Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag önskar också att jag vore lika underbart sömnig om kvällen, som jag är 7 på morgonen....................................................................

Ha ha, samma här! Nu ska jag samla ihop mig och sova. Inte för att jag vill eller känner det utan för att jag ser vad klockan är...

Det är nog få förunnat ;)

Så klart att man skulle behöva styra sömnen mer om man såg att klockan ramlade iväg alldeles åt fanders.. Men än så länge så löser vi det bra utan "tvång och bestämda tider", hon är helt enkelt trött mellan 19-20 ( inte hela världen om klockan någon kväll drar iväg mer ) och tycker att det är supermysigt att krypa ner med mig eller pappan för lite bokläs & mys...

Senast ändrad:

Det handlar ju också om vilken sorts förebild man vill vara för sina barn.

Jag håller med. Om jag fick välja något så skulle jag önska att jag lyckades förmedla att man ska lyssna på sig själv, och samtidigt vara pragmatisk och reflektera över vad de val man gör springer ur. För mig ligger de val vi gjort med föräldraledighet och förskolestart väl i linje med det.

Nej. tiotiotiotiotio

Vad är skillnaden menar du? Med tanke på att du inte haft ett barn på förskola hur kan du uttala dig så bestämt om det då? Mina erfarenheter är att jag inte visste ett dugg om förskola innan mitt barn började där

Alltså, halv åtta, åtta tycker jag är en bra tid för en liten unge att knyta sej på.

Jag tycker inte ungar ska få vanan att vara uppe på nätterna att ränna, det ställer till problem sen när skolan börjar, om man har otur.

Beror ju faktiskt på hur gammal barnet är! Och det beror ju på hur tidigt barnet vaknar på morgonen.

Jag anser det inte statiskt, mitt barn somnar ibland tidigare ibland betydligt senare och han klarar en hel dag utan problem

Jag håller med. Om jag fick välja något så skulle jag önska att jag lyckades förmedla att man ska lyssna på sig själv, och samtidigt vara pragmatisk och reflektera över vad de val man gör springer ur. För mig ligger de val vi gjort med föräldraledighet och förskolestart väl i linje med det.

Så du menar att de som måste gå tillbaka till jobb för att överleva är sämre föräldrar?? Eller vad menar du?

Nä jag VÄGRAR att lägga mig. Klockan är snart 23. Jag lägger mig inte föräns jag vet att jag kommer vara medvetslös av trötthet dagen efter.

Vi har haft ungefär samma situation med egentligen båda barnen, och då högt upp i tonåren. Ja, faktiskt tills de flyttat.

Och vi är själva likadana. Vi kommer helt enkelt inte i säng utan stor självövervinnelse. Vi är några år äldre än du.

Jag tror att det har att göra med att vi alla är den sorts personer som har ett "inbyggt dygn i kroppen" som är något längre än 24 timmar.

Om jag lägger mig när jag känner mig tillräckligt trött och inte använder väckarklocka under några dagar, så har jag snart en dygnsrytm som om jag gick på ständigt nattskift, ungefär. Därför använder jag väckarklocka även på semestern, dock ställd lite senare än när jag jobbar.

Så jag har nog "tvingat" barn i säng, lite beroende på hur man tänker sig att tvånget går till. Jag har ju inte bakbundit dem och släpat dit dem (men allvarligt övervägt att göra det :p).

Vad är skillnaden menar du? Med tanke på att du inte haft ett barn på förskola hur kan du uttala dig så bestämt om det då? Mina erfarenheter är att jag inte visste ett dugg om förskola innan mitt barn började där

Jag fattar inte ens varför du frågar en så konstig fråga. Dagis och skola är väl inget att jämföra. På dagis går man för att föräldrarna måste JOBBA och barnen inte kan vara ensamma hemma, i skolan går du för att lära dej räkna, läsa och skriva. Skolan är obligatorisk för att man måste kunna sånna saker och det är vi föräldrar inte lika bra på att lära ut, dagis är inte obligatoriskt, du kanske borde ställa dej frågan om varför.

Lära ett barn rätt och fel, umgås och leka kan nog dom flesta föräldrar.

Sen förstår jag inte vad jag har uttalat mej om ang förskolan som just förskola, jag har ställt en fråga om varför man föredrar att lämna sitt barn på dagis istället för att vara hemma med det när man har möjlighet, inget annat.

Så till dej och andra som påstått att jag talar illa om dagis, ni måste ju fått höra mycket sånt eller liknande och det är därför ni tror att jag tycker illa om dagis, men det gör jag inte, det är jätte bra att det finns för dom som behöver det, men det är inte något som ett barn måste ha för att bli en social människa som kan äta i grupp, tala rent, leka lekar, fantisera, vilja jobba när det blir vuxet mm om det har föräldrar som sysselsätter det på olika vis(och läs nu, sysselsättning= att tex träffa andra barn i grupp osv osv, inte bara sitta inne och bygga med pärlplattor, vilket du vill få det att låta som när man väljer att inte ha barn på dagis).

Men du som nu bestämt för att inte låta dina barn gå på dagis, hur fixar du det sociala med andra barn för dem? Har du organiserat en föräldragrupp med andra som också är hemma, så att era barn kan träffas och leka varje dag, eller hur gör du?

Det du inte verkar förstå är att många väljer dagis inte i första hand för att de måste jobba, utan för att man tycker att det bästa för barnet är om det får möjlighet att gå på dagis. Så det handlar inte om att det är bra att det finns dagis för dem som behöver det, dvs måste jobba, utan att många tycker att dagis är bra för alla barn. Som förstahandsval, inte som nödtvång för att man tyvärr inte kan vara hemma. Personligen skulle jag tycka att jag gjorde mitt barn en otjänst ifall jag var hemma med honom tills han började skolan, jag ser inte vad han skulle vinna på det.

Kan inte du berätta lite mer om varför du tycker att det är ett förstahandsval att vara hemma, och ett andrahandsval att lämna på dagis? Utöver det du skrivit tidigare om att du inte vill lämna ifrån dig barnet, men vad är fördelen för hans del?

Vi som har barn på dagis har ju skrivit massor om hur vi resonerat i vårt val, jag tycker det skulle vara lättare att förstå dig ifall du beskrev hur du resonerar.

Jag fattar inte ens varför du frågar en så konstig fråga. Dagis och skola är väl inget att jämföra. På dagis går man för att föräldrarna måste JOBBA och barnen inte kan vara ensamma hemma, i skolan går du för att lära dej räkna, läsa och skriva. Skolan är obligatorisk för att man måste kunna sånna saker och det är vi föräldrar inte lika bra på att lära ut, dagis är inte obligatoriskt, du kanske borde ställa dej frågan om varför.

Du kan ha hemundervisning så i princip behöver man inte gå i skola. Förskola är en skola speciellt för de barn som är lite äldre dvs från 3år, men jag kan även märka det på mitt barn som är yngre.

Vi går på utvecklingssamtal och jo jag tycker det är bra att en utomstående kan bedöma mitt barn och hans ev utveckling. Det är många föräldrar som missar om barnen ligger efter.

Mitt barn mår bra på förskolan och nej jag personligen har inte honom där för att jag måste men jag anser att det är utvecklande för honom att vara där och vara med om alla de saker de gör.

Lära ett barn rätt och fel, umgås och leka kan nog dom flesta föräldrar.

Det är det väl ingen som säger att det kan vara så, eller?

Sen förstår jag inte vad jag har uttalat mej om ang förskolan som just förskola, jag har ställt en fråga om varför man föredrar att lämna sitt barn på dagis istället för att vara hemma med det när man har möjlighet, inget annat.

Du har ett mycket nedlåtande sätt mot de som väljer förskola så det är ju underförstått vad du tycker om det, har också för mig att du tidigare i tråden faktiskt uttalat dig om stora grupper och hög ljudnivå etc om just förskolan

Så till dej och andra som påstått att jag talar illa om dagis, ni måste ju fått höra mycket sånt eller liknande och det är därför ni tror att jag tycker illa om dagis, men det gör jag inte, det är jätte bra att det finns för dom som behöver det, men det är inte något som ett barn måste ha för att bli en social människa som kan äta i grupp, tala rent, leka lekar, fantisera, vilja jobba när det blir vuxet mm om det har föräldrar som sysselsätter det på olika vis(och läs nu, sysselsättning= att tex träffa andra barn i grupp osv osv, inte bara sitta inne och bygga med pärlplattor, vilket du vill få det att låta som när man väljer att inte ha barn på dagis).

På förskolan finns en fast grupp som är ganska svår att få om man är hemma med barnen eller är på ÖF, de lär sig ett samspel som man bara kan göra i grupp och jo de barn som går på förskola har faktiskt försprång idag.

Och jo du talat illa om förskolan eftersom du anser att de föräldrar som väljer att ha sitt barn där gör fel!

Så du menar att små barn behöver träffa en grupp barn i samma ålder varje dag? Och det är viktigt att det är samma barn?
Jag förstår inte det behovet.
Själv känner jag inte av något sådant behov. Jag träffar mina vänner lite då och då. Och något behov av att umgås i grupp har jag inte. Även om jag inte har några problem att göra det.

Jag är övertygad om att jag skulle kunna tillgodose mina barns behov upp till skolåldern. Nu har ju mina barn gått på dagis ändå, eftersom jag varit tvungen att jobba.
Och minsta kommer börja gå 50% i höst då han är 1½.
Men verkligen inte för hans skull. Utan för hela familjens skull. Jag behöver börja jobba igen för att vi ska klara oss ekonomiskt.
Jag tror inte att han kommer fara illa på något vis av att vara på dagis, men det känns inte alls nödvändigt heller för hans utveckling.
Nu känner jag personalen på det dagiset han ska gå på då jag haft barn där under nästan 10 års tid, och jag vet att det är att väldigt bra dagis.
Både storebrorsornas (och min) favoritfröken är dock inte fsklärare, utan barnskötare. (Apropå högskoleutbildad personal som barn måste få tillgång till)

Men du som nu bestämt för att inte låta dina barn gå på dagis, hur fixar du det sociala med andra barn för dem? Har du organiserat en föräldragrupp med andra som också är hemma, så att era barn kan träffas och leka varje dag, eller hur gör du?

Jag tar honom till öppna förskolan så ofta vi kan, vi har den möjligheten där vi bor, alla vardagar. Vi går till någon park/lekplats, ibland är det andra barn där ibland inte. Vi är i stallet, där finns inte så mycket barn men andra människor att titta på/prata med, djur att klappa mm. Vi åker och badar en kväll i veckan. Vi träffar kompisar som har barn. Vissa dagar träffar vi inte några barn då vi har en massa annat som ska fixas hemma i affären osv.
Har även anmält oss till en föräldragrupp som startar till hösten.

Det du inte verkar förstå är att många väljer dagis inte i första hand för att de måste jobba, utan för att man tycker att det bästa för barnet är om det får möjlighet att gå på dagis.

Jag har mycket väl förstått att folk väljer dagis pga det skälet, det är jag/i min värld som tycker att man endast borde utnyttja dagis om man måste jobba. Iaf om man har barn under tre år.

Personligen skulle jag tycka att jag gjorde mitt barn en otjänst ifall jag var hemma med honom tills han började skolan, jag ser inte vad han skulle vinna på det.

Din personliga åsikt som jag inte säger emot, men jag håller inte med dej, jag ser andra saker som du inte ser. Jag läser forskning om hur dåligt det kan vara för ett barn under tre år att gå på dagis, att det inte alls gynnar ett barn i skolan, att dagisbarn lätt blir stökiga när dom sen ska gå i skolan osv osv. Du talar om fördelarna med dagis för framtiden medan jag läst tvärttom.

Kan inte du berätta lite mer om varför du tycker att det är ett förstahandsval att vara hemma, och ett andrahandsval att lämna på dagis? Utöver det du skrivit tidigare om att du inte vill lämna ifrån dig barnet, men vad är fördelen för hans del?

Först och främst vill jag vara en del av hans första år i livet, jag vill själv vara med i hans utveckling och påverka, jag tycker det är kul. För hans del finns inget negativt i det för han har inte det behovet (som du anser att barnen har) av vad dagis har att erbjuda, en stor grupp mm.
Sen när han blir tre och kanske själv säger att han vill gå på dagis, då får han det.
Så kan jag ju länka en massa om varför små barn inte bör gå på dagis(där finns en massa som är till hans fördel), men jag struntar i det för då kommer jag bara uppfattas som elak igen.

Din personliga åsikt som jag inte säger emot, men jag håller inte med dej, jag ser andra saker som du inte ser. Jag läser forskning om hur dåligt det kan vara för ett barn under tre år att gå på dagis, att det inte alls gynnar ett barn i skolan, att dagisbarn lätt blir stökiga när dom sen ska gå i skolan osv osv. Du talar om fördelarna med dagis för framtiden medan jag läst tvärttom.

Jag är uppriktigt intresserad av var du hittar den negativa kritiken ang barn som går på förskola?

Ge mig källan så jag kan läsa själv

Och jo du talat illa om förskolan eftersom du anser att de föräldrar som väljer att ha sitt barn där gör fel!

Nej, jag sa inte att dom gör fel, jag ställde mej frågan om det handlade om lathet från föräldrarnas sida. Sen att jag inte tycker förskolan har alla fördelar som vissa anser här betyder inte att jag tycker den är dålig överlag. Men brister finns det, det finns överallt. Många här talar dock om den som ett måste vilket jag inte håller med om.

Här står det väldigt enkelt om att man börjar närma sig en skola, om man tycker det är negativt eller positiv beror ju säkert på ens egna värderingar och utbildningar.

Mer skolförberedande

Svensk förskola kommer ur en socialpedagogisk tradition och lyfts av OECD fram som ett föredöme där omsorg, fostran och lärande bildar en enhet. Tio år efter förskolereformen 1998 – då förskolans myndighetsansvar flyttade från Socialstyrelsen till Skolverket – visade dock Skolverkets utvärdering att bilden av svensk förskola är komplex och delvis motstridig. Förskoleverksamheten är förändrad; svensk förskola har blivit mer skolförberedande och närmat sig den läroplanstradition som företräds av fransk- och engelskspråkiga länder, där yngre barn möter ett skolliknande innehåll och skolans arbetsmetoder.

Källa: http://www.ufn.gu.se/aktuellt/nyhet...-bedomning-av-sma-barn-i-forskolan.cid1040399

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 265
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka