Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Det sätter väl iofs begränsningar för vilken typ av jobb ni kan ha, gissar jag?

Nej, förskoleklass ("sexårsverksamhet") är inte obligatoriskt.

Jag förstår inte rikigt varför det känns så viktigt att inte låta lite större barn gå på förskola alls?

Det sätter väl iofs begränsningar för vilken typ av jobb ni kan ha, gissar jag?

Ja det är klart, vi är utbildade inom vårt yrke, vilket inte är det vanligaste yrket heller. En utbildning kan ju väga upp om man vill byta bransch men den vi har är så pass inriktad på just det vi sysslar med så om vi vill jobba på tex dagis, då måste vi ju utbilda oss ytterligare en gång för det.
Men vi är nöjda med jobben vi har och ser inte att vi vill byta(nu iaf), vi kan ju självklart göra andra saker inom det vi håller på med och det påverkas ju inte av att vi har gått ner i tid.

Men dom flesta är väl utbildade inom sitt yrke och kan inte byta hipp som happ iaf?

Nej, förskoleklass ("sexårsverksamhet") är inte obligatoriskt.

Jag förstår inte rikigt varför det känns så viktigt att inte låta lite större barn gå på förskola alls?

Ok, jag trodde alla var tvungna till det.

Vad är ett lite större barn?

För mig är ett lite större barn ett barn som går i storbarnsgrupp, 3-5 år.

Men med meningen "att få chansen att umgås med jämnåriga barn" menar du inte att dagis just hade varit det rätta, med en stor grupp ungar, utan kanske någon/några jämnåriga grannar som inte heller gick på dagis hade funkat det oxå?

Men just detta ar ju det som ar sa svart att fa till i Sverige, dar de allra flesta barn gar pa dagis eller hos dagmamma.

Argumentet hade varit betydligt starkare om du bodde dar jag bor, dar det faktiskt ar en stor andel barn hemma en stor del av veckorna (alla gar ju inte samma tider pa dagis, och valdigt fa gar heltid).

Jag t.ex. skulle inte ha nagra problem att ha mina barn hemma 100% men jag valjer anda att inte gora sa. Mina barns forskola ar jattebra och jag ser den som ett alldeles utmarkt komplement som ger mina barn det som jag inte kan.

Det känner jag av redan nu! Vi bor på en typisk "arbetarort" där de flesta barn börjar dagis vid 1 års ålder. Vi har en jänta på snart 16 månader som kommer att skolas in efter påsk eftersom jag börjar jobba då, dock har vi möjligheten att ha henne enbart deltid vilket jag är jätteglad för!

Men åker vi på öppna förskolan nu finns inga jämnåriga där, ibland kan det vara någon enstaka tre- fyraåring som är där tillsammans med mamma och ett yngre syskon, men oftast är det enbart barn som är 3-8 månader ungefär... Det ger inte dottern så mycket, visst tycker hon att det är kul att titta på en bebis i någon minut, men sen så blir det ändå att hon går och sätter sig på en bobbycar och åker runt ensam.

Räddningen för oss har varit att åka 5 mil (enkel väg alltså) för att hon ska kunna umgås med kusinen på snart 3 år, de dagar han inte är på dagis.

Men med meningen "att få chansen att umgås med jämnåriga barn" menar du inte att dagis just hade varit det rätta, med en stor grupp ungar, utan kanske någon/några jämnåriga grannar som inte heller gick på dagis hade funkat det oxå?

Men jag är inte uppvuxen på en gata i stan på femtiotalet där alla barnen sprang omkring och umgicks.. Jag är uppvuxen på landet utan massa grannar och de barn som fanns i närheten (som dessutom inte var i min ålder) gick på dagis.

Tycker snarare att det är tvärt om, dom flesta tycker att det är dåligt att ha sina barn hemma pga att dom inte blir tillräckligt stimulerade, dagis är det som får folks barn att inte klättra på väggarna hemma, lite skrämmande tycker jag, att vi är så beroende av dagis.
Ang att ta med sej sin nyfödda till ÖF är väl inte det bästa pga allt snor osv, men hemma hos oss kommer barnens pappa vara hemma dom 7 första veckorna av nr:2s tid i livet och då kan han gå med ettan till ÖF.
Har man inte den hjälpen hemmifrån så tror jag inte heller att ettan dör av att vara hemma och ute med sitt syskon och förälder.

Jag tycker nog att du tolkar in lite fel.

Jag kan bara jämföra så som det är på vårt dagis som är ett ur och skur dagis. Den leken och stimulansen de får där kan jag inte erbjuda här hemma hur mycket jag än skulle vilja göra. De gör så oerhört många saker som jag praktiskt inte kan lösa.

Jag tycker att dagis är bra och utvecklande för barnen, jag hade gärna varit hemma med mitt barn hela tiden men faktiskt så inser jag att allt de gör kan jag inte erbjuda honom här, han har kompisar som han längtar efter och så även lärarna de har olika aktiviteter och fram för allt en väldigt bra gemenskap och ett lärande för att kunna hantera konflikter.

Jag tycker nog att du har en tanke att dagis endast är en förvaring vilket det absolut inte är, inte här hos oss iaf

*kl*

Ts..jag blir fundersam över en sak. Din stora..skulle du tillåta att denne provade dagis för o se om det gav denne något? Eller är du 'fast' vid att denne ska vara hemma?

Jag är väl för omodern som anser att jag själv ska ta hand om mina barn. Sen varar ju inte den där störda nattsömnen hur länge som helst heller, så det känns lite som en bortförklaring, för visst kommer ettan få gå kvar på dagis när nätterna går bättre?

Tycker du har lite taskig människosyn som anser att föräldrar som väljer att ha sina barn på dagis inte tar hand om sina barn :crazy:

Fast små barn behöver inte börja öva på allt det där i stora grupper, det kommer dom att få lära sej ändå i livet.

Inte sagt att det måste vara sämre att gå till dagis om man nu måste lämna iväg ungen dit pga jobb, men för barnet är det inte nödvändigt att gå dit, dom flesta mindre barn vill vara med sin mamma/pappa och på öf har jag möjligheten att vara med, ta honom därifrån om han tröttnar efter en timme osv.

Bara lite nyfiken på hur sent i livet de skall lära sig socialt samspel??

Nu brukar inte min unge vilja gå hem efter en timme, det kan ha varit så om han inte lyckats somna på fm som han brukar och är trött tex, men jag har möjligheten till att avbryta om jag tycker det är nödvändigt.
Skillnaden för dej och mej här är att du inte har möjligheten att ta undan din unge ett tag om h*n blir trött eller liknande, utan en fröken ser till att h*n får orka lite till, för inte finns väl dom resurserna till att en fröken är med bara ett barn oavsett hur bra förskolan är?
Sen hör man ju oxå om hur uppe i varv dagisbarn kan vara när dom kommer hem från dagis, hur bra är det i det långa loppet?

Men ärligt tror du på det själv?? Har du ingen som helst inblick hur det fungerar på förskolorna??

Tycker nog att du skall läsa på innan du blir så fördömande.

När jag hämtar mitt barn är han hur lugn som helst vet inte vad du har för umgängeskrets men häromkring där nästan alla barnen bor som går på samma förskola så är inget barn hyperaktivt när de kommer hem

Det är klart de får gå och lägga sig på dagis om de är trötta?:confused: Så är det på vårt dagis i alla fall, iom att de är tre personal så finns det självklart utrymme att gå undan med ett barn som är ledset eller trött. Det är absolut så att personalen är med bara ett barn ibland. Så är det när man lämnar också, då lämnar man till en fröken, som är med barnet tills han själv vill gå bort och leka och göra något annat.

Sen ska man ju också komma ihåg att dagisbarn har rutiner, vilket gör att de inte blir slumpvis trötta lite nu och då, utan oftast blir trötta den tid de är vana att sova, ungefär som att man blir hungrig en viss tid om man alltid brukar äta vid det klockslaget. Men rutinerna är ju inte huggna i sten - är man hungrig fast det inte är mat får man en frukt eller en riskaka, är man trött fast det inte är sovdags får man såklart vila.

På vårt dagis äter de lunch precis innan middagsvilan, och det har hänt några gånger att sonen blivit jättetrött redan vid maten, om han har vaknat tidigt den dagen, och själv velat gå och lägga sig. Då har han fått göra det. Men oftast vill de ju göra det de andra barnen gör.

Håller med dig i princip allt och så fungerar det även på vår förskola

nu får jag tyvärr inte med det jag vill citera, men det finns en poäng med att barnet får behålla sin plats när föräldrarna är föräldralediga och det är att slippa börja på en ny förskola och en ny barngrupp. När det kommer tills ens diet barn är det ingen handelsvara som man bara kastar runt med. Det gäller även som förälder att känna sig trygg. Det handlar om att vara hemma 1-2 år och det känns väldigt dumt att släppa på en bra plats. Om att barnen skulle ta upp en plats säger jag bara: Sånt är livet.

Allvarligt talat, tagga ner! Ingen hindrar ju dig att ha din unge hemma, o ingen i tråden har väl heller ingen kritiserat ditt val... Jag tycker du låter som om du slår dig självgott för bröstet och vägrar fatta att det kan finnas fler bra sätt än just ditt. Fundera över din attityd mot andra!

Bara läst ts och lite här o var.

Har bara ett barn, men hon går på dagis lite mer än hon skulle "behöva". Handlar om ngn extra timme här och var, då jag jobbar eftermiddag.

Detta är självvalt, för att vårt dagis är en fantastisk plats.
Lugnt, tryggt, hög personaltäthet, bra mat, mkt utevistelse och fina kamrater.
Dottern stormtrivs! De dagar hon varit på dagis är hon en solstråle!
Jag ser i get fel med att ha sitt barn på dagis, om det är ett bra dagis där barnet mår bra!
Vi är hemma bara hon och jag varje måndag. Urmysigt och vi försöker göra en massa roliga saker! Är ute mkt, i stallet, handlar mm.
Men ändå blir hon lätt rastlös hemma, pratar om dagis etc.
Så även om jag kunde skulle jag inte ha henne hemma varje dag. Dagis ger så mjt som vi föräldrar inte kan, iaf inte i samma utsträckning.

Självklart får man se till varje barn och alla dagis är inte toppen bra. Men man aka nog ej förkasta allt vad dagis heter för det.

En till tanke som dyker upp när jag läser det här.
Menar du då att föräldrar till barn som inte får gå på dagis missar något som är självklart i livet? Eller menar du bara för eran del?

Det är inte föräldrarna som riskerar att missa något, det är väl snarare barnen om de inte får någon förskoletid överhuvudtaget.

Det är ju faktiskt så att har man möjlighet att vara hemma i princip hur mkt/länge man vill så har man ju heller inget att förlora på att prova viss förskolevistelse. Man har ju alla möjligheter i världen att hålla nere timmar (fast en viss tid bör de ändå ha för att bli delaktiga i gruppen och där är -enligt min erfarenhet- 15h/vecka ytterst lämpligt)

Jag har rätt svårt att smälta att man totalt kan förkasta något man inte ens sätt sitt barn prova på, speciellt när det gäller en så pedagogiskt uppbyggd verksamhet som en förskola. Man har dessutom fördelen med en så lång inskolning som man vill när man inte har några tider att passa och kan bestämma sig för ett lågt timantal. Och tycker man av någon anledning att det är en riktigt dålig förskola som inte gynnar ens barn är det ju bara att sluta!

Jag tycker att det borde ha gått in nu efter så många inlägg men förskolan är ju faktiskt till, samt anpassad, för just barn. Och därför ser många föräldrar ett mervärde i att den finns som komplement och faktiskt gynnar deras barns utveckling snarare än att den är till för lata föräldrar som inte vill umgås som familj med sina barn.
/Sar - som vinkar adjö till sin mycket glada 1,7-åring som glatt springer in för att leka med sina kamrater på sin förskola med sina fröknar

Ja, det finns forskning på att barn som gått på fsk klarar sig bättre i skolan än de som inte gått. Ledsen, jag har ingen länk men jag har diskuterat detta resultat med specialpedagogen på skolan där jag arbetar.

Sen kan jag säga att jag som lärare haft några elever under mina 17 lärarår som inte gått fsk alls och som haft vissa svårigheter. En familj med 4 barn varav jag haft 3 och alla de barnen har varit oerhört blyga, svårt att prata inför kamrater etc och varit lite av medlöpare, dvs hängt på allt som kompisar gjort vilket inte alltid varit positiva saker. Nu är ju dessa syskon och kan ju innebära att personligheter är lika och det berott på det och ej fsk. Dessutom finns annat i familjen som kanske ockå påverkat.

En annan elev jg tänker på gick ej fsk och hade hög frånvaro de första kolåren och har varit lite försiktig i grupp men tog sig. Var långsam och lite efter med läs och skriv men tror även hög fånvaro påverkat och det gick senare bra för denne som var en del i kompisgänget.

Har kanske haft fler elever som ej gått fsk men inte som jag kan komma på eller kanske inte ens vetat detta.

Senast ändrad:

Har däremot stött på folk som satt sina ca ettåringar på fsk pga blivande syskon. En av dem sa just att barnet grät så mycket vid varje lämning men han "var ju tvungen att gå dit", varför fattade jag aldrig då hon va hemma med bebis men jag träffade henne i ett sånt sammanhang så jag inte ville fråga.

En kompis, fd fsklärare i Gbg berättade bla om en familj vars äldre syskon var totalt otröstlig på fsk när sykonet kommit och de lämnade honom. De undrade om han kunde få vara hemma så länge pappan tog sina dagar också men fick ej.

Som sagt har jag hört mer än en prisa sina privata fsk som ej har 15-timmarsregln. Har en familj som lät syskonet vara 8-16 varje vardag för det var så skönt. En ur min mammagrupp hör till de som skrev in sig på ditnskurs för att få ha äldre barnet på fsk mer. Tror ibte hon tog många poäng på sin kurs, läste def inte klart. Hon var sen arbetssöknde o sålde barnkläder och hade brnen 8-16 pga hon "jobbade". Jag jobbade 60% och sålde barnkläder o hade barnen hemma 2 dagar vilket hon inte fattade för jag kunde ju gjort som hon. Barnklädessäljandet är hemparty = kvällar/helger.

Har stött på fler liknande men det kanske bara är storstadssyndrom att vilja var utan sina barn om man har chansen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 259
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka