Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag tror ingenting, har jag skrivit nått om det?

Vilka värderingar syftar du på?

Visst kan du välja att kommentera en del av inlägget och bortse från helheten, men resultatet blir rätt "goddag yxskaft". Jag skrev ju just om olika perspektiv i allmänhet och kommenterade den citerade psykologens i synnerlighet, så...

Jag bortser ingenstans från helheten. Vad du tror o inte tror om mainstream är ganska ointressant.
Goddag på dig själv.

Jag tror ingenting, har jag skrivit nått om det?

Vilka värderingar syftar du på?

"Dom dagisfröknar jag har pratat med har alla viskat just det där pga att andra föräldrar som gjort just dagisvalet till sitt/sina barn inte ska behöva höra det. Så jag tror att många pedagoger är medvetna om vad som just dom små barnen måste ha och inte men jag tror inte att dom går runt och säger det till mammor och pappor som måste ha sina barn på dagis, det hade inte varit så schysst kanske.
För jag tror det känns lite konstigt att få höra det från en som ska ta hand om ens barn."
Dina värderingar genomsyrar vartenda inlägg du skrivit i tråden.

"Dom dagisfröknar jag har pratat med har alla viskat just det där pga att andra föräldrar som gjort just dagisvalet till sitt/sina barn inte ska behöva höra det. Så jag tror att många pedagoger är medvetna om vad som just dom små barnen måste ha och inte men jag tror inte att dom går runt och säger det till mammor och pappor som måste ha sina barn på dagis, det hade inte varit så schysst kanske.
För jag tror det känns lite konstigt att få höra det från en som ska ta hand om ens barn."
Dina värderingar genomsyrar vartenda inlägg du skrivit i tråden.

Tänk att du tycker det är så hemskt. Alla är vi olika.

Jag bortser ingenstans från helheten. Vad du tror o inte tror om mainstream är ganska ointressant.
Goddag på dig själv.

Bättre kan du :). Jag motiverade också varför jag trodde det - om du sitter inne med kunskaper om motsatsen så kan du väl dela med dig av dem - det vore att förbättra diskussionen!

Känner du igen åsikterna i att förskolelärare egentligen tycker att barn under tre borde vara hemma med mamma och pappa, är det utbrett tyckande egentligen? Själv blir jag lite "mörkrädd" av det synsättet..

Nej det är inte något synsätt jag har upplevt varken som student eller som nu arbetande förskollärare. Arbetar ju själv med 1-3 åringar och det är för mig den mest spännande ålder som finns :) Vore väldigt tråkigt om det inte skulle vara någon i den åldern på förskolan!

Nej det är inte något synsätt jag har upplevt varken som student eller som nu arbetande förskollärare. Arbetar ju själv med 1-3 åringar och det är för mig den mest spännande ålder som finns :) Vore väldigt tråkigt om det inte skulle vara någon i den åldern på förskolan!

Jag tycker oxå att det är väldigt kul nu, med allt han hela tiden lär sej och härmar mycket av det man gör. När han leker med andra barn och dom visar varandra vart dom ska gå, matar varandra på låtsas osv, så små men ändå så duktiga:)

Men du då som jobbar med dessa små, tycker du att dagis är nödvändigt för barn under 3 år? Hade du själv satt ditt lilla barn (säg 1,5 år) på dagis om du hade möjligheten att vara hemma?
Tror du det är svårt för föräldrar som inte väljer dagis att ändå tillgodose det lilla barnets behov för utvecklingen?

Men du då som jobbar med dessa små, tycker du att dagis är nödvändigt för barn under 3 år?

Men har någon sagt att det är nödvändigt för barn under tre år att gå på dagis?

Jag skulle inte säga att det är nödvändigt, däremot att barn under tre år absolut kan ha glädje av att gå på dagis. Det är inte samma sak.

Du verkar ju mena på att dagis inte kan ge barn under tre något som inte föräldrarna kan göra lika bra, och det håller åtminstone inte jag med om. Jag tror att även barn under tre år kan ha stor glädje av dagis. Det är inte samma sak som att dagis skulle vara en nödvändighet.

Barn under tre kan t ex också ha stor glädje av att läsa böcker, men det är ju heller ingen nödvändighet. Massor av barn växer upp helt utan böcker, och blir normala och lyckliga vuxna ändå.

Jag har erfarenhet av två förskolor och ingen av pedagogerna har det synsättet. De har själva sina barn på förskolor. Om jag själv hade det synsättet och var utbildad förskollärare hade jag absolut inte valt att arbeta på förskolor med barn under 3 år, det hade varit att göra våld på mig själv.
Och jag skulle själv som förälder vara ytterst tveksam till att placera något av mina barn på en förskola där förskollärare med den åsikten jobbade

När jag fick mina första barn stod det i de allra flesta "barnböcker" att barn under 3 år inte hade något utbyte av andra barn. Eftersom jag fick tvillingar var det rätt tydligt att de hade stort utbyte av varandra, långt före ett års ålder! Jag frågade därför upp angående detta när jag var på en föräldraträff och en barnpsykolog höll en föreläsning.
Enligt denna så var det en gammal fördom och myt som berodde på gammal och orelevant forskning men att det inte fanns så mkt ny forskning på området än. Barn har helt klart utbyte av andra barn långt före 3 års ålder.

Jag har märkt det på min yngste. Så fort han var det minsta medveten om omvärlden så var han intresserad av sin bror. Märktes tydligt när han började krypa. Vem var han efter hela tiden? Sin bror (till hans stora förtret :D).

Nu när den yngste är 1,5 år så leker de ihop och den lille härmar den store så gott det går.

Den äldste började förskolan när han var kanske 20 månader. Tror att han har gett sin förskola den bästa kritiken: Han vill inte gå därifrån (idag är han snart 3,5 år) och så har det varit från i princip den första dagen.

Förskolan har absolut kunnat ge min son något som jag inte har kunnat och det märks hur bra han trivs där. Nu har han bara gått 15 timmar i veckan där. Men även de gånger han gått hela dagar har han inte haft det minsta bråttom hem.

Jag tycker det är en fantastisk förmån att man får ha sina barn på förskolan 15 timmar i veckan när man är föräldraledig. Det har gjort gott både för mig och mina barn.

Mvh

Tora

Återkommer med ett svar imorgon på den frågan :) Är för galet trött för svara ikväll!

Jag har erfarenhet av två förskolor och ingen av pedagogerna har det synsättet. De har själva sina barn på förskolor.

Men innebär det att de lät sina barn börja på förskola när de var prick 1 år för att de kände att de inte kunde tillgodose deras behov hemma eller började deras barn på förskola *när det nu var* för att de ville/var tvugna att börja jobba igen.

Jag tycker att det är skillnad.

Jo, jag vill hävda att det kommer vi visst ifrån. Om dagiset funkar bra, så blir det inte tungt, inte ens för de som är under två. På vårt dagis är 12 av 14 barn under två, och det verkar faktiskt inte vara tungt för någon av dem. När man kommer och hämtar på eftermiddagen möts man av lugna, glada barn. Sen är det iofs ingen som går tiotimmarsdagar på avdelningen, det kanske skulle vara jobbigare. Men jag vet inte hur vanligt det är?

Det är många som hävdar gång på gång att dessa små barn med långa dagar inte finns. Men de finns. Det finns ingen som kan övertala mig om att det inte är tungt för dessa barn. Sjuka, trötta... Nej jag tror att nyckeln för de minsta barnen är att de får ha så korta dagar som det är möjligt för föräldrarna. Ingen kommer få mig att tro att 7-17 är bra för de små barnen och de små barnens bästa.

Då missförstod jag dig, jag trodde du menade att vi inte kommer från att dagis per definition är tungt för barn under två år. Och det håller jag inte med om. 7-17 hör nog faktiskt inte till vanligheterna, även om det förekommer. På vårt dagis är det t ex ingen av 14 barn som har så långa dagar. Sjutimmarsdagar däremot är vanligt, och det verkar inte bli tungt för dem.

Det känns också som att det finns ett rätt stort avstånd mellan "barn under tre borde inte gå på dagis alls" och "ettåringar bör helst inte ha tolvtimmarsdagar på dagis varje dag".

Man kan väl dessutom anta att de ettåringar som går tolvtimmarsdagar gör det för att föräldrarna inte har något val, alltså av nödtvång, och inte för att föräldrarna tycker att det är lagom längd på dagisdagen.

Men innebär det att de lät sina barn börja på förskola när de var prick 1 år för att de kände att de inte kunde tillgodose deras behov hemma eller började deras barn på förskola *när det nu var* för att de ville/var tvugna att börja jobba igen.

Jag tycker att det är skillnad.

Jag har inte frågat alla om exakt tidpunkt (ett år, 15 mån etc.) men jag vet att åtminstone två st. använt 15h möjligheten vid syskon.

Jag är själv positivt inställd till förskolan som ett komplement för små barn men jag ser det inte som positivt att ettåringar går 45 h per vecka. Det blir (enligt min åsikt) för lång tid borta från familjen.

Men i ts fall är det frågan om 15 h per vecka, alldeles utmärkt för en 1,5 åring kan jag tycka.

Tidigare förskoleinskolning kan ju också innebära att man genom kvarvarande föräldradagar kan hålla dagarna kortare om man tycker att det behövs istället för att gå från "hemma" till heltid på förskolan.

Då missförstod jag dig, jag trodde du menade att vi inte kommer från att dagis per definition är tungt för barn under två år. Och det håller jag inte med om. 7-17 hör nog faktiskt inte till vanligheterna, även om det förekommer. På vårt dagis är det t ex ingen av 14 barn som har så långa dagar. Sjutimmarsdagar däremot är vanligt, och det verkar inte bli tungt för dem.

Det känns också som att det finns ett rätt stort avstånd mellan "barn under tre borde inte gå på dagis alls" och "ettåringar bör helst inte ha tolvtimmarsdagar på dagis varje dag".

Man kan väl dessutom anta att de ettåringar som går tolvtimmarsdagar gör det för att föräldrarna inte har något val, alltså av nödtvång, och inte för att föräldrarna tycker att det är lagom längd på dagisdagen.
Ungefär så ja.
Bättre kan du :). Jag motiverade också varför jag trodde det - om du sitter inne med kunskaper om motsatsen så kan du väl dela med dig av dem - det vore att förbättra diskussionen!

Sar uttryckte det ganska bra:
Jag har erfarenhet av två förskolor och ingen av pedagogerna har det synsättet. De har själva sina barn på förskolor. Om jag själv hade det synsättet och var utbildad förskollärare hade jag absolut inte valt att arbeta på förskolor med barn under 3 år, det hade varit att göra våld på mig själv.
Och jag skulle själv som förälder vara ytterst tveksam till att placera något av mina barn på en förskola där förskollärare med den åsikten jobbade

När jag fick mina första barn stod det i de allra flesta "barnböcker" att barn under 3 år inte hade något utbyte av andra barn. Eftersom jag fick tvillingar var det rätt tydligt att de hade stort utbyte av varandra, långt före ett års ålder! Jag frågade därför upp angående detta när jag var på en föräldraträff och en barnpsykolog höll en föreläsning.
Enligt denna så var det en gammal fördom och myt som berodde på gammal och orelevant forskning men att det inte fanns så mkt ny forskning på området än. Barn har helt klart utbyte av andra barn långt före 3 års ålder.

Ien, jag sitter inte inne med någon absolut kunskap, det gör ingen. Utvecklingspsykologi är inte ett enhetligt begrepp, det färgas av vad man har för grundinställning till psykologisk utveckling, utbildningsort o ens egen syn på könsroller, bl a.

Naturligtvis får TS ha vilka åsikter hon vill o lika självklart göra sina egna val. Det som stör mig är när du hoppar in i tråden o stödjer hennes beslut med gammal skåpmat.

Fast om det hade varit för att de började jobba så hade de väl inte varit i gruppen 15h/vecka?

Ien, jag sitter inte inne med någon absolut kunskap, det gör ingen. Utvecklingspsykologi är inte ett enhetligt begrepp, det färgas av vad man har för grundinställning till psykologisk utveckling, utbildningsort o ens egen syn på könsroller, bl a.

Naturligtvis får TS ha vilka åsikter hon vill o lika självklart göra sina egna val. Det som stör mig är när du hoppar in i tråden o stödjer hennes beslut med gammal skåpmat.

Jag är inte ute efter absolut kunskap - men jag menar att den som är insatt i ämnet hade kunnat ge en nyanserad överblick: "inom inriktning X menar man att Y eftersom Z. Där får man dock mothugg av inriktning A som hävdar att B. Inriktning X dominerade under aa-talet men senare tids forskning tycks ge starkare stöd för A, bland annat en stor studie av B som visar att C" - typ. Psykologen som Sar refererar till är såvitt jag förstår också bara en ;)

Sedan vill jag påpeka två saker till: för det första "hoppade" jag in i tråden med en förklaring på hur jag ser på förskola/inte förskola för äldre syskon, inte för att stödja/inte stödja TS. För det andra, så vidhåller jag min uppfattning att tidpunkten för förskolestart handlar om en kombination av föräldrarnas magkänsla och praktiska omständigheter, snarare än forskning. Jag tycker att det är intressant att ta del av de olika synsätt som finns, men varje förälder får i mina ögon ett kvitto på hur det egna valet fallit ut för det enskilda barnet i barnets mående, och så länge man är tillräckligt observant på det så försöker jag inte propagera för att någon ska göra annorlunda.

Jag ser egentligen enbart fördelar med att ha dom små på förskolan.

På dotterns dagis har dom hela tiden olika teman.
Dom har gått igenom grundfärgerna, dom målar med dem, kletar in kroppen med färgen, dekorerar avdelningen med aktuella färgtemat.

Dom går igenom dom olika formerna.
Undersöker vatten & dess egenskaper, vad som händer om man släpper något ihåligt i vattenbaljan eller någonting solid.

Dom går ut i skogen & studerar småkryp just nu, lämnade imorse av en förväntansfull 2½ åring som ville hitta en myra.

Dom har olika sorters grupper som kommer till förskolan & uppträder för barnen.

Även jag som förälder som arbetar deltid hemifrån & har världens chans att visa henne världen själv, jag hajjar till ibland över vilken kunskap hon egentligen har. Och hur en liten 2½ årig liten hjärna kan snurra på en så pass mycket högre nivå. :love:

Jag älskar allt pyssel hon kommer hem med som dom gjort på dagis. Mycket utav det är sådant jag själv inte haft en tanke på att låta henne utföra hemma för jag personligen tyckt det varit lite väl avancerat.

Jag tycker man ska tänka på barnens bästa, har dom någonting i utbyte av att gå på dagis?
Blir deras fantasi stimulerad på bästa sätt?
Kan jag som förälder utveckla & utmana mitt barn på ett sätt som gagnar barnet?

Jag ser inte dagis som en förvaringsanstalt för minderåriga fångar, utan en plats för dom små att vara just små under erfaren personals uppsikt.

Men har någon sagt att det är nödvändigt för barn under tre år att gå på dagis?

Jag skulle inte säga att det är nödvändigt, däremot att barn under tre år absolut kan ha glädje av att gå på dagis. Det är inte samma sak.

Du verkar ju mena på att dagis inte kan ge barn under tre något som inte föräldrarna kan göra lika bra, och det håller åtminstone inte jag med om. Jag tror att även barn under tre år kan ha stor glädje av dagis. Det är inte samma sak som att dagis skulle vara en nödvändighet.

Barn under tre kan t ex också ha stor glädje av att läsa böcker, men det är ju heller ingen nödvändighet. Massor av barn växer upp helt utan böcker, och blir normala och lyckliga vuxna ändå.

Efter svaren i den här tråden så trodde jag att vissa(du tex) faktiskt på allvar tyckte att det var nödvändigt för att barnet skulle få rätt syn på arbetslivet, bli social, kunna äta i en större grupp osv. Men då vet jag att du inte tycker så.
Jag tror oxå att ett barn kan ha kul på dagis, men frågan var om man som förälder var tvungen att lämna dit ungen för att annars fick den ej den stimulans den behövde. Vissa här skriver att för dom är dagis "nödvändigt", ungen är på dagis och utvecklas medan dom kan vara hemma och vila upp sej och vara bra föräldrar när ettan kommer hem.
Jag däremot tror och hoppas på att jag ska kunna aktivera båda mina ungar utan dagis och utan att känna att jag inte räcker till pga trötthet.

Sen var det dom som sa som du ang dagis, att ungarna inte kommer klara skolan lika bra om dom inte gått på dagis, dock kanske du menade någon gång under hela livet fram till skolstart? Men jag fattade det som att just du ville ha dit ungen "så snabbt som möjligt".

Bara en allmän fråga, och du kanske inte vet, men har bla tagit upp just 15 timmar. Gäller det överallt? För här verkar 25 timmar som maxgräns vara det som gäller om man är hemma med syskon.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 251
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka