Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Men jag är inte uppvuxen på en gata i stan på femtiotalet där alla barnen sprang omkring och umgicks.. Jag är uppvuxen på landet utan massa grannar och de barn som fanns i närheten (som dessutom inte var i min ålder) gick på dagis.

Jag förstod det, men min fråga var ställd för att du skulle leka med tanken, hade några jämnåriga grannar funkat för dej, du kanske inte hade behövt dagis, eller?

Jag tycker nog att du har en tanke att dagis endast är en förvaring vilket det absolut inte är, inte här hos oss iaf

Du tror fel. Jag har aldrig sagt att dagis är en förvaring. En av mina frågor har varit om man som förälder inte kan stimulera sitt barn på egen hand utan att dagis är ett måste för att ungarna inte ska klättra på väggarna.

*kl*

Ts..jag blir fundersam över en sak. Din stora..skulle du tillåta att denne provade dagis för o se om det gav denne något? Eller är du 'fast' vid att denne ska vara hemma?

Jag skulle inte låta honom prova nu, men jag tror inte att han skulle fråga om det heller, för han vet inte vad det är och han har inte ett behov av att inte umgås med mej och sin pappa, han får allt han behöver just nu hos oss.

Men skulle han börja fråga om dagis osv (han kan knappt prata nu) så visst skulle han få prova om han ville det.

Tycker du har lite taskig människosyn som anser att föräldrar som väljer att ha sina barn på dagis inte tar hand om sina barn :crazy:

Tar hand om gör dom väl, men inte fullt ut eftersom att man väljer att lämna bort dom. I övrigt tror jag inte att folk struntar i sina barn.
Det jag menade var att man gjort ett val av att skaffa ännu ett barn och har man möjligheten att vara hemma med BÅDA sina ungar borde man vilja det, men efter svaren här har jag förstått att folk inte vill det, trotts att möjligheten finns.

Bara lite nyfiken på hur sent i livet de skall lära sig socialt samspel??

Läs igen vad du citerade. Jag skrev i stora grupper. Det sociala samspelet lär sej ungen utan dagis oxå under hela sin uppväxt. Vår unge är inte socialt handikappad för att han inte går på dagis om det är det du tror.

Men ärligt tror du på det själv?? Har du ingen som helst inblick hur det fungerar på förskolorna??

Tycker nog att du skall läsa på innan du blir så fördömande.

När jag hämtar mitt barn är han hur lugn som helst vet inte vad du har för umgängeskrets men häromkring där nästan alla barnen bor som går på samma förskola så är inget barn hyperaktivt när de kommer hem

Men har du missat allt skriveri om hur dåligt med personal det finns på dagisen, hur stora grupperna ha blivit, att alla inte hinns med osv. Har till och med varit på nyheterna för inte så länge sen. Det är därför jag känner mej lite tveksam till att dom resurserna skulle finnas för varje barn i alla lägen.

Hur många barn är det i en grupp och hur mycket personal jobbar med den gruppen?

Allvarligt talat, tagga ner! Ingen hindrar ju dig att ha din unge hemma, o ingen i tråden har väl heller ingen kritiserat ditt val... Jag tycker du låter som om du slår dig självgott för bröstet och vägrar fatta att det kan finnas fler bra sätt än just ditt. Fundera över din attityd mot andra!

Oj oj oj.... Jag är nyfiken på hur andra tänker, som inte har gjort samma val som jag. Tänk lite själv på DIN attityd:grin:

Du må vara nyfiken, men du dömer ut andra föräldrar som valt en annan väg än dig. Det är därför tråden mynnar ut i tjafs när det egentligen kunde vara en tråd där man argumenterar för sin sak utan att klanka ner på föräldrar som väljer annorlunda.

Ja, det finns forskning på att barn som gått på fsk klarar sig bättre i skolan än de som inte gått. Ledsen, jag har ingen länk men jag har diskuterat detta resultat med specialpedagogen på skolan där jag arbetar.

Sen kan jag säga att jag som lärare haft några elever under mina 17 lärarår som inte gått fsk alls och som haft vissa svårigheter. En familj med 4 barn varav jag haft 3 och alla de barnen har varit oerhört blyga, svårt att prata inför kamrater etc och varit lite av medlöpare, dvs hängt på allt som kompisar gjort vilket inte alltid varit positiva saker. Nu är ju dessa syskon och kan ju innebära att personligheter är lika och det berott på det och ej fsk. Dessutom finns annat i familjen som kanske ockå påverkat.

En annan elev jg tänker på gick ej fsk och hade hög frånvaro de första kolåren och har varit lite försiktig i grupp men tog sig. Var långsam och lite efter med läs och skriv men tror även hög fånvaro påverkat och det gick senare bra för denne som var en del i kompisgänget.

Har kanske haft fler elever som ej gått fsk men inte som jag kan komma på eller kanske inte ens vetat detta.

Synd att du inte har länken.

För övrigt så går i princip alla barn på dagis nu för tiden och det var säkert fler som hade det jobbigt på ett eller annat sätt, som hade gått på dagis.

Känner flera samt har mej själv att gå till, och vi har inte haft det struligt med skolan. Jag har nog aldrig, inte ens innan jag provade på dagis, haft svårt att umgås med folk överhuvudtaget. Tanken på att ungar skulle få det svårt i skolan pga att man inte gått på dagis har aldrig slagit mej. Så som sagt, synd att du inte har länken.

Tror du inte att du haft barn som inte gått på förskolan, men som heller ej visat några konstigheter, som du har missat att se om dom gick på dagis eller ej, pga att dom inte utmärkte sej? Eller tar en lärare alltid reda på den infon när man får en ny klass?

Du må vara nyfiken, men du dömer ut andra föräldrar som valt en annan väg än dig. Det är därför tråden mynnar ut i tjafs när det egentligen kunde vara en tråd där man argumenterar för sin sak utan att klanka ner på föräldrar som väljer annorlunda.

Jag har fortfarande inte klankat ner på någon eller dömt ut någon, men det väljer bla du att se förbi, ditt problem.

Och därför ser många föräldrar ett mervärde i att den finns som komplement och faktiskt gynnar deras barns utveckling snarare än att den är till för lata föräldrar som inte vill umgås som familj med sina barn.
/Sar - som vinkar adjö till sin mycket glada 1,7-åring som glatt springer in för att leka med sina kamrater på sin förskola med sina fröknar.

Du har hakat upp dej på det sista i din mening. Släpp det, annars går det ej att diskutera vidare och då kan ju du lämna tråden.

Jag tycker bara att det är lustigt att folk inte orkar ha sina ungar hemma och jag ville veta anledningarna.

Har någon argumenterat just med de orden ? "jag orkar inte ha det äldre barnet hemma"

Det finns vad jag vet tre svenska studier som alla visar positiva effekter av förskola.

Bl a: Bengt-Erik Andersson, professor emeritus i utvecklingspsykologi och pedagogik, står bakom en av de svenska studierna; en långtidsstudie av drygt 100 barn.

Du kan ju se om du kan finna den.

Om du inte kan se/förstå hur du tolkas, att det sätt du väljer att diskuterar på är nedlåtande så kan jag inget göra, det är ditt problem.

Senast ändrad:

Jag skulle inte låta honom prova nu, men jag tror inte att han skulle fråga om det heller, för han vet inte vad det är och han har inte ett behov av att inte umgås med mej och sin pappa, han får allt han behöver just nu hos oss.

Men skulle han börja fråga om dagis osv (han kan knappt prata nu) så visst skulle han få prova om han ville det.

Det var just det..han vet inte vad han förlorar..o du vägrar vis honom den världen.

Men men..det är ditt problem.. Jag tycker hela tråden osar 'jag är bäst..alla andra som inte tar hand om sina barn på samma sätt som jag är lata jävlar'.

Synd att du inte

Tror du inte att du haft barn som inte gått på förskolan, men som heller ej visat några konstigheter, som du har missat att se om dom gick på dagis eller ej, pga att dom inte utmärkte sej? Eller tar en lärare alltid reda på den infon när man får en ny klass?

Ja, det är synd.

Eftersom jag aldrig jobbat med år 1 utan lägst år 3 så är det liksom inte helt aktuellt med ev fsk-tid eller ej så nej, det har inte varit naturlig info och jag skulle gissa jag har haft fler elever utn fsk-erfarenhet.

*kl*
En aspekt som kanske inte förtydligats är att det är framför allt under de första två åren där omsorgsbiten och tillsynen är så total som man har störst behov av avlastning. Samtidigt är min erfarenhet att det är rätt oproblematiskt med dagis då, det spelar inte så stor roll vem som utför omsorgen så länge det är tryggt. Däremot när barnen är från 3 och uppåt och det mer handlar om en relation, då har jag upplevt att barnen behöver mig som individ på ett annat sätt. Och när de är i den åldern när de förflyttar sig, äter och går på toa och sånt på egen hand är det inte särskilt svårt att ha båda hemma. Så det behöver inte bara vara till glädje för barnet med dagis utan också är bra för föräldrar att ta den avlastning de kan få. Är det något som kännetecknar de trådar där folk ropar på hjälp och håller på att gå under i sitt familjeliv så är det just att de kör på 24/7 och bristen på avlastning och att de till varje pris ska klara allt själva. Det finns ingenting bra med att göra familjeumgänget och hemmet till en prestigesak där man anses lat om man inte gör barnmat från grunden och aldrig lämnar sina barn en sekund utan snarare är det en klok och bra strategi att se till att ta den avlastning man kan få.

Du har hakat upp dej på det sista i din mening. Släpp det, annars går det ej att diskutera vidare och då kan ju du lämna tråden.

Lämna tråden själv om det inte passar. Du har själv uttryckt det sista jag skrev i meningen, antingen tar du tillbaka det eller så får du acceptera att det används av andra.

Jag tycker att det verkar tveksamt om du verkligen vill just diskutera eftersom en diskussion kräver att man skärskådar sina egna argument och även tar till sig andras. Sedan behöver man inte hålla med om allt men en viss förståelse brukar man så småningom tillägna sig.
Som det nu är förefaller det som att du står fullt fast vid det du skrev i ursprungstråden ang. lata föräldrar som inte vill umgås som familj för att de har de äldre barnen på förskola. Och när du inte kan ta till dig att det faktiskt inte stämmer utan det finns andra skäl till förskolevistelse så blir det tyvärr lite som att diskutera med en vägg.

Men har du missat allt skriveri om hur dåligt med personal det finns på dagisen, hur stora grupperna ha blivit, att alla inte hinns med osv. Har till och med varit på nyheterna för inte så länge sen. Det är därför jag känner mej lite tveksam till att dom resurserna skulle finnas för varje barn i alla lägen.

Hur många barn är det i en grupp och hur mycket personal jobbar med den gruppen?

Fast det finns ju en massa dagis som fungerar utmärkt - även om tidningarna skriver om några där det är brist på resurser, så innebär ju inte det alla dagis är såna.

På vårt dagis är det 14 barn och 3 förskollärare i gruppen. Det tycker jag inte är dåligt med personal, särskilt som det i praktiken väldigt sällan faktiskt är 14 barn där samtidigt - nån är sjuk, nån är ledig, utan snarare 11-12. Inte heller tycker jag att gruppen är särskilt stor, den känns rätt lagom, tycker jag. Det är så det ser ut på de flesta förskolor härikring, tror inte det är en ovanligt liten grupp eller ovanligt mycket personal.

Någon skrev någonstans i denna tråd att det SJÄLVKLART finns personal om det kommer en unge som ensam behöver en vuxen att krypa upp i knät på.

Med tre personal för en grupp på cirkus fjorton ungar... Vad händer då om en eller två, tre ungar till vill ha en egen personal som tar hand om bara dom?

Lämnas dom andra mer eller mindre vind för våg då?

Lite som en mamma i hemmet som ammar sin bebis och det äldre syskonet får klara sej själv en stund kanske?

Någon skrev också någonstans i den här tråden om sitt barn på dagis som kryper in i en buske(???) och bara sitter där och "ser på hur dom andra leker".

Det är möjligen inte så att den ungen är stressad och slutkörd och drar sej undan för att få lugn och ro? Man undrar hur den kraken kommer att må om ett visst antal år...

Och jag fick nästan kramp när jag läste om ungen som går och lägger sej vid nio-tio-tiden på kvällarna.
Ett DAGISBARN ska väl inte vara uppe vid den tiden???

Ja, det finns mycket i den här tråden som är värre än funderingen i trådens början... Suck.

Som avslutning undrar jag varför det skulle vara så farligt att vara LAT?
Det är väl skönt att lata sej då och då, inget fult med det. Hur kan man ta åt sej för att nån använder ordet LAT?

För att man är lat då och då betyder det inte att man är en dålig person.

Hade reaktionerna i den här tråden blivit annorlunda om man gjort en omskrivning av ordet, fast faktiskt menat samma sak?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 265
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka