Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?
Jag haller helt med. Det gar inte att jamfora Sverige med USA och England. Den socioekonomiska strukturen ar helt annorlunda.
I t.ex. England finns det fattigdom som aldrig skulle tillatas i Sverige. Arbetsklimatet ar ocksa mycket tuffare. Det finns inte samma mojlighet att vabba, jobba deltid osv. Restiderna ar ofta langre sarskilt runt de stora staderna. Dagis/forskoleverksamheten ar inte lika val utbyggd, daremot ar den extremt dyr sa foraldrarna maste slita ihjal sig for att ha rad med heltid (som de maste ha for att behalla jobbet och kunna betala boende och mat). Allt detta paverkar sjalvklart barnen aven utanfor dagistiden.
Jag tycker inte att de dar artiklarna sager sarskilt mycket. Jag kanner t.ex. inte alls igen mig. Jag bor i ett valmaende omrade och mina barns forskola ar alldeles utmarkt med hog personaltathet och en utbildningsplan for varje barn. Det ar verkligen inte fraga om forvaring.
Just "stressiga" forskolor med for stora barngrupper ar faktiskt ratt ovanligt i just England. Jag tror mer pa att det ar det ovriga livet runtomkring som paverkar. Och da faller ju artiklarna annu mer...
Källan känns kanske inte helt opartisk, om man säger så? Det känns som att en site som heter hemmaforaldrar.se kanske möjligen är liiiite pro-hemma-med-barn. Kanske.
Och det är dessutom en amerikansk studie, där förskolan inte alls ser ut som i Sverige. Hela det amerikanska samhället är ju väldigt annorlunda än det svenska, så det går inte att översätta resultat rätt av på det viset. Dessutom har man vad jag kan se konstaterat en korrelation, inte en kausalitet. Och det är ju en stor skillnad. Man kan exempelvis tänka sig att det är ett snett urval föräldrar som har sina barn på dagis i USA, de som har råd är antingen hemma eller anställer en nanny, och att således snarare är föräldrarnas låga socioekonomiska ställning som leder både till dagis och skolproblem. Det vet vi inte, för det verkar de inte ha undersökt. (däremot vet vi sedan tidigare att socioekonomisk status har stor påverkan på barnens framgång i skolan).
Jag misstänker att en svensk studie skulle få motsatta resultat, därför att det är ett annat urval föräldrar som är hemma resp. har sina barn på dagis i Sverige än i t ex USA eller England.
Jag haller helt med. Det gar inte att jamfora Sverige med USA och England. Den socioekonomiska strukturen ar helt annorlunda.
I t.ex. England finns det fattigdom som aldrig skulle tillatas i Sverige. Arbetsklimatet ar ocksa mycket tuffare. Det finns inte samma mojlighet att vabba, jobba deltid osv. Restiderna ar ofta langre sarskilt runt de stora staderna. Dagis/forskoleverksamheten ar inte lika val utbyggd, daremot ar den extremt dyr sa foraldrarna maste slita ihjal sig for att ha rad med heltid (som de maste ha for att behalla jobbet och kunna betala boende och mat). Allt detta paverkar sjalvklart barnen aven utanfor dagistiden.
Jag tycker inte att de dar artiklarna sager sarskilt mycket. Jag kanner t.ex. inte alls igen mig. Jag bor i ett valmaende omrade och mina barns forskola ar alldeles utmarkt med hog personaltathet och en utbildningsplan for varje barn. Det ar verkligen inte fraga om forvaring.
Just "stressiga" forskolor med for stora barngrupper ar faktiskt ratt ovanligt i just England. Jag tror mer pa att det ar det ovriga livet runtomkring som paverkar. Och da faller ju artiklarna annu mer...