Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag ser egentligen enbart fördelar med att ha dom små på förskolan.

På dotterns dagis har dom hela tiden olika teman.
Dom har gått igenom grundfärgerna, dom målar med dem, kletar in kroppen med färgen, dekorerar avdelningen med aktuella färgtemat.

Dom går igenom dom olika formerna.
Undersöker vatten & dess egenskaper, vad som händer om man släpper något ihåligt i vattenbaljan eller någonting solid.

Dom går ut i skogen & studerar småkryp just nu, lämnade imorse av en förväntansfull 2½ åring som ville hitta en myra.

Dom har olika sorters grupper som kommer till förskolan & uppträder för barnen.

Även jag som förälder som arbetar deltid hemifrån & har världens chans att visa henne världen själv, jag hajjar till ibland över vilken kunskap hon egentligen har. Och hur en liten 2½ årig liten hjärna kan snurra på en så pass mycket högre nivå. :love:

Jag älskar allt pyssel hon kommer hem med som dom gjort på dagis. Mycket utav det är sådant jag själv inte haft en tanke på att låta henne utföra hemma för jag personligen tyckt det varit lite väl avancerat.

Jag tycker man ska tänka på barnens bästa, har dom någonting i utbyte av att gå på dagis?
Blir deras fantasi stimulerad på bästa sätt?
Kan jag som förälder utveckla & utmana mitt barn på ett sätt som gagnar barnet?

Jag ser inte dagis som en förvaringsanstalt för minderåriga fångar, utan en plats för dom små att vara just små under erfaren personals uppsikt.

Jag håller med, dom verkar ha jätte kul och jag har inget emot dagis i sej. Det jag blev så fundersam över är att många föräldrar(som har möjligheten till att vara hemma) inte verkar orka med att göra just det där dom på dagis gör.
Jag tycker det verkar jätte kul att få lära min ungar allt det där på egen hand och i grupp som jag har möjlighet att vara med i, iaf när dom är så små som upp till tre år. Den tiden kommer aldrig tillbaka och dom är som du säger just så smarta för att vara så små så det är kul att följa.

Nej, 15 timmar är miniminivån som ska erbjudas. Vissa kommuner erbjuder fler timmar än så, men det är s a s "frivilligt".

Jag tycker oxå att det är väldigt kul nu, med allt han hela tiden lär sej och härmar mycket av det man gör. När han leker med andra barn och dom visar varandra vart dom ska gå, matar varandra på låtsas osv, så små men ändå så duktiga:)

Men du då som jobbar med dessa små, tycker du att dagis är nödvändigt för barn under 3 år? Hade du själv satt ditt lilla barn (säg 1,5 år) på dagis om du hade möjligheten att vara hemma?
Tror du det är svårt för föräldrar som inte väljer dagis att ändå tillgodose det lilla barnets behov för utvecklingen?

Nu så har jag vaknat till liv :) Nödvändigt? Det är upp till barnets föräldrar att avgöra vad som är bäst för just deras barn. Det finns inga tvång med att ha sina yngsta barn i förskolan. Jag är själv gravid nu med mitt första barn och jag kommer att ha mitt barn på förskolan från 1½ år - 2 års ålder dock inte heltid. Jag tycker personligen att jag missade mycket som liten eftersom jag aldrig gick i förskolan. Det skulle kunna vara anledningen att jag är blyg och försiktig av mig, men det är det ju ingen som vet helt säkert. Älskar som sagt mitt arbete!

Psykologen som Sar refererar till är såvitt jag förstår också bara en ;)

Och, får jag tillägga, jag uppfattade Sars referat av svaret som att frågan rörde huruvida barn under tre år kan ha utbyte av andra barn - inte om huruvida de behöver ett socialt sammanhang utan sina föräldrar. Alla barn jag träffat har varit fascinerade av andra barn redan från att de varit riktigt pyttiga, men det ser jag som en helt annan fråga.

Dina sista rader var intressanta, eftersom det är något jag funderat över. I hur stor utsträckning kan dagis ändra ett barns "personlighet" från blyg och tyst till utåtriktad och "pratglad"? Är det överhuvudtaget möjligt, annat än till bara en viss grad, eller är det den grundläggande personligheten som avgör?

Några säger, att blyga och lite tillbakadragna barn inte alls hjälps av dagis, utan tvärtom hamnar ännu längre i bakgrunden eftersom de inte kan/vill/vågar göra sig hörda.

Det måste ju delvis bero på dagispersonalen och hur de hjälper barnet, men ändå. Vad tror du?

Man märker ibland en viss skillnad på barn som vistats mycket på dagis och barn som t.ex. istället haft dagmamma, där dagisbarnen kan ses som lite mer stojiga och framfusiga, jämfört med dagmammebarnen, som haft en miljö med kanske 5 barn om dagarna. Det är också en kommentar jag hört från fd dagmammor som flyttats över till dagisverksamheten.
Jag undrar delvis pga att det i skolan idag ställs krav på att barn, inte minst de lite äldre mellanstadiebarnen och uppåt, SKA vara "framfusiga" och göra sina röster hörd i grupp.

Jag har flera gånger fått höra av lärarna, att skillnaden mellan ett Mvg och ett G i betyg, kan vara hur aktivt barnet är vid gruppsamtal och hur bra barnet kan göra sin röst hörd när det diskuteras och rösterna blir höga och stämningen går upp i varv. Att ett barn som har fantastiska kunskaper i ett ämne, inte kan få högsta betyg ändå om barnet är tillbakadraget vid diskussioner och har svårt att göra sig hört.

Jag har ifrågasatt detta vid flera tillfällen men fått svaret att det är så det är numera. En elev som exempelvis vill bli veterinär, och har toppenkunskaper i alla ämnen som krävs, som är social och kan hantera både människor och djur, men som kanske är tyst och lite försiktig i sin framtoning, kan alltså inte få de absoluta toppbetyg som krävs.

Isåfall låter det som om dagisvistelse (OM den gör barn mer aktivt pratsamma och hjälper dem att höja rösten och ta plats i diskussionerna) närmast är en förutsättning för att barn (som från början är mer tystlåtna) ska ha en chans att få höga betyg och därmed få de jobb de siktar mot?

Det ar lika ratt att saga att man ar lat for att man har sitt barn 15 timmar pa dagis, som det ar att saga att hemmaforaldrar ar for lata for att jobba. Jag vet till och med folk som foder flera barn for att de vill slippa jobba och fa mer bidrag.

Jag skulle faktiskt inte hinna göra allt det som man gör på förskolan, hemma är inte detsamma som förskolan och kommer så inte att bli.

Hemma med ett till syskon ( spädbarn ) finns inte den tiden, jag tror man skjuter sig själv lite i foten om man tror sig hinna med och orka det som förskolan gör. Dom har ju "bara" barnen att aktivera, dessutom aktiverar barnen varandra, förskolan har helt enkelt mer resurser än vad ( iallafall ) jag har hemma.

mmm dagisfröknarna behöver ju (oftast i alla fall) inte laga maten, städa, tvätta barnens kläder, handla mat, förbereda middag osv (amma 1 timma var 3 timma). De behöver inte ge sig iväg långt för att ha äventyr och deras aktiviteter passar perfekt med barnens sovtider. Pysselmaterial för lämplig ålder verkar de ha en del av som jag inte kan få tag i på Panduro osv.

Våra behöver inte klä på majoriteten av barnen inför utevistelse eftersom de går ut kl 8 och barnen lämnas uteklädda. Eller klä av dem efter eftermiddagens utevistelse (på sommarhalvåret) eftersom de hämtas påklädda.

(Inte som när man ska försöka hinna till bibliotekets sångstund som tar tid med buss, och packar och donar och inser att det blir till att försöka stretcha babyns vakentid en bit över sovtiden osv, en sångstund på 20 min tog hela förmiddagen för mig, 4 timmar eller så. För dem tar det väl 20 minuter, dvs när barnen sjunger. Och så får man ge sig av igen på em om man har en 2 åring.)

Senast ändrad:

Jag vet ju inte säkert eftersom det är min personliga upplevelse och tankar kring mig själv. Jag var väldigt försiktig och framförallt ängslig när jag väl skulle börja i 6 års gruppen, ville bara vara hemma. Kanske hade det varit bättre om jag fått börja på förskola vid en tidigare ålder, men det kan man ju inte veta heller bara spekulera i.

Kan ju själv reflektera över barn jag har mött under åren som varit blyga och försiktiga, men som vågar att testa nya saker när de väl sett att de andra barnen i barngruppen har testat till exempel fingerfärg. Jag tror det kan hjälpa en del barn att få iakta hur andra barn gör för barn lär av varandra.

Nu är jag ju ingen expert överhuvudtaget. :)

Senast ändrad:

Bara en allmän fråga, och du kanske inte vet, men har bla tagit upp just 15 timmar. Gäller det överallt? För här verkar 25 timmar som maxgräns vara det som gäller om man är hemma med syskon.

Det är olika från kommun till kommun, 15h är ju vanligast men vissa kommuner har ända upp till 30 h. Men sedan är det ju helt upp till den enskilda familjen hur många timmar man faktiskt väljer att använda. För oss har 15 h varit bra (fördelade på 3 dagar, 5h/vecka) även fast mina äldre barn gärna velat gå lite till. För en 1,5-åring skulle jag tro att det är alldeles utmärkt (det sover ju också mitt på dagen).

Vissa väljer att ha barnet 3h/5 dagar per vecka men jag som tycker att lunchen är en av de största pedagogiska händelserna tycker inte att det verkar vara någon höjdare.

Något jag också undrat över när det gäller de som håller det äldre barnet hemma p.g.a. att de inte tycker att det är ok att gå på förskola innan 3 års ålder; gäller det också det yngre barnet? Så att det större ska börja gå på förskola som 3-åring men det lilla som 1,5-åring? Eller ska den lilla vara hemma ytterligare 1,5 år? Då faller ju argumentet kan jag tycka (det finns ju heller ingen säkerhet i om de får gå på samma avdelning/förskola).

Senast ändrad:

Det ar lika ratt att saga att man ar lat for att man har sitt barn 15 timmar pa dagis, som det ar att saga att hemmaforaldrar ar for lata for att jobba. Jag vet till och med folk som foder flera barn for att de vill slippa jobba och fa mer bidrag.

Ja visst är det så. Jag vet oxå folk som trivs med livet som "avelssto", dom tycker det är bättre än att jobba. Frågan är om dom har sina ungar på dagis oxå kanske? Lämnar dom större och är hemma med dom mindre, det tror jag. Och även kombinationen "avelssto" hemma-med-barnen-på-heltids-mamma.

Något jag också undrat över när det gäller de som håller det äldre barnet hemma p.g.a. att de inte tycker att det är ok att gå på förskola innan 3 års ålder; gäller det också det yngre barnet? Så att det större ska börja gå på förskola som 3-åring men det lilla som 1,5-åring? Eller ska den lilla vara hemma ytterligare 1,5 år? Då faller ju argumentet kan jag tycka (det finns ju heller ingen säkerhet i om de får gå på samma avdelning/förskola).

Vi kommer nog göra som så att även nr:2 kommer att få vara hemma tom tre års ålder, eller längre beroende på vad barnet vill. Ettan kanske inte heller vill börja på dagis när h*n är tre och då slipper h*n.

Vi har den turen att vi kan göra så trotts att vi båda jobbar, dock inte heltid, utan båda jobbar ca 75% eller mer, då kan vi få ihop allt.

Här gick jag först på föräldrapenning dom första 10 månaderna och hans pappa jobbade heltid, sen tog hans pappa över och var hemma på heltid i ca 3 månader och jag jobbade heltid. Vi nådde upp till 250 föräldradagar ganska precis när barnet hade fyllt ett år och en månad, då "sa vi upp" föräldrapenningen och gick över på vårdnadsbidraget samt började jobba båda två, jag jobbade 82% tror jag, och min man 76% eller nått.

mmm dagisfröknarna behöver ju (oftast i alla fall) inte laga maten, städa, tvätta barnens kläder, handla mat, förbereda middag osv (amma 1 timma var 3 timma). De behöver inte ge sig iväg långt för att ha äventyr och deras aktiviteter passar perfekt med barnens sovtider. Pysselmaterial för lämplig ålder verkar de ha en del av som jag inte kan få tag i på Panduro osv.

+ 1 på ditt och Calaziryas inlägg som du svarade på.

Detta tänkte jag på tidigare idag när jag och sonen (som idag gått 5h på förskolan medan jag och lillebror var hemma) pratade om vad de gjort på förskolan idag.

De hade skogsdag (vilket de har 1ggn/vecka - han går på naturförskola men 1 dag i veckan har de specifik skogsdag, då de går iväg längre från förskolans område). Han återberättade livfullt om maskarna som bor i marken som de tittade på tillsammans, om Ekorrarna som de smög på men som gömde sig idag, om lejonet som kompis XXX såg (och hela barngruppen hade spunnit loss i fantasier om Savannens alla djur och en flicka vars pappa kommer från Tanzania spontant hade berättat det hon vet om "djuren i pappas hemland", berättade pedagogerna när jag hämtade), om att hararna ätit upp alla äppelskalen och morötterna de lade ut förra veckan osv osv. Och fortsatte berätta om mjölkkartongen han tidigare målat och idag sått gräs i som skall komma upp till påsk, samt om sina lekar "hemma" på gården. Detta alltså förutom den frukost, lunch, sångsamling och fruktstund han också hunnit med.

Jag kan ju säga att det INTE hade blivit samma saker (eller lika mycket saker) gjorda här hemma på just de 5 timmarna tillsammans med mig och lillebror, hur gärna jag än velat och fast vi gör liknande saker tillsammans ofta, vi också.

Istället kunde jag under dessa knappt 5h (07.20-12.00) ge bebis mycket egentid under den tiden, och även hinna med att jobba bort en del av "måstena" hemma, så att vi kunde ägna oss mer helhjärtat åt eftermiddagens aktiviteter sen istället (idag att leka en stund i lekparken, handla blommor, åka till återbruket och slänga skräp vilket han fullkomligen älskar, samt plantera några av blommorna tillsammans).

Därmed (återigen) inte sagt att det ena är mer rätt än det andra gällande att ha syskonen hemma eller inte de "magiska" 15 timmarna - men förskolan kan helt klart ge ett syskon ett mervärde i många fall, inte tu tal om det, konstaterade jag - återigen - idag :)

Nu gör du det igen, insinuerar att föräldrar som har sina barn på dagis är lata.

Ja visst är det så. Jag vet oxå folk som trivs med livet som "avelssto", dom tycker det är bättre än att jobba. Frågan är om dom har sina ungar på dagis oxå kanske? Lämnar dom större och är hemma med dom mindre, det tror jag. Och även kombinationen "avelssto" hemma-med-barnen-på-heltids-mamma.

Ojoj det kanske inte var så snällt skrivet. Har du baserat det på någon statistik?

Kan du inte bara acceptera att människor är olika, barn är olika och det finns inget mer rätt och finare sätt att leva på? Det blir bara så himla dumt att mäta alla andra efter ens egna förutsättningar.

Påminner lite om en äldre släkting som har åsikter om hur jag skalar morötter ibland (med skalare från mig) hon skalar mot sig med skalaren (stänker mindre på köksväggen). Jaha? och? att hon bara orkar. Det är ungefär samma nivå på det här (apropå förutsättningar, min skalare är naturligtvis vassare på "skala från sig kanten" och slö på den andra eftersom det är så jag använder den. Dessutom kan jag kvickt torka av köksväggen men inte min ljusa topp. Hon har säkert andra föutsättningar, svåravtorkat kakel och svart t-shirt tex, vem vet. Och vad vet du om din avelsmärr till granne, travat i hennes järnskor?).

Och apropå att det är så viktigt att uppfostra barn helt själv och påverka dem enbart själv, är du helt övertygad om att det här fördomsdigra synsättet är så coolt.

Senast ändrad:

Jag håller med, dom verkar ha jätte kul och jag har inget emot dagis i sej. Det jag blev så fundersam över är att många föräldrar(som har möjligheten till att vara hemma) inte verkar orka med att göra just det där dom på dagis gör.
Jag tycker det verkar jätte kul att få lära min ungar allt det där på egen hand och i grupp som jag har möjlighet att vara med i, iaf när dom är så små som upp till tre år. Den tiden kommer aldrig tillbaka och dom är som du säger just så smarta för att vara så små så det är kul att följa.

Saken är väl den att en del av det roliga för barnen är att de gör det i grupp. Jag är ju ute i skogen med min son, men skillnaden mellan när vi som familj är ute i skogen (mamma, pappa och barn) och när han är ute i skogen med förskolan är ju att de då är 5-6 barn i gruppen. Det är annorlunda jämfört med när han är ute med bara sina föräldrar eller men sina farföräldrar. Allt är bra och roligt, men det är inte samma. Jag skulle inte kunna skrapa ihop en grupp om 5 barn i samma ålder som min son ens om jag ville försöka mig på att "härma" förskolan.

Vi badar, åker till biblioteket, till djurparker, vi är ute skogen, går på museum, går till roliga lekparker, sjunger, leker osv. men det är inte samma sak som att leka/gå på teater/läsa/sjunga osv. i en stabil grupp med jämnåriga kamrater.

Och apropå att det är så viktigt att uppfostra barn helt själv och påverka dem enbart själv, är du helt övertygad om att det här fördomsdigra synsättet är så coolt.

Hah, jag tänkte faktiskt på det häromdagen (baserat på "un-schooling", "home-schooling" etc.) att det är just de föräldrarna som intresserar sig för detta som jag själv (fördomsfullt nog:o) anser som minst lämpade för detta!

Gud vilken gräslig syn du har på dina medmänniskor alltså. Hur kan du ens sitta och kalla andra för "avelsston"??

Jag tror att det var vindvissla som försökte sig på en liknelse för Nikki o Fabian, men det gick nog inte riktigt hem.

Ungefär så här: Att det är precis lika illa att säga att föräldrar som nyttjar 15h är lata som att säga att hon skulle vara arbetsskygg och skaffar barn bara för att slippa jobba.

Jo, jag läste det inlägget. Men TS valde att spinna vidare på det och använda ordet avelsston vad jag förstod. Men jag kanske missade nåt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 251
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka