Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?
Men du som nu bestämt för att inte låta dina barn gå på dagis, hur fixar du det sociala med andra barn för dem? Har du organiserat en föräldragrupp med andra som också är hemma, så att era barn kan träffas och leka varje dag, eller hur gör du?
Jag tar honom till öppna förskolan så ofta vi kan, vi har den möjligheten där vi bor, alla vardagar. Vi går till någon park/lekplats, ibland är det andra barn där ibland inte. Vi är i stallet, där finns inte så mycket barn men andra människor att titta på/prata med, djur att klappa mm. Vi åker och badar en kväll i veckan. Vi träffar kompisar som har barn. Vissa dagar träffar vi inte några barn då vi har en massa annat som ska fixas hemma i affären osv.
Har även anmält oss till en föräldragrupp som startar till hösten.
Det du inte verkar förstå är att många väljer dagis inte i första hand för att de måste jobba, utan för att man tycker att det bästa för barnet är om det får möjlighet att gå på dagis.
Jag har mycket väl förstått att folk väljer dagis pga det skälet, det är jag/i min värld som tycker att man endast borde utnyttja dagis om man måste jobba. Iaf om man har barn under tre år.
Personligen skulle jag tycka att jag gjorde mitt barn en otjänst ifall jag var hemma med honom tills han började skolan, jag ser inte vad han skulle vinna på det.
Din personliga åsikt som jag inte säger emot, men jag håller inte med dej, jag ser andra saker som du inte ser. Jag läser forskning om hur dåligt det kan vara för ett barn under tre år att gå på dagis, att det inte alls gynnar ett barn i skolan, att dagisbarn lätt blir stökiga när dom sen ska gå i skolan osv osv. Du talar om fördelarna med dagis för framtiden medan jag läst tvärttom.
Kan inte du berätta lite mer om varför du tycker att det är ett förstahandsval att vara hemma, och ett andrahandsval att lämna på dagis? Utöver det du skrivit tidigare om att du inte vill lämna ifrån dig barnet, men vad är fördelen för hans del?
Först och främst vill jag vara en del av hans första år i livet, jag vill själv vara med i hans utveckling och påverka, jag tycker det är kul. För hans del finns inget negativt i det för han har inte det behovet (som du anser att barnen har) av vad dagis har att erbjuda, en stor grupp mm.
Sen när han blir tre och kanske själv säger att han vill gå på dagis, då får han det.
Så kan jag ju länka en massa om varför små barn inte bör gå på dagis(där finns en massa som är till hans fördel), men jag struntar i det för då kommer jag bara uppfattas som elak igen.