Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det sätter väl iofs begränsningar för vilken typ av jobb ni kan ha, gissar jag?
Nej, förskoleklass ("sexårsverksamhet") är inte obligatoriskt.
Jag förstår inte rikigt varför det känns så viktigt att inte låta lite större barn gå på förskola alls?
Men med meningen "att få chansen att umgås med jämnåriga barn" menar du inte att dagis just hade varit det rätta, med en stor grupp ungar, utan kanske någon/några jämnåriga grannar som inte heller gick på dagis hade funkat det oxå?
Men med meningen "att få chansen att umgås med jämnåriga barn" menar du inte att dagis just hade varit det rätta, med en stor grupp ungar, utan kanske någon/några jämnåriga grannar som inte heller gick på dagis hade funkat det oxå?
Tycker snarare att det är tvärt om, dom flesta tycker att det är dåligt att ha sina barn hemma pga att dom inte blir tillräckligt stimulerade, dagis är det som får folks barn att inte klättra på väggarna hemma, lite skrämmande tycker jag, att vi är så beroende av dagis.
Ang att ta med sej sin nyfödda till ÖF är väl inte det bästa pga allt snor osv, men hemma hos oss kommer barnens pappa vara hemma dom 7 första veckorna av nr:2s tid i livet och då kan han gå med ettan till ÖF.
Har man inte den hjälpen hemmifrån så tror jag inte heller att ettan dör av att vara hemma och ute med sitt syskon och förälder.
Jag är väl för omodern som anser att jag själv ska ta hand om mina barn. Sen varar ju inte den där störda nattsömnen hur länge som helst heller, så det känns lite som en bortförklaring, för visst kommer ettan få gå kvar på dagis när nätterna går bättre?
Fast små barn behöver inte börja öva på allt det där i stora grupper, det kommer dom att få lära sej ändå i livet.
Inte sagt att det måste vara sämre att gå till dagis om man nu måste lämna iväg ungen dit pga jobb, men för barnet är det inte nödvändigt att gå dit, dom flesta mindre barn vill vara med sin mamma/pappa och på öf har jag möjligheten att vara med, ta honom därifrån om han tröttnar efter en timme osv.
Nu brukar inte min unge vilja gå hem efter en timme, det kan ha varit så om han inte lyckats somna på fm som han brukar och är trött tex, men jag har möjligheten till att avbryta om jag tycker det är nödvändigt.
Skillnaden för dej och mej här är att du inte har möjligheten att ta undan din unge ett tag om h*n blir trött eller liknande, utan en fröken ser till att h*n får orka lite till, för inte finns väl dom resurserna till att en fröken är med bara ett barn oavsett hur bra förskolan är?
Sen hör man ju oxå om hur uppe i varv dagisbarn kan vara när dom kommer hem från dagis, hur bra är det i det långa loppet?
Det är klart de får gå och lägga sig på dagis om de är trötta? Så är det på vårt dagis i alla fall, iom att de är tre personal så finns det självklart utrymme att gå undan med ett barn som är ledset eller trött. Det är absolut så att personalen är med bara ett barn ibland. Så är det när man lämnar också, då lämnar man till en fröken, som är med barnet tills han själv vill gå bort och leka och göra något annat.
Sen ska man ju också komma ihåg att dagisbarn har rutiner, vilket gör att de inte blir slumpvis trötta lite nu och då, utan oftast blir trötta den tid de är vana att sova, ungefär som att man blir hungrig en viss tid om man alltid brukar äta vid det klockslaget. Men rutinerna är ju inte huggna i sten - är man hungrig fast det inte är mat får man en frukt eller en riskaka, är man trött fast det inte är sovdags får man såklart vila.
På vårt dagis äter de lunch precis innan middagsvilan, och det har hänt några gånger att sonen blivit jättetrött redan vid maten, om han har vaknat tidigt den dagen, och själv velat gå och lägga sig. Då har han fått göra det. Men oftast vill de ju göra det de andra barnen gör.
En till tanke som dyker upp när jag läser det här.
Menar du då att föräldrar till barn som inte får gå på dagis missar något som är självklart i livet? Eller menar du bara för eran del?