Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Synd att du inte har länken.
För övrigt så går i princip alla barn på dagis nu för tiden och det var säkert fler som hade det jobbigt på ett eller annat sätt, som hade gått på dagis.
*kl*
En aspekt som kanske inte förtydligats är att det är framför allt under de första två åren där omsorgsbiten och tillsynen är så total som man har störst behov av avlastning. Samtidigt är min erfarenhet att det är rätt oproblematiskt med dagis då, det spelar inte så stor roll vem som utför omsorgen så länge det är tryggt. Däremot när barnen är från 3 och uppåt och det mer handlar om en relation, då har jag upplevt att barnen behöver mig som individ på ett annat sätt. Och när de är i den åldern när de förflyttar sig, äter och går på toa och sånt på egen hand är det inte särskilt svårt att ha båda hemma. Så det behöver inte bara vara till glädje för barnet med dagis utan också är bra för föräldrar att ta den avlastning de kan få. Är det något som kännetecknar de trådar där folk ropar på hjälp och håller på att gå under i sitt familjeliv så är det just att de kör på 24/7 och bristen på avlastning och att de till varje pris ska klara allt själva. Det finns ingenting bra med att göra familjeumgänget och hemmet till en prestigesak där man anses lat om man inte gör barnmat från grunden och aldrig lämnar sina barn en sekund utan snarare är det en klok och bra strategi att se till att ta den avlastning man kan få.
Nej. Jag lånade formen för min beskrivning från hur presentationer av förskoleverksamheter brukar låta, ungefär - det var inte alls riktat mot vad andra föräldrar ger/gör med sina barn.
Jag har faktiskt aldrig sett samma invändningar mot att folk lägger år på att ströplugga eller att resa, trots att det "förslösar" yrkesverksamma år på samma sätt.
Någon skrev också någonstans i den här tråden om sitt barn på dagis som kryper in i en buske(???) och bara sitter där och "ser på hur dom andra leker".
Det är möjligen inte så att den ungen är stressad och slutkörd och drar sej undan för att få lugn och ro? Man undrar hur den kraken kommer att må om ett visst antal år...
Nej, jag talade om ditt föräldraskap. Det låter ju som att det är avhängigt att barnet är hemma med dig/er hela tiden under de tre första åren, för att barnet ska kunna få det där du räknar upp. De flesta klarar nog av att ge ungefär detsamma, även sedan barnet börjat på dagis. Jag tror rentav att många föräldrar blir om inte mer engagerade, så i alla fall lättare är inriktade på barnet och barnets behov just om de inte umgås hela tiden. Inte bara barn har ju behov av annat än sina föräldrar, även föräldrar har andra behov.
Jag träffar faktiskt väldigt sällan eller aldrig på någon som ströpluggar (vad det nu är) eller reser sedan de väl utbildat sig och inlett sitt yrkesliv. Att studera på fritiden (med eller utan direkt koppling till arbetet), att resa ett par tre månader någon enstaka vinter, eller att ta ett utlandsuppdrag i relation till jobbet, är ju en annan sak än att gå på halvfart eller mindre i flera år.
Visserligen sker det väl snarare just innan man utbildat sig och etablerat sig på arbetsmarknaden, men jag har svårt att se vad som skulle vara så illa med att vända på den ordningen.
Poängen är väl snarare att så kallat ströpluggande (jag anar att du skulle räkna min tioåriga utbildning dit i sin helhet, men jag anser att min utbildning förräntar sig mycket väl när det gäller valfrihet i yrket, och helt ok när det gäller inkomster) och längre resor mycket sällan används på ett sådant sätt att det försämrar ens läge på arbetsmarknaden, sedan man väl tagit sig in på densamma. Ett steg som studierna dessutom brukar underlätta, för mig har de tex varit helt avgörande.
Inte heller verkar studier och resor sedan man börjat arbeta användas - som däremot föräldraledigheten används - på ett könsrollskonserverande sätt där kvinnor är hemma från jobbet under lång tid (och dessutom oftare går ner i arbetstid sedan ledigheten är över).
Jamen svara på frågan istället! Hur sent i livet anser du att barnen skall lära sig social kompetens? Att man har det inom familjen gör inte att man klarar av utomstående samspel
Jag tycker att det är synd om man som förälder känner att ens lilla barn måste gå på förskola (inte för att man själv ska jobba/plugga utan för att barnet annars skulle missa något väsentligt).
Nu läser jag dig som att du svarar mig och TS i ett. Jag har ingenstans argumenterat för att hålla barn hemma till skolstart eftersom jag också tror att det är bra för barn att få göra de saker du nämner innan "allvaret" börjar, men jag har argumenterat mot att små barn behöver förskolan för sin egen skull. För min del går den gränsen någonstans runt tre år.
Edit: såg nu att du redigerat och utvecklat ditt inlägg. Vi har helt enkelt olika syn på vilken miljö ett litet barn har störst glädje av.
Nej, så kan det vara. Svårt att säga, eftersom barn utvecklas så mycket oavsett, men när det gäller vårt eget barn så har det i vilket fall blivit en ganska stor skillnad i hur självsäkert han interagerar med andra barn, och deltar i större sociala sammanhang (t ex äta tillsammans med många andra) på det dryga halvår som gått sedan han började dagis, fast han är under tre fortfarande. Sen tror jag också att dagis säkert blir viktigare ju äldre barnet blir, men jag har verkligen inte det minsta dåligt samvete för att jag inte var hemma med honom tills han var tre, det känns inte som han missat något genom att börja dagis, men däremot vunnit en del.
Jag förstår att man vill ha nummer 1 på dagis några timmar i veckan så man verkligen orkar vara med att vara mamma på bästa sätt. Men det är nog många som inte vågar erkänna det, därav vrider och vänder på anledningen till dagis.
Jag har förståelse för att du och fler andra väljer att ha dina båda barn hemma, den förståelse för att andra väljer annorlunda än dig har du inte visat i tråden dock.
Förskolan är inte nödvändig, då skulle den ha varit obligatorisk ( vilket det finns dom som vill införskaffa, från 3 år ). Men det finns ändock forskning som stödjer det som många skriver i tråden. Förskolan ger fördelar, det är skillnad på hemmabarn och förskolebarn rent statistiskt.
Det bor många barn på vår gata. Hans bästa kompis från dagis bor 100 m bort.
Vi åker till öf 1-2 ggr/veckan.
Annars leker han mycket med sin storebror. Och en av mina bästa vänner har barn i samma ålder, och vi ses minst 1 gång i veckan.
Vi försöker åka och bada 1 gång i veckan också, och där brukar han träffa barn som han leker med.
Men man kan ju aldrig veta hur ditt barn hade utvecklats om han hade varit hemma med dej istället den tiden han nu har varit på dagis, han kunde ju ha tagit allt i en lugnare takt eller så hjälpte dagis till att få fram honom lite snabbare eller så kanske han hade kunnat ännu mer om han varit hemma med dej. Svårt att säga eftersom man inte kan spola tillbaka tiden och sen göra om för att kunna jämföra.
Men anser du att det är viktigt att han kan just det han kan idag, just idag?
Hade det spelat någon roll om han agerat mer självsäkert gentemot andra barn om två månader?
Min man, som gick på dagis fast han inte ville det (var tvunget att bli så pga att hans föräldrar behövde jobba), berättade för mej igår hur glad han blev dom gångerna han fick vara hemma från dagis och att han helst hade sluppit vara där, trotts alla pedagoger.
Tycker mej ha svarat på frågan förut men tar det igen då.
Den sociala biten tränas ju in från allra första stund i livet, och den finns ju överallt, precis som du säger, inte bara inom familjen. MEN, inte ska väl dagis behöva finnas för att barnet ska utvecklas?
Barnet har föräldrar som kan se till att det får träna på andra ställen.
Jag kan se till att mitt barn får det han behöver på den fronten utan dagis för man kan faktiskt gå utanför dörren och hitta på saker vare sej man har ett eller två barn eller till och med flera.