Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Läs igen vad du citerade. Jag skrev i stora grupper. Det sociala samspelet lär sej ungen utan dagis oxå under hela sin uppväxt. Vår unge är inte socialt handikappad för att han inte går på dagis om det är det du tror.

Jamen svara på frågan istället! Hur sent i livet anser du att barnen skall lära sig social kompetens? Att man har det inom familjen gör inte att man klarar av utomstående samspel

Det var mitt barn. :D

Han har helt enkelt inte så stort sömnbehov, det varierar rätt mycket mellan olika barn. Vårt barn sover bara i undantagsfall (om han är sjuk, t ex) mer än nio timmar per natt, oftast sover han mindre. Lägger vi honom tidigare, vid åtta, så vaknar han senast fem på morgonen, och det fungerar inte för oss vuxna, jag är absolut ingen morgonmänniska och blir som en zombie hela dagen om jag ska stiga upp fem, det funkar inte om jag ska kunna jobba sen. Det blir trevligare för alla om vi har en timme tillsammans mellan åtta och nio på kvällen, än mellan fem och sex på morgonen, då jag är halvt medvetslös av trötthet.

Varför ska han inte vara uppe, tycker du? När borde han i ditt tycke gå och lägga sig?

Blir lite smått road över att du blir så upprörd över ett barn med lite sömnbehov att du får kramp, faktiskt. Har du aldrig hört talas om att barns sömnbehov varierar ganska mycket från individ till individ?

Så har vi det här också, vårt barn somnar sällan före halv nio och jag ser inget problem i det alls. De sover dessutom på dagis efter lunch så han får sina timmar mer än väl. Han är inte heller speciellt trött eller grinig och vårt barn vaknar också tidigt om han lägger sig tidigt :D

Jag förstod det, men min fråga var ställd för att du skulle leka med tanken, hade några jämnåriga grannar funkat för dej, du kanske inte hade behövt dagis, eller?

Det beror ju på vad man menar med några barn. Självklart hade det varit bättre än inget. Det optimala hade ju varit bott i ett kollektiv där alla vuxna höll ett övervakande öga över alla barnen (som fanns i massor och i varierande åldrar) . Tror jag iallfall. Men det är ju inte så vanligt kanske....

Fast vi ska inte underskatta den kompetens som förskolelärare ändå besitter, jag tror inte ett gäng vuxna föräldrar har dom verktygen rent generellt faktiskt.

Fast vi ska inte underskatta den kompetens som förskolelärare ändå besitter, jag tror inte ett gäng vuxna föräldrar har dom verktygen rent generellt faktiskt.

Absolut inte! Fast i mitt fall var det att jag växte upp med få barn leka med, och jag fick frågan om jag hade klarat mig utan dagis om det funnits flera jämnåriga leka med..

Att fösa ihop en grupp ungar och låta dem leka fritt är nog inte helt optimalt...vissa barn behöver lite stöd för att komma in i gruppen och andra kanske behöver lite hjälp med andra saker. Barn kan vara ganska elaka mot varandra..

Jag tror inte att vi ska överskatta den, heller ;)

Vilka kompetenser menar du att förskolelärare har som "vanliga dödliga" saknar?

Jag tycker definitivt inte att förskolelärarnas kompetens överskattas i samhället, tycker du själv det?

Ja vad har dom för kompetens, vad sägs om utbildning?

Dom läser trots allt 210 hp vilket motsvarar ca 3½ år på universitetsnivå idag. Klart som korvspad att dom har mer inblick till att kunna arbeta med barns lärande och utveckling.

Jo, naturligtvis vet jag att de har en akademisk utbildning. Jag tycker inte att förskollärarnas (viktiga!) arbete överskattas i samhället - jag skulle gärna se en statushöjning - men jag tycker att det finns en tendens att överskatta deras kompetens som något som barn måste få tillgång till.

Det var därför jag inte frågade vilken kompetens du avsåg, utan vilka kompetenser. Vilka specifika saker gör en förskollärare som inte en vanlig lämpad vuxen fixar?

Rimligen så kan de lite mer om t ex barns samspel i grupp, och vad som är normal utveckling, genom utbildning och erfarenhet. Förutom att de har utbildning på området så ser de ju många fler barn på nära håll än vanliga föräldrar, så de får en bredare erfarenhet.

Det är ju lite som att ifrågasätta vad en sjuksköterska kan som inte vem som helst som tagit hand om en sjukling därhemma inte kan. Rätt mycket, skulle jag tro.

Nja, jag tycker att sjuksköterskeliknelsen haltar. En sjuksköterska har kompetenser som den som är sjuk måste komma i åtnjutande av, jag kan inte se att det finns något motsvarande måste när det gäller barn och förskollärarspecifika kompetenser. För mig är det den personliga lämpligheten hos de som arbetar på förskolan som är det väsentliga, att de bemöter barnen och de relationer/konflikter som barnen har på ett bra sätt. Om de förbättrat sig i det avseendet genom sin utbildning och erfarenhet så är det väl bra, men i mina ögon kan man mycket väl vara god nog utan att vara förskollärare (vilket ju för övrigt inte alla som arbetar på förskolorna är).

jag tycker att det finns en tendens att överskatta deras kompetens som något som barn måste få tillgång till.

Vilka specifika saker gör en förskollärare som inte en vanlig lämpad vuxen fixar?

Vilka övriga, fleråriga universitetsutbildningar tror du är så innehållslösa så att vilken vuxen som helst kan samma saker som den som utbildat sig?

Och hur tänker du dig att förskollärares status ska höjas, om du samtidigt inte tycker att deras utbildning och kompetens överträffar vad vilken vuxen som helst klarar av?

Varför ska man ens ha en förskollärarutbildning i vårt land, om den är så meningslös, tycker du? (Om du tycker det.)

Nja, jag tycker att sjuksköterskeliknelsen haltar. En sjuksköterska har kompetenser som den som är sjuk måste komma i åtnjutande av, jag kan inte se att det finns något motsvarande måste när det gäller barn och förskollärarspecifika kompetenser. För mig är det den personliga lämpligheten hos de som arbetar på förskolan som är det väsentliga, att de bemöter barnen och de relationer/konflikter som barnen har på ett bra sätt. Om de förbättrat sig i det avseendet genom sin utbildning och erfarenhet så är det väl bra, men i mina ögon kan man mycket väl vara god nog utan att vara förskollärare (vilket ju för övrigt inte alla som arbetar på förskolorna är).

Ja, där tänker vi olika. Jag tror mig vara en fullgod förälder, men jag tror inte ett ögonblick att jag skulle kunna hoppa in som vikarie på min sons förskola och göra ett lika bra jobb som de som jobbar där. Jag kan helt enkelt för lite.

Personlig lämplighet utesluter ju inte utbildning och erfarenhet, för övrigt. Dessutom förbättras lämplighet med kunskap och erfarenhet. Det rimliga måste väl vara att man anställer folk som är både utbildade och lämpliga, inte antingen eller?

Jag tror för övrigt att lämplighet och intresse är avgörande för nästan alla yrken, det är nödvändigt men sällan tillräckligt för att kunna göra jobbet bra. Det är inte utmärkande för just förskolläraryrket.

Vilka övriga, fleråriga universitetsutbildningar tror du är så innehållslösa så att vilken vuxen som helst kan samma saker som den som utbildat sig?

Och hur tänker du dig att förskollärares status ska höjas, om du samtidigt inte tycker att deras utbildning och kompetens överträffar vad vilken vuxen som helst klarar av?

Varför ska man ens ha en förskollärarutbildning i vårt land, om den är så meningslös, tycker du? (Om du tycker det.)

Jag har inte sagt att den är innehållslös (även om jag inte är särskilt imponerad av vad jag sett av nivån på lärarutbildningarna över lag, oavsett vilken nivå de sedan ska utbilda på) eller för den delen meningslös, jag har sagt att jag ser "en tendens att överskatta deras kompetens som något som barn måste få tillgång till".

Frågan jag ställde till Calazirya var således inte för att säga att förskollärare saknar någon som helst kompetens, utan för att jag ville diskutera vilka förskollärarnas kompetenser är och hur "nödvändiga" de är.

I min mening borde alla arbeten inom barnomsorgen få högre status, men inte utifrån utbildning (alla är ju inte förskollärare) utan utifrån att det är viktigt att det finns någon som utför arbetsuppgifterna och gör det bra. Då är mer betalt viktigare än att göra förskollärare till ett legitimationsyrke, tycker jag.

Personlig lämplighet utesluter ju inte utbildning och erfarenhet, för övrigt. Dessutom förbättras lämplighet med kunskap och erfarenhet. Det rimliga måste väl vara att man anställer folk som är både utbildade och lämpliga, inte antingen eller?

Jo, där är vi eniga - men jag vet ju vilket jag skulle välja om jag var tvungen att välja.

Och så får jag väl understruka vad jag menar med "överskatta" igen - och det är att peka ut förskolan/förskollärarnas kompetens som något alldeles nödvändigt för barn, och för små barn i synnerlighet. Jag tycker att det är synd om man som förälder känner att ens lilla barn måste gå på förskola (inte för att man själv ska jobba/plugga utan för att barnet annars skulle missa något väsentligt).

Fast det är ju deras kompetens som gör att 14 ettåringar som inte känner varandra ett halvår senare är en lugn och trevlig grupp som funkar bra tillsammans, med måltider och sovstunder som funkar för alla?

Det skulle då inte jag kunna åstadkomma, kan jag säga, jag vet inte hur man gör. Jag kan utmärkt väl sköta mitt eget barn, men jag vet inte riktigt hur man får till en bra barngrupp på det viset.

Och den bra barngruppen (där ingen slåss eller springer runt och skriker, och man kan äta och sova tillsammans i lugn och ro) är ju en förutsättning för att barnen ska kunna få till det där sociala samspelet under vettiga former, istället för kaos och djungelns lag, så att barnen kommer hem trötta istället för glada. Det skapar ju plattformen för den där dagliga sociala samvaron med andra barn, som jag inte skulle kunna åstadkomma själv som förälder.

Fast det är ju deras kompetens som gör att 14 ettåringar som inte känner varandra ett halvår senare är en lugn och trevlig grupp som funkar bra tillsammans, med måltider och sovstunder som funkar för alla?

Jag undrar om vi inte i viss mån diskuterar olika frågor? Jag är i huvudsak kvar på TS ämne, förskola eller inte, även om jag också kommenterat vad jag ser som viktigt hos förskolepersonal. Jag tror inte att en ettåring behöver en förskollärare istället för sin förälder, om man kan välja. I stycket ovan kommenterar du snarare utifrån att det är givet att barnet redan går på förskolan.

Nej, jag argumenterar utifrån att jag tror det är väldigt bra om barn innan skolstart kan få möjlighet till att t ex skapa relationer till andra barn, leka tillsammans med andra, och hitta egna vänner, och kunna fungera i ett socialt sammanhang även om föräldrarna inte står bredvid.

Jag tror dessutom att det är rätt svårt att som förälder åstadkomma det på egen hand, allrahelst med småsyskon att ta hand om samtidigt, och om grannskapets övriga barn går på dagis.

Och jag tror att det inte är helt enkelt att få till en sådan bra barngrupp, där man kan få till alla de bra sakerna, men inte barn som slåss, skriker eller är dumma mot varandra. Därför är det ju utmärkt att få tillgång till proffs (dvs förskollärare) som vet hur man gör, och har en bra arena för att skapa det (en fungerande förskola), och kan skapa den sociala miljö med andra barn som jag tror de flesta barn mår bra av för sin sociala utvecklings skull.'

Jag tror inte ett småbarn behöver en förskollärare istället för en förälder, men jag tror att även en ettåring kan ha stor glädje av det sociala sammanhang med andra barn som en förskollärare har kunskap och möjlighet att åstadkomma, men förmodligen inte föräldern. Det är alltså inte förskolläraren i sig som barnet nödvändigtvis behöver, utan miljön som förskolläraren åstadkommer.

Ungefär som att ett barn inte behöver en bibliotekarie istället för sin förälder, men kan ha väldigt stor glädje av det bibliotek som bibliotekarien men inte föräldern har kunskapen och resurserna att åstadkomma.

Senast ändrad:

Nej, jag argumenterar utifrån att jag tror det är väldigt bra om barn innan skolstart kan få möjlighet till att t ex skapa relationer till andra barn, leka tillsammans med andra, och hitta egna vänner, och kunna fungera i ett socialt sammanhang även om föräldrarna inte står bredvid.

Nu läser jag dig som att du svarar mig och TS i ett. Jag har ingenstans argumenterat för att hålla barn hemma till skolstart eftersom jag också tror att det är bra för barn att få göra de saker du nämner innan "allvaret" börjar, men jag har argumenterat mot att små barn behöver förskolan för sin egen skull. För min del går den gränsen någonstans runt tre år.

Edit: såg nu att du redigerat och utvecklat ditt inlägg. Vi har helt enkelt olika syn på vilken miljö ett litet barn har störst glädje av.

Senast ändrad:

Nej, så kan det vara. Svårt att säga, eftersom barn utvecklas så mycket oavsett, men när det gäller vårt eget barn så har det i vilket fall blivit en ganska stor skillnad i hur självsäkert han interagerar med andra barn, och deltar i större sociala sammanhang (t ex äta tillsammans med många andra) på det dryga halvår som gått sedan han började dagis, fast han är under tre fortfarande. Sen tror jag också att dagis säkert blir viktigare ju äldre barnet blir, men jag har verkligen inte det minsta dåligt samvete för att jag inte var hemma med honom tills han var tre, det känns inte som han missat något genom att börja dagis, men däremot vunnit en del.

Sen tror jag också att dagis säkert blir viktigare ju äldre barnet blir, men jag har verkligen inte det minsta dåligt samvete för att jag inte var hemma med honom tills han var tre, det känns inte som han missat något genom att börja dagis, men däremot vunnit en del.

Att vara hemma tills barnen är tre kan ju vara svårt att lösa, även om man i princip skulle vilja, i alla fall om man tänker sig flera barn och/eller inte vill ha barn väldigt tätt, och jag är inte ute efter att implicera att någon borde ha dåligt samvete. Huvudsaken är ju att barnet mår bra med den lösning man väljer.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat