Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Och jag fick nästan kramp när jag läste om ungen som går och lägger sej vid nio-tio-tiden på kvällarna.
Ett DAGISBARN ska väl inte vara uppe vid den tiden????

Det var mitt barn. :D

Han har helt enkelt inte så stort sömnbehov, det varierar rätt mycket mellan olika barn. Vårt barn sover bara i undantagsfall (om han är sjuk, t ex) mer än nio timmar per natt, oftast sover han mindre. Lägger vi honom tidigare, vid åtta, så vaknar han senast fem på morgonen, och det fungerar inte för oss vuxna, jag är absolut ingen morgonmänniska och blir som en zombie hela dagen om jag ska stiga upp fem, det funkar inte om jag ska kunna jobba sen. Det blir trevligare för alla om vi har en timme tillsammans mellan åtta och nio på kvällen, än mellan fem och sex på morgonen, då jag är halvt medvetslös av trötthet.

Varför ska han inte vara uppe, tycker du? När borde han i ditt tycke gå och lägga sig?

Blir lite smått road över att du blir så upprörd över ett barn med lite sömnbehov att du får kramp, faktiskt. Har du aldrig hört talas om att barns sömnbehov varierar ganska mycket från individ till individ?

Senast ändrad:

Kul med en ny användare och rätt spännande att du (hittills) bara skrivit i trådar med en och samma trådskapare. Välkommen hit!:D

Barn fungerar olika, vissa sover mycket, andra lite. Vissa är direkt med i leken, andra har lika mycket ut av att se på.

Vi har varit väldigt nöjda med våra pedagogers sätt att ta hand om våra barn. Fler ögon ser helt enkelt mer än bara ett.

Eh nähä, har du inte?

Tar hand om gör dom väl, men inte fullt ut eftersom att man väljer att lämna bort dom.
Du skriver ju själv att man inte tar hand om dem "fullt ut" eftersom de är på dagis. Och vadå lämna bort, du får det att låta som att man sätter ut dem i skogen.

Alltså jag blir provocerad av dina inlägg och jag har inte ens barn. Du kanske borde fundera över hur i hela friden du uttrycker dig? Du uttrycker väldigt inskränkta och trista åsikter faktiskt.

Har däremot stött på folk som satt sina ca ettåringar på fsk pga blivande syskon. En av dem sa just att barnet grät så mycket vid varje lämning men han "var ju tvungen att gå dit", varför fattade jag aldrig då hon va hemma med bebis men jag träffade henne i ett sånt sammanhang så jag inte ville fråga.

En kompis, fd fsklärare i Gbg berättade bla om en familj vars äldre syskon var totalt otröstlig på fsk när sykonet kommit och de lämnade honom. De undrade om han kunde få vara hemma så länge pappan tog sina dagar också men fick ej.

Som sagt har jag hört mer än en prisa sina privata fsk som ej har 15-timmarsregln. Har en familj som lät syskonet vara 8-16 varje vardag för det var så skönt. En ur min mammagrupp hör till de som skrev in sig på ditnskurs för att få ha äldre barnet på fsk mer. Tror ibte hon tog många poäng på sin kurs, läste def inte klart. Hon var sen arbetssöknde o sålde barnkläder och hade brnen 8-16 pga hon "jobbade". Jag jobbade 60% och sålde barnkläder o hade barnen hemma 2 dagar vilket hon inte fattade för jag kunde ju gjort som hon. Barnklädessäljandet är hemparty = kvällar/helger.

Har stött på fler liknande men det kanske bara är storstadssyndrom att vilja var utan sina barn om man har chansen.

Men snälla det kan du väl inte jämföra med att ha sitt barn 15 timmar i veckan. Vi är många som inte har barnen mer än 15 timmar.

Min son skulle ha varit hemma från det han var två tills han var fyra. Kul att komna tillbaka som en främling till en fyraårsgrupp. Inte.

Har någon argumenterat just med de
orden ? "jag orkar inte ha det äldre
barnet hemma"

Det skulle vara jag då som ville sova. Eller när man kommit till det stadiet att det är egentid att få plocka ur diskmaskinen... Vi har rätt livliga ungar så det är periodvis inget man bara gör hemma hos oss utan att ha ett barn i diskmaskinen.

Men har du missat allt skriveri om hur dåligt med personal det finns på dagisen, hur stora grupperna ha blivit, att alla inte hinns med osv. Har till och med varit på nyheterna för inte så länge sen. Det är därför jag känner mej lite tveksam till att dom resurserna skulle finnas för varje barn i alla lägen.

Hur många barn är det i en grupp och hur mycket personal jobbar med den gruppen?

Och hur dåligt vi än tycker att det är så uppskattar barnen som går 15 timmar sina 15 timmar så otroligt mycket.

Det är sällan 15 timmars barnen är så där intresserade av verksamheten och vad som händer. De suger åt sig lek med kamrater som svampar. Det är det de vill och har fokus på. Inte något pedagogiskt tjafs och de struntar helt i om det finns en eller tre personal, bara de får LEKA!

Någon skrev någonstans i denna tråd att det SJÄLVKLART finns personal om det kommer en unge som ensam behöver en vuxen att krypa upp i knät på.

Det var jag. Absolut så finns det utrymme för knämys om ett barn behöver. Liksom man inte alltid kan ta upp sitt barn hemma så görs väl en prioritering. Dessutom har förskolelärare också två lår som kan nyttjas, alternativen armarna runt två barn på sidan och sedan två barn i knät. Tada, då har 12 barn fått stöd ;). Men du kanske fiskar efter att alla 14 barn skulle behöva knämys exakt samtidigt och det är nog mer ovanligt och borde inte vara ett hinder för att nyttja förskoleverksamhet.

Med tre personal för en grupp på cirkus fjorton ungar... Vad händer då om en eller två, tre ungar till vill ha en egen personal som tar hand om bara dom?

Scenarion som nog inte händer så ofta i verkligheten, det fungerar superbra att samsas om en förskolelärare.
Lite som en mamma i hemmet som ammar sin bebis och det äldre syskonet får klara sej själv en stund kanske?

Nu när du ändå har dragit ytterligheter till sin spets så kan jag forts. Amma en liten stund? Många barn ammas ofta och länge, det är inte helt ovanligt att en amningsstund tar bort åt en timme.

Och jag fick nästan kramp när jag läste om ungen som går och lägger sej vid nio-tio-tiden på kvällarna.
Ett DAGISBARN ska väl inte vara uppe vid den tiden???

Nej men ett förskolebarn kanske kan ;). Barn är individer med olika behov, vissa har litet sömnbehov. Vad ska man göra då enligt dig, tvinga ungen att sova, ge sömnmedicin?

Ja, det finns mycket i den här tråden som är värre än funderingen i trådens början... Suck.

Klart att du tycker det :D

Det är också roligt att du väljer att inte vara en del av diskussionen, du läser, samlar på dig och skriver ett inlägg med kritik. Men du svarar inte vidare på diskussionen som blir av ditt inlägg

*kl*
En aspekt som kanske inte förtydligats är att det är framför allt under de första två åren där omsorgsbiten och tillsynen är så total som man har störst behov av avlastning. Samtidigt är min erfarenhet att det är rätt oproblematiskt med dagis då, det spelar inte så stor roll vem som utför omsorgen så länge det är tryggt. Däremot när barnen är från 3 och uppåt och det mer handlar om en relation, då har jag upplevt att barnen behöver mig som individ på ett annat sätt. Och när de är i den åldern när de förflyttar sig, äter och går på toa och sånt på egen hand är det inte särskilt svårt att ha båda hemma. Så det behöver inte bara vara till glädje för barnet med dagis utan också är bra för föräldrar att ta den avlastning de kan få. Är det något som kännetecknar de trådar där folk ropar på hjälp och håller på att gå under i sitt familjeliv så är det just att de kör på 24/7 och bristen på avlastning och att de till varje pris ska klara allt själva. Det finns ingenting bra med att göra familjeumgänget och hemmet till en prestigesak där man anses lat om man inte gör barnmat från grunden och aldrig lämnar sina barn en sekund utan snarare är det en klok och bra strategi att se till att ta den avlastning man kan få.

Det där tänker jag ofta på när jag hör folk som gnäller om de stackars 15 timmars barnen som borde sitta hemma och mysa med sina syskon istället för att gå på för skola.

Vår son har varit hemma sen han var 2 år och fram tills han var 4 år. För det första är det helt onaturligt att sitta still och mysa i två år, så de komentarerna går jag verkligen igång på.

Sen när man får första barnet får man råd om att folk ska laga mat åt en, ta med eget fika för man är för trött för att fixa det. Man ska passa på att sova när bebisen sover och strunta i disken, man ska komma ihåg att äta och dricka ordentligt osv osv.

Men sen när bebis två kommer ska man fixa allt själv. Man ska aldrig sova på dagen hur kass man än sov på natten. Man ska inte bara fixa lite middag. Man ska göra frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Man ska springa på ÖF, kyrkan och alla lekparker för att det äldre syskonet ska få träffa kompisar och man ska... Ja tusen saker till som det innebär att ha två barn med.

Minns ni bara den där första långa duschen man tog efter att bebisen hade kommit och det räknades som en underbar egentid? Säg hejdå till den också för du ska hinna amma bebisen också samtidigt som man gör allt annat.

Varför ska man bara tänka på barnet? Trivs de på förskolan så är det väl utmärkt avlastning? Alla har inte en sambo som är hemma på dagarna, alla har inte kusiner, kompisar, mor- och farföräldrar osv. Vi har inget av det.

Man ska väl tänka på sig själv också? De säger sätt syrgasmasken på dig själv först och tänk på andra sen. Så hette det i alla fall när man fick första barnet. Sen var det visst inte så viktigt mer...

Har någon argumenterat just med de
orden ? "jag orkar inte ha det äldre
barnet hemma"

Det skulle vara jag då som ville sova. Eller när man kommit till det stadiet att det är egentid att få plocka ur diskmaskinen... Vi har rätt livliga ungar så det är periodvis inget man bara gör hemma hos oss utan att ha ett barn i diskmaskinen.

jag har hört det irl några gånger, särskilt då vi valde att inte låta tvååriga nr 1 starta fsk trots att han fick syskon. Jg kände mig närmast ifrågasatt som ibte lät nr 1 starta fsk för det skulle ju var så skönt med avlatnibg och de skulle aldrig orkt utan.

Ett DAGISBARN ska väl inte vara uppe vid den tiden???

Våra ettåring (snart två) lägger sig 21 och går upp 06.

En del barn sover tydligen 19-07 och jag förstår att de föräldrarna inte gnäller speciellt mycket eller behöver lika mycket avlestning.

Eh nähä, har du inte?

Du skriver ju själv att man inte tar hand om dem "fullt ut" eftersom de är på dagis. Och vadå lämna bort, du får det att låta som att man sätter ut dem i skogen.

Alltså jag blir provocerad av dina inlägg och jag har inte ens barn. Du kanske borde fundera över hur i hela friden du uttrycker dig? Du uttrycker väldigt inskränkta och trista åsikter faktiskt.

Hoppas att hennes barn aldrig blir bortlämnade till någon annan än pappan. För då tar de inte hand om sina barn...

jag har hört det irl några gånger, särskilt då vi valde att inte låta tvååriga nr 1 starta fsk trots att han fick syskon. Jg kände mig närmast ifrågasatt som ibte lät nr 1 starta fsk för det skulle ju var så skönt med avlatnibg och de skulle aldrig orkt utan.

Vi var hemma i 3,5 månader och då drog jag allt själv och det gör mig inte till ett dugg bättre förälder. Tvärtom var alla olyckliga här hemma. Efter en vecka efter lillasysters ankomst var storebror redo att gå tillbaka till fsk och jag ångrar än idag att han inte fick det. Tänk så mycket frustration och konflikter vi sluppit. Pissig sommar. Å andra sidan känner jag få som har barn i samma kaliber som vår son. Fortsätter han så här kommer han bli vad han vill när han blir stor. Stor drivkraft kan vara en tillgång när man blir vuxen och kan fokusera. Hans pappa var lika jobbig som barn men hans lillebror jättelugn. Det märks än idag och det är lite skillnad på livsstil också... En sitter på arslet och en gör saker som hammar i DN :)

Senast ändrad:

Men skulle han börja fråga om dagis osv (han kan knappt prata nu) så visst skulle han få prova om han ville det.

Jag har aldrig gått på dagis och viste inte ens att det fanns när jag var liten. Fattade heller aldrig varför en del barn stannade kvar på skolan när jag gick hem. Hur ska ett barn kunna fråga om dagis ifall de inte vet att det finns?

Jag har min dotter hemma, hon blir två år nu och vi väntar nr två. Hade jag inte fått hjälp av min mamma i höstas att få barnvakt när jag pluggade hade vi fått sätta in henne på förskolan. Men nu har hon inte hunnit börja och vi kommer därför vänta med att skola in henne då jag ändå ska vara hemma med nr två.

Hade hon blivit inskolad vet jag inte hur vi hade gjort, det behöver jag inte fundera på. Men vi har en mil enkel resväg till förskolan så det hade blivit en hel del åkandes fram och tillbaka med på och avklädning och tider att passa så antagligen hade hon fått vara hemma.

Nu har vi ett "enkelt" barn som sover hela nätter och leker självständigt.
Sen kommer min man vara hemma våra första månader för att avlasta mig. Det kommer göra att jag kommer kunna vila och amma på ett annat sätt och han kan leka med den äldre under tiden eller fixa mat eller vad det nu kan vara.

Vi hade tänkt att hon skulle bli inskolad vid ca 3-3½ års ålder för att jag tror att idag "måste" barn gå in i verksamheten innan de börjar skolan. Annars kommer de lite utanför då alla andra barnen redan känner varandra och är invanda i omsorgen/skolans "tänk".
De allra flesta barn går idag på förskola viket innebär att det finns inga kompisar hemmavid att leka med. vi bor även så till att det finns inga barn att leka med hemma.

Varken jag eller min man gick i förskola eller fritids och vi har alltid känt oss lite "utanför" i klassen utan att förstå att det var därför. Man kom aldrig riktigt in i gemenskapen med de andra barnen eftersom vi gick i skolan och sen hem.

Våra ettåring (snart två) lägger sig 21 och går upp 06.

En del barn sover tydligen 19-07 och jag förstår att de föräldrarna inte gnäller speciellt mycket eller behöver lika mycket avlestning.

+1 pa den!

Mina barn ar 4 nu och har inte sovit manga 12h natter i sina liv. 10h ar medel. De vaknar dock alltid mellan 06-07 (brukade vara 04.30-06 nar de var mindre) oberoende av nar de somnade sa for oss ar det viktigt att de gar och lagger sig i tid. Annars blir nasta dag olidlig med trotta lattirriterade barn :crazy:

Nar de var mindre var det manga uppvak i den dar tiotimmarsperioden dessutom - ibland 10-12 stycken per natt. Sa jag har full forstaelse for foraldrar som behover avlastning pga somnbrist. Vi har heller ingen familj nara som kan avlasta. Den forsta anledningen att mina barn fick borja pa dagis (8-10h/v) nar de var 17 manader var for att jag gick pa knana. Jag vagrar att tro att det hade varit battre att fortsatta kampa pa egen hand.

TS verkar ha lite svart att se utanfor sina egna ramar?

Har stött på fler liknande men det kanske bara är storstadssyndrom att vilja var utan sina barn om man har chansen.

Jag får lite ont i magen av dina exempel, men vi får väl konstatera att ingen i tråden har varit ens i närheten av den inställningen :)

En av mina frågor har varit om man som förälder inte kan stimulera sitt barn på egen hand utan att dagis är ett måste för att ungarna inte ska klättra på väggarna.

Jag tror inte att frågan i huvudsak handlar om stimulans för att inte klättra på väggarna. De flesta barn kan nog anpassa sig till de mest skiftande förutsättningar. Jag kommer och tänka på en bok från min barndom som vi har kvar, "Tora och lejonet". Huvudpersonen är 5,5 år, har inga syskon, det finns ett annat barn i huset där hon bor och det barnet går på dagis om dagarna, och hennes mamma jobbar hemifrån och måste få vara ifred. Hon - Tora - har några låtsaskompisar att leka med och sysselsätter, måste sysselsätta, sig själv. Men när jag läser boken idag så tänker jag att det nog hade vart både roligt och givande för henne att gå på dagis några timmar i veckan.

Det jag menade var att man gjort ett val av att skaffa ännu ett barn och har man möjligheten att vara hemma med BÅDA sina ungar borde man vilja det, men efter svaren här har jag förstått att folk inte vill det, trotts att möjligheten finns.

Man kanske vill låta barnets vilja spela in också (om barnet trivs på förskolan)? ;) Jag tycker fortfarande att du bara fokuserar på din situation, med väldigt tätt mellan barnen (och de avlastningsmöjligheter du har). Det finns faktiskt föräldrar som skaffar sysken med större åldersskillnad än så :p

Det var just det..han vet inte vad han förlorar..o du vägrar vis honom den världen.

Men du, TS stora barn är 1,5 år. Jag tror inte att han förlorar något på att inte gå på förskola än på ett bra tag ;)

Tar hand om gör dom väl, men inte fullt ut eftersom att man väljer att lämna bort dom. I övrigt tror jag inte att folk struntar i sina barn.
Det jag menade var att man gjort ett val av att skaffa ännu ett barn och har man möjligheten att vara hemma med BÅDA sina ungar borde man vilja det, men efter svaren här har jag förstått att folk inte vill det, trotts att möjligheten finns.

Det är väl inte frågan om att föräldrar vill lämna bort sina barn :crazy: Man är kanske tvungen.

Du hade uppenbarligen ett lugnt och stillsamt första barn men om du hade haft som vi fick ett kolikbarn så tror jag faktiskt att du känt det helt annorlunda. Han skrek oftast till 12 på kvällen och då fick jag gå ut och gå med honom i barnvagn så han fick somna och att han sedan var en maratonätare gjorde att jag var upp en sådär 6ggr varje natt

Tycker du är både elak och rätt fräck som lägger dina värderingar i andra.

Du verkar tro att förskolan är en dålig plats och att alla föräldrar som lämnar där är egolata!!

Men har du missat allt skriveri om hur dåligt med personal det finns på dagisen, hur stora grupperna ha blivit, att alla inte hinns med osv. Har till och med varit på nyheterna för inte så länge sen. Det är därför jag känner mej lite tveksam till att dom resurserna skulle finnas för varje barn i alla lägen.

Hur många barn är det i en grupp och hur mycket personal jobbar med den gruppen?

Men du har ju själv ett eget val att välja VAR du vill att ditt barn skall gå. Alla dagis är inte så som du beskriver.

Om dagiset inte passar så letar man ett nytt (innan man placerar barnet där), jag åkte runt och tittade på de olika ställena som fanns tillsammans med mitt barn och var där en liten stund och jag kände rätt fort var jag ville att mitt barn skulle gå

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 265
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka