Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag har lite svårt att förstå vad du vill med tråden. Du har ju ingen erfarenhet av två barn än, varför hänga upp dig på och försöka göra dig till tolk för hur de som har det hanterar situationen?

Är det något jag har lärt mig av att ha flera barn så är det att det finns många vägar till målet och att föräldrar har olika styrkor. Ditt sätt att resonera låter rätt naivt, att din väg och ditt sätt är det som egentligen borde vara det rätta för alla om de bara skärpte sig och vore lite mindre lata. :grin:

Precis, jag har inte två barn än, kanske är därför jag startat tråden, för att se vad folk som har två barn har för syn på allt med dagis, två barn och ork. Och för att jag får höra hur konstig jag är som vill ha mina ungar hemma, vilket för mej känns rätt i dagens läge.
Jag har full förståelse för att alla inte vill/tycker lika, men man kan väl diskutera, kanske få mer insikt i hur andra tänker, fast det inte är som jag tänker.

Det anser jag visst att du gör när du drar på som du gör och uttryckligen kallar andra föräldrar för lata och oengagerade för att dom väljer att ha nr 1 på förskolan 15h.

Jag tycker du är dömande och väl blåögd när du sitter kallar folk för lata när du faktiskt inte ens befunnit dig i situationen än, klart många känner sig stötta av att bli kallad lat?

Jag har flera i min bekantskap som har fler barn, några har valt att ha båda hemma och andra har valt att ha nr 1 på förskolan. Detta är något som de flesta tagit definitiv ställning till när nr 2 är väl är född och beroende av hur gammal nr 1 är.

Senast ändrad:

Men just öppna förskolan är här "kyrkis". I det samhälle jag bor i är det två timmar varje måndag. Bor på en liten ort och det är ca 3 ungar varje gång. De flesta ungarna är över 1 år yngre än min son..

På fredagar är det kyrkis på min gamla hemort. Jag åker dit om jag har möjlighet för där är det fler ungar.

Nån lekpark finns det inte här.
Simhall har vi men inte anpassad för en liten kille som min 2,5 åring.
Alla har inte häst osv.

Men jag håller med i att det är fantasin som sätter stopp. Men alla har olika möjligheter och förutsättningar.
Även här där jag bor kostar det en hel del bensinpengar att ta sej någonstans.. Bussförbindelser är under all kritik och dessutom dyrare än att ta bilen..

Ja, självklart kommer vi göra som vi känner. Jag brukar svara på att nu ska inte ettan börja på dagis iaf och vi har inte satt nån ålder, kanske det aldrig blir dagis för honom, vi får se hur han trivs med allt.

Men som jag sagt tidigare så har jag svårt att tro att han skulle vara beroende av dagis och inte nöjd med att vara hemma med oss som föräldrar så länge vi stimulerar honom, det är väl lite där åsikterna delar sej mellan mej och dom flesta här, när det gäller stimulansen som erbjuds.

Men kul att höra om någon som haft bägge hemma och varit nöjd med det.

Det är ju just det jag menar, folk som bara sitter hemma, JUST hemma, för att dom inte orkar/vill göra saker som barn tycker är kul, då är det lätt att lämna ungen på dagis.

Men du skrev: Jag tror inte att barnen lider av att gå på dagis men att dom inte skulle kunna vara hemma med sin mamma/pappa utan att klättra på väggarna ser jag som konstigt.

Och det var det jag svarade på. Inget annat.

För övrigt går det inte att jämföra ÖF med en vanlig förskola. Eller jo, det klart det går, men det finns inte några direkta likheter. Visst, det brukar vara pedagoger som arbetar på ÖF oxå, men verksamheten har inte direkt nåt med förskola att göra.

Men om du väljer att ha båda dina barn hemma så är det helt ok. Jag fattar dock inte varför du har fått för dig att andra lämnar det stora barnet på förskolan pga lathet? De flesta här verkar tycka att deras barn mår bra av att vara på förskolan. Jag, personligen, tycker det verkar skitkrångligt att klä på två barn på en bestämd tid (som kanske inte alls passar med bebisens mat- och sovtider) för att ta sig till förskolan och lämna den ena. Sen ta sig hem, vara hemma ett par timmar (eller vad man nu vill göra) och sen klä på bebisen igen (och hoppas på att det inträffar lagom efter en måltid så att bebisen ändå är vaken) och gå till förskolan igen och hämta syskonet... Men jag skulle ändå göra det, för min son trivs på förskolan och han utvecklas massor.

Jag dömer inte någon, alla gör som dom själva vill. Jag tycker bara att det är lustigt att folk inte orkar ha sina ungar hemma och jag ville veta anledningarna. Sova är ju en av dom som kommit fram, vilket jag tolkar som att vara lite lat, ja.
Jag anser inte att folk dömer mej heller för att vilja ha mina barn hemma men dom tycker att jag är lite konstig som inte tar möjligheten till tex vila, umgås med bara tvåan osv.
Delade åsikter helt enkelt, inget som man måste ta så allvarligt på som vissa här gör, för det verkar som om att vissa verkligen känner sej stötta.

Dom kanske känner sig stötta för att du har hakat upp dig på att dom, enligt dig, är lata? Trots att väldigt många här har redogjort för varför de väljer att ha det stora barnet på förskolan. Och det har ingenting med lathet att göra. Men det verkar inte som att du ser dom svaren?

Jag fattar dock inte varför du har fått för dig att andra lämnar det stora barnet på förskolan pga lathet?

För att dom säger att deras barn klättrar på väggarna av att vara hemma.

Är det så svårt/jobbigt som förälder att stimulera sitt barn i dagens läge att man måste ha det på dagis?
Vissa kanske tycker det, men ingen erkänner det, utan argumentet till dagis blir att där får barnen lära sej umgås i grupp osv, något dom kan göra på andra ställen oxå, om man tar med dom ut.

Dom kanske känner sig stötta för att du har hakat upp dig på att dom, enligt dig, är lata? Trots att väldigt många här har redogjort för varför de väljer att ha det stora barnet på förskolan. Och det har ingenting med lathet att göra. Men det verkar inte som att du ser dom svaren?

Jag ser svaren men du kan gärna få radda upp dom, så kan man sammanfatta allt lite bättre.

*till alla*
Om nu inte dagis hade funnits, hade ni gått under som föräldrar då?
Tänker på hur det var förr när folk faktiskt var hemma med sina barn för att möjligheten till dagis inte fanns.

Jag tycker att det är helt vettigt att du gör som du tycker känns bäst. Det jag inte förstår är varför du är så säker på att du vet/förstår varför andra har valt på ett annat sätt. Tänk om jag skulle tala om för dig att den största anledningen till att du vill ha stora barnet hemma egentligen handlar om att du inte vill kosta på dit barn en dagisplats och är för snål för att unna ditt barn riktig pedagogisk verksamhet...

Det känns ungefär lika sant/relevant.

Är det så svårt/jobbigt som förälder att stimulera sitt barn i dagens läge att man måste ha det på dagis?
Vissa kanske tycker det, men ingen erkänner det, utan argumentet till dagis blir att där får barnen lära sej umgås i grupp osv, något dom kan göra på andra ställen oxå, om man tar med dom ut.

Men att vara hemma och att ta med barnet ut är ju helt olika saker?

För min del får alla göra som de vill, men du har missuppfattat nåt när du har fått för dig att man har sitt barn på förskolan för att man är lat.

Jag tycker att det är helt vettigt att du gör som du tycker känns bäst. Det jag inte förstår är varför du är så säker på att du vet/förstår varför andra har valt på ett annat sätt. Tänk om jag skulle tala om för dig att den största anledningen till att du vill ha stora barnet hemma egentligen handlar om att du inte vill kosta på dit barn en dagisplats och är för snål för att unna ditt barn riktig pedagogisk verksamhet...

Det känns ungefär lika sant/relevant.

I mina ögon är man lite lat som väljer att sova istället för att ha ungarna hemma, ja. Man är väl två om barnen (oftast) och då borde man kunna få sova iaf, när den andra föräldern tar hand om barnen. Om inte annat kanske man kan ha barnvakt någon gång då och då istället så man får ladda batterierna?

Småbarnsåren är en tung tid, det har man ju fått höra hela tiden, men på nått vis har folk genom tiderna lyckats gå igenom den ändå och dom svar jag fått här och irl så är det så att jag tycker det är av lathet man lämnar iväg sina ungar, man orkar inte åka på utflykt osv, det fixar dagis.

Nu har jag ju inte barn ännu. Men hur bär man sig åt för att åka i väg till simhall med en två-treåring samt ett spädbarn?

Själv har jag aldrig gått på dagis(det hette dagis när jag var liten). Förskola gick jag på året innan jag började skolan. Sambon älskade dagis och vill definitivt att vårt barn ska få gå dit :)

Men att vara hemma och att ta med barnet ut är ju helt olika saker?

Nej, det beror på hur man tolkar texten, rent ordagrant eller för vad jag menar.
Men jag kanske ska skriva ha barnet på dagis och inte ha barnet på dagis. Att bara sitta hemma nått år känns ju sjukt eller? trodde man förstod att man kanske byter luft i lungorna då och då....

Långt ifrån alla i denna tråd som satt ettan på förskola vid tvåans ankomst menar att ettan skulle klättra på väggen. Alltså stämmer inte lathetsidén du har där.

Sen menar du att föräldrar som får sin nattsömn kraftigt störd av tvåan är lata för att de anser sig blir bättre föräldrar av att kunna vila en stund på dagen när ettan är på förskolan? Härlig inställning du har. :crazy:

Min kotte sov rätt bra på nätterna, visserligen åt han ofta men i övrigt sov han bra så jag hade nog inte haft några problem att aktivera ett äldre syskon om det funnits ett. Men jag kan ju ändå förstå att alla barn inte sover lika bra och att andra föräldrar kan vara helt slut.

Nu har jag ju inte barn ännu. Men hur bär man sig åt för att åka i väg till simhall med en två-treåring samt ett spädbarn?

Själv har jag aldrig gått på dagis(det hette dagis när jag var liten). Förskola gick jag på året innan jag började skolan. Sambon älskade dagis och vill definitivt att vårt barn ska få gå dit :)

Man är två st som åker dit:idea:

Jag gick på dagis, började som treåring pga att jag själv ville, gick ett år och sen slutade jag för att jag själv ville. Jag kommer ihåg dagis som kul, men jag var tre år och fick bestämma själv, jag var inte 1,5 år som min son är idag som inte kan berätta vad han själv vill och skulle han kunna svara så skulle han nog välja att vara med oss föräldrar, han har inget behov av dagis i dagens läge, men han klättrar inte på väggarna för det.

Jag har oxå funderat över hur det ska gå med en liten som ska äta stup i kvarten nätterna igenom, men jag har bara tagit för givet att det kommer funka på ett eller annat sätt. Jag vet hur trött man var när ettan var liten, men vi var två som kunde hjälpas åt och är fortfarande.

Som sagt, folk har klarat det förr.

Alltså jag har förståelse för att man väljer att ha barnen hemma och jag har förståelse för att man väljer att ta emot de 15h som man erbjuds i förskoleverksamhet. Men din provocerande och dömande ton mot föräldrar som väljer förskolan är så att man häpnar.

För att dra allt till sin spets:

Man födde hemma utan smärtstillande och maskinövervakning förr, just saying....

Senast ändrad:

Sen menar du att föräldrar som får sin nattsömn kraftigt störd av tvåan är lata för att de anser sig blir bättre föräldrar av att kunna vila en stund på dagen när ettan är på förskolan? Härlig inställning du har. :crazy:

Jag är väl för omodern som anser att jag själv ska ta hand om mina barn. Sen varar ju inte den där störda nattsömnen hur länge som helst heller, så det känns lite som en bortförklaring, för visst kommer ettan få gå kvar på dagis när nätterna går bättre?

Men du (och vissa andra här) är lite känsliga att diskutera med när det gäller lite djupare saker, vi pratar på helt olika vis=folk tar åt sej mer än nödvändigt. Hade vi sett varandra hade det kanske gått bättre.

I mina ögon är man lite lat som väljer att sova istället för att ha ungarna hemma, ja. Man är väl två om barnen (oftast) och då borde man kunna få sova iaf, när den andra föräldern tar hand om barnen. Om inte annat kanske man kan ha barnvakt någon gång då och då istället så man får ladda batterierna?
.

Vet inte hur det ser ut i din omgivning. Men med en liten som håller mammsen och pappsen vaken om nätterna. Pappsen jobbar oftast (till en början när bebis ammas). Med restid mm är han ofta borta ca 9 timmar. Kommer hem kl 16-17, maten ska lagas och ätas osv kl blir 18-19 innan allt är lugnt och han kan ta över så mamman kan sova en stund... Och då är nog ofta pappsen rätt trött oxå.
Här är restiden till och från jobb ofta ca 45-60 minuter samt 8 timmars jobb och då räknas inte en rast in på 30-40 minuter. (Min bäst väns jobb gör att varje arbetsdag är hon hemmifrån 12 timmar.)

Om mamman då vill ha sitt barn på dagis 3 timmar om dagen för att få sova en skvätt så ser inte jag det som lathet alls. Tvärtom så ser jag det som något som snarare räddar henne från att bli deppad/sjuk pga trötthet och sparar många bråk med första barnet och sambon.

Här hemma är jag helt ensam med sonen 4-5 dagar i veckan. Det är ont om jobb på orten så han pendlar 35 mil. Alla nära och kära som skulle kunna ställa upp som barnvakter jobbar normalt på dagtid, har egna familjer mm som ska ha mat efter jobb osv... Så får jag ett nattvaket barn nu så har jag problem eftersom jag tagit ut sonen helt från dagis.

Sen är alla barn olika. Vissa är mer nöjda. Min son är en nöjd kille som accepterar när hans mamma inte orkar allt. Men han har ändå ett enormt behov av att aktiveras/stimuleras. Så det kräver att jag är ute med honom 2-3 timmar varje dag samt pyssel. Nu mot slutet av min graviditet har jag fuskat me tvtiderna på morgonen då jag är för trött och vill vila en stund.. Normalt får han se på tv 20-30 minuter dagen.

Men vet ungar som klättrar på väggarna trots deras föräldrars engagemang dagarna igenom när dom inte är på dagis på några dagar. (alltså inte en dag utan 3-4 dagar).. Handlar inte alls om att föräldrarna är lata.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 248
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka