Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Fast om man väljer att kombinera studier när man är föräldraledig och således nyttjar barnomsorg mer än 15h för låt säga en treåring, vart ligger skillnaden man istället väntar med studier och studerar efter att man varit mammaledig och nyttjar förskolan då?

Förstår inte vad som är så fel/fult med det egentligen?

Verkar vara ett väldigt känsligt ämne det här. --- Och även till att jag inte ville skola in lillebror så fort han fyllt 1. De kunde inte förstå hur föräldrar tänker när de skolar in nyblivna 1-åringar fast de inte jobbar/pluggar.

Det tycker jag inte. Några i tråden har uttryckt att de önskar att de kunde ha barnen mindre på förskolan - men det har varit personer som arbetar eller studerar och alltså inte är hemma med småsyskon. Något fler har blivit upprörda över att TS kallar de som väljer att låta sitt/sina större barn gå på förskolan för lata. Det ser jag inte som ett utslag av ämnet, utan av ordvalet.

Och inte heller har jag sett någon som som skolar in sin ettåring för att den ska få ett yngre syskon...

Men så lätt är det inte att uppröra folk genom att kalla dem lata i alla sammanhang.
TS har klivit på ömma tår.

Det jag skrev om sonens dagisfröknar (jag vet, fsklärare) hade ingenting med några som svarat i tråden att göra. Menade bara att inte ens de är positiva till att låta små barn gå på dagis om det finns möjlighet att ha dem hemma.
På många föräldrar låter det som att dagis är nödvändigt. Men det tycker inte all personal.

Jag brukar inte kalla folk lata, så jag vet inte :p

Vi har, som sagt, valt att vänta med förskolestart och bara fått positiva (om än ibland förvånade) reaktioner på det - även från förskolehåll - så jag är inte förvånad över "dina" pedagogers åsikt. Dock upplever jag att TS svängt under trådens gång, från att ifrågasätta att syskon alls går på förskola till att ifrågasätta att man skolar in ett barn för att det får syskon. Det är stor skillnad, i min värld.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men hur var ditt första barn under de första halvåret?

Jag har bara ett barn och under den första tiden så åt hon konstant, jag sov max 45 minuter åt gången och det blev totalt ca 3-4 timmars sömn varje natt. Sambon jobbar dagtid 7-16 och jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin hade klarat av att ha ett till barn under 3 år hemma på heltid med mig under den tiden. Jag var som ett levande lik, sov så fort tillfälle fanns tillsammans med bebis. Och det var inte för att jag var lat på något sätt, jag led av total sömnbrist.

Nu förstår ju jag det som att du har ett äldre barn och endast ett? Visst kan det vara så, men jag hade ändå sett till, även som ensam mamma på dagarna, att aktivera min etta, för jag tror att det går utan att barnen ska bli tokiga där hemma. Men som sagt, jag kan ha fel, det kanske är jobbigare att vara med sina barn än vad jag trott:confused: Om inte annat så tycker jag att det blir tråkigt att bara vara hemma och jag tror att det kommer sitta kvar efter att tvåan kommit ut och man har återhämtat sej från förlossningen.

Vi har bara lyckats få ett & hon är 2½ blir 3 till sommaren.
Våra dagar är, bad i badhuset, ta hand om hästarna inkl stall samt hon rider dagligen, vi leker i hennes lekstuga, bygger kojor inne & ute, skogspromenader, läser böcker, spelar spel, leker med dockhuset (jag köpte ett idag begagnat), bygger lera, trolldeg, målar, pärlar, vi lagar mat ihop, bakar osv.
Vi är ute ca 2 timmar om dagen trots mitt ryggskott, i vanliga fall längre än så, nu har hon iofs inte ridit mer än 2 gånger på 2 veckor då jag inte riktigt klarar att gå. Har haft vän ute som hjälpt oss. Men hon har haft kompisbesök ett par gånger.

Tyvärr kan vi inte gå på öppna pga dom har öppet när jag har telefontid att passa.

När jag jobbar brukar hon rita eller hitta på med annat under tiden, eller så läser vi sagor, räknar mm. Just när jag har kundsamtal är hon så snäll att hon väntar. Varje samtal tar max runt 2 min.

Trots jag är aktiv med att sysselsätta henne vill hon ändå till dagis, hon frågar efter dom andra barnen på söndagsmorgonen & längtar hela måndagsförmiddagen att vi ska klä på oss & åka in. Jag har erfarenheten att oavsett hur väl jag försöker stimulera henne, behöver hon andra jämnåriga barn att leka med.

Jag har erfarenheten att oavsett hur väl jag försöker stimulera henne, behöver hon andra jämnåriga barn att leka med.

Det ar min erfarenhet ocksa - och mina barn har det behovet trots att de har en standig lekkamrat i varandra. Men jag tror att eftersom TS dotter ar betydligt yngre, sa har hon svart att forestalla sig hur det blir med ett lite storre barn.

Men så lätt är det inte att uppröra folk genom att kalla dem lata i alla sammanhang.
TS har klivit på ömma tår.

Med tanke på att det är rätt många som inte ens befinner/befunnit sig i situationen som TS tar upp som kommenterat TS attityd, t.o.m. barnlösa, så handlar det nog mer om just attityden än att någon eventuellt känner sig träffad.

Sen är det ju inte vilket sammanhang som helst. TS har upprepade gånger visat att hon anser att de som har sina barn 15 h/v på förskola inte uppskattar tiden med sina barn...

Jag reagerade oxå, o mina barn har egna barna som passerat förskoleåldern.

Man vet aldrig hur folk har det hemma och vad folk har för orsaker. Det tycker jag är en viktig sak att tänka på.

I vår familj är det sömnbrist och det har jag aldrig varit diskret med. Men det finns de som inte pratar om sina problem.

Men ibland lyfter folk på locket och det är många som har sina orsaker.

Anser föräldrarna att barnen har det bättre på förskolan än hemma så är det kansket så och vi behöver inte alltid veta varför.

Anser föräldrarna att barnen har det bättre på förskolan än hemma så är det kansket så och vi behöver inte alltid veta varför.

Ja man sa inte uttrycka sej för hårt om man inte gått i personens skor/levt deras liv/sovit deras nätter.. Och just barn är så otroligt olika.. Att man själv ar ett enkelt barn ska man vara glad för och inte se ner på andra som inte har det.

Vi har bara lyckats få ett & hon är 2½ blir 3 till sommaren.
Våra dagar är, bad i badhuset, ta hand om hästarna inkl stall samt hon rider dagligen, vi leker i hennes lekstuga, bygger kojor inne & ute, skogspromenader, läser böcker, spelar spel, leker med dockhuset (jag köpte ett idag begagnat), bygger lera, trolldeg, målar, pärlar, vi lagar mat ihop, bakar osv.
Vi är ute ca 2 timmar om dagen trots mitt ryggskott, i vanliga fall längre än så, nu har hon iofs inte ridit mer än 2 gånger på 2 veckor då jag inte riktigt klarar att gå. Har haft vän ute som hjälpt oss. Men hon har haft kompisbesök ett par gånger.

Tyvärr kan vi inte gå på öppna pga dom har öppet när jag har telefontid att passa.

När jag jobbar brukar hon rita eller hitta på med annat under tiden, eller så läser vi sagor, räknar mm. Just när jag har kundsamtal är hon så snäll att hon väntar. Varje samtal tar max runt 2 min.

Trots jag är aktiv med att sysselsätta henne vill hon ändå till dagis, hon frågar efter dom andra barnen på söndagsmorgonen & längtar hela måndagsförmiddagen att vi ska klä på oss & åka in. Jag har erfarenheten att oavsett hur väl jag försöker stimulera henne, behöver hon andra jämnåriga barn att leka med.

Du verkar ju ha en bra fantasi iaf och jag kan förstå om man ibland har ont någonstans eller liknande som hindrar en från att göra allt man vill. Men säg att du inte hade haft något dagis, hade inte din tjej då längtat lika mycket efter att få åka till lekparken där andra barn finns eller öppna förskolan tex?
Jag menar bara, är dagis det enda alternativet för henne för att få träffa andra kompisar?

Ja man sa inte uttrycka sej för hårt om man inte gått i personens skor/levt deras liv/sovit deras nätter.. Och just barn är så otroligt olika.. Att man själv ar ett enkelt barn ska man vara glad för och inte se ner på andra som inte har det.

Antar att du syftar på att jag ser ner på dom som har väldigt aktiva barn, så är dock inte fallet, det är ni som tror. Jag ser inte ner på någon alls i den här tråden.

Men det är ju en oändlig skillnad mellan barn i allmänhet och ens vänner i synnerhet.

Att bli ihopslängd med lite blandade människor jag aldrig träffat (eller bara stött på ngn gång) fyra gånger i veckan är inte ens jämförbart med att fika med mina vänner fyra gånger i veckan.

A reagerar knappt på främmande nya barn, utom möjligen milt fientligt, han är blyg tror jag. Han leker med barnen på dagis.

Kl

Jag har 1,5 år mellan mina barn. Äldsta fick börja på dagis när yngsta var 6 månader och det var helt rätt. Där vi bor finns bara "öppen förskola" 1,5h varannan vecka och att ta sig in till stan med bussbyten var inte enkelt med två så små. Äldsta behövde leka med andra barn, det var största anledningen till att hon fick börja. Vi har plats 20h/v men det är olika hur mkt hon är där, varannan torsdag är hon alltid hemma och andra dagar brukar hon få välja själv.

Barnen är nu 3 och 1,5 år.

Du verkar ju ha en bra fantasi iaf och jag kan förstå om man ibland har ont någonstans eller liknande som hindrar en från att göra allt man vill. Men säg att du inte hade haft något dagis, hade inte din tjej då längtat lika mycket efter att få åka till lekparken där andra barn finns eller öppna förskolan tex?
Jag menar bara, är dagis det enda alternativet för henne för att få träffa andra kompisar?

Men när barn blir lite äldre är det ju inte nog att träffa "andra barn", vilka som helst, de vill ju leka med sina vänner, som de känner. De utvecklar relationer till andra barn.

Att leka med främmande barn på lekplatsen eller på ÖF är inte alls samma sak. Dagis har en helt annan trygghet, där har barnet sin egna plats för ytterkläder, sin egna plats vid matbordet, sin egna plats i samlingen. Det är helt enkelt ett sammanhang där barnet har sin självklara plats, och får börja pröva på att ha ett eget sammanhang utanför familjen.

Jag föreställer mig att det måste vara enormt svårt som hemmaförälder att skapa ett sådant kontinuerligt sammanhang av andra barn som en förskola ger, det skulle åtminstone för mig kännas övermäktigt.

För övrigt, även om du inte själv ser det, så har du skrivit väldigt nedvärderande om föräldrar som gör andra val än du själv.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men hur var ditt första barn under de första halvåret?

Jag hade ett barn som åt mest hela tiden dygnet runt, långa stunder, rapade, spydde och sket. Jag var trött som aldrig förr och kommer ihåg att jag tänkte på hur situationen hade sett ut med ett till barn hemma, men tänkte oxå att fy vad jobbigt att ha en tid att passa för att lämna bort det större barnet på dagis. Jag sov dom timmar som erbjöds på nätterna och var vaken på dagarna.
Min man jobbar ju skift och ibland var han hemma och kunde hjälpa till, som jag antar att andras män oxå har gjort oavsett skiftjobb eller inte, bara för att han jobbar skift så jobbar han ju ändå 100% och måste sova han oxå.
Under amningstiden (ca 10 månader) hade jag alla nätter själv. Dom timmar pappan var själv med vår son var när jag var i stallet.
Jag hade mycket mjölk, på gott och ont(mjölkstockning två ggr), men det fanns mat att ge när jag inte var hemma.
Så det var inte någon dans på rosor för vår del, men det är det väl inte för någon förstagångs förälder då det är en stor omställning.

Men det är skillnad på vuxna människor och barn, olika behov.
Vad jag minns av när jag var liten så var dom flesta barn intressanta och man hade inte några problem med att bli kompis, även om det bara gällde för den dagen/timmarna/timmen.
Och sen borde väl barnet ha några andra barn i sin närhet som den känner sen innan? Tex grannar, flickan/pojken på dansen som dom går på på lördagar.
Sen brukar ju även barn inte ha svårt för att fråga andra barn som dom träffar lite då och då om dom kan leka hemma hos någon. Så en kortvarig kontakt mellan ungarna kan ju leda till att bli kompisar under en längre tid.

Och visst kan det vara jobbigt att vara blyg men det brukar oftast finnas en unge som är framåt som tar sej an det blyga barnet iaf så det får vara med och leka. Ungar är inte så komplicerade som vi vuxna.
Och har man blyga barn kanske det är ännu viktigare att träffa andra människor än bara dom "vanliga"?

Kl

Jag har 1,5 år mellan mina barn. Äldsta fick börja på dagis när yngsta var 6 månader och det var helt rätt. Där vi bor finns bara "öppen förskola" 1,5h varannan vecka och att ta sig in till stan med bussbyten var inte enkelt med två så små. Äldsta behövde leka med andra barn, det var största anledningen till att hon fick börja. Vi har plats 20h/v men det är olika hur mkt hon är där, varannan torsdag är hon alltid hemma och andra dagar brukar hon få välja själv.

Barnen är nu 3 och 1,5 år.

Men fanns det inget annat alternativ till att träffa andra ungar än att åka till öppna förskolan?

Vi känner bara ett barn i samma ålder och han gick på dagis. I lekparken var det mest äldre barn som min dotter inte fick kontakt med.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 252
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka