Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Källan känns kanske inte helt opartisk, om man säger så? Det känns som att en site som heter hemmaforaldrar.se kanske möjligen är liiiite pro-hemma-med-barn. Kanske.

Och det är dessutom en amerikansk studie, där förskolan inte alls ser ut som i Sverige. Hela det amerikanska samhället är ju väldigt annorlunda än det svenska, så det går inte att översätta resultat rätt av på det viset. Dessutom har man vad jag kan se konstaterat en korrelation, inte en kausalitet. Och det är ju en stor skillnad. Man kan exempelvis tänka sig att det är ett snett urval föräldrar som har sina barn på dagis i USA, de som har råd är antingen hemma eller anställer en nanny, och att således snarare är föräldrarnas låga socioekonomiska ställning som leder både till dagis och skolproblem. Det vet vi inte, för det verkar de inte ha undersökt. (däremot vet vi sedan tidigare att socioekonomisk status har stor påverkan på barnens framgång i skolan).

Jag misstänker att en svensk studie skulle få motsatta resultat, därför att det är ett annat urval föräldrar som är hemma resp. har sina barn på dagis i Sverige än i t ex USA eller England.

Jag haller helt med. Det gar inte att jamfora Sverige med USA och England. Den socioekonomiska strukturen ar helt annorlunda.

I t.ex. England finns det fattigdom som aldrig skulle tillatas i Sverige. Arbetsklimatet ar ocksa mycket tuffare. Det finns inte samma mojlighet att vabba, jobba deltid osv. Restiderna ar ofta langre sarskilt runt de stora staderna. Dagis/forskoleverksamheten ar inte lika val utbyggd, daremot ar den extremt dyr sa foraldrarna maste slita ihjal sig for att ha rad med heltid (som de maste ha for att behalla jobbet och kunna betala boende och mat). Allt detta paverkar sjalvklart barnen aven utanfor dagistiden.

Jag tycker inte att de dar artiklarna sager sarskilt mycket. Jag kanner t.ex. inte alls igen mig. Jag bor i ett valmaende omrade och mina barns forskola ar alldeles utmarkt med hog personaltathet och en utbildningsplan for varje barn. Det ar verkligen inte fraga om forvaring.

Just "stressiga" forskolor med for stora barngrupper ar faktiskt ratt ovanligt i just England. Jag tror mer pa att det ar det ovriga livet runtomkring som paverkar. Och da faller ju artiklarna annu mer...

Jag tänker på tidigare trådar där det är så självklart att man ska kunna vara i stallet flera timmar per dag för då blir man en bättre mamma. Det är självklart att barnen ska vara på förskolan lite extra tid så man hinner åka till stallet och rida för då blir man en bättre mamma. Det är även helt självklart att man får köra hela familjensekonomi botten och aldrig ha råd att göra något med barnen för man är ingen bra mamma om man inte har några egna hästar att vara hos och ladda batterierna hos.

Men att gilla sitt jobb... No no...

Förskolan är ju i första hand till för att vi ska kunna jobba och den funktionen har ju varit viktig för alla kvinnor.

Men sen är det förskola efter behov och vad det behovet består av det varierar. Det finns ju lika många saker som det finns människor.

Enda gången jag verkligen skakar på huvudet är när någon säger att barnet börjar på förskola som ettåring för att utvecklas. Men i de fallen förmodar jag ändå att det finns en bakomliggande orsak som man inte vill tala om. Psykisk utmattning eller något sådant och då har barnet det kanske bättre på förskolan ändå. Obs inte samma sak som att föräldrana vill eller måste börja jobba. Vi har ju alla våra anledningar. En finare än den andra. Eller hur det nu var.

Nej jag menade inte att det är fel för andra, men jag tror inte de har behov av dagis. Däremot säger jag inte att det skadar i allmänhet.

Nu har i princip alla (ca sju pers) jag träffat sista åren som jobbar som förskolepedagoger själva att barn under tre inte borde behöva vara där... De försåt givetvis att de måste pga föräldrarnas arbete, men tycker sig se att de skulle må bättre hemma. (undantaget misärfamiljer såklart)

Då har vi olika erfarenhet. Vi märkte mycket tydligt att sonens behov av social stimulans successivt blev större än det vi föräldrar kunde erbjuda när han var runt 18 månader gammal. Vi hade inga bekanta med barn i samma ålder som kunde tillfredsställa det behovet så för honom var förskolan (han började vid 22 månaders ålder) oerhört positiv. Han gick 5-6 timmar/dag och gör så fortfarande vid 3 års ålder och han mår väldigt bra av det. Jag vet ärligt talat inte hur jag och hans pappa skulle kunna tillgodose hans behov av att leka och lära på egen hand. I förskolan har han en stabil grupp barn som han lär känna och jag tror inte att det kan ersättas av tillfälliga möten i lekplatser, öppen förskola, bibliotek, barnsim osv.

Detta gäller vårat barn i våran livssituation. För andra kan det ju se helt annorlunda ut.

Nej jag menade inte att det är fel för andra, men jag tror inte de har behov av dagis. Däremot säger jag inte att det skadar i allmänhet.

Nu har i princip alla (ca sju pers) jag träffat sista åren som jobbar som förskolepedagoger själva att barn under tre inte borde behöva vara där... De försåt givetvis att de måste pga föräldrarnas arbete, men tycker sig se att de skulle må bättre hemma. (undantaget misärfamiljer såklart)

Men hur vet förskolepersonalen att barnen skulle ha det bättre hemma? Har de så god insyn i hur barnens hemmiljö ser ut? Hur umgängeskretsen ser ut?

Vi skulle kunna ha sonen hemma helt och hållet (än så länge, jag jobbar hemifrån), men vi väljer att låta honom gå i förskolan 6 timmar/dag för vi ser att han mår bra av det. Han vill vara där. Han trivs med barnen och pedagogerna. Jag ser inte på något sätt hur vi skulle kunna ersätta den leken, lärandet och den sociala kontakten med andra barn på hemmaplan.

Nu går han ju kortare dagar än många barn gör och det spelar säkert roll (periodvis har han bara gått 5 timmar/dag).

Men jobbar de på småbarnsavdelning då? Personalen på vårt dagis har absolut inte inställningen att barnen borde vara hemma istället, vilket jag är tacksam för. Jag skulle nog inte vilja ha mitt barn på en förskola där personalen önskade att han inte var där, faktiskt.

Sen beror det väl på vad man menar med behov också. Skulle barn under tre bli. skadade för livet om de inte gick på dagis? Nej, det tror jag inte. Kan de ha stor glädje av det? Ja, det tror jag.

Jag har läst en artikel om en studie som visar att det kan vara sämre med förskola för de minsta barnen om grupperna är för stora. Den artikeln finns i tidningen " Förskolläraren". Men när det publicerader vet jag inte. Senaste året kanske.

Jag kan själv stå där och tycka att barnen borde ha det bättre hemma ibland. Men det är när det är mycket personal sjuka och många barn. Men så ska det inte vara jämt.

Det ÄR tungt för de minsta barnen. Det kommer vi inte ifrån. Minsta barnen, de som är precis ett år och framåt. Från ungefär två har barnen en helt annan "stabilitet". Men vi gör väl alla vårat bästa när barnen är små, en del lyckas hallå korta dagar, en del inte.

När jag var sjukskriven i april och maj för två år sedan så fick sonen vara kvar på förskolan till strax före 16. Först hämtade jag honom 15 men de var ju ute och lekte den sista timman i det härliga vädret och det jag kunde erbjuda var TV inne... (Grymma foglossningar)

För att inte tala om hur jäkla skönt barnen tycker det är att träffa andra vuxna... Sonen var SÅ leds på mig efter en hel sommar + med bara mamma och pappa. (Nästan 4 månader var han hemma) Våra barn är tvärtemot sina föräldrar väldigt utåtriktade ;)

Att komna till förskolan och höra sonens fröken säga: Han är sur vi har bråkat, tycker jag är rätt roande. De har känt varandra i snart 3 år och hon är ingen främling :) De känner varandra utan och innan. Jag vet det :)

Usch vilken tråkig inställning av förskolepedagogerna, deras personliga åsikter hör kanske inte hemma i deras arbete.

Jag är tacksam att lärarna på dotterns förskola inte uttrycker sådana snäva åsikter öppet, det är naivt och oprofessionellt att klumpa ihop barn i någon sorts kollektiv klump som fungerar på exakt samma vis.

För mej är det lite skit samma om vad du anser som rätt eller fel, enligt det jag läser så finns det inte jätte mycket bra med att låta små barn gå på dagis om man inte måste. Här är lite mer om varför, där usa, england och sverige jämnförs (ursäkta att länken inte faller dej i smaken) http://hemmaforaldrar.se/jonas_himmelstrand_forskolan_forskningen.htm

Min allra första anledning till att ha mina ungar hemma(inte sagt att dom aldrig kommer att få gå på dagis) nu är för det jag skrev i mitt senaste inlägg till dej, länkarna var mest till för att visa att det finns andra sidor av det du bara ser som possitivt.

Men då träffar han ju bara slumpvisa barn, var är hans möjlighet att bygga upp relationer till andra barn som han träffar regelbundet? Var är hans möjlighet att bygga upp ett socialt självförtroende att våga göra saker utan att du är med?

På vår ÖF är det oftast samma barn och i den åldern han är i nu har han inte det behovet. Dock så har vi ju våra kompisar som har barn i samma ålder som han träffar regelbundet.

Tror du att man inte kan vara en del av sitt barns liv om det går på dagis, att 15 timmar i veckan på dagis skulle innebära att du inte kunde vara med i hans utveckling och påverka?

Jo visst kan man det, men till vilken nytta om man själv ser till att tillgodose ungen?

Men vad är det för forskning du läser? Om länkarna du klippt in hittills är representativa, så är dina källor i första hand kvällstidningar och pro-hemma-förälder-forum, som refererar självutnämnda experter respektive vad engelska tidningar skriver om amerikanska förskolor. Jag tycker iofs att det är jätteintressant, för med de källorna och den källkritiken så förstår jag att du tycker som du gör, men särskilt övertygande är det inte.
Som sagt, inte det jag grundar mitt val av att vara hemma på.

Men hur vet förskolepersonalen att barnen skulle ha det bättre hemma? Har de så god insyn i hur barnens hemmiljö ser ut? Hur umgängeskretsen ser ut?

Dom kanske är utbildade till att förstå vad ett barn, generellt, under tre år faktiskt är beroende av och inte?

Nu har min son haft ganska många och bra relationer med andra vuxna, men absolut att det är positivt för barn att skapa egna relationer till andra vuxna!

För oss var förskola vid nästan 2 års ålder enbart positivt, men visst kan jag förstå att man tycker det är jobbigt att sätta en ettåring i förskola. För oss var det aldrig aktuellt utan för oss blev det jättebra att vänta till drygt 2 års ålder när E tydligt visade ett behov av att få komna ut och vara med andra barn i hans ålder.

Dom kanske är utbildade till att förstå vad ett barn, generellt, under tre år faktiskt är beroende av och inte?

Jag hoppas ju att de har adekvat utbildning, men jag blir orolig om de tror att barn under 3 år inte har behov av en social samvaro med andra barn och vuxna. Något som en del av oss inte kan tillgodose på egen hand, iaf inte lika bra som en stabil förskolegrupp i en bra förskola. När de får gå på sina egna villkor och inte "måste" börja som ettåringar för att föräldrarna ska jobba heltid båda två.

Jag tycker det presenteras en lite för svartvit bild av förskolan. Om förskolepersonalen dessutom önskar att barnen inte skulle vara i förskolan undrar jag lite hur bra miljö de skapar.

Men jobbar de på småbarnsavdelning då? Personalen på vårt dagis har absolut inte inställningen att barnen borde vara hemma istället, vilket jag är tacksam för. Jag skulle nog inte vilja ha mitt barn på en förskola där personalen önskade att han inte var där, faktiskt.

Dom dagisfröknar jag har pratat med har alla viskat just det där pga att andra föräldrar som gjort just dagisvalet till sitt/sina barn inte ska behöva höra det. Så jag tror att många pedagoger är medvetna om vad som just dom små barnen måste ha och inte men jag tror inte att dom går runt och säger det till mammor och pappor som måste ha sina barn på dagis, det hade inte varit så schysst kanske.
För jag tror det känns lite konstigt att få höra det från en som ska ta hand om ens barn.

Jag kan själv stå där och tycka att barnen borde ha det bättre hemma ibland. Men det är när det är mycket personal sjuka och många barn. Men så ska det inte vara jämt.

Jag inser att vi är lyckligt lottade, men på vårt dagis är det aldrig så. Barngruppen är ju bara 14 barn, det händer aldrig att man kommer dit, och så är där helt plötsligt 25 barn, för så många barn finns inte på avdelningen. Likadant med sjuk personal - de tre som jobbar på vår avdelning är nästan aldrig sjuka, och att mer än en är sjuk samtidigt har (peppar, peppar) aldrig hänt. I så fall har de vikarie för den som är sjuk.

Det ÄR tungt för de minsta barnen. Det kommer vi inte ifrån. Minsta barnen, de som är precis ett år och framåt. Från ungefär två har barnen en helt annan "stabilitet".

Jo, jag vill hävda att det kommer vi visst ifrån. Om dagiset funkar bra, så blir det inte tungt, inte ens för de som är under två. På vårt dagis är 12 av 14 barn under två, och det verkar faktiskt inte vara tungt för någon av dem. När man kommer och hämtar på eftermiddagen möts man av lugna, glada barn. Sen är det iofs ingen som går tiotimmarsdagar på avdelningen, det kanske skulle vara jobbigare. Men jag vet inte hur vanligt det är?

Dom dagisfröknar jag har pratat med har alla viskat just det där pga att andra föräldrar som gjort just dagisvalet till sitt/sina barn inte ska behöva höra det. Så jag tror att många pedagoger är medvetna om vad som just dom små barnen måste ha och inte men jag tror inte att dom går runt och säger det till mammor och pappor som måste ha sina barn på dagis, det hade inte varit så schysst kanske.
För jag tror det känns lite konstigt att få höra det från en som ska ta hand om ens barn.

Men det verkar ju helt absurt att jobba på ett ställe där alla barn är under tre, om man har inställningen att barn i den åldern inte borde vara där. Då ska man väl välja ett annat yrke? Eller åtminstone en storbarnsavdelning?

Jag känner flera förskollärare privat, och ingen av dem har den inställningen. Det måste ju vara fruktansvärt att jobba på ett ställe där man tycker synd om dem som ska vara där. Så det är definitivt inte sant att alla förskollärare tycker det, bara att de inte vågar säga det.

Men det verkar ju helt absurt att jobba på ett ställe där alla barn är under tre, om man har inställningen att barn i den åldern inte borde vara där. Då ska man väl välja ett annat yrke? Eller åtminstone en storbarnsavdelning?

Jag känner flera förskollärare privat, och ingen av dem har den inställningen. Det måste ju vara fruktansvärt att jobba på ett ställe där man tycker synd om dem som ska vara där. Så det är definitivt inte sant att alla förskollärare tycker det, bara att de inte vågar säga det.

Samma här. Jag känner både förskolelärare och barnskötare som inte alls delar den åsikten. De har även alla sina egna barn i förskolan. Inte för att de måste utan för att det passar deras familj. Det är klart att de kan tycka att enstaka barn kanske skulle må bättre av att inte behöva vara i förskolan 9 timmar/dag, men de har ingen generell åsikt att barn under 3 år inte ska vara i förskolan alls.

Men då går dom emot svensk forskning och det är ju inte vidare professionellt att lufta sina personliga åsikter när man är på arbetet. Dessutom är det otroligt oprofessionellt att dra en generell åsikt om samtliga barn, låter ju heltknäppt att du stött på det så frekvent=/

Men då går dom emot svensk forskning och det är ju inte vidare professionellt att lufta sina personliga åsikter när man är på arbetet. Dessutom är det otroligt oprofessionellt att dra en generell åsikt om samtliga barn, låter ju heltknäppt att du stött på det så frekvent=/

Förlåt förlåt att jag missat den länken i denna långa intressanta tråd, men kan du vara så jättesnäll och länka igen så jag får läsa! (Jag säger varesej bu eller bä i denna debatt ;) )

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 261
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka