Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

En tanke som slår mej när jag pratar med föräldrar som har sin etta på dagis, eller har behövt sätta sitt/sina barn på dagis tidigt, är att dom dövar sitt samvete med att säga hur bra barnet har det på dagis och vad tråkigt det skulle ha det hemma. Man vrider och vänder på det för att det ska låta bra, alt kännas bra för att man själv inte orkar med.

Men som sagt bara en tanke som dyker upp varje gång någon tycker jag är konstig som vill ha mina ungar hemma. För det är nästan alla jag pratar med som säger samma sak, samma som ni som skriver här tycker och tänker, dagis är skönt, då är det lugnt hemma sen för barnet är trött.

Nu har jag inte läst hela tråden.
Tänker mest på det fetstilta.

Jag förstår att man vill ha nummer 1 på dagis några timmar i veckan så man verkligen orkar vara med att vara mamma på bästa sätt. Men det är nog många som inte vågar erkänna det, därav vrider och vänder på anledningen till dagis.
Nu har jag inte barn sådär tätt, men hade jag haft det hade jag antagligen haft ettan på dagis några timmar /vecka, för att själv också kunna ladda batterierna en liten stund. Det är tufft att ha barn, även om det är det härligaste som finns.
Dessutom har jag inte bara barn, jag har andra intressen också, som gör mig lycklig och till en bättre mamma. Ser det positivt att jag kan lämna ett av barnen till en trygg och säker plats med jämnåriga kompisar medans jag då kan göra annat en stund. Som tex vila med bebisen för att ta igen förlorad nattsömn så man orkar med resten av livet också.

Det bor många barn på vår gata. Hans bästa kompis från dagis bor 100 m bort.
Vi åker till öf 1-2 ggr/veckan.
Annars leker han mycket med sin storebror. Och en av mina bästa vänner har barn i samma ålder, och vi ses minst 1 gång i veckan.
Vi försöker åka och bada 1 gång i veckan också, och där brukar han träffa barn som han leker med.

*kl*
Jag gick aldrig på dagis som barn. Mina föräldrar turades om att vara hemma med oss barn, sen var jag hos min mormor och morfar nåt år innan jag fick gå hos dagmamma. Dvs ingen som helst pedagogisk verksamhet innan jag började lekis.
Jag vet inte vad jag missade? Borde varit nånting om nu dagis är nödvändigt.

Jag väntar barn. Jag jobbar bara som vikarie men jag kommer ändå att sätta mitt barn på dagis. Redan runt 1års ålder för att den ska bli mer åt de sociala och "lära känna andra vuxna & nya barn" samt att de ska vara med på fotorna med sina framtida klasskompisar. Kul att ha. Jag vill även att den lill* ska få kompisar tidigt, om den nu kan krypa, gå och kanske slänga ut några ord/flabb ur munnen. Kan den inte gå känns det som om den har mindre på dagis att göra för då kanske den inte kan leka på samma sätt med de andra barnen. Låter kanske som en dålig anledning men jag tycker det är viktigt för barn att komma ut och möta nya människor och inte bara se sitt egna hem och bara våra (föräldrarnas) regler och våra sånger utan dagis rutiner, lekar och sånger.
Men kommer absolut inte vara på heltid. När den är runt 2år om ja inte fått fast jobb när denne är 1år, så kommer den nog vara mer på dagis.
Barn behöver trygghet hos en annan vuxen tidigt, annars kanske den bara lyssnar på mamma och pappa om den skolas in alldeles för sent.
Kanske blir värre att lämna en 2åring än en 1åring? För fast vid mamma o pappa?
Mamma och pappa måste ju kunna jobba och försörja familjen, så jag tycker inte det är fel att man lämnar barnet runt 1års åldern.

Min sambo jobbar endast mån-fredag. jag jobbar inom vården olika dagar i veckan även helger. Just nu väldigt mycket. (80% vikarie)
Jag kommer efter ca 6 månaders som nybliven mamma att låta sambon vara ensam hemma med den lille ett par timmar då och då på helgerna. Dels för att barnet ska vara med sin pappa också och för att jag ska kunna komma tillbaka till arbetslivet och faktiskt visa att jag snart vill jobba som vanligt igen.
Att jobba helger är en bra del för oss i detta läget alltså.
Har även korta turer som 16-20 turer ibland, dessa är perfekta i början och kommer nog nappa åt mig dessa när jag vill börja jobba lite smått igen.

Detta är som vi ser det nu dock, det kanske blir någonting helt annat senare. Jag kanske blir gravid igen? Vi kanske får nya ideer och jag kanske inte får mitt jobb tillbaka. Man vet aldrig ju :-) Kanske blir sjukskriver av någon anledning...

Tar hand om gör dom väl, men inte fullt ut eftersom att man väljer att lämna bort dom. I övrigt tror jag inte att folk struntar i sina barn.
Det jag menade var att man gjort ett val av att skaffa ännu ett barn och har man möjligheten att vara hemma med BÅDA sina ungar borde man vilja det, men efter svaren här har jag förstått att folk inte vill det, trotts att möjligheten finns.

Jösses, vilken attityd du har! :crazy: Det känns som att du uppenbart inte läser vad de flesta här skriver utan enbart väljer att fokusera på att "folk över lag är för lata för att vilja ta hand om sina barn (syskon) 15h i veckan". Skälen så vitt jag kan läsa är många. Allt ifrån grav sömnbrist till brist på samma pedagogiska aktiviteter som förskolan tillhandahåller på den ort man bor.

Jag har hittills inte sett NÅGON som tänkt sig att omedelbart efter bebisens ankomst skola in storasyskonet som dittills varit hemma (och dessutom inte någon som skolat in något 1-årigt storasyskon alls - det finns ju inte så många 1-åringar som får syskon -, ens när den lilla är lite större, som du verkar vilja ge sken av). Rätta mig gärna om du hittar någon!

Istället kommer svaren uteslutande från föräldrar som redan har sina barn i förskoleverksamhet, tex jag själv, syskon eller ej. Och svaren är svar på grundfrågan "-Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?" och det svaret har varit ett unisont "nej" så vitt jag kan se, utan andra anledningar har varit orsaken.

Samtliga har utgått från att de, med den erfarenhet de har i ryggen från SINA förskolor och dess verksamheter, och SINA barn i dessa miljöer, ser stora behållningar i att låta det stora syskonet få vara kvar i sitt sociala sammanhang på sin förskola, med sina rutiner där. Att barnet "springer av sig" är minst sagt sekundärt, för jag har inte sett någon alls svara att de behöver förskoleplatsen för att barnet skall rastas av. Eller av lathet!

Det är inte konstigt att du får många motfrågor och svar när du använder en så arrogant och nedlåtande attityd. Det är DEN många reagerar mot vågar jag påstå, inte någon öm tå hur vida man har sitt barn hemma 24/7 eller inte.

Definitivt är det inte så i mitt fall i alla fall. Vi ser stora mervärden för vår 3-åring i att få behålla sin plats i barngruppen på förskolan, med alla de aktiviteter som blivit en del av hans vardag under det år som gått sedan han skolades in (och då syftar jag framförallt på gruppaktiviteter som vi inte lika enkelt kan skapa hemma), och det som förskolan gör för hans utveckling i de sociala sammanhangen - det sociala som kommer av sig självt i förskolemiljö.
Vi kan inte försvara för oss själva att frånta honom det, för att vi skall få oss själva att tro att vi är någon slags första klassens föräldrar som till varje pris skall ha honom hemma 24/7 tillsammans med oss och lillebror, vars rutiner dessutom är styrande med amningar etc, för att "folk klarat det i alla tider". Till vilken nytta då frågar vi oss? Det blir ju rent larvigt att se småbarnsåren som något man "skall gå igenom" gärna trött som ett as och därmed en sämre förälder, med ett syskon som förlorar en betydande del av sin vardag genom att tas från en i vårt fall fantastisk förskola helt, för att VI velat ha ett syskon. Nej tack.

Vi vet att vi KAN och inte gör det av "lathet", och vi vet att VI vill umgås med honom så mycket som möjligt men vi vet att vi inte vill det under vilka premisser som helst, dvs vi vill inte ta honom från förskolan för hans skull - när det dessutom, som bonus, innebär att all den övriga tid vi umgås tillsammans är mer kvalitativ pga mer ork hos oss föräldrar OCH att lillebror dessutom får några h själv med oss och att storebror därmed kan ägnas ännu mer uppmärksamhet när han är hemma - ytterligare en bonus!

Anledningen till att du kanske tolkar svar liknande mina som att du trampat på en öm tå när så definitivt inte är fallet - kanske är att jag och fler med mig känner ett behov av att förtydliga noga för att du inte skall få ytterligare vatten på din lathets-kvarn? För det känns onekligen provocerande att bli kallad lat utan anledning. Eller trampas det på någon ömmande tå hos dig att vi inte håller med dig? Och dessutom inte ifrågasätter DITT val att skaffa syskon barn tätt och därmed ha båda hemma, vilket jag tror de flesta i din situation har (inkl. jag själv skulle haft)? För jag har hittills inte sett någon ifrågasätta det, för det finns helt enkelt ingen anledning? Det går inte att jämföra äpplen och päron. En 1-1,5-åring som inte är inskolad på förskolan ÄR något helt annat än en 2,5-5-åring som redan är det.

Slutligen kan jag säga att våra förskolepedagoger, som motpol till de pedagoger du verkat träffa, tycker att det är fel att samtliga barn skall motas in i ett 15h-fack alternativt vara hemma helt när de blir syskon, utan skulle vilja att det fanns möjligheter till längre tid på förskolan än 15h för att flera barn skulle må bra av att få några h till, då det passar dem som individer. Inte alla naturligtvis - för alla är olika (vilket i princip alla som svarat i tråden velat påvisa), men för en del och då särskilt de större barnen. Min kompis 4,5-åring tex. han ser sig "straffad" för att ha fått en lillasyster nu i vinter, genom att han nu bara får gå på förskolan 15h i veckan. Han skulle vilja vara där mer, trots att de aktiverar honom på många andra sätt. Det ena förtar inte det andra.

Att vara hemma tills barnen är tre kan ju vara svårt att lösa, även om man i princip skulle vilja

Antar du att man (aka mamman, i praktiken) i allmänhet i princip skulle vilja det? Om man bara kunde lösa det ekonomiskt? Så tror inte jag att det är.

:bow::bow:

Underbart inlägg. Följer tråden i det tysta då ts inte tycks läsa vad som skrivs i tråden...

*kl*

Min primära orsak till att välja dagis är att jag vill jobba. Jag vill inte vara ett obetalt hembiträde med usla framtidsutsikter. Jag gillar att hjobba.
Utöver det tycker jag rakt av att vi har ett toppendagis.

Antar du att man (aka mamman, i praktiken) i allmänhet i princip skulle vilja det? Om man bara kunde lösa det ekonomiskt? Så tror inte jag att det är.

Nej, jag hade inte ens tänkt tanken att det jag skrev skulle kunna förstås så. Det kanske hade varit tydligare att skriva "även om fallet är så att man i princip skulle vilja".

Och så vill jag tillägga att jag ser ett stort värde i att dela föräldraledigheten så att båda föräldrarna får en rejäl sammanhängande period av huvudansvar för barnets vardag.

Nej, jag hade inte ens tänkt tanken att det jag skrev skulle kunna förstås så. Det kanske hade varit tydligare att skriva "även om fallet är så att man i princip skulle vilja".

Men varför skulle man vilja det? Jag kan inte komma på någon fördel med att vara hemma i tre år, inte ens om föräldrarna är hemma 1,5 år var (vilket är ett rätt osannolikt scenario).

Det finns såvitt jag vet ett undantag, adopterade. För 10 år sen åtminstone så rekommenderades det att föräldrar till adopterade stannade hemma längre. Anknytningen kan behöva mer tid när barnen hunnit bli lite äldre. Men det är ju undantag. Jag bor numera i Tyskland och normen här är att barnen börjar i Kindergarten när de är 3 år och blöjfria. I min ort finns det möjlighet att få barnomsorg även innan barnet är 3 år, men det är inte så vanligt att den möjligheten erbjuds.

Men varför skulle man vilja det? Jag kan inte komma på någon fördel med att vara hemma i tre år, inte ens om föräldrarna är hemma 1,5 år var (vilket är ett rätt osannolikt scenario).

Hemma hos oss kan vi erbjuda en unik personaltäthet med ytterst engagerad personal och ytterst individuell pedagogik, som alltid anpassas efter dagsform. Till det kan vi lägga en massa utflykter, god och hemlagad mat och mycket utevistelse.

;)

Vi anser inte att det finns några direkta fördelar för ett barn under runt tre år att gå på förskola. Sedan spelar andra saker också in, som gör att vi inte löser det riktigt så länge.

Hemma hos oss kan vi erbjuda en unik personaltäthet med ytterst engagerad personal och ytterst individuell pedagogik, som alltid anpassas efter dagsform. Till det kan vi lägga en massa utflykter, god och hemlagad mat och mycket utevistelse.

;)

Vi anser inte att det finns några direkta fördelar för ett barn under runt tre år att gå på förskola. Sedan spelar andra saker också in, som gör att vi inte löser det riktigt så länge.
Hemma hos er eller på ditt arbete? Stor skillnad. Vad du/ni anser är ganska ointressant så länge du inte talar av egen erfarenhet o/e utbildning. Att gömma sig bakom "vi" anser bidrar inte till trovärdigheten.

Fö bortser du från faktumet att "man", föräldrar behöver arbeta för att kunna betala hyra o mat t ex.

kl
Jag hade inte varit en bra mamma om jag varit hemma med min son i tre år. På den tiden var det 6 månader som gällde, jag var hemma i tre o fadern i tre, första året fäder fick vara hemma.

Alla ni som propagerar för att man skall vara hemma i tre år etc.., hur ser eran pension ut? Hur ofta/mycket är barnets far hemma o hur ser eran karriär/arbetsliv ut?
Att skuldbelägga mödrar som TS o några andra få i tråden gör är kontraproduktivt. var finns fäderna?

Men om barnet börjar på dagis vid 1-1,5 års ålder så kommer föräldraengagemanget att förbytas i likgiltighet och maten att bestå av snabbmakaroner och Denniskorv? Det låter tragiskt, och stämmer till all lycka inte med min erfarenhet.

Det föräldrarna ger sina barn får man väl förmoda att de inte upphör med. Sedan tillkommer saker för barnet, som tex Mabuse redan beskrivit, och som mycket få föräldrar kan erbjuda.

Jag tycker snarast att det är en självöverskattning att tänka sig att man själv är så fantastisk för sitt barn att man är allt barnet behöver. Jag tycker att mina barn har fått många av sina goda sidor genom andra vuxna än mig, dagispersonalen inte minst.

Dessutom ser jag förskolepersonalen som en tillgång när det gäller att se barnets utveckling med något mer rutinerade och kunniga ögon än föräldrarna, som mycket sällan har mer än 1-5 barn att öva sig på och dessutom är hemmablinda i alla möjliga avseenden när det gäller det egna barnet.

Därutöver tillkommer förälderns/mammans/föräldrarnas under så lång tid eftersatta yrkesliv. Inte heller där ser jag några fördelar.

Dessutom blir det ju en lång period med ont om pengar, men det ser jag som ett sekundärt problem eftersom så små barn är så billiga i drift. Deras livskvalitet höjs inte nämnvärt av ridlektioner och skidresor, om man säger så. (Ett politiskt förslag på att lösa det problemet med en utbyggd föräldraförsäkring om tre år, skulle jag inte vara positiv till.)

Hemma hos er eller på ditt arbete? Stor skillnad. Vad du/ni anser är ganska ointressant så länge du inte talar av egen erfarenhet o/e utbildning. Att gömma sig bakom "vi" anser bidrar inte till trovärdigheten.

Fö bortser du från faktumet att "man", föräldrar behöver arbeta för att kunna betala hyra o mat t ex.

Min skämtsamhet gick uppenbarligen inte fram. Jag talar om vad "vi" (läs: jag och min partner) ser att vi kan ge hemma, som svar på Petruskas undran om fördelar med det.

Jag ser inte på vilket sätt jag bortser från försörjningen heller, för den delen. Jag har berättat hur vi se på saken och att vi prioriterar sen förskolestart. Du behöver inte bekymra dig över om vi kan betala hyra och mat.

*KL*

Jag tycker att föräldrar som tycker att alla (mödrar) föräldrar bör ha sina barn hemma så länge som möjligt är bakåtsträvande.
Själv tyckte jag inte att det var urkul att vara föräldraledig, delade föräldraledigheten med pappan och började satsa på att få ett sjysst yrke och (ve och fasa) karriär redan när barnen var små.
Det gör inte mig till en sämre mamma. Det gör mig kanske till en mer modern mamma.
Mina barn gick på ett föräldrakooperativ från början med hög personaltäthet och underbar pedagogik, det hade jag inte velat ta ifrån dem.

Dessutom har jag nu ett roligt, intressant arbete som är viktigt för mig. Och mina barn som nu nått skolålder verkar inte behöva terapi trots att deras hemska mor hellre lämnade dem ifrån sig till pedagoger medan hon utbildade sig än att offra sin karriär på att vara hemma med dem..:grin:

Men om barnet börjar på dagis vid 1-1,5 års ålder så kommer föräldraengagemanget att förbytas i likgiltighet och maten att bestå av snabbmakaroner och Denniskorv?

Nej. Jag lånade formen för min beskrivning från hur presentationer av förskoleverksamheter brukar låta, ungefär - det var inte alls riktat mot vad andra föräldrar ger/gör med sina barn.

Jag kan inte se att jag/vi (i betydelsen jag och min partner) ser oss som så fantastiska som du ger uttryck för. Självklart har andra vuxna och barn plats i barnets liv, och en ökande plats ju äldre barnet blir. Men i början vill vi kunna finnas med som back-up.

Och eftersatt yrkesliv... Sett över ett livsperspektiv kommer vi båda ha haft många produktiva år jämfört med det fåtal år vi lägger på det här. Jag har faktiskt aldrig sett samma invändningar mot att folk lägger år på att ströplugga eller att resa, trots att det "förslösar" yrkesverksamma år på samma sätt.

Alla ni som propagerar för att man skall vara hemma i tre år etc.., hur ser eran pension ut? Hur ofta/mycket är barnets far hemma o hur ser eran karriär/arbetsliv ut?

Jag vill understryka att jag inte propagerar för att "man" ska vara hemma i tre år, om det är mig du avser (jag tror inte att någon annan nämnt just tre år, faktiskt).

Mitt arbetsliv och min pension ser bra ut, tack. Vi föräldrar delar på hemmavarandet, meningen är att det ska vara relativt lika delat när vi gör "bokslut", det vill säga när vi gjort vårt var gäller föräldraledighet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat