Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Ja, det är möjligt att du har extremt litet sömnbehov, och/eller mycket snälla barn som från tidig ålder sovit på nätterna. Jag tror det är ganska få småbarnsföräldrar som har lyxen att kunna sova för att de tycker om att lata sig, faktiskt. Alla småbarnsföräldrar jag känner sover snarare mindre än mer än de skulle behöva, alldeles oavsett om de är hemma eller jobbar. Hela idén att det är slött att sova tycker jag är märklig, man sover väl för att man är trött? Somnar man så är man ju uppenbart trött, annars skulle man ju inte somnat.

Sen blir jag lite nyfiken på hur ni pysslar ihop era dagar när bägge jobbar 75% och har barn(en) hemma, jag tänker mig något i stil med detta:

05:00: Förälder 1 stiger upp, åker till jobbet, jobbar 6-12.
12:30: Förälder 1 kommer hem, förälder 2 åker till jobbet, jobbar 13-19
19:30: Förälder 2 kommer hem.
21:00: Förälder 1 somnar för att hinna sova tillräckligt.

Ingen av föräldrarna kan ha någon fritidsaktivitet eller träffa vänner på vardagar, såvida det inte kan hinnas med mellan 19:30 och 21:00 (eller snarare 20:30, eftersom förälder 1 behöver sova kl 21) - och det under förutsättning att arbetstiderna är så flexibla att man kan lägga dem kant i kant på det sättet, och att bägge arbetar helt utan raster. Familjetidsfrämjande kan man knappast kalla schemat, eftersom det inte blir än en dryg timme tillsammans allihop per dygn.

Eller jobbar ni på helgerna också?

Senast ändrad:

Men det kan man väl lära barnen själv som förälder oxå genom olika aktiviteter, det är där jag börjar undra, är det latheten som styr, att vi har den enkla lösningen som att lämna ifrån oss barnen, låta någon annan leka av dom, uppfostra osv?

En tanke som slår mej när jag pratar med föräldrar som har sin etta på dagis, eller har behövt sätta sitt/sina barn på dagis tidigt, är att dom dövar sitt samvete med att säga hur bra barnet har det på dagis och vad tråkigt det skulle ha det hemma. Man vrider och vänder på det för att det ska låta bra, alt kännas bra för att man själv inte orkar med.

Det är ju just det jag menar, folk som bara sitter hemma, JUST hemma, för att dom inte orkar/vill göra saker som barn tycker är kul, då är det lätt att lämna ungen på dagis.

Jag tycker bara att det är lustigt att folk inte orkar ha sina ungar hemma och jag ville veta anledningarna. Sova är ju en av dom som kommit fram, vilket jag tolkar som att vara lite lat, ja.

I mina ögon är man lite lat som väljer att sova istället för att ha ungarna hemma, ja

Jag är väl för omodern som anser att jag själv ska ta hand om mina barn. Sen varar ju inte den där störda nattsömnen hur länge som helst heller, så det känns lite som en bortförklaring, för visst kommer ettan få gå kvar på dagis när nätterna går bättre?

Dagis är väl till för att föräldrarna ska kunna jobba? inte för att passa våra barn när vi går hemma, det kan för mej kännas lite fel att utnyttja samhället på det viset. Vi har ju gjort ett val av att skaffa barnen så tätt, är man inte beredd att ta hand om det man skapat då?

Nu kommer du komma och säga, men 15 timmar i veckan är inte mycket. Jo det är mycket om du slår ihop alla dom timmarna på dom åren barnet går på dagis.

Citerat lite inlägg tidigare från tråden. Tycker du själv att du är öppen? Inser du inte att visa av de här inläggen är enormt nedlåtande?

Jag är inte träffad på en enda punkt men tycker du är enormt nedlåtande mot andra som inte känner och tycker som du.
Jag tycker det är kanon om du vill och orkar ha dina barn hemma. Jag ska själv ha det. Tog ju ur sonen inför att nr 2 ska komma.. Men har personligen tyckt att sonen haft ett enormt utbyte av dagis (15 timmar vecka).. Och han saknar sitt dagis. Utan tvekan!

Jag hoppas innerligt att bebisen som kommer sover gott om natten. För hur jag annars ska orka vet jag inte. Är ensam från söndag kl 19 till torsdag kl 22.

Jag hoppas innerligt att bebisen som kommer sover gott om natten. För hur jag annars ska orka vet jag inte. Är ensam från söndag kl 19 till torsdag kl 22.

Ja, det är ju det. Har man själv inte haft barn som sovit dåligt, så tror jag det är svårt att föreställa sig hur det egentligen är att ha sömnbrist. Jag har själv tidigare alltid sett mig själv som hyfsat tålig när det gäller sömn, kan t ex utan större problem jobba hela natten även fast jag varit vaken under dagen. Men det bygger ju på att det finns återhämtningspauser, några nätter när man kan sova ikapp. Grejen med att ha småbarn är ju att man aldrig kan sova ikapp, det är då det blir tufft i längden, om man aldrig någonsin får sova mer än max 6-7 timmar per dygn, och dessutom bli väckt några gånger under natten.

Kronisk sömnbrist har ganska stora effekter på en människa (källa: Wikipedia):

Verkningar på kort sikt:
Sömnighet
Plötsliga humörsvängningar
Försämrat korttidsminne
Försämrad förmåga att skapa, planera och utföra aktiviteter
Koncentrationssvårigheter
Illamående
Huvudvärk

Verkningar på lång sikt:
Fetma
För tidigt åldrande
Utmattning
Ökad risk för infektioner, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och mag- och tarmsjukdomar
Kronisk minnesförlust
Försvagat immunförsvar

Så kan man undvika det tror jag det är väldigt bra, och knappast ett tecken på att man är lat. Snarare ett tecken på att man har lite omsorg om sin egen hälsa. Korttidsverkningarna är ju inte heller precis saker som gör en till en bättre förälder.

Det har jag redan skrivit om i tråden, han får välja själv sen när han kan uttrycka vad han vill.

Inte jag heller, jag ställde en fråga, jag ser inget fel i att vara lat heller, vilket många här tycker är helt hemskt, att vara lat. För mej är inte det ordet så laddat.

Jag tror du snöat in på att ordet lat är ett laddat ord. Det JAG läser när du säger att mitt barn är på dagis för att jag är lat, är att barnet är på dagis för att uteslutande tillfredställa mitt eget behov av att vila mig. Och det är DET som är stötande. Sanningen kan ju ligga i att för att familjen skall fungera optimalt, så har man valt dagis. Till exempel för att barnet trivs väldigt bra på dagis. Och för att det yngre barnet skall få möjlighet att få lite egentid med mamma. Och för att man därför lättare kan ge egentid till det större barnet när det väl är hemma. Och för att det större barnet får sitt lekbehov med andra barn tillfredställt utan att h*n skall behöva ta hänsyn till att småsyskonet sover, eller småsyskonet är lesset, eller vad det nu kan vara.

Saken med ordet lat är att det innebär att jag helt struntat i vad mitt barn behöver, och ser bara till MITT behov. JAG är lat, JAG behöver vila mig. Och så resonerar nog få bra föräldrar! Man ser till helheten och till allas behov, och vad valen ger för konsekvens i familjen totalt sett.

Tack Mitten, det värmde!

*KL*
Jag har kanske inte lagt så mycket kraft på att skriva i den här tråden men det är mest för att många (Mabuse inte minst) gör det så himla bra att jag känns överflödig.

Jag menade det också! Jag blir ofta imponerad över att du har så mycket kloka saker att säga i barnfrågor (i andra frågor också såklart ;) )...

Jag har också mest läst tråden, tycker Mabuse skriver så kloka saker, jag är inte så bra på att formulera mig som vissa andra så ibland läser jag mest :D.

Jag har kanske inte lagt så mycket kraft på att skriva i den här tråden men det är mest för att många (Mabuse inte minst) gör det så himla bra att jag känns överflödig.

Ja jag citerar för att klargöra att jag oxå tycker Mabuse är enormt klok i sina inlägg..:)

*kastar min in bland hyllningsinläggen*

Jag gav ju upp ungefär vid sida fyra, tur att Mabuse är mer tålmodig (och klok)! :bow:

Jag håller med. Det är väl därför den TS tankegångar framstår som så förvirrade eftersom hon insinuerar vad som är rätt utan att specificera vad exakt hon menar är så överlägset med att ha barnen hemma och varför detta mål skulle vara viktigare än allt annat. Det enda jag får ut av det hon skriver, tex att sömnbrist inte skulle vara ett godtagbart skäl att ha barnen på dagis för att få avlastning, är att det är viktigare av ren princip att ha barnen hemma än att alla i familjen mår bra. Jag har hittills inte blivit klar över varför detta är en så pass viktig och överordnad princip, men jag lutar åt att det nånstans i TS hem finns (minst) en idolbild på Göran Hägglund.

Jag tror du snöat in på att ordet lat är ett laddat ord. Det JAG läser när du säger att mitt barn är på dagis för att jag är lat, är att barnet är på dagis för att uteslutande tillfredställa mitt eget behov av att vila mig. Och det är DET som är stötande. Sanningen kan ju ligga i att för att familjen skall fungera optimalt, så har man valt dagis. Till exempel för att barnet trivs väldigt bra på dagis. Och för att det yngre barnet skall få möjlighet att få lite egentid med mamma. Och för att man därför lättare kan ge egentid till det större barnet när det väl är hemma. Och för att det större barnet får sitt lekbehov med andra barn tillfredställt utan att h*n skall behöva ta hänsyn till att småsyskonet sover, eller småsyskonet är lesset, eller vad det nu kan vara.

Saken med ordet lat är att det innebär att jag helt struntat i vad mitt barn behöver, och ser bara till MITT behov. JAG är lat, JAG behöver vila mig. Och så resonerar nog få bra föräldrar! Man ser till helheten och till allas behov, och vad valen ger för konsekvens i familjen totalt sett.

:bow::bow::bow:

Liv Strömquist har ritat en underbart rolig seriestripp som heter "Barn är kristdemokrater" (lyckas tyvärr inte hitta den online, men den finns i hennes bok "Ja till Liv!"), som den här tråden påminner om på flera sätt. Det finns onekligen en del likheter.

Nu är det fel på ordet NIPPERTIPPA också... Skulle det vara ett öknamn?

Sen märker jag att vissa får tala om tredje person, medan andra inte får.

Så alla dessa uppradade citat, plockade ur sitt sammanhang.

Hmmmm, jag vet inte... Det är väl så, att det finns folk som tror dom äger hela forum och har rätt att tillrättavisa andra stup i kvarten..?

Man har varit med förr, man känner till typen. Uuuuuurk.

Nu är det fel på ordet NIPPERTIPPA också... Skulle det vara ett öknamn?

Ja.

Enligt SAOB:

Nippertippa: näsvis o. inbilsk kvinna; särsk. om ung flicka; äv. ss. smeknamn: näbbig o. småviktig flicka; äv.: enfaldig o. grannlåtslysten kvinna.

Men ser du inte själv att du skriver nedsättande om människor, du måste väl inse att ord som "lat", "avelssto", "grälsjuk" och "nippertippa" är nedsättande? Eller?

Det där inlägget är ju extremt oförskämt, att tala illa om någon i tredje person inför den personen är ju bortom alla sociala spelregler om man vill bete sig som folk, och att dessutom öht beskriva en annan människa på det sättet?? :crazy:

Instämmer i allt.

/verkligen inte kristdemokrat, för den delen :D

Äh så fjantig man kan vara, baserat på statistik.....

Jag accepterar fullt ut att människor är olika och gör olika, har aldrig sagt något annat. Du däremot, accepterar inte att jag tycker/tror som jag gör.

Öhm nej, jag accepterar inte att du bara öser ur dig elakheter om lathet och avslsstoighet osv gentemot alla som inte gör exakt som du gör.

Du verkar ha bestämt dig för att man ska jobba 75% vara hemma med barnen samtidigt till minst 3 års ålder. Barnen ska sova hela nätterna tidigt och inte behöva regelbundna vänner. Jobbar man mer eller mindre än du gör så är man lat, är man mer eller mindre med barnen än vad du är så är man lat. Det är ju rent vansinne.

Däremot accepterar jag helt och hållet att du gör så som du gör, jag tycker att det är bra att du är hemma med dina barn till 3 års ålder om du vill göra så. Jag tycker din man verkar vettig. Jag tycker det är coolt att du har ett jobb som gör att du kan jobba samtidigt. Jag tycker det är mysigt att du har en så bra öppen förskola och så många möjligheter till aktiviteter i närområdet. Det verkar underbart med barn som sover om nätterna. Jag är bara chockad över att du är så ogenerös gentemot din omgivning, det är allt. Varför inte tänka söta snälla tankar om grannarna istället?

Ja det finns lata människor, inget snack om saken. Lata människor finns, precis som du skriver överallt. Men att föräldrar per automatik är lata för att dom nyttjar 15h förskola för nr ett är ungefär lika vettigt som att påstå ( utan mer information ) att du är arbetsskygg.

De flesta människor är ju precis som du säger något som kan kallas lite lata. Dvs de vill gärna vara tidseffektiva och använda så lite energi som möjligt. Vore det inte så så skulle vi nog varken ha hjulet eller rida. Varför använda vagn om man kan bära själv, varför rida om man kan gå, om man inte vill vara tids- och energi-effektiv.

Men också så som du säger, som ordet används här så låter ordet lat riktigt illa, det bara är så, läs låta barnen fara illa för sin egen bekvämlighets skull el dyl.

Ja precis, när det gällde det, att just bara få sova, men att jag sagt att alla som har sina barn på dagis i 15 h/vecka är lata är inte sant.

Sen vet jag inte vart i diskussionen jag skrev det(är lite för lat för att gå tillbaka och titta;)) men vad jag förstått så har många ett helt annat behov av sömn än vad jag har, eller haft mycket mycket mer krävande bebisar än vad jag haft. Så behovet av att sova kan ju vara olika, vissa sover för att dom tycker om att lata sej, andra inte.

Det måste vara något alldeles extra i så fall. Jag har litet sömnbehov, jag kan sova 5-6 timmar per natt dagar i ända och ändå jobba. Enstaka nätter är 4 timmar inget problem. Min baby sov helt ok på nätterna, inga problem (han ammade 2-4 gånger per natt 1 timma per gång och vaknade kl 6, jag kunde inte sova när han ammade pga brösten nådde inte ned till honom när jag låg ned, de var för fyllda o runda, utan jag såg på TV.). Jag var fruktansvärt trött så trött att jag inte hann sova igen på dagarna.

En superstabil kollega här på jobbet när hon kom tillbaka efter mammaledighet, det enda hon drömde om att någonsin göra mer i livet var att få sova.

Så alla dessa uppradade citat, plockade ur sitt sammanhang.

Kommentarerna är otrevliga i och utan sitt sammanhang. Alla är taget i de första 7 sidorna på tråden. Bara att nosa upp och läsa dem i sitt sammanhang.
TS kan inte själv förstå att folk reagerar på det h*n skriver. Så jag ville förtydliga sånt som faktiskt uppfattas som otrevligt och nedvärderande mot andra.

Exempelvis
Jag är väl för omodern som anser att jag själv ska ta hand om mina barn.
Så alla som inte vill ha sina barn hemma 24/7 vill alltså inte ta hand om sina barn?. Så uppfattar iaf jag den meningen i och utan sitt sammanhang.

Och för att åter förtydliga mitt eget liv. Jag är hemma 24/7 med min son på 2,5 år. Bebis var planerad 24 mars så den lär ju anlända vilken dag som helst.
Hade min son på dagis 15 tmmar vecka (hade rätt till 100%) när jag pluggade. Men valde att ha sonen hemma mer på dagarna och pluggade på kvällarna istället.
Jag känner mej inte träffad av TS otrevliga sätt. Men tycker det är katastrof att man kan vara så hemmablind att man inte kan förstå att andras val i andras liv kan vara precis lika rätt som ens eget helt annorlunda val..
Att varje familj är annorlunda, varje unge har ett annat behov osv än ens eget.
Livet är inte svart eller vitt vilket TS skriver att hon förstår men antyder allt annat.

Nippertippa är nedvärderande.
Kan säkerligen användas i andra sammanhang som gör det lite "gulligt" men då inte i sin fulla betydelse..
Men i en tråd som denna så är det ganka givet att det kommer uppfattas nedvärderande....

Senast ändrad:

Joo fast de där konsekvenserna är ändå ganska milda gentemot vad som kan hända.

Två dygn vaken när jag gjorde en nationstidning, sedan föreläsning. Jag såg genomskinliga drömbilder mitt framför föreläsaren, med honom bakom.

När jag var hemma med A efter vissa nätter, gå in i dörrar, plötslig yrsel så man måste hålla i sig i saker för att inte ramla, synfältet rubbat det krymper in mot kanterna och blir suddigt, man kan börja gråta rakt av för minsta lilla, och man riskerar somna var och närsomhelst när man har ansvar för en liten baby, kanske sitter med den i knät i soffan (sova i soffa tillsammans med baby är högsta risken för plötslig spädbarnsdöd) och babyn riskerar ramla. Det är en ren säkerhetsrisk gentemot ett litet barn inget annat.

(kan tillägga att A visserligen sov bra på nätterna, inte på dagarna... då sov han inte mycket, om vi inte hade besök. Första gången han sov en 1,5 i sträck en dag när han var 2 el 3 månader ringde jag mamma för jag var orolig om jag borde väcka honom:eek: han hade ju sovit så länge.)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 248
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat