Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?
Jag tänker på "lata föräldrar" när jag hör om att ungen ska vara kvar sent på dagis för att föräldrarna ska få handla ifred tex.
Är det inte rätt självklart att ha ungen med i tex butik, lär den sej inte en massa på en så enkel sak?
Med dagis MISSAR man en sån sak. Eller hur är det med den saken?
Jag tänker på olämpligheten med dagis när jag ser dom stora barngrupperna och för lite personal, hög ljudnivå och stress.
Jag tänker på hur hjärnan hos ett litet barn på dagis kan ta, eller faktiskt TAR skada, av överstimulering.
Vad händer med det lilla "mjuka" barnet som inte kan hävda sej mot dom äldre och "tuffare" barnen, jag tänker på vassa armbågar, barn som inte hinns med eller rent av glöms bort, jag tänker på dom små barnen som behöver anknytning... till en eller två personer.
För dom SMÅ barnen på dagis är världen rörig och stojig, där finns inget knä att krypa upp och somna i, där finns inte tid för tröst och MÖTEN mellan vuxen och barn... Hur visar det sej tio, femton år senare?
Dagis när barnet är tre år och uppåt, okej, men inte nio, tio timmar om dagen, om det GÅR att undvika.
Vissa har inget val, men dom som HAR val... borde kunna välja bättre.
Skaffar man barn för att man längtar efter barnet, eller skaffar man det som en slags "statussymbol"?
Skaffar man barn för att man vill ha barnet och ge av sej själv till det, eller skaffar man det för att samhället ska ta hand om det..?
Först dagis, sen skola... Är det inte i huvudsak föräldrars ansvar att uppfostra sitt barn, vara en förebild osv?
Eller skaffar man barnet för att skjutsa det ut i samhället redan som liten ettåring, och ett "Hej då lilla vän, vi ses när du är vuxen."
Är det inte för sent att ses då, och då menar jag att SES, inte att bara vara i samma rum av och till?
Det fanns en tid då jag jobbade på dagis, då jag såg dom små barnen... Det var inte ovanligt på den tiden att man som sex, sju månader gammal lämnades tio, tolv timmar på dagis.
Föräldrarna hann se ungen på morgonen på väg till dagis och på kvällen när dom hämtade på dagis. På helgerna skulle det städas och tvättas och liknande...
Nu är det inte så längre, små bebisar lämnas inte på dagis.
MEN, jag tror INTE att dagis är bra för små barn, ens om dom är ett år, dom har andra behov än vad dagis kan erbjuda.
Och, jag tycker man ska ta chansen att knyta banden mellan syskon, om möjlighet finns. Gosa inte bara med tvåan, gosa med BÅDA samtidigt.
När ettan vill gå ut, ta tvåan med, han eller hon ligger ju i vagnen.
Vill tvåan ha mat mitt i leken, på ÖF eller när det än kan vara? Vad bra, naturen är finurlig, tuttarna finns där, med lagom varm mat, alltid till hands att plocka fram.
Måste det vara så krångligt att ha flera barn, MÅSTE man köra allt på schema?
Jag VET att man inte måste.
Visst kan det vara bökigt, men det mesta går att lösa. Liten bebis måste inte sova i säng, och liten bebis kan följa med till ÖF.
BRA med ÖF, inte bara för barnen, utan för att föräldrar får en möjlighet att hitta varandra.
Man KAN umgås utanför ÖF och göra saker tillsammans med andra föräldrar och barn.
Lagom stimulans för dom yngre barnen?
Vad det gäller stimulans som "bara" dagis kan ge... hmmmmm... VAD är det som bara dagis kan ge???
Och, vad är det som dagis INTE kan ge?
Glöm inte det, att det finns sånt som dagisbarnen inte kan få, som hemmabarnen får.
Det finns mycket att diskutera i ämnet, och behov och förutsättningar skiljer sej åt.
Men visst fasen finns det LATA föräldrar, självklart finns det det.
Hur som helst, viktigast är väl att det fungerar för familjen, nu och SEN.
Kanske ska man tänka mer på dom framtida konsekvenserna av sitt val?
Ja, vad vet jag, troligen finns det nån som vet bättre. Men min övertygelse kan ingen ta ifrån mej.