaren iaf för om du vet att du har stenkoll och det ändå inte händer något så kanske det är sköldkörteln. Har du haft problem med den förut?
Såhär: jag är inte på nån särskild diet och jag väger inte maten osv. Men jag har de flesta kcal-värden ristade i hjärnbarken så jag har hyfsad koll på vad jag får i mig. Brukar vara 800-1200 kcal/dag.

Dvs dricker vatten, te, kaffe, misosoppa, och äter kanske nåt äpple. Sen äter jag middag som är den enda riktiga "maten", det är oftast nåt quorn/grönsaksbaserat.

Plus att jag då normalt sett går 2 mil per dag. Rider och åker skidor regelbundet. Kör lite core ibland. Min vilopuls är ungefär 48. Pluggar heltid och jobbar halvtid och har inget stillasittande liv. Klarar mig ändå jättebra på typ tre tuggor per dag haha. Tydligen så bra så att det blir över till en liten mage.

Har gjort test på sköldkörteln, då låg en (minns ej om det var T3 eller T4) utanför normalvärdena, men inte tillräckligt långt utanför för att medicinera tyckte doktorn. (Missunnsamma jävel.)

Så jag är ett metabolistiskt mirakel. Jag har iofs rätt mycket sameblod, och vi är ju avlade på att kunna överleva en vinter på en bit bark typ. Kanske är det. Nån borde forska på mig, i vilket fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
19 951
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 932
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp