Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

Vilken rolig tråd!
Har kommit igång ganska bra med träningen nu tror jag tack vare en jobbarkompis som släpade med mig. Ska bara bevisa att jag klarar mig själv nu när hon är i thailand i 9 veckor.. Kör ganska tung styrketräning 3 gånger i veckan och är nöjd med det sålänge och rider dagligen. Går mycket på jobbet men hoppas det blir väder snart för att promenera lite :D
Är också en med inflammation i båda knän som inte riktigt vill ge med sig men går hos sjukgymnast och då upptäckte dom även att jag var gluten så hoppas allt blir bättre nu. Kass rygg har jag väll med men lyckas bygga upp ena sidan nu så de är näst intill jämna(svag skolios hittade dem med & inga muskler på vänstersidan)
Matdelen äter jag dock precis vad jag känner för och bryr mig inte riktigt just nu :D Vill bygga och sen i mars/april kanske sluta med godiset :D
 
Sv: Beach 2014 del IV

Välkommen, känn dig som hemma!



kl

Jag var uppenbarligen inte vid mina sinnens fulla bruk när jag tackade jag till en morgontid hos naprapaten. Klockan 8 ska jag befinna mig där, ombytt och klar - för då ska vi ha ett fyspass :eek:
Blir främst övningar för att stärka upp skulderbladen, men det kanske går att få in någon knäövning också om dom inte gör allt för ont.
Så det är bara att kravla sig upp sisådär halv sju, äta frukost, rota fram kläder, bege mig in mot stan, leta parkeringsplats, förhoppningsvis hitta en inom vettigt avstånd och sen genomföra passet. Hoppas att jag kan ta mig hem efteråt!
 
Sv: Beach 2014 del IV

KL

Tänkte bara säga att jag väntar på mina skates, de är "in transit", på väg från Irland och hit. Hjul, skydd, hjälm och toe stops är redan inköpta, medlemsavgifter betalda. Semester ansökt för bootcampet som kickar igång freshieprogrammet, så jag är på gång. Nu kör jag ben och mage för fullt, så jag kan rulla sedan. :D Rollerderbyscenen får se upp, här kommer jag. :D

Såå, vad händer? Vad gör alla? Hur mår ni? Hur går det med träningen?
 
Sv: Beach 2014 del IV

Tufft, om du får för dig att skejta långt så finns jag i Kalmar;)

Träningen och maten går piss, men jag hämtar snart upp det igen, februari måste bara ta slut så solen kommer fram och inspirerar!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag fick ofta höra hur mycket jag tränade, antingen att det var för mycket eller att det var bra. Innan min ätstörning blev synlig var det imponerade blickar och kommentarer men också folk som jämförde sig med mig och sa att dom var så lata och att dom borde röra sig som mig osv. Det blev inte heller så bra i mitt huvud för eftersom jag tränade sjukligt mycket så förstärkte deras komplimanger och kommentarer min sjukdom och jag använde det som argument för att det inte alls var fel att träna så mycket. Sen vet jag att alla som tränar mycket absolut inte är sjuka så det är inte så jag menar men det var min egen upplevelse av det. Men visst, jag får ofta höra att jag är hurtig och energisk och allt det där nu med. Och de flesta tycker jag rör mig för mycket nu med, ur ett friskt perspektiv rör jag mig nog bra, 2-2,5 timmar per dag men eftersom jag är sjuk är det lite för mycket.

Men det som är svårast för folk att acceptera är min mathållning. Både de som vet och de som inte vet om att jag är sjuk kan reagera på att jag kanske inte vill ha glass, äta pizza, ta en bit choklad, en semla, äta på restaurang osv. Och att jag är vegetarian. Den vegetariska livsstilen ifrågasätts mycket inom äs-vården, träningsmänniskor och de lite äldre. Mina vänner förstår. Men att vara nyttig och välja bort fika, snacks, godis, läsk, snabbmat, vitt mjöl, fettig mat och sådant sticker mer i ögonen på folk. Det är alltid lite spänt kring det där och folk som försöker truga på en mat. Jag anser inte att jag måste äta de där sakerna för att kunna bli frisk, jag har valt att leva ett hälsosamt liv och känner inget behov av det, om jag ändrar mig i framtiden vill jag inte att det ska vara en stor del av min kost utan något som händer bara då och då. Men alla andra verkar anse att det är sjukt att inte äta det där och en del gillar inte att äta med mig för att jag inte äter de där sakerna. JAG tycker att vad jag äter är upp till mig så länge jag gör det av friska skäl. Jag vet vad ätstörningen inte vill att jag ska äta och vad jag inte vill som person. Det är en skillnad där som jag kan se men som andra inte litar på just eftersom de upplever det som naturligt att äta de där sakerna.

Du är inte frisk förrän du kan äta snacks, fika och fett. Det är inte ett hälsosamt liv du lever genom att välja bort den typen av livsmedel, det är ett liv av tvång och förbud. Det är naturligt att tycka om att ta en semmelfika på fettisdagen, att äta tårta om man blir bjuden på födelsedagskalas, att äta lussebullar på första advent eller att stanna och ta en hamburgare på MAX när man är på väg upp till fjällen för sportlovsfirande. Eller att, för all del, äta en bit choklad till eftermiddagskaffet en helt vanlig, grå tisdag i februari.

Även folk utan långtgående anorexi har en så förbannat störd bild av vad "hälsa" är att jag blir mörkrädd.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Kl*
Jäklar, här är man borta en helg och det hinner bli en flera sidor lång ny tråd! Haha!

Finns det någon utmaning för februari? :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Kl

Kära fina trådmedlemmar, jag behöver pepp. Jag har fastnat i en nedåtgående spiral. Jag är deppig och negativ och har haft en dålig känsla ett par veckor nu. Mår dåligt om jag misslyckas med ätandet genom att äta skräp mellan måltiderna. Träningen börjar jag komma tillbaka till efter tandproblemen och det är underbart, där är mitt andningshål. Jag tränar helt utan ångest, men börjar inse att mitt förhållande till mat inte är helt oproblematiskt. Det upptar för mycket av mitt tänkande att fundera på vad eller när jag ska äta härnäst.

Jag känner mig pigg i kroppen men i övrigt känner jag mig uppgiven. Är det bara vintertrötthet? Har ni några knep för att hålla er positiva? Hur blir man av med det matfixerade tänket? Hoppas få lite råd för jag känner mig vilsen...
 
Sv: Beach 2014 del IV

Min karl fick mig ju att inse att det jag höll på med med maten inte var ett normalt beteende. Han fick mig på nåt sätt att rannsaka mig själv.
Jag tror det blir en liten ond cirkel = äter man dåligt så mår kroppen dåligt, man blir tröttare, deppig osv.

Jag valde att ta av mig offerkoftan och verkligen inse att jag kan ju fixa det här, det är inte maten som bestämmer över mig utan jag över den (vad fånigt det låter)
Du har inte funderat på att gå att prata med nån ang. maten, tänker att det kanske kan fungera? Eller ta en avgiftningsmånad?
Äter du för att du är uttråkad, sugen eller annat?

Det är ju iallafall superbra att träningen är igång, det är ju en sån stor del av ens eget välmående. :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Känner igen mig lite. Tränar bra men äter så onödiga grejer från och till, fast skillnaden för mig är att jag är jäkligt förlåtande mot mig själv vad det gäller maten. Tänker på hur mycket bättre jag äter nu mot vad jag gjorde innan jag tränade, och tillåter mig att äta dåligt.
I och med det så känner jag inte att jag ligger på ett minus-läge och måste komma till normal-ätande, utan att jag ligger på normal-ätande och bara kan göra det bättre. Då får jag pepp till att ta tag i det!

Nu vet jag inte din "historia" men fan, svackor får man ha och SKA man ha! Tillåt dig själv att vara uppgiven ett tag. Även om det inte finns någon anledning så hitta något att skylla på. Vintern, det tråkiga vädret, pms eller vad som helst. Min erfarenhet är att ju mer förlåtande man är mot sig själv desto bättre känns det att ta tag i det. Så är det för mig iallafall!

MatFIXERING är nog alltid negativ, men tankar kring och om mat kan ju vara väldigt nyttiga och hälsosamma, så länge de inte blir blandade med ångest. Skit i vad du ätit hittills och försök göra denna dagen till en dag du kan starta lite nyttigare vanor med.

kl

Själv är det jäkligt upp och ner här. Gjorde slut med pojkvännen/min bästa träningsvän/PT igår så nu känns det väldigt konstigt. Som tur är har vi olika gym och jag har blivit van att gå till mitt själv när inte han haft tid att träna. Men det känns så himla konstigt och tomt och jag hade verkligen glömt hur fruktansvärt fysiskt ont ett uppbrott gör sen förra gången...
Vill iväg och träna men har inte riktigt orken just nu.
Funderar på att dra på mig ton med kläder och ut och motionera hästarna lite innan jag ska iväg till skolan, och sen kanske åka till gymmet och ta ett benpass eller kanske bara simma lite och sitta i varma poolen efteråt. Behöver verkligen hitta på saker så att jag inte fastnar i tankar. Så himla tufft.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Äter du några vitaminer? Det här ÄR en deppig månad, speciellt när vädret är så trist som det är nu! Jag tänker att dina tankar kring mat och uppgivenheten kanske inte hör ihop från början men att de triggar varandra.

Har du annat att fokusera på? Saker att se fram emot? Titta på soliga, fina bilder, boka en resa till värmen eller något kul ställe, sätt upp något roligt mål att se fram emot. Jag vet inte hur allvarliga dina tankar kring maten är men kanske behöver du bara nånting som bryter det gråa och piggar upp dig. Kram!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag tror att vi är många som känner igen oss! Jag tycker att du ska försöka fokusera på annat än mat. Inga avgiftningar eller sockerförbud som bara gör maten till en (ännu större) rosa elefant. Att träningen är rolig och går bra är ju fantastiskt! Det är snart vår; kan du sätta upp något roligt träningsmål inom en ganska snar framtid och försöka tänka ut hur du ska nå dit? T.ex. springa en viss sträcka på en viss tid, göra x armhävningar, ta x kilo i marklyft eller något annat. Förutom träning; finns det något annat du skulle vilja göra? Något roligt projekt du vill ta tag i?

Försök också att inte anklaga dig själv när du äter godis eller lite mer än du tänkt dig. Bara släpp det och gå vidare, direkt. Inget ältande eller ångest - TVINGA bort den med allt du har om den kommer smygande. Fokusera på ditt mål och gläds åt att du blir starkare och snabbare. Om du mår bra psykiskt och tänker bra tankar om dig själv är chansen mycket större att du också kommer äta bra. Fundera också på om det är något annat som är jobbigt just nu, som tynger dig och som tar sig i uttryck kring maten? Det kan vara svårt att se vissa samband men ofta finns de där...

Kram till dig zassoo!
 
Sv: Beach 2014 del IV

kl

Mätte upp hur långt jag "vardagsgår" varje dag (till jobb, skola, affär) på en såndär kartsida. Det blev 9 km. O_o

Plus den mil som jag normalt går/springer på "fritiden".

Plus att jag får i mig kanske 1-1500 kcal under rekommenderat dagligt intag (när jag inte dricker alkohol).

Och ändå är jag halvfet? :(

Bokar tid hos läkaren nu, ska nog återuppta den där hypotyreosutredningen. :(
 
Sv: Beach 2014 del IV

AVB- vad ligger du på för kaloriintag om du har 1000-1500 kcal under behovet? Det är ju rejält mycket underskott... Hur har du räknat ut din förbrukning och energibehov? Vissa appar och sidor på nätet ger en vissa värden men det kan diffa rejält både för viloförbrukningen och aktiviteter,kan det vara så att du gör av med mindre energi än du tror och får i dig mer än du tror? Hur ofta dricker du alkohol? Och räknar du med annat du dricker och allt du äter? Bra att kolla upp med läkaren iaf för om du vet att du har stenkoll och det ändå inte händer något så kanske det är sköldkörteln. Har du haft problem med den förut?
 
Sv: Beach 2014 del IV

Zassoo- När du skriver att du tänker på mat är det oroliga tankar eller ångest då eller bara att du vill planera? Känner du obehag inför att äta vissa saker? Äter du dåligt vid måltiderna så att det skapas en hunger/ett sug som egentligen beror på att du äter för lite vid huvudmålen? Att man får mycket tankar kring mat om man äter för lite är vetenskapligt bevisat, nu är det ju inte bara därför man kan få de tankarna, det finns ju sociala, psykologiska, praktiska och andra orsaker som inte behöver bero på matintaget i sig men det kan ju vara värt att fundera på det. Äter du regelbundet?

Deppighet i perioder är nog tyvärr ganska vanligt, men det är inte roligt för det. Finns det mer saker förutom träningen du mår bra av? Försök göra de sakerna så ofta som möjligt. Även om inget känns särskilt rolig behöver man till viss del tvinga sig så att man inte blir passiv och inte tar sig för något för att man känner sig trött och deppig, det brukar bara leda till att det vidmakthåller depressionen.

Stor kram till dig och till alla er andra som skrivit om samma sak med maten och deppighet
 
Sv: Beach 2014 del IV

Kl

Tack för alla superbra svar! Jag ska svara er en och en när jag kommer hem och kan sitta vid en dator :) Men det betyder jättemycket att ni tar er tid och svarar :love:
 
Sv: Beach 2014 del IV

Snow-Jag vet inte riktigt om jag tycker att man måste äta allt för att vara frisk.Klart det kan vara jobbigt i sociala sammanhang och om man är sugen på något men inte vågar äta det. Men så länge man väljer bort av rätt skäl så borde det väl inte vara ett sjukt beteende? Sen måste man komma fram till just vad som är orsaken till varför man äter på ett visst sätt, och det kan vara svårt.

Men det finns vissa saker som jag inte gillade som frisk/barn heller och som behandlare inom vården och många andra tror beror på anorexin men det har inget med det att göra. T.ex. gillar jag inte smör eller ost, smör gör mig nästan kräkfärdig :( Lingonsylt tycker jag inte heller om och jag saknar inte ljust rostbröd eller en massa andra saker, det här var bara några exempel.

Sen finns det vissa fikabröd och viss choklad till exempel som jag tyckte om, och som jag är väldigt rädd för, men jag vill verkligen inte ha i mig dåliga saker, jag vill äta hälsosamt och sådant som min kropp mår bra av. Det kanske är lite sjukt, men det är ju inget nödvändigt i den maten, samtidigt som jag vet att det inte heller är farligt att äta det ibland. Jag är bara rädd för att om man börjar äta det så kanske det blir oftare och oftare och att det blir för mycket om man väl släpper på spärren för dessa saker, för det är ju inte hälsosamt. I det finns en stor rädsla som är anorexin och för att gå upp i vikt men jag kan säga att det finns så mycket vanlig mat, vanliga bröd, vanliga livsmedel, frukter, bär och sådant som jag längtar efter att äta mycket mer än sötsaker. Jag känner helt ärligt inget sug efter sötsaker alls. Men om jag börjar göra det så måste jag nog jobba med den biten också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
691
· Visningar
19 951
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 932
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp