Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Källan känns kanske inte helt opartisk, om man säger så? Det känns som att en site som heter hemmaforaldrar.se kanske möjligen är liiiite pro-hemma-med-barn. Kanske.

Och det är dessutom en amerikansk studie, där förskolan inte alls ser ut som i Sverige. Hela det amerikanska samhället är ju väldigt annorlunda än det svenska, så det går inte att översätta resultat rätt av på det viset. Dessutom har man vad jag kan se konstaterat en korrelation, inte en kausalitet. Och det är ju en stor skillnad. Man kan exempelvis tänka sig att det är ett snett urval föräldrar som har sina barn på dagis i USA, de som har råd är antingen hemma eller anställer en nanny, och att således snarare är föräldrarnas låga socioekonomiska ställning som leder både till dagis och skolproblem. Det vet vi inte, för det verkar de inte ha undersökt. (däremot vet vi sedan tidigare att socioekonomisk status har stor påverkan på barnens framgång i skolan).

Jag misstänker att en svensk studie skulle få motsatta resultat, därför att det är ett annat urval föräldrar som är hemma resp. har sina barn på dagis i Sverige än i t ex USA eller England.

Mer:

En rapport från Statens Folkhälsoinstitut visar att förskolan är bra för små barns utveckling.
– Förskolan främjar språket och den kognitiva utvecklingen, säger Sara Holmgren, forskare vid Statens Folkhälsoinstitut.
Hon har skrivit en rapport om skillnader i utveckling mellan barn som är hemma och barn som går i förskola.

Källa: http://www.babyvarlden.se/Nyhetsartiklar/forskola-bra-for-sma-barns-utveckling/

Senast ändrad:

Jag tar honom till öppna förskolan så ofta vi kan, vi har den möjligheten där vi bor, alla vardagar. Vi går till någon park/lekplats, ibland är det andra barn där ibland inte. Vi är i stallet, där finns inte så mycket barn men andra människor att titta på/prata med, djur att klappa mm. Vi åker och badar en kväll i veckan. Vi träffar kompisar som har barn. Vissa dagar träffar vi inte några barn då vi har en massa annat som ska fixas hemma i affären osv.
Har även anmält oss till en föräldragrupp som startar till hösten.

Men då träffar han ju bara slumpvisa barn, var är hans möjlighet att bygga upp relationer till andra barn som han träffar regelbundet? Var är hans möjlighet att bygga upp ett socialt självförtroende att våga göra saker utan att du är med?

Först och främst vill jag vara en del av hans första år i livet, jag vill själv vara med i hans utveckling och påverka, jag tycker det är kul. För hans del finns inget negativt i det för han har inte det behovet (som du anser att barnen har) av vad dagis har att erbjuda, en stor grupp mm.

Tror du att man inte kan vara en del av sitt barns liv om det går på dagis, att 15 timmar i veckan på dagis skulle innebära att du inte kunde vara med i hans utveckling och påverka?

Din personliga åsikt som jag inte säger emot, men jag håller inte med dej, jag ser andra saker som du inte ser. Jag läser forskning om hur dåligt det kan vara för ett barn under tre år att gå på dagis, att det inte alls gynnar ett barn i skolan, att dagisbarn lätt blir stökiga när dom sen ska gå i skolan osv osv. Du talar om fördelarna med dagis för framtiden medan jag läst tvärttom.
Så kan jag ju länka en massa om varför små barn inte bör gå på dagis(där finns en massa som är till hans fördel), men jag struntar i det för då kommer jag bara uppfattas som elak igen.

Men vad är det för forskning du läser? Om länkarna du klippt in hittills är representativa, så är dina källor i första hand kvällstidningar och pro-hemma-förälder-forum, som refererar självutnämnda experter respektive vad engelska tidningar skriver om amerikanska förskolor. Jag tycker iofs att det är jätteintressant, för med de källorna och den källkritiken så förstår jag att du tycker som du gör, men särskilt övertygande är det inte.

Spännande att den här tråden hamnat i kasta-forskning-på-varandra-fasen, med tanke på att de flesta förmodligen inte tar sitt förskolebeslut baserat på forskning, utan på någon sorts kombination av magkänsla och praktiska omständigheter.

Jag tycker att den här psykologen ger ett balanserat svar, som jag är beredd att skriva under på:

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=207&PSQ=2006

Jag har inte tagit mitt beslut baserat på forskning, men när nu TS hävdade att hennes beslut var det, så blir man ju nyfiken på vad det är för forskning. Jag skulle inte kalla de resulterande länkarna för kasta-forskning-på-varandra, för aftonbladets refererat av en självutnämnd expert är med bästa vilja i världen inte något man kan kalla forskning. Kasta-källor-på-varandra, snarare i så fall.

För all del, kasta-källor-på-varandra. Men jag antar att du såg att Aftonbladets notis även refererade Hugo Lagercrantz uppfattning i frågan, inte bara den amerikanska psykologens.

Men det är ju fortfarande inte forskning, utan bara en persons uppfattning. Forskning är när man gör en empirisk undersökning på ett vederhäftigt sätt, och sedan får det publicerat i ett vettigt forum (gärna en peer-reviewed journal). Sen kan naturligtvis även forskare tycka saker, men deras åsikter är inte per definition forskning.

Ska man hänvisa så ska man vara källkritisk, att hänvisa till hemmabarn som verkligen spyr galla över förskolan i många diskussioner gör att dom inte är särskilt opartiska i frågan..

Vad säger du om den svenska forskningen som jag hänvisade till tidigare i tråden?

Vår son har alltid velat sova 23-09. Dottern 21,30. Jag strax efter 24 och min sambo strax efter 1. Hälsar jag på mamma är vi lätt vakna till närmare 3 och hon kan sova till 11 om hon är riktigt trött :)

Mitt "men..." var en reaktion på ditt epitet "självutnämnd expert", vilket jag inte skulle inkludera honom under.

Ja, fast det gällde ju ifall man hade en väldigt blyg och otrygg liten unge. Och nu diskuterade vi inte barn i allmänhet, utan om mitt specifika barn hade blivit mer socialt framåt av att vara hemma istället för att vara på dagis det här halvåret. Han var inte blyg eller rädd innan heller, men blev lite rådlös och tafatt med andra barn och i större sällskap, han var inte riktigt med på noterna hur man skulle göra. Och nu kliver han fram med självsäkerhet, om det finns leksaker som andra barn leker med så går han också och leker med dem, osv. Han har helt enkelt lärt sig hur man ska göra med andra barn och större grupper, och blir inte lika paff som han blev innan han gick på dagis.

Därför tycker jag inte det verkar troligt att han hade lärt sig det bättre genom att vara hemma. Sen kan det säkert finnas andra barn som till sin natur är lite blyga och försiktiga, och blir rädda av stora grupper - och de kan kanske behöva ha en trygg förälder i ryggen lite längre.

Du verkar ju ha en bra fantasi iaf och jag kan förstå om man ibland har ont någonstans eller liknande som hindrar en från att göra allt man vill. Men säg att du inte hade haft något dagis, hade inte din tjej då längtat lika mycket efter att få åka till lekparken där andra barn finns eller öppna förskolan tex?
Jag menar bara, är dagis det enda alternativet för henne för att få träffa andra kompisar?

Hon skolades in som 18 månader, då alla barnlediga föräldrar jag kände började arbeta & det inte fanns någon kvar att umgås med på fritiden.
För min del har öf aldrig varit ett alternativ pga mina arbetstider. Vi var där mycket när jag var föräldrarledig.

På senaste tiden har vi fått en jämnårig lekkamrat där föräldern har samma arbetssituation som jag, men även hon har sin på dagis några timmar i veckan för att kunna jobba i lugn & ro. Sen när han är hemma är det full focus. :laugh:
Dom har jätteskoj tillsammans.

Det här är inte en tråd som skapas för att klanka ner på folk utan endast en undran jag har.

Fast det är ju just precis det du gör när du insinuerar att folk är lata och inte vill ta hand om sina barn för att de väljer att låta dem gå på förskola!

Varför i hela friden kan du inte inse att fler än ett sätt -ditt sätt- kan vara rätt?

För dig och många andra funkar det toppen att ha ettan hemma när tvåan kommer, för andra blir det bättre att gå på dagis. Det finns kanske ont om kompisar i lagom ålder i närheten e d. Jag undrar verkligen seriöst vad som är bekymret...

Min dotter började på förskola då hon var två år. och det endast för att jag var så sjuk och inte orkade sköta om henne 24/7 och pappan var borta mest jämt. (plus att alla var tvungna att tjata om när hon skulle börja... för det vaar ju så vilkigt!!)

Jag såg det som att jag satte henne där för min skull, inte att hon skulle ha så speciellt stort behov av det.
Umgås och skapa relationer kan de göra med föräldrarnas vänners barn. och Playdoh och lego finns det i de flesta hem. Jag har alltid hittat på mycket hemma för henne och hon verkade aldrig lida av att vara hemma, hon var ett mönsterbarn de första två åren och mest glad jämt. Hittade på saker och lekte hemma både brevid mig och själv, eller med kompisar på besök.

På dagis lärde hon sig slåss, utvecklade en enorm ilska mot mig som lämnade henne (hon var väldigt verbal tidigt och uttryckte hur j*vla dum jag var som lämnade henne...)
Hon började slåss, svära och bete sig sämre, vilket hon iofs kanske skulle ha gjort ändå.
tror det blev lite fel för henne att härma de andra och slåss, men plötsligt inte mest få beröm utan börja få mycket tillsägelser för det. För vad gör man, säger jag ser att du vill dänga kompisen/mamma, jag förstår varför och det är okej??

Hon gick knappt femton timmar första året/två åren och det blev bara elände då hon drog på sig varenda jäkla smitta som fanns på förskolan, smittade mig som redan var nedsatt så det första året var ett helvete. Hon åkte dit ett par dagar, blev sjuk och var dålig, smittade mig och var hemma en vecka eller två innan hon kunde gå någon vecka igen.
Ganska drygt!

Hon har alltid betett sig som en ängel på dagis, varit glad och utåtriktad, förutom att hon slogs för att testa vad som hände i perioder men var aldrig ledsen där, men visat enorm ilska mot mig för att jag "inte varit där med henne"...
Fortfarande sex år gammal kan hon säga att hennes störta önskan varit att jag skulle jobba på dagis, så vi fick vara med varann då hon var där...

Nu har hon varit lite extra krävande, passar in i mallen för sk "spirited children" med en extrem egen vilja. Så jag har behövt andrummet, men hon har nog egentligen mest behövt tryggheten och mig.
För social det är hon av naturen, och kanske för att vi alltid haft många människor på besök.

Tror inte barn under tre år behöver dagis, det är föräldrarna som behöver det. Deras värld är så liten då, den behöver inte gå ifrån mamma-pappa-syskon- och släkt till 35 högljudda barn som konkurrerar om personalen sådär tidigt.

Men det där är ju ER erfarenhet. Dagis passar kanske inte alla, och alla dagis är inte bra. Men inte kan man förkasta alla dagis för det?

Vårt dagis har 8 barn på 2 fröknar just nu. De ser varje barn och min dotter har inte blivit mer bråkig eller arg på oss föräldrar.
Hon stormtrivs o dagiset är fantastiskt.
Hade vi bara fått plats på ett större stökigt dagis som ligger i närheten så hade vi nog valt dagmamma el färre timmar.

Alla barn, föräldrar o situationer är olika. Tror inte barn far illa hemma eller på ett bea dagis, och det är väl det viktigaste?
Jag gick ej på dagis och tycker nog jag blivit en bra person. Och jag tycker mig se en mkt fin person i dottern! :)

Då kan vi ju ta upp min dotter som motpol till din om vi ska gå in på individuella händelser och enskilda barn, det går ju inte att utgå från sitt egna barn och dra någon som helst korrekt beslut utifrån det gällande massan, bara gällande det enskilda barnet.

Tro inte att du sitter på alla svar och mästra andra föräldrar med att påpeka och förklara hur alla förskolor fungerar och att alla barn fungerar som ditt barn.

Min dotter har lärt sig att visa hänsyn, hon har utvecklat sitt språk och hon hade tidigt vänner som hon lekte med. Hennes förskolegrupp har aldrig överstigit 17 barn, nu är dom 13 barn på 3 förskolelärare.

Jag förstår inte varför man måste gå in och döma / fördöma det andra valet, varför kan man inte bara acceptera att barn är olika och att föräldrar gör olika val?

Kl

Jag tror helt ärligt att det inte finns rätt och fel. Jag älskade dagis och det räddade mig, där fanns vettiga vuxna som inte slogs och skrek, de visade mig rätt väg. Där fanns kompisar och leksaker. Underbart!
Nu är jag inget typexempel dock... Min man gick väldigt lite på dagis och då tyckte han det var toppen, men i efterhand tycker han att det var lite dumt, han kom efter i sociala koder och hans enda trygghet och auktoritet var föräldrarna (läs mamma) så han lyssnade inte på lärarna och förstod inte riktigt vad som förväntades av honom.

Min dotter går på dagis för att jag vill jobba och göra annat också. När jag är med henne vill jag kunna och orka fokusera på henne. Att vi inte är tillsammans varje minut gör att tiden ihop är mer harmonisk.
Man kan se det som att jag är lat och inte orkar vara toppenmamma 24 timmar per dygn, eller så kan man se det som en win-win - jag får tid att vara vuxen och individ, så att min mammaroll är mer harmonisk, och dottern får en glad mamma och egna äventyr och relationer på dagis.

Tror inte hemmabarn mår dåligt generellt, tror inte dagisbarn mår dåligt generellt. Varför inte bara hitta den bästa lösningen för varje familj utan att köra upp sina egna färgade åsikter i ansiktet på dem? Måste allt vara så jäkla perfekt jämt?

Mitten skrev:
Tror inte hemmabarn mår dåligt generellt, tror inte dagisbarn mår dåligt generellt. Varför inte bara hitta den bästa lösningen för varje familj utan att köra upp sina egna färgade åsikter i ansiktet på dem? Måste allt vara så jäkla perfekt jämt?

Spiken i kistan, bra formulerat!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 265
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka