Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Calazirya skrev:
Det finns vad jag vet tre svenska studier som alla visar positiva effekter av förskola.

Bl a: Bengt-Erik Andersson, professor emeritus i utvecklingspsykologi och pedagogik, står bakom en av de svenska studierna; en långtidsstudie av drygt 100 barn.

Du kan ju se om du kan finna den.

Citerade inlägget jag skrev för 100 sidor sedan ( ;) )

Lägger till en länk där hans studier går att läsa, men att leta efter just den studien nu har jag tyvärr inte tid med nu. Maila Beng-Erik kanske?
http://www.buv.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=14601

Senast ändrad:

Vad säger man? En mycket underhållande tråd för en som är förskollärare.
Mycket tankar får man helt enkelt.

Känner du igen åsikterna i att förskolelärare egentligen tycker att barn under tre borde vara hemma med mamma och pappa, är det utbrett tyckande egentligen? Själv blir jag lite "mörkrädd" av det synsättet..

Det borde väl vara denna då?

153 Andersson, B-E: Effects of public day-care: A longitudinal study. CHILD DEVELOPMENT, 1989, 60, 857-866.

Här har något bemödat sig att recensera en bok som han skrivit senare, bland annat utifrån de resultaten, om man vill skapa sig en snabb överblick. Om någon är intresserad av själva studien så kan jag maila den.

Här är en artikel utifrån en färskare bok (läs längre än till rubriken...).

Senast ändrad:

Känner du igen åsikterna i att förskolelärare egentligen tycker att barn under tre borde vara hemma med mamma och pappa, är det utbrett tyckande egentligen? Själv blir jag lite "mörkrädd" av det synsättet..

Jag är oxå förskollärare och jag känner INTE igen det.

Studien har jag i pappersformat, men tar den gärna i e-form också, tack :)

Läste även den andra artikeln och har läst studier av Magnus Kihlbom tidigare, Magnus har väl också övergående samma åsikter som speglar många åsikter i tråden. Att barn är individer, att man inte kan säga att vid denna ålder är förskolan okej, men vid den åldern är förskolan inte alls bra. Vidare menar han att förskolan är bra även för det allra yngsta ( i praktiken ), men att det på många förskolor är alldeles för stora barngrupper och där i ligger hans röda varningsflaggor, det håller jag med honom om.

Utan att själv lägga någon värdering i det, så måste jag säga att det är något som jag har hört många gånger genom åren. Både i mitt yrke (jag är ju lärare), på "knattetimmen" och liknande program där barnpsykologer uttalat sig samt under min utbildning. Det som då framförallt lyfts är att barnet egentligen inte har något behov av en förskolemiljö om man ser till barnets psykiska och sociala utveckling. Däremot anses det ofta närmast nödvändigt för barn över tre år att gå i förskolan (åtminstone ett par timmar i veckan) för att de ska lära sig den sociala biten och för att de ska kunna anpassa sig till en grupp när de senare börjar skolan.

Själv tycker jag att det känns rätt självklart att varje familj gör som man vill och tycker passar bäst om man nu har ett val. Det blir nog bra vilket som, om barnet får växa upp i trygga miljöer och med kärleksfulla relationer. Jag tycker också att det är rätt självklart att se barn som individer och att det inte finns någon "magisk åldersgräns" för när förskolan är olämplig och när den är bra. Stora barngrupper är såklart inte heller optimalt.

I vår familj har vi det så lyxigt eftersom min mans jobb har så bra tider (skift) att vi kan vara hemma mycket båda två. Vi trivs med det och har därför valt att ha våra barn hemma. Hur vi gör till hösten får vi se. Jag tror att My skulle må gott av att vara på förskolan ett tag, för kompisrelationers skull, men själv säger hon att hon "aldrig någonsin vill börja på dagis till hösten" (fast vi i princip aldrig pratar om det). Jag försöker tänka som så att det är rätt lång tid kvar, och att det förhoppningsvis kommer att gå bra att skola in henne tillsammans med sin syster och sin kusin, om vi nu väljer att göra så. Jag är dock inte rädd för att hon skulle ha svårt att anpassa sig till skolans värld bara för att hon eventuellt skulle börja på dagis när hon är 4,5 istället för 3,5.

//Julia

Vidare menar han att förskolan är bra även för det allra yngsta ( i praktiken ), men att det på många förskolor är alldeles för stora barngrupper och där i ligger hans röda varningsflaggor, det håller jag med honom om.

I teorin, va? :D

Annars håller jag med om din sammanfattning, han representerar en tämligen balanserad syn. För egen del tar jag fasta på när han säger att "för en ett- och tvååring är nämligen tryggheten och anknytningen till en vuxen fortfarande det allra mest centrala" - vi har valt att tillgodose det utan förskola, helt enkelt.

Det är ju i sådant fall beklagligt tycker jag. Det finns ju tillförlitligt forskning på att förskolan när den fungerar är utvecklande för barn. Men jag får släppa det helt enkelt :). För mig är det så självklart, barn är individer och skall behandlas som sådana och inte i klumpform. Som du också nämner, det viktigaste är väl att barn får växa upp i trygg och kärleksfull miljö.

E har verkligen haft utbyte och mycket utveckling av att gå på förskola, hon verkligen älskar att gå dit. Jag hade inte kunnat tillgodo se det som förskolan ger även om jag kan erbjuda mycket.

Det är ju i sådant fall beklagligt tycker jag. Det finns ju tillförlitligt forskning på att förskolan när den fungerar är utvecklande för barn.

Jag undrar om man inte uttalar sig från en annan utgångspunkt då. Lite som psykologen jag länkade till tidigare skrev:

Det finns inte mycket forskning gjord på effekterna av förskolevistelser för små barn. Ett skäl till detta är att förskolan skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika länder. Att applicera exempelvis amerikansk forskning på svenska förhållanden blir därför nästintill ogörligt: Det är ju frågan om helt olika verksamheter.

Sen skiftar också miljön och inriktningen i förskolan mycket över tid. Ser man till de som är vuxna idag, och exempelvis försöker sig på att hitta skillnader mellan dem som varit i förskola, hos dagmamma eller hemma med en förälder, så är det inte heller samma förskola man studerar som den vi har idag. Gruppstorlekar, pedagogiskt innehåll, ideologiska inriktningar i utbildningen av förskolelärare och annat har skiftat mycket över tid.

Vad man får göra är i stället att utgå ifrån utvecklingspsykologiska kunskaper, och applicera dem på hur man bäst utformar livet för små barn. Och gör man det, så finns det inget egentligt belägg för att barn före 3 års ålder skulle ha något behov eller utvecklingsmässigt utbyte av den typ av gruppgemenskap eller pedagogik som finns på förskolan. De sociala behov barn har under sina första tre år handlar mycket mer om att utforska de nära relationerna, och den lilla värld som hemmet kan erbjuda.

Det vill säga, när man talar om dessa tre år (som en tumregel, hon skriver ju också om individuella skillnader) så utgår man snarare från utvecklingspsykologin än studier som Anderssons (som torde ha fallit i och med diskussionen om olika verksamhet över tid ovan). Psykologiguiden ägs och kvalitetsgranskas av Sveriges Psykologförbund, så jag tror att man kan se hennes svar som tämligen "mainstream". Sedan uppfattar jag det också som att man skiljer mellan behov och "allmän trevlighet/rolighet" som inte behöver sammanfalla.

Ja möjligt att man menar så, men exempelvis Anderssons studie är väl fortfarande aktuell. Så att placera hans forskning som förlegat och gammal känns också konstigt.

"Studies about families, pre-school children and day-care from 1975 and ongoing."

Men då går dom emot svensk forskning och det är ju inte vidare professionellt att lufta sina personliga åsikter när man är på arbetet. Dessutom är det otroligt oprofessionellt att dra en generell åsikt om samtliga barn, låter ju heltknäppt att du stött på det så frekvent=/

Det är inte på deras arbetsplats vi har varit, men barn och föräldrar finns ju överallt.

Nu har jag bara ögnat igenom hans publikationer på sidan du länkade till i omvänd kronologisk ordning för att hitta artikeln som vi diskuterade ovan så jag ska inte påstå att jag har någon direkt överblick över hans forskning, men vad menar man med "ongoing"? Om man menar att man fortfarande följer samma barn/numera vuxna så tycker jag nog att man kan säga att den bara "utvärderar" en gångens tid barnomsorg. Fyller man däremot på med nya barn så är den såklart mer up-to-date, fast fortfarande med en förskjutning eftersom barnen måste bli äldre för att man ska kunna säga något om följderna över tid av verksamheten, och under den tiden hinner verksamheten förmodligen förändras.

Jag har erfarenhet av två förskolor och ingen av pedagogerna har det synsättet. De har själva sina barn på förskolor. Om jag själv hade det synsättet och var utbildad förskollärare hade jag absolut inte valt att arbeta på förskolor med barn under 3 år, det hade varit att göra våld på mig själv.
Och jag skulle själv som förälder vara ytterst tveksam till att placera något av mina barn på en förskola där förskollärare med den åsikten jobbade

När jag fick mina första barn stod det i de allra flesta "barnböcker" att barn under 3 år inte hade något utbyte av andra barn. Eftersom jag fick tvillingar var det rätt tydligt att de hade stort utbyte av varandra, långt före ett års ålder! Jag frågade därför upp angående detta när jag var på en föräldraträff och en barnpsykolog höll en föreläsning.
Enligt denna så var det en gammal fördom och myt som berodde på gammal och orelevant forskning men att det inte fanns så mkt ny forskning på området än. Barn har helt klart utbyte av andra barn långt före 3 års ålder.

Vad en psykolog skriver, är tämligen oitressant o är naturligtvis helt beroende av vilken av de olika skolorna/riktningarna inom psykologin som denne psykolog lutar sig emot.
Det finns en hel uppsjö olika sådana.

till TS:
Dom dagisfröknar jag har pratat med har alla viskat just det där pga att andra föräldrar som gjort just dagisvalet till sitt/sina barn inte ska behöva höra det. Så jag tror att många pedagoger är medvetna om vad som just dom små barnen måste ha och inte men jag tror inte att dom går runt och säger det till mammor och pappor som måste ha sina barn på dagis, det hade inte varit så schysst kanske.
För jag tror det känns lite konstigt att få höra det från en som ska ta hand om ens barn.

Tror du på allvar att deras tänkande/troende/åsikter inte avspeglas i hur de sköter sitt jobb o hur de relaterar till de stackars små barnen i deras vård o hur de relaterar behandlar de lata, karriäristiska föräldrarna som överger sina barn till dem själva, de själva som uppenbarligen är totalt olämpliga för sitt arbete o därtill extremt inkompetenta med uppenbara inlärningssvårigheter.
:devil:
Din attidyd genom hela tråden gör mig mörkrädd o dina åsikter gör mig totalt
puke.gif

O får mig att undra vilka värderingar som du o din man kommer att överföra på era barn.

Vad en psykolog skriver, är tämligen oitressant o är naturligtvis helt beroende av vilken av de olika skolorna/riktningarna inom psykologin som denne psykolog lutar sig emot.
Det finns en hel uppsjö olika sådana.

Prova att läsa hela inlägget.

Det vill säga, när man talar om dessa tre år (som en tumregel, hon skriver ju också om individuella skillnader) så utgår man snarare från utvecklingspsykologin än studier som Anderssons (som torde ha fallit i och med diskussionen om olika verksamhet över tid ovan). Psykologiguiden ägs och kvalitetsgranskas av Sveriges Psykologförbund, så jag tror att man kan se hennes svar som tämligen "mainstream".

Visst kan du välja att kommentera en del av inlägget och bortse från helheten, men resultatet blir rätt "goddag yxskaft". Jag skrev ju just om olika perspektiv i allmänhet och kommenterade den citerade psykologens i synnerlighet, så...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 261
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka