Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Vad är ett lite äldre barn?

Jag förstår att barn har olika behov i olika åldrar, en treåring och femåring är ju en ganska stor skillnad på.

Men med det du skriver så menar du att dagis är ett måste? Annars vad händer då?
Lek med tanken att du inte fick ha ditt barn på dagis och du skulle vara hemma med det i 3-4 år framöver, det påverkar inte din ekonomi som du har i dagens läge. Vad skulle du göra med ditt barn då för att träffa andra barn och hur skulle du stimulera ditt barn?

Jag har oxå diskuterat det här med dagis med folk som jobbar på dagis och dom har sagt samma sak som dom du har pratat med, att dagis inte alls är ett nödvändigt måste för ett barn, det finns så mycket annat man kan göra.

Trivs sin femåring hemma? Vart träffar han sina kompisar? För jag har svårt att tänka mej att han blev kompislös bara för att han slutade på dagis.

Antar att du syftar på att jag ser ner på dom som har väldigt aktiva barn, så är dock inte fallet, det är ni som tror. Jag ser inte ner på någon alls i den här tråden.

Ja du säger att du inte gör det. Men lite den attityden har du haft i det du skriver.
Ordet lat har jag hakat upp mej på enormt. Jag tycker det är ett oerhört fult ord att använda..

Som Calazirya klargjorde
Synonymer till lat: slö, maklig, lättjefull, slapp, ovillig att arbeta, arbetsskygg, lättja

Har inget att göra med trötta föräldrar som vill att deras barn ska få ut "mer" av dagen..
Förän man varit i andras situation så ska man akta sej för att uttala sej om lat, oengagerad osv. Framförallt när det kommer till barnuppfostran, tid, ork osv för den varierar från varje enskild familj/person.

Givetvis finns det lata föräldrar, oengagerade osv. Att det funkade förr är inget hållbart argument för mej. Klart det funkade förr. Men de funkar på andra vis oxå. Funkar betyder inte att det är det bästa allternativet.

En undran till dej bla eftersom du skrev att du utan tvekan skulle utnyttja dina 15 timmar/vecka för ditt stor barn om ni skulle ha ett nytt barn.

Känns det inte ganska själviskt att hålla på en dagisplats när det finns andra som står på kö för den och måste jobba? För man står ju inte utan dagis den dagen man själv måste gå till jobbet, det kanske bara är ett dagis som inte är det mest praktiska eller har bäst ryckte(vilka man inte ska lyssna på alla gånger) men förhoppningsvis får du tillbaka din plats på det gamla dagiset igen.

Ordet lat har jag hakat upp mej på enormt.

Ja det märker jag. För mej är det inte ett så starkt ord, lata är väl alla ibland, ska man skämmas för det eller kanske man kan erkänna att man är lat ibland?

Tog upp den här diskussionen på ÖF igår och en mamma som har barn som är lika gammalt som mitt sa rakt ut, ja, jag skulle nog ha dagis någon gång i veckan för den stora. Varför, frågade jag, för att du tycker det är lite skönt, kanske du till och med lite lat? Ja, svarade hon, lite av lathet, skönt att bara få vara hemma med den lill* ett tag, sova osv medans hennes stora fick leka.

Åh:) tänkte jag, vad trevligt att det finns folk som inte är så ordkänsliga och inte har svårt för att vara ärliga(jag menar inte att folk inte är ärliga här för dom som nu tar illa vid sej av ordet lat, dom är väl inte hemma för att dom är lata utan endast för att sova).
Jag tycker inte sämre om henne för det, vi är fortfarande kompisar, hon gör som hon vill med sina ungar.

Klart alla är lata ibland. Det kan nog alla erkänna oxå.

Men det är en enorm skillnad på att vara lat ibland och att få stämpeln som lat för att man har sitt barn på dagis...

Vad är ett lite äldre barn?

Jag förstår att barn har olika behov i olika åldrar, en treåring och femåring är ju en ganska stor skillnad på.

Men med det du skriver så menar du att dagis är ett måste? Annars vad händer då?
Lek med tanken att du inte fick ha ditt barn på dagis och du skulle vara hemma med det i 3-4 år framöver, det påverkar inte din ekonomi som du har i dagens läge. Vad skulle du göra med ditt barn då för att träffa andra barn och hur skulle du stimulera ditt barn?

Nej inte ett måste, men en enkel lösning på ett problem som vissa har. Varför i allsin dar skulle man undvika en lösning bara för att etiketten "dagis" sitter på den. Är det något fult med ordet? Är dagisfröknar giftiga? :rofl:

Självklart kan man lösa ett problem om man får det. Det finns många olika lösningar på en 3 åring med behov av vänner. Ett av de enklaste och simplaste heter 15-20 timmar på gamla välkända dagis, med älskade fröknar, med sina bästa vänner. Man behöver ju inte krumbukta sig blå bara för att undvika just det.

Klart alla är lata ibland. Det kan nog alla erkänna oxå.

Men det är en enorm skillnad på att vara lat ibland och att få stämpeln som lat för att man har sitt barn på dagis...

Jag har aldrig sagt att alla som har barn på dagis är lata, jag har försökt förstå om det är så att föräldrar inte orkar(=lata) aktivera sina barn och därför lämnar iväg dom på dagis eller om det är så att man inte känner att man kan(har inte intresset, kunskapen osv). För dagis är inte nödvändigt för att ett barn ska må bra om föräldrarna engagerar sej (med det menat till dom som ändå är hemma och inte måste jobba).
Men visst, har fått till svar(av många här) att det är näst intill omöjligt att ha en liten hemma och samtidigt aktivera den stora, oavsett ålder på det stora barnet, då alla lider av en sån sömnbrist som inte går att leva med om man vill vara en bra förälder.

Vore kul att höra vad folk som inte lider av sin sömnbrist skulle säga var anledningen till att sätt stora barnet på dagis, för att säga att dagis är det som är bäst för barnet har jag svårt att ta som ett ärligt svar. Ok om man kanske bor lååångt ut åt fanders så visst, men jag tror inte alla gör det som jag pratat med här och irl. Dom jag pratat med irl vet jag inte bor ute i skogen så som har samma möjligheter(öf osv) som jag har för att aktivera sina barn.

Men nu fanns ju inte dagis med som alternativ:cool:

Varför jag ställde den frågan var för att jag vill veta om det finns någon fantasi hos folk, eller är vi(håll i dej nu) så lata att vi tar den allra enklaste utvägen=dagis i dina ögon?

En undran till dej bla eftersom du skrev att du utan tvekan skulle utnyttja dina 15 timmar/vecka för ditt stor barn om ni skulle ha ett nytt barn.

Känns det inte ganska själviskt att hålla på en dagisplats när det finns andra som står på kö för den och måste jobba? För man står ju inte utan dagis den dagen man själv måste gå till jobbet, det kanske bara är ett dagis som inte är det mest praktiska eller har bäst ryckte(vilka man inte ska lyssna på alla gånger) men förhoppningsvis får du tillbaka din plats på det gamla dagiset igen.

När du inte lyckas övertala på ena sättet bygger du upp ett nytt argument du aldrig nämnt tidigare.

Staten har genom skatt tagit de pengar jag kunde använt för att köpa 15 timmar dagis. Eller heltidsdagis när vi jobbar. Bra tycker jag med våra system i Sverige, men samtidigt är detta ett faktum. I England såg du ovan att de köpte 15 timmar dagis till sina barn över 3. Likadant gjorde släkten i Holland och Frankrike trots att mamman var hemma på heltid och inte hade yngre syskon till det yngsta.

Vi har inga barn vi känner som alltid är hemma, A skulle bli helt utan nära vänner. Jag har inte trivts ett dugg med föräldragrupper osv så jag skulle inte kunna skapa en facebookgrupp för hemmavarande med lekmöten. A behöver aktiviteter, rejäla sådana, morgon och kväll varje helg och när han är sjuk för att inte bli väldigt ledsen. Samtidigt kan han inte koncentrera sig på att rita hemma lika länge som han gör på dagis när andra barn gör samma sak och de "pratar" om det med varandra. Han får inga syskon, har inget äldre syskon. Den ömsinta hjälp de äldre barnen ger tycker jag att han behöver. A nu kommer din mamma! nu ska du gå hem! -titta jag lärde A gå i trappan! Nej A så får du inte göra! :love:

När A var liten ammade han 1 timma i sträck varje gång han ammade, natt som dag (kunde alla nattprogram på TV... och det gjorde han till 7 mån ålder. Sedan kunde jag liggamma). Nu när han är äldre leker han inte självständigt i en timma. Så att ha A som äldre syskon hemma dag ut och dag in till A som bebis hade aldrig funkat. Bebis A vägrade åka vagn. Bebis A skrek i panik i stora folksamlingar. osv osv. Stora A behöver folksamlingar, Stora A behöver långa promenader. Lilla A vägde ett ton och jag orkade inte sjala honom länge...

Ja, jag fick väl försöka slå knut på mig för att åstadkomma ett socialt sammanhang ändå, och förmodligen gå med ständigt dåligt samvete för att mitt barn ändå inte fick samma sociala förutsättningar som sina jämnåriga som fick gå på dagis. Jag ser inte dagis som ett nödvändigt ont, utan som en förmån och självklarhet, till fördel för både föräldrar och barn. I alla fall med så bra dagis som vi har tillgång till där vi bor, med engagerad personal och lugn och trivsam barngrupp.

Är det något fult med ordet? Är dagisfröknar giftiga? :rofl:

Absolut inte, vi har tur som har dagis att utnyttja, men varför vill man hellre utnyttja dagiset istället för att få umgås själv med sitt barn om man nu har möjligheten? Småbarns åren kommer aldrig tillbaka och det händer så mycket hela tiden med dom små liven, vill man inte vara där och påverka, se framstegen?

Nu kommer du komma och säga, men 15 timmar i veckan är inte mycket. Jo det är mycket om du slår ihop alla dom timmarna på dom åren barnet går på dagis.

Så man måste slå knut på sej själv för att kunna stimulera sitt barn. Det låter jobbigt.

Vem ska jag övertala? Jag har inget behov av att övertala någon, jag vill diskutera tankar som dyker upp, se hur andra resonerar. Har du inte lust med det borde du lämna tråden.

Vore kul att höra vad folk som inte lider av sin sömnbrist skulle säga var anledningen till att sätt stora barnet på dagis, för att säga att dagis är det som är bäst för barnet har jag svårt att ta som ett ärligt svar. Ok om man kanske bor lååångt ut åt fanders så visst, men jag tror inte alla gör det som jag pratat med här och irl. Dom jag pratat med irl vet jag inte bor ute i skogen så som har samma möjligheter(öf osv) som jag har för att aktivera sina barn.

Om jag får ett barn till, så kommer mitt stora barn oavsett nykomlingens sömnvanor gå kvar på sitt dagis. Helt enkelt för att få vara kvar i sitt sammanhang, få egna vänskapsrelationer, och få sitt lystmäte av lek med andra barn. Det känns för mig dumt att ta hem barnet, för att sedan försöka åstadkomma en sämre kopia av dagiset hemma. Varför det, när dagiset redan finns, och barnet går där?

Jag tror detta med möjlighet till socialt samspel med andra barn på neutral mark, och börja öva på att skapa egna relationer till jämnåriga, är en jätteviktig del av barns uppväxt, och något jag inte vill förneka mina barn. Oss föräldrar hinner de träffa så det räcker och blir över ändå, det är ju inte som att barnen bor på dagis.

Du säger ju själv att ni går till ÖF varje dag, varför tror du att det skulle vara så mycket sämre att gå till dagis istället?

Ja, jag fick väl försöka slå knut på mig för att åstadkomma ett socialt sammanhang ändå, och förmodligen gå med ständigt dåligt samvete för att mitt barn ändå inte fick samma sociala förutsättningar som sina jämnåriga som fick gå på dagis. Jag ser inte dagis som ett nödvändigt ont, utan som en förmån och självklarhet, till fördel för både föräldrar och barn. I alla fall med så bra dagis som vi har tillgång till där vi bor, med engagerad personal och lugn och trivsam barngrupp.

En till tanke som dyker upp när jag läser det här.
Menar du då att föräldrar till barn som inte får gå på dagis missar något som är självklart i livet? Eller menar du bara för eran del?

Så man måste slå knut på sej själv för att kunna stimulera sitt barn. Det låter jobbigt.

Ja, eller hur? Tur att det finns dagis! :D

För inte skulle det vara lätt att dra ihop 5-10 barn varje dag (samma barn varje dag, alltså), koordinera med deras föräldrar, osv. Organisera det samtidigt som man sköter en nyföding - nej, det är nog mer än jag skulle orka. Förmodligen skulle det sluta med att vi gick till ÖF eller lekplatsen några dagar i veckan istället, och ständigt dåligt samvete för min del.

Jag kan tänka mig att det är lättare om man är extremt social, och känner 5-10 andra föräldrar med barn i samma ålder som man umgås med dagligdags (och som också är hemma med sina barn), men så är det ju få som lever idag.

Om jag säger såhär då;

Jag har aldrig i mitt liv gått på dagis/dagmamma. Så länge jag kan minnas var jag fruktansvärt avundsjuk på alla barn som var på dagis hela dagarna, vi hade även en dagmamma på våran gård och jag stod alltid och tittade när de for iväg på sina utflykter hela gänget.

Min mamma gjorde allt möjligt med mig, badade, reste, klappade djur, var på ÖF, cyklade, vi hade hund så tränade med henne osv osv osv.

Men för mig räckte det inte. Jag ville vara med dom andra barnen.

Vad anser du om det?

Om jag får ett barn till, så kommer mitt stora barn oavsett nykomlingens sömnvanor gå kvar på sitt dagis. Helt enkelt för att få vara kvar i sitt sammanhang, få egna vänskapsrelationer, och få sitt lystmäte av lek med andra barn. Det känns för mig dumt att ta hem barnet, för att sedan försöka åstadkomma en sämre kopia av dagiset hemma. Varför det, när dagiset redan finns, och barnet går där?

Jag tror detta med möjlighet till socialt samspel med andra barn på neutral mark, och börja öva på att skapa egna relationer till jämnåriga, är en jätteviktig del av barns uppväxt, och något jag inte vill förneka mina barn. Oss föräldrar hinner de träffa så det räcker och blir över ändå, det är ju inte som att barnen bor på dagis.

Du säger ju själv att ni går till ÖF varje dag, varför tror du att det skulle vara så mycket sämre att gå till dagis istället?

Fast små barn behöver inte börja öva på allt det där i stora grupper, det kommer dom att få lära sej ändå i livet.

Inte sagt att det måste vara sämre att gå till dagis om man nu måste lämna iväg ungen dit pga jobb, men för barnet är det inte nödvändigt att gå dit, dom flesta mindre barn vill vara med sin mamma/pappa och på öf har jag möjligheten att vara med, ta honom därifrån om han tröttnar efter en timme osv.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 252
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka