Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Nej jag tror inte du missade något, mer att TS missade poängen och ja spann vidare...

då är jag med!

*återgår till smygläsning*

Jag tror att det var vindvissla som försökte sig på en liknelse för Nikki o Fabian, men det gick nog inte riktigt hem.

Ungefär så här: Att det är precis lika illa att säga att föräldrar som nyttjar 15h är lata som att säga att hon skulle vara arbetsskygg och skaffar barn bara för att slippa jobba.

Jag förstod precis vad hon menade och jag svarade bara på att det säkert finns människor som väljer att skaffa en massa barn istället för att jobba för att dom tycker livet är bekvämare hemma än på jobbet, lathet där oxå.
Fortfarande inte alla som har många barn som tänker/tycker så, men vissa skulle säkert kunna medge att det är lite av lathet för att slippa arbetslivet.

Jag tror och kommer alltid att tro att det finns lata människor överallt vad man än diskuterar, hur fult ni är tycker det ordet är.

Och varför hänga upp sej på ordet "avelssto"? Så farligt är det väl inte.....

Ojoj det kanske inte var så snällt skrivet. Har du baserat det på någon statistik?

Kan du inte bara acceptera att människor är olika, barn är olika och det finns inget mer rätt och finare sätt att leva på? Det blir bara så himla dumt att mäta alla andra efter ens egna förutsättningar.

Äh så fjantig man kan vara, baserat på statistik.....

Jag accepterar fullt ut att människor är olika och gör olika, har aldrig sagt något annat. Du däremot, accepterar inte att jag tycker/tror som jag gör.

Det är oförskämt att använda såna ord om andra människor. Men det är väl för mycket begärt att du ska förstå det.

Är det inte lika oförskämt att påstå att en människa är för dum för att förstå ett påstående?

Jag accepterar fullt ut att människor är olika och gör olika, har aldrig sagt något annat.

Men det är inte vad du uttrycker, när du skriver så gödslar du med olika nedsättande benämningar om dem som valt annorlunda än dig själv - de är lata, avelsston, och så vidare. Även om du inte ser det själv så är det ord som uppfattas av andra som nedsättande. Intrycket blir inte alls att du accepterar fullt ut att människor är olika och gör olika, eller det kanske du gör, men intrycket man får är att du kanske accepterar att folk är olika, men du är lika övertygad om att alla som inte gör som du gör så på grund av a) de är sämre människor (lata, mindre kapabla, etc) eller b) handlar av nödtvång, om de kunde välja skulle de göra som du.

För egen del anser jag mig varken för lat eller mindre kapabel, och med all valfrihet i världen så skulle jag inte välja ditt alternativ. Jag gör annorlunda än du, inte på grund av att jag är sämre, eller inte har något val, utan för att jag helt enkelt tycker och tänker annorlunda.

Vem har sagt att nån är dum? Jag kan bara inte tolka TS på något annat sätt än att hon inte förstår att det är oförskämt att beskriva människor på så nedsättande sätt. Varför hon inte förstår vet jag inte men det är ju uppenbart att så är fallet.

Man måste inte märka ord, man kan försöka förstå andemeningen. Om man nu inte bara är grälsjuk förstås...

För egen del anser jag mig varken för lat eller mindre kapabel, och med all valfrihet i världen så skulle jag inte välja ditt alternativ. Jag gör annorlunda än du, inte på grund av att jag är sämre, eller inte har något val, utan för att jag helt enkelt tycker och tänker annorlunda.

Varför säger folk här hela tiden att jag sagt att dom är sämre än mej, det har jag aldrig skrivit? Inget jag tror heller.
Konstigt att allt ska tolkas så för att man gjort olika val och är nöjd med sitt val, du med ditt och jag med mitt. För att man diskuterar nått betyder ju inte att man vill få någon annan att göra som en själv och att man själv anser sej bättre?

Man måste inte märka ord, man kan försöka förstå andemeningen. Om man nu inte bara är grälsjuk förstås...

Äh den där nippertippan tror jag inte är intresserad av ämnet egentligen, hon är bara just grälsjuk och därför lika bra att bara ignorera, hon har ju hittills inte kommit med nått vettigt i den här tråden som hör till ämnet.

Ja det finns lata människor, inget snack om saken. Lata människor finns, precis som du skriver överallt. Men att föräldrar per automatik är lata för att dom nyttjar 15h förskola för nr ett är ungefär lika vettigt som att påstå ( utan mer information ) att du är arbetsskygg.

Du får jättegärna låta bli att hitta på öknamn för mig. Det är oförskämt och man gör liksom inte så.

Ja det finns lata människor, inget snack om saken. Lata människor finns, precis som du skriver överallt. Men att föräldrar per automatik är lata för att dom nyttjar 15h förskola för nr ett är ungefär lika vettigt som att påstå ( utan mer information ) att du är arbetsskygg.

Fast det har jag inte PÅSTÅTT, jag har ställt en fråga.

Äh den där nippertippan tror jag inte är intresserad av ämnet egentligen, hon är bara just grälsjuk och därför lika bra att bara ignorera, hon har ju hittills inte kommit med nått vettigt i den här tråden som hör till ämnet.

Men ser du inte själv att du skriver nedsättande om människor, du måste väl inse att ord som "lat", "avelssto", "grälsjuk" och "nippertippa" är nedsättande? Eller?

Det där inlägget är ju extremt oförskämt, att tala illa om någon i tredje person inför den personen är ju bortom alla sociala spelregler om man vill bete sig som folk, och att dessutom öht beskriva en annan människa på det sättet?? :crazy:

Ja det här var faktiskt bara oförskämt och onödigt, så här diskuterar man inte på ett vuxet sätt. Personen du refererar till är dessutom en användare som jag uppfattar som väldigt intelligent och som ofta kommer med vettiga inlägg.

Det är klart att det sticker i ögonen på folk när man får höra att man är lat som lämnat barnet på förskolan. Eller, förlåt, att många är lata och att det är därför de gör så. ("Kanske inte just du, men alla jag känner..."). På samma sätt som jag blir irriterad när jag får kommentarer om att jag inte bryr mig om min dotter utan "bara pengar" för att jag jobbar heltid. Och så vidare i all oändlighet. Jag tyckte Vindvisslas liknelse var bra, att anta att alla hemmamammor är för lata för att jobba. Diskussionen känns lite onödig, på något sätt. Jätteroligt att du vill vara hemma med dina barn tills de är 3 år (Betyder det att första barnet inte skall gå på fsk alls?), jätteroligt att det går att lösa. Jag tror ingen ser det som FEL att göra som du gör. Det är bara att jag till exempel inte ser något fel med alternativet heller.

Personen du refererar till är dessutom en användare som jag uppfattar som väldigt intelligent och som ofta kommer med vettiga inlägg.
Tack Mitten, det värmde!

*KL*
Jag har kanske inte lagt så mycket kraft på att skriva i den här tråden men det är mest för att många (Mabuse inte minst) gör det så himla bra att jag känns överflödig.

Ja precis, när det gällde det, att just bara få sova, men att jag sagt att alla som har sina barn på dagis i 15 h/vecka är lata är inte sant.

Sen vet jag inte vart i diskussionen jag skrev det(är lite för lat för att gå tillbaka och titta;)) men vad jag förstått så har många ett helt annat behov av sömn än vad jag har, eller haft mycket mycket mer krävande bebisar än vad jag haft. Så behovet av att sova kan ju vara olika, vissa sover för att dom tycker om att lata sej, andra inte.

Jätteroligt att du vill vara hemma med dina barn tills de är 3 år (Betyder det att första barnet inte skall gå på fsk alls?)
Det har jag redan skrivit om i tråden, han får välja själv sen när han kan uttrycka vad han vill.

Det är bara att jag till exempel inte ser något fel med alternativet heller.

Inte jag heller, jag ställde en fråga, jag ser inget fel i att vara lat heller, vilket många här tycker är helt hemskt, att vara lat. För mej är inte det ordet så laddat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 248
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat