Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?
Jag har även jag låtit bli att svara, för att undvika att du skall tro att jag utför någon form av "ramaskri" som du verkar vilja tolka alla som reagerar på att du på ett tyvärr ganska fördömande sätt kallar föräldrar med 15-timmars barn på dagis, med småsyskon hemma, för lata.
Lathet är ett fult och mycket negativt ord i min värld (läs Calaziryas förklaring av ordets betydelse). Det känns nedvärderande och mästrande att använda det uttrycket.
Jag tror att du, likt så många här skriver, skulle tjäna på att ha en mer ödmjuk attityd mot andra föräldrar och deras val. Likt i princip alla de som svarat dig här (så vitt jag kan se) är gentemot ditt val? Istället för att ta åt dig vad de skriver så verkar du vilja tolka det som att de blivit trampade på en öm tå? När ingen verkar uttrycka att deras barn "klättrar på väggarna" utan att utnyttja 15-timmars förskola här, utan ser andra mervärden i förskoletimmarna, och även i att ha några få h/v att ägna uteslutande åt ev. återhämtning samt det lilla syskonet?
Trådstarten handlade om alla som var hemma med syskon. Nu på slutet verkar du ha ändrat dig till att rikta dig mot de som är hemma med syskon som innan tvåans ankomst inte haft dem på förskola?
Vi har här hemma en son som snart fyller 3 år och en som är 3 veckor.
Vår stora son hade ännu inte skolats in på förskola när han var lika gammal som er etta, utan började skolas in som 20-månaders.
Vi gjorde ett aktivt val att INTE skaffa våra barn så tätt, för att vi inte ansåg det som det bästa för våra barn/oss (för alla val man gör som förälder utgår ju från SINA barn och åsikter kring barn), men det skulle
aldrig falla mig in att ifrågasätta att andra har andra åsikter och erfarenheter som för att de väljer annorlunda i den frågan, ens det minsta lilla.
Om jag skall svara på frågeställningen i trådstarten så har vi resonerat såhär;
Vår stora son får nu fortsätta att gå knappt 15h i veckan på förskolan. Han går 7.30-12.00 tre dagar i veckan. Han är morgonpigg och har därmed alltid börjat tidigt på förskolan, för det passar
honom bättre att istället komma hem tidigare, så vi har valt att behålla den rutinen. Det fungerar även ypperligt med den pedagogiska verksamheten på förskolan, då de har dagens "huvudaktiviteter" på förmiddagarna - så han får känna att han är med på mycket av det hans kompisar pratar om och gör, trots att han nu går så pass få h.
Vi funderade på att inte längre ha honom på förskolan inför tvåans ankomst, men slog ganska snabbt bort den tanken för vår del. Dels för att vi, eftersom han nu gått på sin förskola lite mer än ett år, vet exakt vad deras verksamhet går ut på och vad han får för positiva erfarenheter av att gå där, och dels för att han skall få behålla en del av den trygghet han har i sina vardagsrutiner, "trots" att han nu fått en lillebror vilket är en tillräckligt stor förändring i sig, för honom. Förskolan har varit en betydande del av hans värld, vi ville inte förneka honom den världen och alla de relationer han skapat sig där för att han nu fått ett syskon - när vi nu har möjligheten att låta honom få del av båda delar.
Vi NJUTER av att få ha honom hemma mer de kommande 1,5 åren (åtminstone), vi gör MYCKET saker tillsammans, och älskar att umgås som familj. Precis som jag tror gäller för de allra allra flesta föräldrar!
Vi kommer att vara mycket på ÖF (vilket vi också var innan han började förskolan), vi har alltid varit mycket i lekparker, träffat mycket folk, etc etc etc, men jag vågar påstå - likt så många andra som skrivit här i tråden påpekar - att de sakerna inte är att
likställa med de erfarenheter de får från förskolan. Därmed inte sagt att de barn som inte går på förskolan inte klarar sig lika bra - de får bara ANDRA erfarenheter!
Vi, sett till vår umgängeskrets, har inte tillräckligt många vänner med barn i samma ålder som honom för att få till det sociala samspel och den interaktion i lekarna som han nu får träna sig i på förskolan, tex. Vi hade nog lyckats klura ut något sätt att försöka ge honom samma sak om han inte gått på förskolan, men det hade inte varit enkelt, så nu när han får det via förskolan känns det jättebra! (för de relationer han skaffar sig på ÖF här i vår stad går inte att likställa, tyvärr).
Hade han däremot varit lika liten som er etta när tvåan kom, så hade vi med allra största sannolikhet inte skolat in honom förrens det var dags för tvåan att börja, för då hade han inte redan skapat sig det sociala liv han nu har på förskolan, det går ju inte att jämföra en 1,5-åring med en 3-åring riktigt.
Att vi som familj dessutom får möjligheten att vara mer utvilade, genom att jag (som ammar) kan dra ett lite tyngre lass på nätterna för jag kan sova ikapp lite på de förmiddagar då stora sonen är på förskolan och mannen därmed är mer utvilad och har mer ork kvar även han för alla familjeaktiviteter när han kommer från jobbet ser jag bara som en bonus som vi alla vinner på, inte minst barnen!